). Eerst ging hij rustig te werk met Elza (de moeder). dat verliep prima, het is ook zo'n lief beest
. Toen was Emelie aan de beurt. Nou dat ging goed
maar niet heus. Hij wou niet gewoon voetje geven. Emelie stond nog niet vast, maar hij begon wel. Emelie ging tekeer en werd losgelaten. waar de hoefsmid overigens boos om werd. (Ze waren met 3 man sterk de eigenaar, de schoonzoon (van de eigenaar), de hoefsmid, wij hielden de moeder vast, die ook uit de stal was gehaald, die was dus al bekapt en die stond ernaast.) Nou, emelie werd vastgezet. ze duwden met zijn allen emelie tegen de muur, zodat ie geen kant meer op kon. Daarna lieten ze hem even los, en emelie ging helemaal te keer, hij ging steigeren, proberen weg te rennen, en dat soort dingen. dus gleed ze uit, en lag op de grond. Ze had samen met het halster ook nog een halsband om. de halsband knelde haar hals af, en ze kon bijna geen adem meer halen. Daar lag ze dan. de hoefsmid zei: "laat haar maar even zo liggen" Dus dat deden ze. Ik vond het eng om ernaar te kijken, ik had het idee dat het dier elk moment kon stikken. Daarna moest ze van de hoefsmid weer opstaan, maar dat deed ze niet. "Haha, hij denkt: ik lig zo wel lekker" zei de hoesmid. De andere heren grinnikte er ook om. daarna gaf de hoefsmid het veulen een trap, dat die weer overeind krabbelde. Het veulen stond, en ze probeerde nu, met wat voer. dat ging al een stuk beter. Maar op gegeven moment had het veulen er weer genoeg van, en begon naar achter te schoppen. De hoefsmid gaf het veulen weer een trap in de maag. Toen ging hij weer door. Op gegeven moment ging het veulen hangen, aan het halster. maar de heren hielden het halstertouw vast, en na een tijd zo te staan, gaf de hoefsmid hem weer een schop dat ie normaal ging staan...Uiteindelijk was emelie zo braaf als een lammetje... Maar toch, ik vond het er echt erg zielig uitzien.. (en bovendien is het echt niet normaal als emelie zo braaf is, ze is altijd wel speels)
Wat vinden jullie ervan? hoe zouden jullie het oplossen met zo'n moelijk veulen?
(de hoefsmid zei trouwens ook nog: de beste manier is dat het veulen valt, dan is het meteen afgelopen, dan schrikken ze ervan, dan worden ze wakker)