Strekpees achterbeen compleet doorgesneden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ibonn

Strekpees achterbeen compleet doorgesneden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-06 16:23

Zaterdag 9 december is mijn 2,5 jarige ruin van Mermus R door alle stroomdraden gevlogen. De bovenste draad knapte maar de onderste helaas niet, het gevolg is een totaal doorgesneden strekpees van het linkerachterbeen.
Aan zijn eerste passen erna was niets te zien maar toen we, gelukkig was mijn vriend er nog, de wei inliepen om de draden weer te repareren, klapte zijn achtervoet dubbel. Eerst dacht ik dat het been gebroken was omdat zijn voet er zo gek aan bungelde maar toen ik er dichterbij kon komen, zag ik dat er een grote open wonde net boven de kogel zat. De wonde was zo diep dat je het bot kon zien. Bij ieder pas die hij zette, klapte de voet naar voren en de hoef kwam dan vlak op de grond te liggen en steunde hij met de kogel op de grond. Hij bleef gelukkig vrij rustig maar het was een drama om hem naar de stal te krijgen. Hoewel ik het vreselijk vond om hem op te drijven, liep hij beter als hij grote passen maakte omdat dan de voet automatisch vooruit zwaaide en onder het been landde waardoor hij kon lopen.
Intussen had ik de DA al gebeld maar die kon er op stal niets aan doen. Dit was te ernstig en moest onder narcose bekeken worden en als de schade aan het kogelgewricht meeviel, zouden ze eraan beginnen. Als het gewricht geraakt was, zou het helaas het einde betekenen.

De rit met de trailer was stress maar bij de kliniek een 2,5 jarige die niets kent en niet meer achteruit wil/durft uit de trailer zien te krijgen was een drama. Uiteindelijk is hij er achterover uitgevallen.

Hij is meteen onder narcose gebracht en gelukkig bleek toen dat de draad het gewricht niet geraakt had. Er zitten wel 2 groeven van ongeveer één mm diep in het bot waar de draad gesneden heeft. Ook de strekpees die vooraan op de pijp loopt is doorgesneden, vandaar dat de voet dubbel klapte.
Tijdens de operatie is de wond goed gespoeld en zijn alle reeds afstervende delen van de huid weggesneden. Door de pees heeft de DA een extra sterke hechting gezet voor steun maar de vraag is of dit houdt. Na 40 hechtingen was de wond dicht en zag het er weer naar uit alsof het toch nog goed gaat komen. Ik kreeg weer hoop.
Om het been ging vervolgens een gipsverband wat na het uitharden weer doorgeslepen werd.
Dit gipsverband houdt hij de komende weken/maanden rond het been als steun tegen het vooroverklappen omdat de pees zijn werk niet meer kan doen. Om de paar dagen wordt het verband en de gips lossgemaakt om de wond te controleren en verschonen.

Zijn prognose is goed, de strekpees geneest uit zichzelf weer aan elkaar. Wel moet hij 2 tot 3 maanden boxrust houden om de pees de tijd te geven te genezen. Daarna revalidatieprogramma.
De DA had al enkele malen een dergelijk geval behandeld en alle paarden waren geheel hersteld. Hij houdt er waarschijnlijk een litteken aan over, misschien een schieffel waar het bot beschadigd is en in het slechtste geval een kleine afwijking in de beweging maar dit zou zijn toekomst als spring/SGW-paard niet in de weg staan.

Vandaag, na 10 dagen, ziet de wond er goed uit. Er is weinig tot geen vochtvorming, hij heeft geen drukplekken van het gipsverband en het ziet er niet naar uit dat de wond gaat ontsteken of openbreken wat weer kan leiden tot wildvleesvorming. Effe afkloppen dus.
Waarschijnlijk mag hij na Kerstmis naar huis komen. Eerder naar huis was toch een risico met vervoer omdat hij zo moeilijk op en af de trailer gaat. Het risico dat de wonde toch opengaat is nu nog te groot.

Voor wie de foto's wil zien die tijdens de operatie gemaakt zijn, hier is de link met foto's:
http://members.home.nl/r.versleijen1971 ... C04294.jpg
http://members.home.nl/r.versleijen1971 ... C04295.jpg
http://members.home.nl/r.versleijen1971 ... C04296.jpg
Op deze foto is goed het bot te zien en het afgescheurde uiteinde van de pees met de bloeddruppel eraan.
http://members.home.nl/r.versleijen1971 ... C04297.jpg
http://members.home.nl/r.versleijen1971 ... C04298.jpg
http://members.home.nl/r.versleijen1971 ... C04299.jpg
Hier ziet het weer hoopvol uit.
http://members.home.nl/r.versleijen1971 ... C04300.jpg
Samen met de DA de gips aanleggen, zwaar werk Haha!

