Hoe pony sterk maken in de achterbenen/achterhand?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Allejandro

Hoe pony sterk maken in de achterbenen/achterhand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-07 17:48

Het gaat even om een (bijna) 4 jarige welsh pony van plusminus 1.49 hoog.
Ze heeft een hele slappe achterhand en is zelf ook vrij slap in alles. Dit is al een stuk opgeknapt sinds er begonnen is met longeren (met bijzet)/balkjes draven/veel weidegang en wandelen.

Toch blijft ze zelf heel slap, ze is op de foto geweest, omdat ze soms wat rare passen maakte, een dierenarts dacht aan een ernstige vorm van OCD, echter geven de foto's aan dat alles gewoon normaal is en ze dus echt gewoon slap is. Eigenares twijfeld nog over een second opinion wat betreft foto's (nogmaals laten maken door andere kliniek) maar dit is dus tot heden nog niet gebeurd.

Zelf dacht ik aan:
- veel balkjes draven, in-uitjes lopen (laag) en cavaletti's lopen (hoge balkjes zegmaar)
- longeren met pessoa (niet te veel, weet ik Lachen )
- veel buiten wandelen en het liefst rijden, maar ze wordt beleerd Knipoog

Wie heeft er nog meer nuttige tips? Lachen
Tips wat betreft het rijden zijn welkom, maar kunnen (nog) niet toegepast worden. Lachen

Kleine edit: ze is vrij dun en wordt nu goed bijgevoerd, met onbeperkt kuil overdag (in het land) en 's nachts flinke portie kuil & 2x per daags 1 kilo biks en ook nog 1x een halve kilo muesli + feelgood supplement voor soepele beweging.

Alvast bedankt!

Abby_Snow

Re: Hoe pony sterk maken in de achterbenen/achterhand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 17:54

Ja ik volg dit even Haha!

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 18:16

Ook ik volg dit even

TNT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 20:13

heb je foto's van de pony?? ikdenk dat je op het moment wel goed bezig bent, het werk moet natuurlijk gedosseerd anders werkt het averechts en wordt ze niet sterker, je zou miss wel nog kunnen overwegen tijdelijk een supplement te geven voor de opbouw van spiermassa dit geeft de spieren misschien net die boost wat ze nodig hebben

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 22:54

Ik zou een bloedtest laten doen (vnl. op bloedwormen e.d.) zwakte in de achterhand kan duiden op veel verschillende ziektes.

Als ziektes uitgesloten kan je langzaam de belasting gaan opbouwen. Zou eerst denken aan gewoon stappen, draven aan de longe/ lange lijnen, langs de weg e.d. Af en toe afwisselen met balkjes, heuveltjes, zwaardere ondergrond. Maar zo te horen is ze daar nog niet aan toe.
Er op gaan zitten zou ik mee wachten tot je weet dat je paard sterk genoeg is om je te kunnen dragen. Het geeft nl. echt veel meer belasting.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 17:43

in de les moeten we altijd veel over gangen maken zodat het paard het gewicht verspreid, zo word het paard volgens mij ook sterker in de achterhand

Natasjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 17:47

Veel overgangen inderdaad, en balkjes lopen en inuitjes springen zoals je zelf al noemt werken ook meer dan prima Lachen

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 17:56

Ik weet niet hoe braaf jouw pony is, maar mijn jongste merrie moest als jaarling en tweejarige ook sterker worden in de achterhand in verband met het op slot gaan van haar knieën door haar snelle groei. Ik moest van mijn dierenarts vooral veel kilometers maken, waarbij mijn pony naast de fiets stapte en draafde (longeren was natuurlijk te belastend op die leeftijd). Daarnaast woon ik vlakbij heuvelachtig gebied en ik kreeg het advies om met de pony veel door de heuvels te stappen voor het versterken van de achterhand.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-07 18:37

@ TNT
in dit profiel van een bokker ( http://www.bokt.nl/forums/memberlist.php?mode=viewprofile&u=80195 ) vind je de foto's
Ze vroeg of ik het topic wilde openen. Lachen
Dat van een supplement voor spieropbouw had ik al voorgesteld. Voor zover ik weet werkt dat het beste als ze "vol" in training staat, dat is nu nog niet echt het geval Knipoog
Ze krijgt nu wel een vitamine - poeder elke dag, dat is ook al een extra boost Lachen

@ Lise81: bloedtest is misschien nog een idee, ze wordt wel altijd op tijd ontwormd enz..
De belasting gaan we ook langzaam opbouwen. Heuveltjes hebben we hier in het platte Friesland niet Clown

Lange lijnen wou ik ook nog doen, of dubbele longe, daar kunnen ze ook sterk van worden Ja
We willen haar ook eerst sterk maken voor ze in training onder het zadel komt, maar ook van een juiste training OHZ kan ze sterker worden.

