Kreupel, geen oorzaak te vinden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ptries

Kreupel, geen oorzaak te vinden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-06 20:50

Mijn paard wordt steeds om onverklaarbare redenen kreupel aan haar voorbenen (meestal rechtsvoor, soms ook links).

Ze loopt dan eventjes heel erg kreupel, daarna neemt de mate van kreupelheid geleidelijk af, maar meestal duurt het toch zo'n maand of 2 à 3 voordat ze weer goed loopt.
Inmiddels zijn er diverse onderzoeken geweest om de oorzaak te achterhalen, maar er is niks te vinden.

Op uitverdoven reageert ze niet, ze loopt dan nog net zo kreupel als voorheen. Op foto's en echo's is niks te zien. Rug is ook nagekeken, uitgesloten dat het daaraan ligt.

Ze reageert ook niet als er op andere plekken hals/borst etc. druk gegeven wordt.

Graag wil ik van mensen hier horen wat voor andere manieren er zijn om diagnoses te stellen, of dat iemand wellicht weleens een probleem als dit bij de hand heeft gehad en hoe dit toen behandeld/opgelost werd. Of goede ervaringen met klinieken (niet de Uithof, daar ga ik sowieso niet meer heen).

Ik heb ook al overwogen of het wellicht aan mijn manier van rijden ligt, maar we hebben op stal allemaal van dezelfde persoon les en niemand heeft deze problemen. Ook rijdt ik nu alweer een lange periode naast mijn eigen paard meerdere dagen in de week het paard van een stalgenootje en die heeft nergens last van, evenals andere paarden die ik regelmatig rijdt.

Ik heb zelf al overwogen om een holistisch arts (Laarakker?) raad te plegen, maar hoor daar hele wisselende verhalen over. Verder overweeg ik Scintigrafie (schrijf ik dat zo goed) of zo'n warmte-machine, maar ik weet niet hoe de ervaringen daarmee zijn?

Ook aqua-therapie heb ik overwogen, maar het lijkt mij dat er dan toch eerst een diagnose moet zijn?

Ik maak sowieso een afspraak met de fysio voor haar, maar wil graag weten of er mensen zijn met ervaringen/aanraders op dit gebied.

Edit: Ook voor de wat alternatievere methoden sta ik open, wil gewoon graag erachter komen wat ze mankeert en wat eraan gedaan kan worden.

OneDesire

Re: Kreupel, geen oorzaak te vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 09:15

Wat vervelend van je paard. Ik weet precies hoe je je voelt.

Omdat je al in mijn topic gereageerd hebt, weet je dat ik ook een scintigrafie overweeg.

Ik heb zelf eerst een fysio bij mijn paard gehad, maar daar uiteindelijk niet zulke goede ervaringen mee. Daarna is hij 3 keer behandeld door Steffi van der Laarse (leerlinge van Erik Laarakkers, die voor zichzelf begonnen is). Sindsdien is mijn paard een stuk opgeknapt en zit veel lekkerder in zijn vel. Alleen de kreupelheid links achter kan ze dus niks aan doen.

Het voordeel van Steffi tov Erik is dat eerstgenoemde door Nederland heen rijdt om de patienten te bezoeken. Ik geloof dat je bij Erik naar hem toe moet.

Steffi is trouwens dierenarts, veterinair chiropractor en acupuncturiste.

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 09:29

Ik heb jaren geleden met mijn merrie last gehad van kreupelheid die niet te verklaren was. Toen is er geopperd dat het eraan zou kunnen liggen dan ze 'merriekuren" had. Ben er nooit achter gekomen wat dat dan precies in moest houden, maar sindsdien ben ik er overtuigd van geraakt dat het door mijn rijstijl is gekomen. Dan dus ook de logische vraag: heb je al eens iemand voor wat langere tijd (alleen, dus niet terwijl jij in die tijd ook rijdt) op je paard laten rijden enzo ja: wat deed ze dan? In mijn geval had ik het gevoel dat het onder mij erger was dan bij anderen, maar ik ga er van uit dat als er op eerste gezicht niks gevonden kan worden, rijstijl toch wel iets is om naar te kijken. Dat andere paarden onder je niet kreupel worden hoeft je rijstijl niet uit te sluiten: die reageren gewoon anders op je.
Heeft je paard last van iets? Niet goed op een bepaalde hand willen lopen of blessures uit het verleden waar jij weet van hebt? Ik ben benieuwd of de fysio wat kan ontdekken, het zou fijn zijn als hij inderdaad iets aan kan wijzen! Succes.

Suzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 11:10

Vervelend probleem. Goed dat je het zo breed mogelijk probeert te zoeken en daarbij ook kritisch naar jezelf kijkt!
Het lijkt mij in dit geval eerst het belangrijkste om de bron te achterhalen die de pijn veroorzaakt. Als uitverdoven helemaal niets oplevert, zou je toch denken dat de pijn niet uit de voorbenen kan komen, maar dan hou je nog de rest van het lichaam over.
Ik zou denk ik in jou geval een thermografie laten maken van het hele paard. Dat schijnt een goede optie te zijn om moeilijk te localiseren probleem zone's op te sporen. Om zo maar aan een (dure) aqua therapie of iets te beginnen terwijl je niet zeker weet dat je daarmee de kern van het probleem aanpakt, lijkt me niet handig.
Ik heb zelf ook wel goede ervaring met acupunctuur.(via Ellen Kral, zij is ook dierenarts en heeft bij Laarakker gewerkt) Als een acupuncturist aan het werk gaat "vraagt" hij eerst aan het paard (dmv met een pennetje met lichte druk over je paard te tekenen) waar hij pijn heeft. Maar ik zou er denk ik in jou geval voor kiezen om eerst via een concretere methode de probleem plek proberen te vinden. Misschien dat acupunctuur daarna een goede aanvulling op een behandeling zou kunnen zijn.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 13:09

Heb je tekenbeten ook uitgesloten ? ziekte van lyme kunnen ze ook wisselend kreupel van zijn.

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 13:32

-> BEH

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 17:27

klinkt alsof het niet in de benen zit, maar bijv. in de hals/elders in de wervelkolom.
een goede dierenfysio zou je verder moeten kunnen helpen. kijk op www.nvfd.nl voor iemand in jouw buurt.
succes! duim voor je.

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-06 17:35

Iedereen die tot nu toe gereageerd heeft bedankt voor het meedenken.
Steffi vd Laarse heb ik ook overwogen, nog geen contact mee op genomen, maar ik dacht laatst hier gelezen te hebben dat die geen klanten meer aanneemt.
Verder denk ik dat ik contact op ga nemen met iemand als bijvoorbeeld Gijsbert van der Marel van Simicur.
Thermografie lijkt me ook een goede optie voor haar.
Mijn planning is om een second opinion te doen bij een praktijk die apparatuur voor thermografie tot de beschikking heeft, daarna zou ik eventueel nog Scintigrafie kunnen doen.
Fysiotherapeute ga ik ook erbij halen.

Ik heb nog nooit een teek op Patty gevonden, maar je weet het natuurlijk nooit. Zou dat op de 1 of andere manier te achterhalen zijn?

@Ekkie, wat een apart verhaal, maar is het uiteindelijk opgelost? Wellicht is het een idee om haar lange tijd door iemand anders te laten rijden, maar dan wil ik eerst medische oorzaken uitgesloten hebben.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 11:58

Ik heb goede ervaring met Marijke van Cherokee (www.cherokeepaarden.nl). Kon bij mijn paard zonder hem te hebben zien lopen zo vertellen wat er aan de hand was (en dit was al vastgesteld door DAP Bodegraven). Is de holistische benadering.

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-06 07:40

Bedankt voor die link! Er is gelukkig nog genoeg wat ik kan proberen blijkt nu wel. Ik begin met een second opinion en een fysiotherapeut en overleg met smid/andere smid, mocht dat niet helpen ga ik verder kijken met haar.

vallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 07:51

Ik zou ook voor thermografie gaan er zit in Woudenberg een kliniek die dat doet. Mijn paard was ook steeds kreupel en uiteindelijk hebben ze door die thermografie kunnen zien dat het zijn sesambeentje was, erg balen. Succes met jouw paardje!

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 07:59

heb je er wel eens aan gedacht dat het misschien kan komen door verkeerd beslag? Omdat je zegt dat het elke keer na een aantal maanden terugkeert en ze na verloop van tijd beter loopt. Wellicht wordt ze toch net verkeerd bekapt/beslagen waardoor ze een tijdje kreupel is maar na verloop van tijd went aan de stand en beter gaat lopen. Als je smid dan weer komt begint het hele verhaal natuurlijk weer opnieuw. MIsschien handig om eens een tijdje dagelijks bij te houden wat je doet en wat er met je paardje gebeurt. Evt is er een trend te vinden.

succes!!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 08:03

Mist schreef:
Heb je tekenbeten ook uitgesloten ? ziekte van lyme kunnen ze ook wisselend kreupel van zijn.

Is dat zo???

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 08:27

KiWiKo schreef:
Mist schreef:

Is dat zo???

ja, veroorzaakt gewrichtsontstekingen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 08:30

OK, Haha! zal het opslaan in het kamertje "intressante info" Haha!

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 09:14

orsini schreef:
heb je er wel eens aan gedacht dat het misschien kan komen door verkeerd beslag? Omdat je zegt dat het elke keer na een aantal maanden terugkeert en ze na verloop van tijd beter loopt. Wellicht wordt ze toch net verkeerd bekapt/beslagen waardoor ze een tijdje kreupel is maar na verloop van tijd went aan de stand en beter gaat lopen. Als je smid dan weer komt begint het hele verhaal natuurlijk weer opnieuw. MIsschien handig om eens een tijdje dagelijks bij te houden wat je doet en wat er met je paardje gebeurt. Evt is er een trend te vinden.

succes!!

Ja, ze gaat nu ook naar Roosendaal om de hoeven even na te laten kijken. Laat je even weten wat eruit komt?

