Knie op slot!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

angelica2

Knie op slot!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-06 15:58

Hoi,
Ik heb een jaarling Ijslandse hengst waarbij re achter zijn knie regelmatieg op slot schiet en weer van slot schiet.(nu is dit wel een bekend iets bij jonge ijslanders)
Heeft iemand van jullie ervaring hiermee en evt tips?
Hij heeft dag en nacht weidegang speelkameraad etc etc.
Groetjes Angelica

SpikyBlue

Re: Knie op slot!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 16:03

Ja! Laat hem iets binnendoor bekappen door de smid.
Is vaker een probleem bij jonge Ijslanders.
Als je met hem wandelt en zijn knie schiet op slot, laat hem dan eerst een of twee passen achterwaarts doen voordat je verdergaat!
Is best pijnlijk, maar het is een spierenkwestie.. Pas als hij bespierder wordt zal het langzaam overgaan maar das best moeilijk bij zo'n jong paard! Geef hem de tijd..

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 09:08

ik heb een shet die het ook heeft.. duurt nu al 2 jaar.. hij is idd binnendoor bekapt maar het gaat maar niet over...
nu heb ikook een vraagje.. moet je juist veel of weinig met zon pony lopen..

Annemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 09:11

Heeft mijn shet/appaloosa ook las van Verward We hebben er wel een dierenarts en hoefsmid etc. naar laten kijken, maar van een oplossing is het niet gekomen .. Al heeft mijn pony er niet heel erg veel last van, als zijn knie (rechtsachter) weer "unlocked" is, loopt ie weer vrolijk verder (de bikkel Clown )

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 09:20

Laat idd je smid er even naar kijken. iets anders bekappen kan idd helpen.

Misschien kun je hem een paar x per week aan de hand(fiets, alhoewel ik daar geen voorstander van ben) meenemen om hem wat sterker te maken.

het lijkt me nl niet echt bevordelijk als dit steeds gebeurd.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 09:24

mja mijn smid heeft gedaan wat ie kon.. ik ehb trouwens wel op een concours een Fries voor de sjees gezien met zulke knieen, 2 zelfs!!! maar hij deed het geweldig.. dan denk ik het is niet erg je kan hem dus wel gebruiken..
ik heb mijn shet welles voor de wagen, maar het helpt niet echt.. we fietsen er ook veel mee..
de ene keer valt het wel mee.. en de andere keer sleept hij zijn achterbeen helemaal recht achter zich aan:S

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 10:43

Het enige wat de smid kan veranderen is de stand.. Dan moet je zijn achterhand gaan trainen. Het allerbeste is inderdaad voor de kar (maar dan ook echt kilometers stappen). Maar de Ijslander van de TS is hier nog veel te jong voor. Ijslanders kunnen het wel heel goed (die kunnen alles!). Wacht lekker tot hij 5 is en ga dan rustig aan de slag. Voorlopig hoeft hij toch niets te presteren en is nog volop in de groei, dus geef hem de tijd! Je smid kan hem wel ondersteunen door BD te bekappen.

angelica2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-06 20:58

Hoi,
A.s woensdag komt mijn hoefsmid en dan zal ik het hem vertellen en vragen of het verstandig is om iets aan de stand van zijn hoeven te doen.
Inderdaad hij is veel te jong om serieus te gaan wandelen of fietsen.
Afgelopen vrijdag heeft hij het echt 10 x gehad en nu de laatste dagen weer helemaal niet. ik denk ook echt dat hij een enorme groeispurt doormaakt en dat hij daardoor even slapjes in z'n banden zit.
Alvast allemaal bedankt voor jullie reacties!!!
Groetjes Angelica

emilysissi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 14:01

idd, zoek een goede smid (of je eigen smid) en laat je paard anders bekappen of op ijzers zetten.
Het is een spierenkwestie, je moet je paard zo snel mogelijk sterker krijgen van achteren, veel overgangen en balkjes draven.
Het is nml. een pijnlijk iets en hoe vaker het gebeurt des te meer/sneller 'alles' in het kniegewricht 'kapot' gaat.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 16:33

ja, die van mij had het ook heel erg toen ie ging groeien...
maar het is nog niet helemaal over.. maar omdat het na het rijden mt de kar wel eens erger was.. dacht ik misschien is dat niet goed..(we reden dan ook 1x en lang niet weer)
maar je moet dus juist veel trainen..

Nicotina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 23:37

Een paard/pony kun je al op jonge leeftijd een licht karretje laten trekken. Dravers staan immers ook al met 1 jaar voor de kar. Nou maak daar eens 1,5 of 2 jaar van. Kun ke al heel snel kilometers maken.

