Hoefijzers of niet?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amina_

Berichten: 953
Geregistreerd: 26-12-05
Woonplaats: België

Hoefijzers of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-06 20:41

Hoi!
Ik zit met een 'dilemma'.
Ik heb een 4-jarige ruin en zijn hoeven barsten nogal snel, als de hoefsmid nog maar juist geweest is om zijn hoeven te bekappen zie je de week erna al barstjes of afbrokkelingen.
Ik loop voorlopig niet veel met hem op de harde grond maar zou over een maandje wel wedstrijden willen beginnen starten (springen).
Ik heb wel gehoord dat het niet zo verstandig is om een jong paard te laten beslaan.
Wat zouden jullie doen?

madam
Berichten: 869
Geregistreerd: 10-05-06

Re: Hoefijzers of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 22:53

je hebt gehoor dat het niet verstandig is om een jong paard te beslaan??? waarom zou dat volgens jou niet verstandig zijn dan?

germie

Berichten: 26135
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Hoefijzers of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 07:18

B springen moet zonder ijzers kunnen. Ik heb er zelf ook ervaring mee en dat gaat best, ook op nat gras. Ik heb zelfs L oefenparcoursen zonder ijzers op gras gereden (B-officieel en L oefenparcoursen zonder ijzers).

Een jong paard beslaan kan soms nodig zijn. Mijn paard was 2.5 toen ze vanwege een scheur op ijzers moest. IJzers zijn er nu weer af. Het is immers maar tijdelijk. En dan kan het echt geen kwaad. Ook veulens beslaan ze soms met een snavelijzer.

8nnemiek

Berichten: 43534
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Hoefijzers of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 09:08

Maar met dit weer barsten en brokkelen de hoeven zowiezo sneller, bij mijn paard ook. Doe je ze ook vaak genoeg goed nat maken? En beter geen hoevenvet gebruiken.

_Dunja_

Berichten: 4204
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: bollenstreek

Re: Hoefijzers of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 09:12

Heeft mijn pony ook vooral nu het zulk droog weer is.
Wat bij mij erg goed helpt is regelmatig de boven en onderkant van de hoeven insmeren met hoefolie.
Dan splijten de hoeven minder snel.

Arabesk

Berichten: 28681
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Hoefijzers of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 09:19

regelmatig bekappen en wekelijks vijlen en elke dag even weken in water
beslaan is sowieso niet aan te raden... maar ja daar ben ik dan ook 'natural' voor Clown

Amina_

Berichten: 953
Geregistreerd: 26-12-05
Woonplaats: België

Re: Hoefijzers of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-06 11:32

hicky schreef:
je hebt gehoor dat het niet verstandig is om een jong paard te beslaan??? waarom zou dat volgens jou niet verstandig zijn dan?


Ik quote uit deze site: http://www.hoefnatuurlijk.nl/index_js.htm?http://www.hoefnatuurlijk.nl/bekappen/ijzers.htm

Citaat:
Belemmering van de groei
Vóór het vijfde levensjaar tellen de effecten nog veel zwaarder: Paardenhoeven zijn pas volgroeid wanneer een paard een jaar of vijf oud is. Wanneer een paard voor die leeftijd hoefijzers krijgt kan het hoefbeen niet naar volwassen afmetingen uitgroeien; de hoef blijft permanent (te) klein en samengeknepen.

germie

Berichten: 26135
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Hoefijzers of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 12:48

Nou, dat stuk van paardnatuurlijk is grote onzin. Net als een paard door ijzers kleinere hoeven zou krijgen. De mijne had een half jaar geleden maatje 0 en nu maatje 1 (inmiddels is ze weer van de ijzers af). Een goede hoefsmid gebruikt zo min mogelijk nagels en dan zoveel mogelijk voorin. Dan wordt het hoefmechanisme minimaal beperkt. Bij de verzenen heeft de hoef het meeste mechanisme (zet het meest uit) en daar zitten geen nagels of lippen (mag ook niet).
Als een ijzer nodig is (scheur of iets dergelijks), dan is het gewoon nodig en kan het echt geen kwaad. Maar ijzers omdat ze nu wat brokkelen vind ik wat ver gaan.
Ik weet uit ervaring dat ijzers niet ideaal zijn, maar dat je soms moet. Voorwaarde is een goede smid en een ruim gelegd ijzer met zo min mogelijk nagels. De demping en de stroefheid (of gladheid) is natuurlijk wel anders, maar het is niet zo overdreven als op de site van paardnatuurlijk wordt gesteld.

