paard struikelt erg vaak !

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

paard struikelt erg vaak !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-06 21:10

Hoi bokkers,

Even een vraag aan jullie.
Mijn paard struikelt erg vaak. Gisteren tijdens het rijden in de binnenbak even geteld en dat was in een half uur zo`n 8 keer.
Peru is 9 jaar, 1.74, recreatief, springen en dresuren, loopt wel enigsinds op de voorhand en hij moet vaker dan normaal naar de smid omdat zijn voorste hoeven na verloop van tijd scheef weggroeien (minimalistisch, maar toch). Verder is hij met rijden linksom niet fijn. Met draven is het net een schommel, hij loopt wel regelmatig. Rechtsom niets aan de hand. Al is hij overall wel sterker dan normaal. Als hij struikelt is het 9 van de 10 keer zijn linkerbeen.
Ik weet niet waar ik moet beginnen om het probleem te localiseren. Herkent iemand dit verhaal ? Normaal ben ik altijd erg snel met naar de telefoon grijpen om de dierenarts te bellen, maar wilde nu eerst vragen of iemand dit herkent of zou weten wat het mogelijk zou kunnen zijn?? Alvast bedankt voor het lezen.
Laatst bijgewerkt door Sando op 12-08-06 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Boktpony
Berichten: 10128
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Ergens in Gelderland!

Re: paard struikeld erg vaak !

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 21:15

mijn paard struikelde eerst ook heel vaak! ik moest toen met der door plassen en over plastic gaan stappen zodat ze er zelf bewuster van werd wat ze met der benen deed...maar toen was mijn beestje nog jong...je zou verwachten van jou paard wat al enkele jaren onder het zadel zich bewust van zen benen zou moeten zijn...wanneer is het trouwens? alle gangen? in de wei met longeren etc etc...?

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Re: paard struikelt erg vaak !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-06 21:18

in het bos doet hij het ook, In de wei doet hij uberhaupt niet veel maar als hij een keer wegspurt zie ik niets.
In het begin riep ik ook:" slome, til je benen nou eens op".... maar ik krijg in de gaten dat het dus niet een kwestie is van luiheid of onoplettendheid is.

savath

Berichten: 2655
Geregistreerd: 18-08-05
Woonplaats: belgie,ergens in de kempen

Re: paard struikelt erg vaak !

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 21:20

heb je hem al lang,want mischien is zijn voet ontzenuwt.
dan kan dat wel eens de reden van het probleem zijn

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Re: paard struikelt erg vaak !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-06 21:21

ik heb hem nu 6 jaar.
Wat bedoel je precies met voet ontzenuwt ? Hoe zou dat kunnen komen en kan ik dat aan nog meer symptomen merken ?

savath

Berichten: 2655
Geregistreerd: 18-08-05
Woonplaats: belgie,ergens in de kempen

Re: paard struikelt erg vaak !

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 21:24

als je hem al zes jaar hebt is de kans zeer klein,bijna onbestaande.
Dat denk ik eerder dat je probleem zit zoals bij mijn merrie vroeger.
ze struikelde verschrikkelijk veel,met gymnastiekering van het lichaam,en vooral met veel overgangen te maken,is het probleem bijna onbestaande geworden.
ze wordt ook wel zeer tijdig gekapt(om de 8 weken om zeker geen lange teen te hebben ,want dan durft ze weer vervallen in de oude gewoonte)
overleg met je hoefsmid om eventueel de teen wat in te korten zodat ze over de voet rolt in plaats van struikelt.

Boktpony
Berichten: 10128
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Ergens in Gelderland!

Re: paard struikelt erg vaak !

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 21:26

ik zou toch de DA even opbellen want vind het toch wel raar...

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Re: paard struikelt erg vaak !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-06 21:27

ja, hij wordt zowiezo sneller bekapt dan gemiddeld omdat zijn voorste hoeven naar binnen wat schuin /plat aflopen.
Ik zal het er toch nog een keer over hebben met de hoefsmid want ook dat scheef groeien van de hoef is pas sinds een half jaar. Ook erg vreemd vind ik. Thanx voor de tip.

Lancome

Berichten: 2122
Geregistreerd: 11-09-05

Re: paard struikelt erg vaak !

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 21:29

Die van mij deed het ook ennu hij bekapt en beslagen is en de teen inderdaad wat ronder bekapt is het over.

santos

Berichten: 1532
Geregistreerd: 23-12-03
Woonplaats: nabij Hilversum

Re: paard struikelt erg vaak !

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 00:52

mijn paard is ook een echte struikelaar. Nu is het een eng. volboed en die hebben toch al vlakke gangen. Ik merk dat ik echt elke 6 weken naar de smid moet. in de 5e week begint het struikelen al weer toe te nemen. Bij miij is het dus een kwestie van te lange tenen)voor. Haha!

lennie
Berichten: 482
Geregistreerd: 22-07-06

Re: paard struikelt erg vaak !

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 07:36

Ik dacht in eerste instantie ook aan de lengte van de hoeven. Maar je zegt dat die smid regelmatig langs komt, de lengte kan het niet zijn dan dus? Wat je schrijft over het scheef groeien.... eeen hele goede hoefsmid kan daar wel iets zinnigs over zeggen en iets aan doen. maar dan moet je wel een supersmid hebben! Knipoog

TheSam

Berichten: 9892
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Maasland

Re: paard struikelt erg vaak !

