Zomer wel, winter geen ijzers goed/slecht?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Zomer wel, winter geen ijzers goed/slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-06 17:58

Nimro heb ik al jaren zomers wel op ijzers en swinters niet.
Dit om de praktische reden omdat ze als het even kan toch naar buiten gaan in de winter hij niet alleen op stal hoeft te blijven omdat ie ijzers heeft.

Ook vond mijn hoefsmid het goed om hoeven swinters even te laten 'luchten'

Nu hoorde ik laatst van iemand (kennis+PA) dat dat eigenlijk helemaal niet goed is.... Verward

Hij heeft er naar mijn idee geen last van. Hij loopt ook vrolijk verder als ze er af zijn en is niet supergevoelig of onregelmatig oid. Wel loopt ie swinters minder fijn in t werk maar lijkt me sterk dat dit alleen aan ijzers ligt?

Wat vinden jullie daarvan? Hoe doen jullie het?
Want ik zit nu te twijfelen omdat mijn hoefsmid a zegt en mijn paardenarts b

SpikyBlue

Berichten: 1411
Geregistreerd: 29-06-06

Re: Zomer wel, winter geen ijzers goed/slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 18:18

Het lijkt me dat de hoefsmid er altijd nog het meeste van weet.. Als jouw paard nou nergens last van heeft en zijn hoeven zien er goed uit, laat het dan gewoon zo!

Ipsilonka

Berichten: 5871
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Zomer wel, winter geen ijzers goed/slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 18:31

Ik doe het al 4 jaar zo met mijn fjord. En zijn hoeven zijn prima:D

Unfaithful

Berichten: 6027
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Delft

Re: Zomer wel, winter geen ijzers goed/slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 18:33

Dat deed ik ook altijd, ging heel erg goed! Zie niet echt in wat er fout aan zou zijn?

8nnemiek

Berichten: 43534
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Zomer wel, winter geen ijzers goed/slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 22:32

Op mijn vorige pensionstal waren er ook een paar mensen die dat deden. Het grote nadeel was dat de nagelgaten moesten uitgroeien elke keer en ze dus in t begin van de winter wat brokkelhoeven hadden. In de lente waren de hoeven dan weer heel mooi, gingen er weer ijzers onder en begon het weer opnieuw.
Vorige zomer hebben ze toen besloten om de ijzers er gewoon vanaf te laten en dat ging eigenlijk veel beter, de hoeven bleven daarna wel gewoon het hele jaar door mooi, werden ook harder.
Dus als ze gezonde hoeven hebben, waarom niet áltijd zonder ijzers Lachen
Verder denk ik dat het enige slecht aan overgang van ijzers naar blootvoets de brokkelhoeven zijn, en van blootvoets naar ijzers lijkt me dat pezen en gewrichten best wel een schok krijgen omdat die meestal toch aan ijzers moeten wennen, er is dan minder schokdemping.

Arabesk

Berichten: 28681
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Zomer wel, winter geen ijzers goed/slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 23:31

in de zomer wél ijzers lijkt mij het meest schadelijk, maar ja ik kom wel uit een bepaalde hoek natuurlijk Knipoog

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Re: Zomer wel, winter geen ijzers goed/slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-06 12:38

@arabesk: Hoezo in de zomer?

Dat stukje van brokkelen ivm nagelgaten dat snap ik maar dat is niet waar mijn PA op doelde.
Meer ivm beweging e.d.

gr_roos
Berichten: 7586
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: noord holland

Re: Zomer wel, winter geen ijzers goed/slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 19:21

De fysio van mijn paarden zei dat het voor de spieren een probleem kan geven, als je alleen achter de ijzers eraf haalt.
Paard staat dan even lager en dat vinden niet alle spieren prettig, is wel een kwestie van wennen, maar iets waar je wel rekening mee moet houden met rijden.

Mijn paard haal ik in november van de ijzers en zij heeft nog nooit problemen gehad rond de nagelgaten.

Esperanza

Berichten: 3286
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Ramsau am Dachstein

Re: Zomer wel, winter geen ijzers goed/slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 13:41

Wat je paardenarts bedoeld is waarschijnlijk de verschillende manier van lopen en de invloed daarvan op het lichaam.

De hoefsmid heeft het waarschijnlijk alleen maar over het effect de hoeven. Hij is minder bezig met het gehele paardenlijf. Voor de hoeven is het beter om in de winter een perode van de ijzers af te gaan. Je zult je ijzers in de zomer waarschijnlijk nodig hebben om je paard op scherp te zetten, denk ik zo.