Donderdag leer ik het verband verschonen en dan maak ik nog een paar foto's van de wildebras met het gipsen pootje.

viefdepief

Re: Strekpees achterbeen compleet doorgesneden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 16:51

Pfftt dat is nogal wat Bloos!
Wat zul je geschrokken zijn Ach gut
Wel fijn dat de prognose zo goed is!
Veel beterschap voor je paardje.

Mijn c-pony is een keer door een stel honden het draad door gejaagd. Net onder zijn spronggewricht is toen zijn pees voor 2/3 deel doorgesneden. Deze pony was toen ongeveer net zo oud. Dit is ook helemaal goed gekomen. Ook met springen en met crossen nooit ergens last van gehad. Bij mijn pony bleef er wel een streepje (litteken) zitten.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 16:52

Ik riep het al in het SGW topic, maar dit is mooi K zeg!
Nieuwsgierig: mochten jullie er tijdens de operatie bijblijven??!!

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-06 16:58

Fijn om te horen ! Ik geloof de DA wel maar bevestiging is altijd fijn. Een litteken vind ik niet zo erg maar als er de volgende weken geen wildvleesvorming ontstaat, is het alleen maar beter.

@ simmie: ja, ik ben er de hele tijd bij gebleven, mijn vriend niet. Hij ging al bijna over z'n nek toen hij de wond en het gestrompel in de wei zag. Maar bij het gipsen had de DA hulp nodig en het was toen al 20u00 's avonds dus geen assistentes op de praktijk. We zijn gebleven tot we hem hoorden opstaan in de recoverybox, via het kijkgaatje heb ik afscheid van hem genomen maar hij stond erg groggy op z'n benen Haha!

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 17:01

Potverdorie zeg, wat een wond en wat een ontzettend vervelend ongeluk!

Ontzettend veel sterkte voor jou en je paard!!

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 17:08

ajh, wat eng om te lezen.
je zult wel geschrokken zijn.
wel fijn dat het weer goed komt!!
beterschap voor je paardje Ach gut

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 17:08

veel succes met alles!

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 17:13

jee, wat een verhaal en wat een stress met je paard. sterkte ermee.

TNT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 18:46

wat een verhaal, ik hoop dat het goed komt voor je, iig ziet de da het positief dat is al heel wat! Hou je ons op de hoogte?

Dees1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 18:52

Jeetje wat zal jij geschokken zijn en de foto's zien er erg uit zeg, ik hoop dat hij snel geneest heel veel beterschap ermee

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 18:54

Jeetje wat een verhaal! Kan me voorstellen dat je je rot schrikt!
Fijn dat de DA zo positief is!
Hoe lang zal t duren voor de pees weer aan elkaar zit?
Als je ziet dat je met bepaalde peesblessures al zo verschrikkelijk lang onderweg bent.

Foto's van de operatie zijn interressant zeg!
Was een beste wond, of niet?!

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 19:55

Allereest sterkte met de revalidatie!!

Heb ongeveer soortgelijk geval op het werk gehad. Veulen van paar maanden oud, in de draad, vervolgens in paniek gaan schuren en trekken, daarbij alles doorgesneden. geopereerd, alles aan elkaar gezet, tijdje aangepast beslag. Paard is inmiddels 3, heeft wel een lelijk litteken maar heeft geen last met lopen!
Hopen dat jouw paardje t net zo goed doet!

floor01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 15:49

Hoi Hoi!

De langverwachte foto's Haha!.
Ziet er wel behoorlijk heavy uit, ik snap best dat je geschrokken bent jeetje! Super gaaf dat je bij die operatie hebt mogen zijn!

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 15:51

Jee, sterkte !

Om je een hart onder de riem te steken, mijn voorbeeld hoe het toch goed kan komen.
ik moet even de link opzoeken hoor!

gevonden : viewtopic.php?f=3&t=455221&hilit=

en zie mijn profiel

heel veel succes met je paard !!

Eventinggek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 19:35

ah bah Ingrid!! Dat ziet er echt behoorlijk eng uit! Nagelbijten / Gniffelen Kan me goed voorstellen dat Ruud t er moeilijk mee had hoor.... Nou maar hopen dat t dus echt goed blijft gaan!

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 19:38

jee heel veel sterkte
maar op de foto`s ziet het er heel keurig uit zoals de dierenarts hem dicht maakt...