@ EliseXJoelle , dit is inderdaad een goeie tip voor OHZ. Aan de longe vind ik die overgangen zelf nogal vervelend om elke keer weer te doen. Bloos

@ Natasjaa, precies ja maar wie weet wisten bokkers ook nog tips. ben nog wel wat tegengekomen Haha!
veel springen doen we ook nog niet, je wil zo'n jonge pony ook niet overbelasten. Dat wat we springen is niet onder het zadel hoor, voor als een bokker het verkeerd op vat Knipoog

@ Hobby, klopt dat probleem met de knieen heb ik vaker gehoord. Dit kan je goed oplossen met naast de fiets, maar deze jonge pony is nog best onzeker, schrikachtig en niet 200% tam, iets wat ze toch wel een beetje moeten zijn als je naast de fiets gaat werken. Lachen
We gaan er wel naar toewerken ik heb mijn jonge paard zo ook "sterk gemaakt" & dat heeft super geholpen.
Maar ook dit moeten we rustig opbouwen Ja Heuvels hebben we helaas niet , plat friesland..
té veel longeren moet je met een 3-3,5 jarige ook niet doen ben ik met je eens, daarom moeten we , naast het longere, ook andere trainings methodes vinden Ja

nog meer tips zijn welkom Haha!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 18:41

zo slap vind ik haar niet voor een onbeleerde pony

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 19:25

Zolang ze schrikkerig zijn, is fietsen inderdaad niet verstandig (tenzij je van snelheid houdt Clown ). Als je een zeer braaf paard erbij hebt, zou de pony misschien wel als handpaard meekunnen.
Tja, in Friesland kun je lang blijven zoeken naar heuvels, een viaduct zal daar wel het grootste hoogteverschil zijn. Ik ben met mijn jongste pony begonnen met lange lijnenwerk. Daarmee kan ook de achterhand goed getraind worden. Haar knieprobleem is gelukkig al enige tijd helemaal over, weer een zorg minder...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 19:30

Ik train mijn paard vrij veel op een viaduct hier (woon 20 min. van drachten Clown)
Deze heeft een vrij brede berm en loopt niet erg stijl om hoog. Zeker ideaal voor jonge paarden om mee te werken.

Heel erg veel wandelen wil ook best helpen. DA adviseerde elke dag een half uur stappen (minstens) voor een pony die een sterkere achterhand moest hebben. De snelheid hoeft niet altijd hoog te liggen. Het gaat vooral om de kilometers.

Maar moet zeggen dat ik het helemaal eens ben met griebels. Heb slappere paarden gezien.

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 20:18

Als het echt gewoon slapheid is, kun je proberen die spieren te trainen. Inderdaad door springen is dit mogelijk. Maar ook mennen, dat zorgt er zeker voor dat de broekspier een stuk meer ontwikkelt.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-07 20:46

@ griebes, klopt. op de foto's zie je er niet veel aan. Op een filmpje oid zou het beter zijn.
Waar kan jij aan zien op de foto's dat ze niet slap - dus sterk is griebels Lachen ?

@ Hobby, kan het idd proberen met mijn paard, ik ga alleen vaak met de auto naar mijn paard, dan moet ik maar weer fietsen haha Haha!
Mooi dat het bij jouw opgelost is, dat komt met deze pony ook wel goed denk ik zo Lachen

@ Judith, dat zou idd wel kunnen, we hebben wel een vluchtheuvel maar dát is ook niet alles. op af op af Clown Die is wel héél steil hoor. Te steil denk ik zo'n beetje.
Dat stappen doen we (de eigenares dan) al veel, ze heeft ook genoeg weidegang hoor Lachen
Wandelen is ook wel lekker met dit weer Lachen

@ Liseef, klopt mennen is een heel goede manier. Echter hebben wij de middelen hier niet voor..
Lange lijnen en veel balkjes / cavaletti daarintegen wel en dat willen we, samen, ook gaan doen Ja

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 20:54

Omdat ze genoeg spieren in haar ASS heeft voor een jong paardje Haha!
Elk jong paard is slap van achteren en moet spiertjes kweken. Dat kan alleen door ze aan het werk te zetten of ze op te laten groeien in de bergen Knipoog
Gewoon inrijden dus en aan het werk, niet te veel ineens, heb blijft een jong paardje...