Bij mijn weten is het verschil tussen de bewegingen met en zonder ijzers niet zodanig groot dat ik het je af zou raden. Maar eigenlijk zou je eens de PA moeten vragen naar zijn argumentatie.

Janneke148
Berichten: 594
Geregistreerd: 22-07-05

Re: Zomer wel, winter geen ijzers goed/slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 13:08

Waarom doe je eigenlijk in de zomer wel en in de winter geen ijzers???

gr_roos
Berichten: 7586
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: noord holland

Re: Zomer wel, winter geen ijzers goed/slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 14:41

Ik doe vanaf maart ijzers, omdat dan het sgw seizoen begint.

Voor mijn eigen gevoel vind ik het veiliger als ik stiften kan draaien. De terreinen zijn niet altijd even goed vroeg of laat in het seizoen.

Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die zomers fanatieker rijden dan 's winters. Als de hoeven dan erg slijten zijn ijzers ook een optie

Janneke148
Berichten: 594
Geregistreerd: 22-07-05

Re: Zomer wel, winter geen ijzers goed/slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 15:25

Ik rijd ook SGW, snap precies wat je bedoelt, vond het ook altijd fijner idee met stiften eronder. Mn vader kwam toen met het gewelidige (uhum) idee om er geen ijzers meer onder te slaan. Vond het in het begin maar niks maar het is echt heel fijn! De hoeven zijn zoveel beter geworden en ze slijten echt niet harder dan anders.

Het gaat dus ook prima zonder ijzers (ook springen) Het is alleen de ruiter die er ff aan moet wennen, haha.

Unfaithful

Berichten: 6027
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Delft

Re: Zomer wel, winter geen ijzers goed/slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 15:33

Janneke148 schreef:
Waarom doe je eigenlijk in de zomer wel en in de winter geen ijzers???

Ik rijdt in de winter altijd veel langs de weg/in de berm, en dan heb je veel kans op gladheid e.d. Met ijzers ga je nog meer glijden Knipoog

HeissesEisen
Berichten: 23
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Heeswijk-Dinther

Re: Zomer wel, winter geen ijzers goed/slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 17:25

Dus wat zijn nu precies de argumenten van de paardenarts?
Dat de gang/stand wat verandert zonder ijzers en dat dat niet goed zou zijn?
Het zou me wel interesseren om dat precies te weten voor ik er echt wat van zeg...ik ken jouw paard en zijn gang/stand natuurlijk niet en daar moet wel rekening mee gehouden worden.

Maar bij een gemiddeld gezond paard is het geen enkel probleem.Ik heb zelf ook altijd ijzers in periodes dat ik wedstrijden op gras rijd of heel veel op de harde,en in rustigere tijden geen ijzers en dat werkt prima.

Alleen als ik in de winter veel wil rijden vind ik ijzers vaak wel fijn want de meeste tijd moet je over de harde weg omdat de bodem buiten verder overal waardeloos is en met ijzers kan ik zelfs over hard bevroren ondergrond,weliswaar nog relatief rustig maar zonder ijzers over de bevroren grond is al helemaal geen pretje voor een paard.Ook niet als die goede hoeven heeft Tong uitsteken
Overigens moet het over bevroren grond rijden sowieso beter niet teveel gedaan worden maarja als alles bevroren is moet je iets he.

Gelukkig is er nu nog niks bevroren...de bodem is haast overal perfekt nu,dus als je geen wedstrijden hebt is nu eigenlijk de beste tijd om geen ijzers te hebben Knipoog

Janneke148
Berichten: 594
Geregistreerd: 22-07-05

Re: Zomer wel, winter geen ijzers goed/slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 17:30

Ook als je wel wedstrijden rijd is het nu een goede tijd zonder ijzers.

8nnemiek

Berichten: 43534
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Zomer wel, winter geen ijzers goed/slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 17:44

HeissesEisen, ik rijd altijd zonder ijzers over de bevroren grond, ik vind het juist heel erg fijn. Mijn paard lijkt er helemaal geen problemen mee te hebben, en hij heeft veel meer grip. Ik zie veel paarden met ijzers zelfs in stap al wegglijden over het natte asfalt en ik kan er zelf makkelijk draven. We gaan ook vaak door de sneeuw, bij ijzers heb je daar sneeuwbeslag of andere foefjes voor nodig..

