bekappen en beslaan

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

natuurlijk bekappen of traditioneel bekappen

traditioneel bekappen
31 (25%)
traditioneel bekappen en beslaan
48 (39%)
natuurlijk bekappen
23 (18%)
natural balance bekappen
4 (3%)
natural balance bekappen en beslaan
5 (4%)
nooit ijzers wat er ook is ook al zou ik het paard hierdoor niet kunnen gebruiken
11 (9%)

Totaal aantal stemmen: 122

jan__timmer

bekappen en beslaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-07 23:08

ik ben benieuwd wat jullie mening is

ikke

Re: bekappen en beslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 08:17

Ik wil iemand met verstand van zaken; welk etiketje hij/zij daarop plakt is volstrekt onbelangrijk. En ja, het is de morele plicht van de eigenaar naar het paard toe om ervoor te zorgen dat ie de kennis in huis heeft of haalt om het werk te kunnen beoordelen!!
Zonder bescherming als het kan, met bescherming als het nodig is. Alle opties zijn op dat moment open.

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 08:27

Ik ben het helmaal met ikke eens, maar het grote voordeel van natural balance bekappen en beslaan vind ik dat er niet in de zool wordt gesneden. Dus als ik mag kiezen, kies ik voor natural balance en gelukkig kan ik kiezen Haha! en heb een hele goede natural balance smid gevonden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 16:09

Ik ga voor goed bekappen, of dat nu natuurlijk of traditioneel is dat maakt niet uit, als het maar goed gebeurd.
Zo zijn er veel traditionele smeden die de hielen veel te hoog laten, of veel in de zool en straal snijden, de stand drastisch veranderen, of de hoef niet rond vijlen.. Dat is niet goed natuurlijk..
En zo zijn er ook natuurlijk bekappers die de hielen té laag zetten, de stand flink veranderen, of in een keer te veel veranderen.. das ook niet goed natuurlijk..
Ik heb nu een traditionele smid, die mijn paard heel goed bekapt, het zou ook als 'natuurlijk bekapte' hoef kunnen doorgaan, alleen zonder de mustangroll. En daar ben ik heel blij mee. M'n paard loopt prima, hij heeft nooit iets aan zn hoeven, geen rotstraal meer, en de smid hoeft maar eens in de 4 maanden te komen, ik vijl ze zelf een beetje bij om de week, en dat gaat prima.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 08:59

Ik ga voor bekappen/beslaan wat bij het paard en de arbeid past.
M'n shet wordt natuurlijk bekapt en Anouar staat op op dit moment op kunststof. van de winter gaat hij weer op blote voeten, maar ik laat hem dan wel traditioneel bekappen zodat de hoef een beetje de juiste vorm voor de ijzers behoud. Hij krijgt snel van die vierkante hoeven en dan is het weer heel moeilijk om er een beetje netjes een ijzer onder te krijgen

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 10:11

Mijn paard loopt fantastisch op door mij zelf bekapte hoefjes, na het volgen van een NB-cursus. Ze kan veel beter uit de voeten dan toen ze traditioneel bekapt werd. Zolang ik het zelf lichamelijk aankan, blijf ik het zelf doen, en anders zal een prof NB'er het onderhoud moeten overnemen. IJzers zijn bij mijn paard geen optie, daar loopt ze nog minder op dan traditioneel bekapt, tenzij het tijdelijk zou zijn ter herstel van een of andere aandoening.
Laatst bijgewerkt door opala op 01-10-07 10:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 10:45

er zijn maar zeer weinig aandoeningen waarbij het plaatsen van een ijzer onder hoef echt genezend zal werken.
De enige uitzondering is een gebroken hoefbeen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 18:18

Ik laat mijn pony's traditioneel bekappen. Ze lopen prima bij deze smid, dus vandaar dat ik het ook hierbij houd. Ijzers hebben ze niet nodig, dus die komen er niet onder. Mocht er eentje wel ijzers nodig hebben om pijnloos te kunnen lopen, dan twijfel ik daar geen moment aan om ze er onder te laten zetten, maar als het even niet hoeft dan niet.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 18:36

of het naampje nou natuurlijk of traditioneel is, maakt mij niet uit. ik wil iemand die de hoef op de juiste manier bekapt, verstand heeft van zijn vak..kijkt naar stand en beweging en vanuit daar werkt en vóóral geen ijzers aandringt of wanhopig het ideaal model aanhoudt

jan__timmer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-07 23:44

Arabesk schreef:
er zijn maar zeer weinig aandoeningen waarbij het plaatsen van een ijzer onder hoef echt genezend zal werken.
De enige uitzondering is een gebroken hoefbeen.

en wat dacht je van bepaalde scheuren in de voet
of als de voeten echt te hard slijten door het gebruik

ik heb vandeweek nog een paard op ijzers gezet die kreupel liep doordat ie te kort was gesleten terwijl ie helemaal niet op asfalt staat
maar ja als er hele enden word gereden op het zand slijt dat natuurlijk ook