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 19:41

Jee, wat een naar verhaal. Wat lijkt het me eng om je paard zo in de wei te zien. Gelukkig gaat het de goede kant op. Succes en sterkte ermee!

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-06 11:51

@ haan: dank je wel voor je link, fijn om te lezen dat het helemaal goed gekomen is met jouw paardje. Ik heb er nu goede hoop op dat het met hem helemaal goed komt. Ik ga ervanmiddag heen om te leren het verband te wisselen en dan zie ik de wond voor het eerst na de operatie. Als het lukt, maak ik nog nieuwe foto's. Hoe verdroeg jouw paardje de boxrust ? Vanuit zijn stal kan hij de wei en de andere paarden zien, daarom gaan we proberen altijd één ander paard op stal te zetten als gezelschap en dit dan af te wisselen. Gelukkig is het nu gebeurd en niet in hartje zomer want ik zou het verschrikkelijk vinden als hij dan niet buiten had gekund.

@ alle anderen: dankjewel voor alle steunbetuigingen, ik hou jullie op de hoogte van de vorderingen die hij maakt.

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 12:06

Ibonn schreef:
@ haan: dank je wel voor je link, fijn om te lezen dat het helemaal goed gekomen is met jouw paardje. Ik heb er nu goede hoop op dat het met hem helemaal goed komt. Ik ga ervanmiddag heen om te leren het verband te wisselen en dan zie ik de wond voor het eerst na de operatie. Als het lukt, maak ik nog nieuwe foto's. Hoe verdroeg jouw paardje de boxrust ? Vanuit zijn stal kan hij de wei en de andere paarden zien, daarom gaan we proberen altijd één ander paard op stal te zetten als gezelschap en dit dan af te wisselen. Gelukkig is het nu gebeurd en niet in hartje zomer want ik zou het verschrikkelijk vinden als hij dan niet buiten had gekund.

Mijn merrie verdroeg de boxrust redelijk goed omdat ze er een maatje bij had staan maar haar geduld werd steeds minder en op den duur kon ze wel tegen de muren opvliegen, bij mijn merrie was het augustus toen het gebeurde en ze heeft alleen maar op stal moeten staan erg sneu maar het was niet anders. Toen we met 'loop-therapie' mochten beginnen was ze behoorlijk balsturig en heeft mij diverse malen haar buik laten zien, ze stond op den duur meer omhoog (op haar zere pootje!) dan dat ze wandelde. Uiteindelijk mocht ze de bak in en met angst en beven heb ik toen gekeken hoe ze zich uitleefde. Het ging allemaal wonderbaarlijk goed maar de angst blijft zelfs nu nog steeds wel een beetje als ze met een noodgang door het weiland scheurt hoor!

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 16:12

poeh he wat een verhaal, brrrrrr Sigaar
Veel sterkte ermee, komt vast en zeker weer helemaal goed Ja

@ Haan, kan ik me voorstellen als je dan je paard zo uit der dak ziet gaan Ja zou ik ook de kriebels krijgen brr Knipoog

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-06 20:34

Een update voor de geinteresseerden:

Hij staat nog steeds bij de DA, de planning was eerst ophalen voor Kerstmis, daarna ophalen op woensdag en vandaag belden ze dat het pas volgende week zou worden Verdrietig .
De wond is tot afgelopen weekend mooi dichtgebleven maar de afgelopen dagen wordt de wond steeds actiever. Er is wat wildvleesvorming en er is een stukje huid afgestorven waardoor er weer een kleine open wonde is ontstaan. Volgens de DA is dit allemaal heel normaal maar omdat de wond nu zo actief is, is vervoeren een groot risico. Er staat door vochtvorming veel druk op de hechtranden en de kans bestaat dat de huid daar weer gaat scheuren bij een verkeerde beweging.
Morgen leren we hoe de wond te verzorgen en een dubbel verband aan te leggen omdat het gipsverband dat we gebruikten, zijn langste tijd gehad heeft.
Hopelijk mag hij begin volgende week naar huis.

Iedereen bedankt voor het meeleven !

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 22:28

Fijn dat de vooruitzichten in ieder geval goed zijn! Ik hoop voor jullie dattie snel naar huis mag.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 00:06

wat een verhaal! lijkt me echt afschuwelijk. gelukkig is de prognose goed, ik duim mee voor hem!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 13:17

pff....heel veel sterkte met de revalidatie !!

RenWaBl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 13:19

Heel erg veel sterkte voor jou en beterschap voor je paard. Ach gut
xxx Bianca.