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-07 11:36

griebels schreef:
Elk jong paard is slap van achteren en moet spiertjes kweken. Dat kan alleen door ze aan het werk te zetten of ze op te laten groeien in de bergen Knipoog
Gewoon inrijden dus en aan het werk, niet te veel ineens, heb blijft een jong paardje...

Ooh okeeee Knipoog
We gaan gewoon lekker met der bezig ja Ja
Ik heb mijn eigen jonge ding ook rustig ingereden die is nu ook mooi sterk dus komt wel goed Haha!

Abby_Snow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 15:25

Allejandro schreef:
griebels schreef:

Ooh okeeee Knipoog
We gaan gewoon lekker met der bezig ja Ja
Ik heb mijn eigen jonge ding ook rustig ingereden die is nu ook mooi sterk dus komt wel goed Haha!

Jahaa het is bijna vakantie Haha! (hebben we meer tijd dus)

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 21:44

Niet alle paarden groeien even snel ,en de 1 ziet er dan ook eerder volwassen uit dan de ander.
Ik zie zelf niet dat ze zo slap is. Ze kan ook een leuk sprongetje maken. Dat ze nog wat iel is ( ik vind haar niet heel erg dun) komt volgens mij wel vaker voor, en mijn ervaring is dat dat vanzelf veranderd door heel rustig aan toch in te gaan rijden .
Maar idd je kunt niet alles zien op een foto .
ps leuke pony

nobbygaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 12:53

Een aantal jaren geleden had mijn fjord nobbygaard ook last van een te slappe achterhand. Wij moesten toen op advies van de DA weer gaan springen en balkjes lopen. Vrij snel daarna waren de spieren weer goed en kon je zien dat de achterhand weer goed bespierd was. Door regelmatig nog te springen, balkjes te lopen en dressuurmatig te blijven rijden (ook tijdens het buitenrijden) blijven nu de spieren goed.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 12:56

Ik wandel veel steile heuvels op en af hier in het bos. Maar die moet je dan maar net tot je beschikking hebben Knipoog
Succes!

LH_Ashley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 23:21

EliseXJoelle schreef:
in de les moeten we altijd veel over gangen maken zodat het paard het gewicht verspreid, zo word het paard volgens mij ook sterker in de achterhand

Ja dat moet ik ook altijd Knipoog

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 01:10

Geef het even de tijd, het beestje is 4 jaar en dus nog volop in de groei. Mijn jonge merrie was een ontzettende dweil van achter zo slap. Ik heb het rijden sinds 2005 (dus als 3 jarige) bijgehouden niet te veel willen op zo'n jonge leeftijd. Ze heeft vooral lekker op het land gelopen en dat heeft haar goed gedaan. Sinds afgelopen zomer is het een heel ander paard geworden ze is erg uitgezwaard en dus al veel sterker. Bij lange na niet sterk maar dat is een kwestie van training. Sommige paarden zijn laatbloeiers die van mij ook die is nu 5 en nu merk je dat ze alles veel beter aan kan. Zowel lichamelijk als geestelijk!

Louise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 14:26

Ik zou veel heuvel op gaan, fietsen is handig maar het probleem is dat als je pony schrikt zit je wel met een groot en onhandig ding, misschien is steppen een goed idee.

Louise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 14:29

Grobegni schreef:
Ik wandel veel steile heuvels op en af hier in het bos. Maar die moet je dan maar net tot je beschikking hebben Knipoog
Succes!

Erg handig, want als paarden heuvel op gaan moeten ze hun achterhand goed moeten gebruiken, maar het nadeel van heuvels af is dat ze heel veel gewicht op de voorhand moeten plaatsen. In hoog tempo de heuvel op en rustig de heuvel af is beter.

karlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 14:30

Ik heb met mijn (toen 4 jarige) paard heel veel heuvels op gestapt en gedraaft. Hier wordt de achterhand een heel stuk sterker van.