Arabesk

Berichten: 28681
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Hoefijzers of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 12:51

germie schreef:
Nou, dat stuk van paardnatuurlijk is grote onzin. Net als een paard door ijzers kleinere hoeven zou krijgen. De mijne had een half jaar geleden maatje 0 en nu maatje 1 (inmiddels is ze weer van de ijzers af). Een goede hoefsmid gebruikt zo min mogelijk nagels en dan zoveel mogelijk voorin. Dan wordt het hoefmechanisme minimaal beperkt. Bij de verzenen heeft de hoef het meeste mechanisme (zet het meest uit) en daar zitten geen nagels of lippen (mag ook niet).


maar het wordt nog steeds beperkt
1 sigaret roken is ook minder schadelijk dan een pakje....

het is niet waar dat bij de verzenen het meeste hoefmechanisme plaatsvind. Bij een onbeslagen hoef vindt dat overal plaats!

IJzers onder een ongezonde hoef zijn desastreus, hoefijzers onder een gezonde hoef totaal onnodig

renskek

Berichten: 1953
Geregistreerd: 27-10-05

Re: Hoefijzers of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 15:25

Ik zou hoefijzers onder doen! Vooral met een jong paard, op concours. Jong pqaard is meestal wat zwabberig en als het dan ook nog glad is, wordt het helemaal gevaarlijk. Mij zul je in ieder geval nooit op gras zien springen zonder hoefijzers met stiften er in!

Amina_

Berichten: 953
Geregistreerd: 26-12-05
Woonplaats: België

Re: Hoefijzers of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-06 17:23

Wel zoals renskek zat ik ook te denken, er staan nog enkele buitentornooien op de kalender en die durven wel eens een gemene ondergrond hebben. Dan het is toch gemakkelijk als je daar staat om er even kalkoenen in te draaien ...

@Arabesk, ijzers onder een gezonde hoef zijn voor jou misschien onnodig maar denk aub ook eens in mijn standpunt, wat is nou het ergst, dat de hoef belemmerd wordt of dat je paard onderuit gaat in het parcours...
Ik vind het zelf moeilijk, de staleigenaar vindt dat hij wel met ijzers mag lopen, hij heeft zelf ook een opleiding hoefsmid gedaan. Maarja ...

Nog meningen?

Amina_

Berichten: 953
Geregistreerd: 26-12-05
Woonplaats: België

Re: Hoefijzers of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-06 17:26

En hebben paarden daar nu ècht last van dat de hoef kleiner blijft? En heeft het zoveel verschil?

Jenka

Berichten: 391
Geregistreerd: 30-12-05

Re: Hoefijzers of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 17:30

Ik ben geen voorstander van hoefijzers, de hele uitleg van hoefnatuurlijk vind ik aanneembaar, maar toch wel iets te ver drijven.
In jou geval zou ik voor hoefijzers gaan, zeker op parcours. Hoefnatuurlijk oké, maar een paard gaat in het wild wel geen parcours op gras springen.
Een goede hoefsmid is wel de voorwaarde.
Welke beslissing je ook neemt, veel succes.

Amina_

Berichten: 953
Geregistreerd: 26-12-05
Woonplaats: België

Re: Hoefijzers of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-06 17:34

Bedankt Jenka Lachen
Een goede hoefsmid hebben we zeker, hij komt al jaar en dag bij ons en nog nooit problemen mee gehad.
Ik ga nog even denken, de volgende keer dat hij komt ga ik het hem eens voorstellen, volgens mij komen er wel ijzers onder ...
Bedankt alleszins

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Re: Hoefijzers of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 23:01

Aminatjj schreef:
En hebben paarden daar nu ècht last van dat de hoef kleiner blijft? En heeft het zoveel verschil?


Wanneer er minder ruimte is in de hoefschoen dan komen bijv. de hoefkraakbeenderen in de verdrukking. Alleen met regelmatig bekappen geef je de hoef voldoende ruimte zich te ontwikkelen, niet met beslag welke ca. 8 weken blijft zitten. Maar wat weegt op tegen het behalen van een rozet, toch niet de voeten van je paard Clown .