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 07:58

Heb je les? Wat zegt je instructeur/trice ervan? Is het rijtechnisch niet op te lossen?

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Re: paard struikelt erg vaak !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-06 18:15

Bedankt voor de antwoorden !
Ik ga het nog een keer met mijn smid overleggen. Ik heb altijd een super super goede smid gehad en die ik nu heb ik niet slecht (met alle respect voor zijn werk) maar ik denk dat het geen smid is voor paarden met problemen.

Even offtopic... TheSam... wat een verschrikkelijke avatar !! Duivel

romeorowan

Berichten: 2751
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Asperen

Re: paard struikelt erg vaak !

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 18:53

met het off topic hierboven ben ik het helemaal eens.

Over het struikelen, dat deed 1 van mijn paarden ook. Nu heb ik sinds kort een nieuwe smid en die maakt de teen veel korter en het gaat na 1 keer bekappen al een heel stuk beter.

herbey
Berichten: 524
Geregistreerd: 14-02-06
Woonplaats: Hoeksewaard . Zuid-Holland

Re: paard struikelt erg vaak !

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 19:27

Staat het paard op ijzers? Zo ja dan kun je aan de smid vraagen of hij er meer opzet in wil doen (dan rold de voet beter)
En als hij niet op ijzers staat zou ik er ijzers onder doen met veet opzet.

DropShot

Berichten: 92
Geregistreerd: 17-03-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: paard struikelt erg vaak !

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 19:28

dat kan ook een teken zijn dat ie telangzaam loopt of te lui is Cool

Anoniem

Re: paard struikelt erg vaak !

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 19:50

ik zou de DA om raad vragen

cynthiar
Berichten: 4466
Geregistreerd: 08-03-05

Re: paard struikelt erg vaak !

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 21:03

Kan een teken zijn van hoefkatrolontsteking. Ik zou toch advies vragen aan de dierenarts. Mijn fjord heeft ook hko en als zijn hoeven wat langer worden struikelt ie ook vaker. Vooral van nature wat luie paarden kunnen dan wat meer gaan struikelen omdat ze hun benen minder optillen.

savath

Berichten: 2655
Geregistreerd: 18-08-05
Woonplaats: belgie,ergens in de kempen

Re: paard struikelt erg vaak !

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 21:06

zoals ik eerder zei en nog anderen,teen korter zetten,en een ijzer met opzet,dan kan je ongeveer 8 weken verder.dus het ijzer moet een beetje ronder naar boven gaan aan de teen(onderkant van het ijzer) als dat niets oplost even da erbij
De meeste paarden die aan katrol lijden,staan vaak met hun voorbeen in rust verder naar voren.
men zegt soms die voet wijst naar het slachthuis.
Dat is een oud paarden gezegde

cynthiar
Berichten: 4466
Geregistreerd: 08-03-05

Re: paard struikelt erg vaak !

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 21:13

Hoeft niet altijd dat ze met een been naar voren gaan staan. Die van mij heeft hko, links 3, rechts 2, maar staan altijd met zijn voeten gelijk. loopt ook niet kreupel hoor. Ik heb bij andere hko paarden gezien dat ze het wel deden, een daarvan is idd in het slachthuis beland, maar die had ook duidelijk heel veel pijn, die lag ook heel vaak op stal. De andere leven ook nog, waarvan 1 met een zenuwsnede.

lodo
Berichten: 686
Geregistreerd: 13-12-03
Woonplaats: Veluwe

Re: paard struikelt erg vaak !

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 21:19

Paarden die erg op de voorhand lopen die struikelen ook vaak.

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Re: paard struikelt erg vaak !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-06 11:10

3 maanden geleden is een DA gekomen een heeft foto`s gemaakt. Daaruit kon hij opmaken dat mijn paard wel HKO gevoelig is en dat ik elk jaar foto`s zou moeten laten maken om te kijken hoe het nu gaat. Maar zoals het nu op de foto`s eruit zag hij er goed uit, geen bijzonderheden verder.
Maar dat is 3 maanden geleden, dus ik ga er niet van uit dat het nu al iets met HKO te maken.
Ik denk/ hoop dat het dan toch het beslag zal zijn, wellicht icm het lopen op de voorhand. Ik zal ook die DA eens bellen die toen die foto`s heeft gemaakt, even vragen of het mogelijk iets met die HKO te maken kan hebben.

RyantJ
Berichten: 466
Geregistreerd: 03-04-05

Re: paard struikelt erg vaak !

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 11:50

ik weet t bij een pony, die struikeld ook regelmatig als ze bijna naar de smit moet.
dus misschien daar is op kunnen letten, tenminste dat is mijn ervaring Bloos
succes en sterkte ermee!

cynthiar
Berichten: 4466
Geregistreerd: 08-03-05

Re: paard struikelt erg vaak !

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 13:16

Hoe bedoelt hij hoefkarol gevoelig? Ze hebben het of niet, lijkt mij. Ze hoeven er alleen niet kreupel op te lopen (zoals die van mij), maar daardoor kunnen ze wel vaker struikelen.

Pablo_Lover

Berichten: 175
Geregistreerd: 17-03-06
Woonplaats: Zwanenburg

Re: paard struikelt erg vaak !

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 15:27

het kan zijn dat je je pony wat meer moet laten doorlopen..
succes en stertke ermee..
xxx jess