Hoefzweer breekt niet uit! Uitleg?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BraveSpots

Hoefzweer breekt niet uit! Uitleg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-06 11:17

Hoi,
Het paard van mijn vriendin heeft een hoefzweer sinds 2 weken. Ach gut
De veearts heeft de hoefzweer proberen uit te snijden maar dat lukte niet omdat de hoefzweer te hoog in de hoef zit. Nu zou de hoefzweer boven de hoef moeten uitbreken maar dat gebeurt maar niet. Het paard wilt niet uit zijn stal en doorstaat helse pijnen. Hij weigert zijn hoef in een emmer met soda te laten staan. De eigenares doet (warme) lijnzaad eraan en dat verlicht de pijn.
Ik zoek overal op internet uitleg over hoefzweren maar overal worden ze uitgesneden maar dit is het geval niet. Kunnen jullie mij uitleg geven hoe het uitbreken gebeurt en hoe dat eruit ziet?
En waarom duurt het zo lang tegen dat die zweer uitbreekt?
Groetjes Lachen

CherokeeChum

Re: Hoefzweer breekt niet uit! Uitleg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 12:16

En hoefsmid(goede)kan over het algemeen een hoefzweer beter behandelen als een d.a .
Een hoefzweer is een ontsteking in de hoef,en kan door verschillende oorzaken ontstaan.Hoe dieper in de hoef en hoger
des te meer pijn dat deze zal veroorzaken. Het is helaas niet altijd eenvoudig op te lossen,onder ideale omstandigheden, kan je door het openen van het ontstekingskanaal, de druk eraf halen en dan is de pijn snel weg.Als hij echter hoog zit richting kroonrand en tegen de hoeflederhuid is dat bijzonder pijnlijk en
lastig te behandelen.Hij zal dan de weg van de minste weerstand kiezen en waarschijnlijk bij de kroonrand eruit komen .
Dit openbaart zich vaak als een soort steenpuist op de
kroonrand, het is daarom ook lastig om in te schatten hoe lang dit gaat duren.Misschien heb je geluk en komt ie er toch uit op de plaats waar de d.a heeft gesneden.Sterkte !

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 14:56

Mijn paard heeft alles bij elkaar een week of 8 met een hoefweer gesukkeld voordat het er eindelijk bij de kroonrand uit kwam. Ik heb de voet veel in soda gebaad, ook een paar keer met verband en al. Als de boel goed zacht wordt, komt het er beter uit.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 15:24

Natuurlijk gaat die hoefzweer er niet uit,je paard staat op stal!
Een paard met een hoefzweer moet zoveel mogelijk bewegen én de hoef moet geweekt worden in gekookt lijnzaad,soda helpt niet hoor,pas als hij uitgebroken is

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 19:23

Mijn hoefsmid raadt koeienstront aan Bloos
Dat maakt de hoef zo zacht dat de hoefzweer er makkelijk uit kan breken. Is de hoefzweer eruit, dan natuurlijk soda oid erop.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 19:24

is de hoefsmid nog neit geweest ?

herbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 20:31

Armaris schreef:
Natuurlijk gaat die hoefzweer er niet uit,je paard staat op stal!
Een paard met een hoefzweer moet zoveel mogelijk bewegen én de hoef moet geweekt worden in gekookt lijnzaad,soda helpt niet hoor,pas als hij uitgebroken is

SODA HELPT WEL HOOR!

JE ZOU OOK EEN HOEFZAK KUNNEN KOPEN.
DE HOEFZAK WORDT VAAK TOEGEPAST ALS HET PAARD EEN HOEFZWEER HEEFT.oM DE ZWEER TE LATEN RIJPEN ZET JE DE VOET IN EEN NAT VERBAND EN DOET DAAR DE ZAK OM HEEN.
DE ZAK BESCHERMT HET VERBAND EN ZORGT ER VOOR DAT DE HOEF LEKKER NAT BLIJFT.
Laatst bijgewerkt door Karin op 28-08-06 23:44, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: volgende keer even de CapsLock uitzetten :-)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 20:54

Ik heb ook begrepen dat soda wel degelijk helpt, maar je moet wel lang weken. Een hoef die je met verband omwikkelt, en deze vervolgens in een hoefzak zet, en daarbij warm (niet te) water met soda giet, enkele uren laten staan (bijvoorbeeld een hele nacht) om het overdag weer te laten drogen. Het kan echt enkele weken duren.