Dyyy

Berichten: 5360
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Geleen

Re: Hoefijzers of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 23:10

Ik heb ook een 4 jarige ruin en die heeft nou nog geen ijzers.
Maar als ik op wedstrijd ga krijgt hij er wel.

germie

Berichten: 26135
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Hoefijzers of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 07:09

Arabesk schreef:
germie schreef:
Nou, dat stuk van paardnatuurlijk is grote onzin. Net als een paard door ijzers kleinere hoeven zou krijgen. De mijne had een half jaar geleden maatje 0 en nu maatje 1 (inmiddels is ze weer van de ijzers af). Een goede hoefsmid gebruikt zo min mogelijk nagels en dan zoveel mogelijk voorin. Dan wordt het hoefmechanisme minimaal beperkt. Bij de verzenen heeft de hoef het meeste mechanisme (zet het meest uit) en daar zitten geen nagels of lippen (mag ook niet).


maar het wordt nog steeds beperkt
1 sigaret roken is ook minder schadelijk dan een pakje....

het is niet waar dat bij de verzenen het meeste hoefmechanisme plaatsvind. Bij een onbeslagen hoef vindt dat overal plaats!

IJzers onder een ongezonde hoef zijn desastreus, hoefijzers onder een gezonde hoef totaal onnodig

Toch vreemd dat er dan nog personen zijn zoals die van Hoofcare. Ik weet uit eigen ervaring dat bepaalde problemen zonder ijzers niet op te lossen zijn (ik had ook een smid die het zonder ijzers volgens het natuurlijke principe wilde doen, maar helaas was een scheur tot aan de kroonrand het resultaat. Smid was overigens volledig gediplomeerd, maar had zich wel verdiept in natuurlijke bekappen. En dan zijn tijdelijk ijzers een noodzaak. Ze staat inmiddels weer zonder en ik wil ze er ook niet meer onder hebben indien niet nodig).

Maar nu terug naar wedstrijden en ijzers. Mijn eigen ervaring (met 3 paarden) is dat je best in het B of het L ijzerloos kunt springen, zelfs als het nat is. (ik heb ijzerloos B officieel gesprongen en L oefenparcoursen). dressuur kan zeker ijzerloos (ik zit nu in de L1 met een paard zonder ijzers)

Zonder ijzers is vaak beter, maar soms is het noodzakelijk. Indien je paard (en zo te horen kan het) zonder ijzers kan, dan geen ijzers nemen.

Naatje80
Berichten: 174
Geregistreerd: 20-06-05

Re: Hoefijzers of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 07:26

Daar gaan we weer.....Kan er nou nooit een vraag over ijzers worden gevraagd zonder dat er over wordt gegaan op natuurlijk bekappen! Wordt er een beetje Dromen van eigenlijk!

TheSam

Berichten: 9892
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Maasland

Re: Hoefijzers of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 09:26

Als jij wil gaan springen vind ik het persoonlijk verstandig om er ijzers onder te laten slaan... omdat je paard brokkelhoeven heeft en omdat je er dan stiften in kan draaien.

Arabesk

Berichten: 28681
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Hoefijzers of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 10:42

springen kan ook zonder ijzers
er zijn voorbeelden van paarden die blootsvoets springen en dan geen B parcoursje

stiften en grip zijn geen argument om ijzers onder te slaan
blootsvoets met de juiste bekapping heeft een paard net zo veel grip!

de rapen zijn helemaal gaar als een paard een plotselingen beweging maakt en door de stiften juist blijft 'steken' op de grond. Dat geeft een enorme ruk aan pezen en gewrichten...

Amina_

Berichten: 953
Geregistreerd: 26-12-05
Woonplaats: België

Re: Hoefijzers of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-06 11:47

Dàt vind ik nou echt flauwe kul, dat een paard zonder ijzers en stiften evenveel grip heeft.
Ik kan je verzekeren, oké, een B-parcourtje (bij ons aspiranten, ik ga wsch in de B starten, dat is bij jullie L), de hoogte, natuurlijk kunnen we dat zonder ijzers doen!! En op een vlak terrein die niet nat ligt zonder losliggende grond, gaat perfect, niet?
En we steken ook niet altijd stiften in, alleen als er gevaar is tot uitglijden! En als ze dan een wrong maken, zo diep zitten die stiften nou ook niet, ze zitten maximum 2 cm in de grond, je gaat me niet zeggen dat ze daar aan blijven vastzitten hé! Een paard van 550 kilo die in de grond een wrong op doet door een stift van 2 centimeter lang, maak dat iemand anders wijs.