Altijd wel interessant zulke gevallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 09:18

Mijn paard liep in de winter altijd 1 maand kreupel, en daarna het hele jaar niet. Afgelopen winter ging het door, en hij loopt nu nog steeds niet goed. Oorzaak, een peesblessure. Paarden met een peesblessure merken dit vaak zelf niet en blijven dus ook nog lopen totdat ze het wel goed voelen.

Is ze ook gescand? Ik heb hele goede ervaringen met Van Toor / Van Schie in Wassenaar.

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-06 10:02

Ze is meerdere malen gescand ja, ze heeft een tijdje terug een hele lichte blessure aan het check-ligament gehad, maar liep toen beduidend anders kreupel dan de "normale" terugkerende kreupelheden. Ze is nu in orde op de scan.

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 22:26

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-06 07:53

BW, die ken ik al Lachen. Zie de reactie van Tulandro. Maar toch heel erg bedankt voor het meedenken.
Laatst bijgewerkt door Ptries op 01-09-06 08:15, in het totaal 1 keer bewerkt

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 08:07

dit probleem had ik ook met een (net aangekocht) paard
was klinisch en röntgenologisch helemaal goedgekeurd
later bleek ze een onsteking te hebben aan een aanhechting van een pees (aan de binnenkant bij de linkervoorknie)
ze was heel licht onregelmatig en ze bleek ook halsartrose te hebben
dus is het altijd verstandig om de pezen te laten scannen (als dat nog niet gebeurd is)
en de hals te röntgen

als het aan een spier in de hals of schouder zit (dierenartsen zien dat helaas vaak niet) kan ik je www.happyathlete.nl adviseren
deze metode werkt heel diep op de spieren in
het is een techniek die verbluffende resultaten geeft na slechts enkele behandelingen
en daardoor is het niet duur (50 euro per behandeling)

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 08:10

Wij hebben dit ook gehad, bleek dat ze hoefbevangen was..
Is nu helemaal opgelost en geen last meer van..

Ik hoop dat je het probleem vindt..

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 08:12

Ptries schreef:
Mijn paard wordt steeds om onverklaarbare redenen kreupel aan haar voorbenen (meestal rechtsvoor, soms ook links).

Ze loopt dan eventjes heel erg kreupel, daarna neemt de mate van kreupelheid geleidelijk af, maar meestal duurt het toch zo'n maand of 2 à 3 voordat ze weer goed loopt.
Inmiddels zijn er diverse onderzoeken geweest om de oorzaak te achterhalen, maar er is niks te vinden.

Op uitverdoven reageert ze niet, ze loopt dan nog net zo kreupel als voorheen. Op foto's en echo's is niks te zien. Rug is ook nagekeken, uitgesloten dat het daaraan ligt.

Ze reageert ook niet als er op andere plekken hals/borst etc. druk gegeven wordt.

Graag wil ik van mensen hier horen wat voor andere manieren er zijn om diagnoses te stellen, of dat iemand wellicht weleens een probleem als dit bij de hand heeft gehad en hoe dit toen behandeld/opgelost werd. Of goede ervaringen met klinieken (niet de Uithof, daar ga ik sowieso niet meer heen).

Ik heb ook al overwogen of het wellicht aan mijn manier van rijden ligt, maar we hebben op stal allemaal van dezelfde persoon les en niemand heeft deze problemen. Ook rijdt ik nu alweer een lange periode naast mijn eigen paard meerdere dagen in de week het paard van een stalgenootje en die heeft nergens last van, evenals andere paarden die ik regelmatig rijdt.

Ik heb zelf al overwogen om een holistisch arts (Laarakker?) raad te plegen, maar hoor daar hele wisselende verhalen over. Verder overweeg ik Scintigrafie (schrijf ik dat zo goed) of zo'n warmte-machine, maar ik weet niet hoe de ervaringen daarmee zijn?

Ook aqua-therapie heb ik overwogen, maar het lijkt mij dat er dan toch eerst een diagnose moet zijn?

Ik maak sowieso een afspraak met de fysio voor haar, maar wil graag weten of er mensen zijn met ervaringen/aanraders op dit gebied.

Edit: Ook voor de wat alternatievere methoden sta ik open, wil gewoon graag erachter komen wat ze mankeert en wat eraan gedaan kan worden.

Idd ik zal de fysio even laten komen heel vaak komt dit soort klachten voor uit de rug.
Als je wil dan heb ik nog wel een goed adres.

Zilion

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 08:15

Zou toch bij eric proberen of bij steffi. Ik heb er alleen maar positieve ervaring mee. Klinkt toch alsof er wat scheef zit en met osteopathie kan worden rechtgezt. Ik hoor graag hoe het afloopt

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-06 08:16

In principe heb ik al iemand in gedachten (Annemarie van Gelder), maar ik weet niet hoe druk zij het heeft, bel haar maandag voor een afspraak, ben dus wel benieuwd naar jouw adres, als Annemarie te druk is kan ik die contacteren.