Wel is het zo dat je je paard toch echt beter kan gaan verplichten om enigzins te bewegen. Hoe meer het paard beweegt, hoe eerder de ontsteking waarschijnlijk gaat doorbreken.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 21:43

Inderdaad een nat verband (een trekverband) aanleggen, met een hoefzak er overheen.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 21:55

Gekookt lijnzaad helpt beter Knipoog

Mr_PLH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 21:58

De mijne had het ook... Toen kwam het na verloop van tijd bij de kroonrand eruit....

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 22:49

Venetia schreef:
Mijn hoefsmid raadt koeienstront aan Bloos
Dat maakt de hoef zo zacht dat de hoefzweer er makkelijk uit kan breken. Is de hoefzweer eruit, dan natuurlijk soda oid erop.

misschien moet die dan de volgende keer zelf met een eventuele blaar aan zijn voet in de koeienstront gaan staan.

wat dacht je bijvoorbeeld van een nat hoefverband?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 23:34

Als het paard met zijn hoef niet in een emmer met soda wil blijven staan: hoefzak aanschaffen...

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 08:47

ach jee wat sneu voor dat paard zeg.
mijn ervaring is inderdaad ook dat ontstekingen door het lichaam kunnen zwerven en het soms lang duurt voordat het ergens naar buiten komt. misschien had het paard beter op zijn plek in een kliniek geweest?

wat ik wel kan adviseren, maar dat is even de andere kant op, is iemand laten komen die het paard met reiki kan behandelen of kan magnetiseren. dan is het er zo uit.

fabske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 09:08

mijn paard staat inmiddels al een jaar met een hoefontsteking
en die gaat maar niet weg
peesscans rontgenfoto's er is van alles aan gedaan
het is gezocht in rug en nek en andere benen.
Maar we blijven op het been terug komen waar ontsteking in de hoef zit

Hij heeft in verband en zakken gestaan weken achter elkaar, en het is niet weg
antibiotica kuur gekregen, toevoegingen aan het voer die het zouden verbeteren
en op het moment dat het lijkt of het weg is en ik groen licht krijg om op te bouwen met mijn paard
loopt hij binnen aanzienlijke tijd weer kreupel.

ik rijdt dan maar 2x in de week niet langer als 30 minuten, en voornamelijk stap
Ook heb ik hem al 3x een reikibehandeling gegeven, maar ook dat baatte niet.
iemand nog tips of ideeen wat het zou kunnen zijn want ik ben ten einde raad.

Er hebben diverse dierenartsen naar mijn mannetje gekeken. diverse hoefsmeden
alle denken er allemaal anders over, maar ze zijn het er allemaal over eens het is een hoefontsteking/hoefzweer.
Geen enkele behandelmethode werkt. hij wordt zeer veelvuldig door een smid onderzocht.

Hij is 13 jaar oud en heeft nooit geen beenproblemen gehad in de zin van ontstekingen ofzo enkel een keer een verstapping

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 12:28

is het dan echt niet iets anders? hoefzweer blijft toch niet zo lang zitten?

romy20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 12:34

mijn paard heeft 3 maanden last van een hoefzweer gehad.
liep zo kreupel als iets.
ik heb hem 2 maal daags in de soda gezet, en hij heeft stalrust gehad.
het deed hem zo pijn dat hij er gewoon niet fatsoenlijk op kon staan, ook foto's gemaakt etc. toch een hoefzweer.

wij kregen de zweer er eerst ook niet uit. er zijn 2 opties.. of hij zakt naar beneden, of de zweer wordt door het lichaam opgenomen en gaat vanzelf over.