HeissesEisen
Berichten: 23
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Heeswijk-Dinther

Re: Zomer wel, winter geen ijzers goed/slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 17:54

MysticTinker schreef:
HeissesEisen, ik rijd altijd zonder ijzers over de bevroren grond, ik vind het juist heel erg fijn. Mijn paard lijkt er helemaal geen problemen mee te hebben, en hij heeft veel meer grip. Ik zie veel paarden met ijzers zelfs in stap al wegglijden over het natte asfalt en ik kan er zelf makkelijk draven. We gaan ook vaak door de sneeuw, bij ijzers heb je daar sneeuwbeslag of andere foefjes voor nodig..


Mmm ik denk waarschijnlijk teveel aan warmbloed sportpaarden Tong uitsteken
Omdat ik daar zelf op rijd...maar de robuustere types zullen er idd minder problemen mee hebben.

Wat die sneeuw betreft heb je zeker gelijk dat is een en al ellende met ijzers...maar hoeveel sneeuwt het hiet eigenlijk?Voor die paar dagen haal ik de ijzers er niet af Tong uitsteken

Maar als je paard zonder ijzers goed over de bevroren grond loopt,is dat natuurlijk prima!Dan heb je dus echt geen ijzers nodig en dan heb je extra veel plezier als het eens sneeuwt.

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Re: Zomer wel, winter geen ijzers goed/slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-06 17:56

@ janneke,
Ik heb m het outdoorseizoen op ijzers ivm concoursen op gras.
Indoor rijden we binnen dus dan is t niet nodig voor proppen te draaien.
Plus dat ze als het even kan qua weer toch wel naar buiten gaan kan ie als er sneeuw ligt gewoon mee, anders moet ie alleen op stal blijven, dat is ook niets waard

@Heisseneisen,
argumentatie had idd betrekking op beweging & gang
Hij heeft verder geen zeer afwijkende stand oid. Hij staal alleen een klein beetje binnendoor maar daar zijn ijzers niet perse voor nodig natuurlijk.
Hij heeft niet enorm veel gang van zichzelf, met name de draf is erg gewoontjes.
Op de een of andere manier heb ik toch t gevoel of ik meer beweging onder mij heb en m ook beter kan laten strekken met ijzers in de zomer als zonder ijzers in de winter.
Maar of dat nou echt met de ijzers te maken heeft?
Sommigen hoor je er ook wel over dat t te maken heeft met t gewicht van de ijzers.
Maar gemiddelde/normale ijzers zijn toch niet apart zwaar dat ze daar meer van gaan bewegen?
Verder voel ik m ook in de winter/zonder ijzers wat vaker gevoelig als zomers/met ijzers.
Met name in de bak (snippers) en met uitstappen op t harde.
Dit is natuurlijk niet zo'n rare reactie toch? Hij staat toch wat dichter op zn straal zonder als met ijzers.

Arabesk

Berichten: 28681
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Zomer wel, winter geen ijzers goed/slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 15:49

Het is juist goed als je paard op de straal loopt, dit bevordert het hoefmechanisme (uitzetten van de hoef als de hoef op de grond neerkomt). Het is echt een misverstand dat een paard niet op de straal mag lopen.

Dat je paard gevoeliger loopt zonder ijzers is ook wel logisch, door de ijzers merken ze gewoon veel minder van de ondergrond.

gr_roos
Berichten: 7586
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: noord holland

Re: Zomer wel, winter geen ijzers goed/slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 20:12

Gevoeliger is tot daar aan toe.
Ik zou mijn pony ook wel op blote voeten wllen zetten, ook uit financieel oogpunt, maar die loopt echt stokkreupel als hij op blote voeten staat. Beter gezegd die loopt helemaal niet Haha!

HeissesEisen
Berichten: 23
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Heeswijk-Dinther

Re: Zomer wel, winter geen ijzers goed/slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 18:28

Citaat:
@Heisseneisen,
argumentatie had idd betrekking op beweging & gang
Hij heeft verder geen zeer afwijkende stand oid. Hij staal alleen een klein beetje binnendoor maar daar zijn ijzers niet perse voor nodig natuurlijk.
Hij heeft niet enorm veel gang van zichzelf, met name de draf is erg gewoontjes.
Op de een of andere manier heb ik toch t gevoel of ik meer beweging onder mij heb en m ook beter kan laten strekken met ijzers in de zomer als zonder ijzers in de winter.
Maar of dat nou echt met de ijzers te maken heeft?
Sommigen hoor je er ook wel over dat t te maken heeft met t gewicht van de ijzers.
Maar gemiddelde/normale ijzers zijn toch niet apart zwaar dat ze daar meer van gaan bewegen?
Verder voel ik m ook in de winter/zonder ijzers wat vaker gevoelig als zomers/met ijzers.
Met name in de bak (snippers) en met uitstappen op t harde.
Dit is natuurlijk niet zo'n rare reactie toch? Hij staat toch wat dichter op zn straal zonder als met ijzers.