Dan, mijn paard kàn gerust zonder ijzers!! Maar wat als we daar aankomen of wedstrijd en het is een slechte ondergrond, dan moet ik niet afkomen met 'ik zal er stiften indraaien' want hij staat zelfs niet op hoefijzers.

Dan, ik ben helemaal niet uit op het behalen van een rozet, helemaal niet, de eerste wedstrijden doen we gewoon voor de ervaring, maar dan zou ik liefst wel zonder kreupel paard of zonder hersenschudding naar huis gaan hoor, ik heb er al veel zien onderuit gaan op een glad stuk, met stiften lopen de paarden ook wat zekerder. Ze moeten dan niet persé uitglijden ofzo hé, als ze maar een beetje zoeken naar vaste grond kan je de afstanden e.d. ook al vergeten, maar DAT zal pas slecht zijn voor het paard, als hij slechte ervaringen opdoet.
Nu ik dit allemaal lees staat mijn besluit vast
Jullie hebben allemaal wel een beetje gelijk maar in mijn standpunt lijkt dit toch het beste.

TheSam

Berichten: 9892
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Maasland

Re: Hoefijzers of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 16:14

Succes! Knipoog

MMMaaike

Berichten: 283
Geregistreerd: 10-04-06

Re: Hoefijzers of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 16:54

Ik weet niet hoe erg de hoef aan het brokkelen is, maar vaak wordt het brokkelen meer doordat er nagels in het hoef worden geslagen. Dit maakt de hoef wel gevoeliger voor scheuren helaas. Ik zou het gewoon even met jouw hoefsmit overleggen wat de mogelijkheden zijn. Hij zal die verhaal wel vaker tegen komen en jou goed kunnen adviseren. Mocht hij nou adviseren om het niet te doen zou je best wel kunnen springen. Mocht het terrein heel slecht zijn kan je altijd nog de keus maken om niet te starten. En als het toch om de ervaring gaat kan je het parcour in je eigen tempo springen door geen scherpe bochten te maken.

En probeer de conditie van de hoeven goed in de gaten te houden en elke dag even in een voetenbadje van 5 min. zodat de hoeven niet te veel uitdrogen.

Succes ermee! En succes alvast voor de springwedstrijd.

Jett_
Berichten: 2156
Geregistreerd: 01-08-06

Re: Hoefijzers of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 16:57

Aminatjj schreef:
Hoi!
Ik zit met een 'dilemma'.
Ik heb een 4-jarige ruin en zijn hoeven barsten nogal snel, als de hoefsmid nog maar juist geweest is om zijn hoeven te bekappen zie je de week erna al barstjes of afbrokkelingen.
Ik loop voorlopig niet veel met hem op de harde grond maar zou over een maandje wel wedstrijden willen beginnen starten (springen).
Ik heb wel gehoord dat het niet zo verstandig is om een jong paard te laten beslaan.
Wat zouden jullie doen?


Hoi, Ik heb zelf ook een 4-jarige ruin en ik heb hem al vanaf zijn 3e beslagen!! Ik heb nooit gehoord dat het slecht is om een jong paard te laten beslaan. Mijn smid zegt dat het gewoon per paard verschillend is. Het schijnt niet bij alle paarden perse noodzakelijk te zijn.
Met het droge weer brokkelen bij mijn paard de hoeven wel snel, maar daar zullen wel meer mensen last van hebben, ik kreeg als tip van de smid om mijn paard Biotine te geven. Ken je dit?? Dit is speciaal voor het sterker maken van de hoeven en het heeft echt effect. Het is wel duur, maar je kunt met 1 pot zeker een half jaar doen en het is de moeite waard!! Suc6 ermee!! Haha!

Arabesk

Berichten: 28681
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Hoefijzers of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 17:00

biotine is onzin, veel geld voor een kilo suiker, daar bestaat de pot nl voor 98% uit
bovendien gaan er nu al weer stemmen op dat hoefgroei juist langzamer gaat, bij een onderzoek in de VS groeiden de hoeven van de paarden die biot. kregen langzamer dan de controle groep Clown

onnodige geldklopperij

regelmatig bekappen en elke week de hoefwand rond vijlen is veel effectiever tegen brokkelen