Bodin_Tom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 12:26

Kan iemand mij de verschillen uitleggen?
Die van mij wordt bekapt maar ik zou niet weten op wat voor manier hoor.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 12:58

Bodin_Tom schreef:

Als het een goede smid is, zijn er geen verschillen. Er is maar één manier en dat is de juiste manier, zoals die past bij jou paard.
Etiketten zijn voor sukkels, het eindresultaat moet altijd hetzelfde zijn. Op het moment dat dat niet zo is, deugd die smid niet!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 23:09

Bodin_Tom schreef:

Dan zal het vast en zeker traditioneel zijn. Wanneer jou paard er goed mee wegloopt, is de frequentie dat je paard goed bekapt wordt genoeg voor je paard.

Het eindresultaat is niet goed genoeg, het gaat om het resultaat op langere termijn.

blondje053

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 23:43

heb er ooit 1 gehad (een smid) die mijn paard had bekapt en na een week vroeg iemand ons..goh wanneer komt de smid weer want de hoeven van je paard moeten weer..nou die smid heeft onze pony dus ook nooit meer bekapt..Ik vind dat een hoefsmid hoor te doen wat goed voor je paard is.. ik was altijd heel erg blij met mijn smid..

loveleentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 14:24

Ik ben ook niet zo voor ijzers... Paarden krijgen er vaak brokkelhoeven van...! Maar sommige paarden hebben gewoon van zichzelf gevoelige (brokkel)hoeven en die kunnen dan beter wel ijzers hebben...

Dus eigenlijk is het per paard verschillend!

loveleentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 14:26

Mijn eigen pony heeft trouwens knetterharde hoeven, ideaal! Hij wordt maar heel weinig bekapt omdat hij ze op een goede manier afslijt... Hij is al 21 dus de hoefsmit zegt dat je dan de hoeven niet meer te kort moet doen, onder andere ivm weersveranderingen enz.

Takkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 15:45

Ik ga voor het traditioneel bekappen en beslaan. Mijn paard moet hoe dan ook op ijzers, aangezien ze een "krom" been heeft. De buitenkant van de hoef is heel stijl en de binnenkant lang. Als daar geen ijzer op zit slijt dat verkeerd af.

Ze hebben in het verleden de fout gemaakt (toen was het nog niet mijn paard) om het op de natural balance manier te doen. Omdat haar been al vanaf dat ik dr ken krom is, kun je zo'n paard niet ineens dwingen om recht te gaan lopen. Dit gebeurde met de natural balance ijzers wel. Jedwingt een paard de hoef recht af te wikkelen. Bij mijn paard werkte deze manier dus averechts.

Meer ervaringen heb ik niet, dus misschien is mijn mening niet echt onderbouwd, maarvoor mijn paard werkt de traditionele manier van bekappen en beslaan het beste.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 15:57

Dan rakel ik toch nog even mijn ervaring op. Mijn paard heeft heel veel speling in haar kogelgewricht van een achterhoef. Het klapt in onbelaste toestand naar binnen. Met traditioneel bekappen streken haar hoeven op een haar na elkaar onderling. Sinds ik zelf bekap, zit er nog steeds veel speling, maar ben niet meer bang dat ze elkaar onderling strijken. Ik corrigeer niets, maar hou slechts en uitsluitend zoolhoogte aan.

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 19:29

Ik ben het ook met ikke eens. We hebben nu net een nieuwe hoefsmid en hij heeft gelijk gezien dat mn paardje schimmel in de hoeven heeft. Mijn vorige hoefsmid heeft dat nooit gezien, dus we hadden daar niet veel langer bij moeten blijven. Ook voor mij geldt dus; als de hoefsmid maar verstand van zaken heeft.

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 08:23

Voor mijn paard Strasser.
Heb gekozen voor de laatste optie, omdat ik niet op mijn paard wil rijden als er iets zó goed mis met hem is dat hij op ijzers moet (zie Ara's opmerking over een gebroken hoefbeen).

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 08:30

Ik kies toch voor de sport, dan maar met een hulpmiddel

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 08:55

sporten met een hulpmiddel... dat is een interessante discussie (maar niet voor hier denk ik). Sommige wielrenners vinden doping ook een hulpmiddel namelijk.Cool

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 08:56

Lenneke_ schreef:
Ik kies toch voor de sport...

.. en ik voor mijn paard Knipoog

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 08:57

Ach, voetballers voetballen ook op schoenen met noppen en niet op blote voeten en in de paardensport wordt ook doping gebruikt.
Waarom ga jij niet in je blootje paardrijden, wel zo natuurlijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 09:39

Lenneke_ schreef:
Ach, voetballers voetballen ook op schoenen met noppen en niet op blote voeten

De voetbalschoenen doen ze aan vlak voor de training of wedstrijd en gaan meteen na afloop weer uit.