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 14:44

Toen mijn pony vorig jaar nog zo groen als gras was en dat ik haar ging leren voetjes geven, schoot haar knie ook altijd op slot.
Dit had bij haar te maken met haar spieren.
Nu ze een jaartje onder het zadel is heeft ze hier geen last meer van.
Weet niet hoe oud jou paard is maar misschien heb je hier iets aan.

beb

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 14:50

je hoort het idd vaker bij jonge paarden,dus niet specifiek van een bepaald ras. mijn paard heft er als 3 jarige ook last van van gehad.toch ligt aan het werk gegaan en naarmate ie sterker werd ging het over.dat was dan wel een kwpn-er, en mss is het wel zo dat een shet en ijslander anders in het werk staan, en daardoor er toch langer of meer last van hebben....

vivalavida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 14:52

in de laatste IDS (in de strengen) staat een heel artikel over het op slot zitten van de knie, ik zal eens kijken of ik hem kan inscannen en op een mogelijke manier hier kan plaatsen (als dat toegestaan is.)

beb

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 14:53

ja zou wel leuk zijn als dat kan..............

Daentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 14:56

emilysissi schreef:
idd, zoek een goede smid (of je eigen smid) en laat je paard anders bekappen of op ijzers zetten.
Het is een spierenkwestie, je moet je paard zo snel mogelijk sterker krijgen van achteren, veel overgangen en balkjes draven.
Het is nml. een pijnlijk iets en hoe vaker het gebeurt des te meer/sneller 'alles' in het kniegewricht 'kapot' gaat.

Helemaal mee eens. Ik heb ook een pony die hier last van heeft, maar zolang hij goed getraind wordt en dus sterke spieren heeft, gebeurt het niet.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 15:15

Nicotina schreef:
Een paard/pony kun je al op jonge leeftijd een licht karretje laten trekken. Dravers staan immers ook al met 1 jaar voor de kar. Nou maak daar eens 1,5 of 2 jaar van. Kun ke al heel snel kilometers maken.

De meeste dravers zijn op jonge leeftijd ook al op!
Niet doen.. Vooral niet met een Ijslandertje! Die zijn op 5 jarige leeftijd pas klaar om ingereden te worden.. Hij is nog in de groei ga hem alsjeblieft geen karretje laten trekken..

vivalavida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 15:40

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 16:44

oh ik zal het ff lezen, deze shet is nu 3 jaar.. en staat nog niet heel lang voor de kar.. dan word het dus trainen!!!

angelica2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-06 20:35

Hoi,
Ja, een ijslander van 1 voor de kar .............. Knipoog .
Goed, dat artikel is wel goed en ik ga er ook vanuit dat hij gewoon spiertjes moet krijgen veel spelen dus en over een paar jaar de training goed opbouwen.
Bedankt voor de leuke reacties!!
Groetjes Angelica

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 18:29

Elk paard is pas klaar om op 5 of 6 jarige leeftijd te worden ingereden als je naar het beender gestel kijkt.

De ijslandruiters zijn in mijn ogen de meest verstandige mensen die er zijn.'wachten tot het lichaam er aan toe is'

alhowel ik wel steeds vaker zie dat ze met 4 worden ingereden.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 14:12

Precies!

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 17:18

idd, je hebt gelijk.. een paard van 1 voor de kar???
oke, ik heb mijn shet ook met 3 voor de kar gezet, maar rijden doen we nog niet.. dat vind ik toch zwaarder qua lichaam, botten spieren om dat te houden voor een jong paard, de rug van mijn shetje van nu 4 voelt nog zo zwak:S..

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 18:37

Rensju ik heb je foto's op je profiel bekeken, wat een vreselijk lief ponytje zeg!! Ik zou er ook zeker nog niet op gaan. Lekker rustig aan, hij kan zijn achterhand al goed trainen in ieder geval zo voor de kar. Lekker veel stappen maar! Knipoog

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 08:53

SpikyBlue schreef:
Rensju ik heb je foto's op je profiel bekeken, wat een vreselijk lief ponytje zeg!! Ik zou er ook zeker nog niet op gaan. Lekker rustig aan, hij kan zijn achterhand al goed trainen in ieder geval zo voor de kar. Lekker veel stappen maar! Knipoog

Haha! thnx... jaa ik ben al druk bezig!!! hij krijgt al een lekker gespierd kontje Pling
volgend jaar issie 5 alweer Ach gut .. misschien dat we dan een beetje met rijden beginnen als we een geschikte ruiter kunnen vinden Knipoog