Het binnendoor staan is met ijzers wel beter te corrigeren,zeker als zijn voeten relatief kort blijven zonder ijzers en dat is denk ik wel zo als hij op bepaalde bodems gevoelig is.
Het gewicht van de ijzers heeft nog relatief veel invloed op de gang zelfs als ze niet bijzonder zwaar zijn,omdat ze helemaal aan het uiteinde van de ledematen zitten.En als zn hoeven met ijzers ook nog eens wat langer worden wordt dat effect nog versterkt.Het is als een gewichtje aan een slinger,dat kan nog behoorlijk doorzwaaien.Daardoor alleen al kan de gang ruimer worden,vooropgesteld dat het paard sterk genoeg is.
En als hij zonder ijzers gevoeliger is gaat ie daar waarschijnlijk ook wat korter door lopen.Het is geen ramp allemaal maar voor een dressuurpaard is het wel altijd jammer als de gangen minder expressief worden.Maar tenzij zijn binnendoorstand erg duidelijk is lijkt het me voor zijn pezen en gewrichten helemaal geen kwaad kunnen om de ijzers eraf te halen,eigenlijk nog eerder goed.

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Zomer wel, winter geen ijzers goed/slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 17:09

HeissesEisen schreef:
MysticTinker schreef:
HeissesEisen, ik rijd altijd zonder ijzers over de bevroren grond, ik vind het juist heel erg fijn. Mijn paard lijkt er helemaal geen problemen mee te hebben, en hij heeft veel meer grip. Ik zie veel paarden met ijzers zelfs in stap al wegglijden over het natte asfalt en ik kan er zelf makkelijk draven. We gaan ook vaak door de sneeuw, bij ijzers heb je daar sneeuwbeslag of andere foefjes voor nodig..


Mmm ik denk waarschijnlijk teveel aan warmbloed sportpaarden Tong uitsteken
Omdat ik daar zelf op rijd...maar de robuustere types zullen er idd minder problemen mee hebben.

Wat die sneeuw betreft heb je zeker gelijk dat is een en al ellende met ijzers...maar hoeveel sneeuwt het hiet eigenlijk?Voor die paar dagen haal ik de ijzers er niet af Tong uitsteken

Maar als je paard zonder ijzers goed over de bevroren grond loopt,is dat natuurlijk prima!Dan heb je dus echt geen ijzers nodig en dan heb je extra veel plezier als het eens sneeuwt.



Ik rijdt met mijn ijzerloze kwpn-er en arabiertje ook over nat asfalt en bevroren ondergronden, zonder problemen. Ik galopeer zelfs door de sneeuw. Mijn paardje heeft er echt een perfecte grip op hoor... dit heeft niks met robuste types te maken..

Arabesk

Berichten: 28681
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Zomer wel, winter geen ijzers goed/slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 18:40

zelfde verhaal hier
onbeslagen arabje

ChristaMoor

Berichten: 2650
Geregistreerd: 18-09-05
Woonplaats: Houten

Re: Zomer wel, winter geen ijzers goed/slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 18:47

In de zomer ijzers, in de winter niet. Afgelopen zomer ook geen ijzers gehad omdat ze er een veulen bij heeft lopen. Gaat prima! Ik blijf dit zo doen omdat ze in de zomer meer op straat loopt en haar hoeven dan te hard slijten. Ze heeft totaal geen last van de overgangen (met of zonder.) Dit jaar komen er geen ijzers meer onder, volgend voorjaar probeer ik eerst zonder. Slijten ze toch te hard, komen er gewoon weer ijzers onder voor een maand of 6.

nicci88

Berichten: 3350
Geregistreerd: 16-08-06
Woonplaats: venlo

Re: Zomer wel, winter geen ijzers goed/slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 14:37

als je tevreden bent metje hoefsmid, dan lijkt mij datje op zijn mening af kunt gaan. HIj kent de voeten van je paard het beste en heeft er voor geleerd