bij mijn paard zakte die uiteindelijk (na een maand) naar beneden, en de hoefsmid heeft er een gaatje in gemaakt. volgende maand was het nog niet helemaal weg.

veel soda, dat weekt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 13:35

Klinkt er bekend, dit probleem heb ik ook met mij haf gehad. Het enigste dat hielp was de ontsteking los snijden en dan 3 keer per dag in de soda/badedas.
Nu is ze overigens bevangen, de onsteking zat eerst bov enin de hoef en zit nu halverwege. Duurt ook goed een jaar voor het uitgegroeid is.

Naja veel succes ermee in ieder geval.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 15:55

Moderatoropmerking:
Het topic mag open blijven, omdat er een nieuwe, zinvolle post aan is toegevoegd. Let er wel op, dat niet ontopic zijnde reacties worden verwijderd.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 16:00

Een paard bij mij op stal had dit ook. Wat wij moesten doen was betadiene op de kroonrand doen en dan een plastiek zakje er omheen zodat het ging broeien en er uit kwam. Het koste ongeveer een week eer het er uit kwam. Het ziet er heel vies uit (mijn eerste gedacht was een puist die open knapte...)

fabske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 07:55

mijn paard is wel gevoeliger op zijn benen.
De smid zet hem volgende week op speciaal beslag.
Aangezien hij denkt dat mijn paardje van tijd tot tijd gevoelig gaat lopen omdat het vuil ophoopt in een plek waar het gevoeliger is voor hem nu.
dus ik hoop dat dit gaat helpen. ik zal jullie wel mee op de hoogte houden.

Jiehaa is het zo erg dan wanneer het nuttige vragen en info is om elkaar te helpen in een bestaand topic?

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 14:41

mijn pony liep dinsdag ineens niet lekker
ook was het been iets dikker en heel warm. de hoef ook.
smid is geweest en dacht het gevonden te hebben, klein gaatje gemaakt. paar keer in soda gezet. met moeite..

donderdag terug gekomen, hij vond het al heel stuk beter, maar ik heb er niks uit zien komen en was echt heel klein.

ijzer er weer op, maar is de zweer nu weg of nog niet???
kan hij ook weer opspelen? en kan dat dan nog steeds door dat gaatje eruit?

van stal af vond ik de hoef nog wel warm vanochtend, nu na een poosje in de natte paddock niet meer.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 14:50

Een paard wat ik ken had ook een hoefzweer.
Deze zat vrij diep en heeft zolang (2 maanden) lopen woekeren en kwam er maar niet uit.

Paard op de trailer naar de kliniek, en door het telkens zoeken naar evenwicht is hij door de zool gebroken.
Toch op de foto gezet, omdat er bloed mee naar buiten kwam.
Hierop was te zien dat de ontsteking zo ernstig was dat het hoefbeen aangetast was.
Ze hebben een gat in de wand gemaakt, en alle rotte delen weg gehaald..
Uiteraard onder verband behandeld de eerste dagen, maar paard liep weer als een kiviet!!

Wacht daarom nooit te lang met stappen te ondernemen als de ontsteking er niet uit wilt komen..

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 14:56

ik weet niet of hij eruit is...daarom baal ik zo.

ze loopt wel weer goed..

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 14:58

Paard zit momenteel ook met een hoefzweer.. dik drie weken geduurd voordat de hoefzweer is doorgebroken (langst boven). Vlak voordat hij doorbrak was een heel groot deel van haar onderbeen dik. In de tweede week is de dierenarts langstgeweest, die eerst dacht aan een ontsteking in haar kootholte.. Van die poedertjes gekregen tegen onstekingen en die een tijdje gegeven, totdat de zweer doorbrak. Volgens de dierenarts waren die poedertjes zeker niet voor niks geweest, ze zouden er voor gezorgt hebben dat de zweer sneller naar boven zou komen?

Momenteel is het hier nog soda-wateren Lachen. Trouwens iemand een idee hoelang dat nodig is?