Middel tegen hoefbevangenheid

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nicole18
Berichten: 60
Geregistreerd: 02-03-06

Middel tegen hoefbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-06 15:54

Mijn shet is nu al 3 keer hoefbevangen geweest en dan laat ik hem 2 a 3 dagen op stal staan en dan is het wel weer over, (hij staat alleen maar overdag of alleen 's middags in het land en het land heeft niet echt onwijs vers gras.) maar weten jullie iets van een medicijn of voedingssuplement wat de bevangenheid een beetje tegenhoud. Ik heb al contact met de dierenarts gehad en die zegt dat hij alleen maar een spuit tegen de pijn kan geven en meer niet. Dus heb je ervaring met iets laat het me dan even weten.

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Re: Middel tegen hoefbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 15:56

Het enige 'middel' tegen hoefbevangenheid is PREVENTIE.

Dus ook al denk jij zelf dat het gras niet erg vers is, waarschijnlijk is het toch teveel voor je pony. Dus óf je moet gewoon een stuk afzetten, óf je zet haar op een paddock en voer je haar hooi bij.

Wesco

Berichten: 5068
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Re: Middel tegen hoefbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 15:58

als mijn paard hoefbevangen was kreeg ze metacam (pijnstiller) ascal (bloedverdunner) de ascal kreeg ze elke dag Waarom krijgt je pony geen medicijnen van de dierenarts als hij hoefbevangen is ? het is een heel pijnlijk voor een pony

nicole18
Berichten: 60
Geregistreerd: 02-03-06

Re: Middel tegen hoefbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-06 16:01

Is dat metacam een pil, pasta of poeder? Volgens mijn dierenarts kan hij alleen maar een spuit in vorm van pijnstillers geven.

Wesco

Berichten: 5068
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Re: Middel tegen hoefbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 17:02

metacam is een pasta lijkt op een wormenkuur en aangezien je pony al 3 keer hoefbevangen is zou ik toch maar eens aan je dierenarts vragen of je hem niet elke dag op ascal kan zetten
ascal zorgt er voor dat het bloed verdunt en dan kan hij dus minder snel hoefbevangen worden ascal is niet zo duur ik betaalde voor 60 zakjes negen euro en ze moest 2 zakjes op een dag

Kinke

Berichten: 20619
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Middel tegen hoefbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 17:20

je gaat toch niet iedere dag preventief medicijnen geven? Het is juist zaak alle gifstoffen uit het lichaam van je pony te krijgen. Dus...het is duidelijk dat ie (nog) niet op gras kan, dus in een paddock met alleen oud hooi, geen krachtvoer, appels, muesli etc.
De vraag is ook na al die hoefbevangenheden of het hoefbeen nog op de juiste plaats zit? Hoe loopt je pony?
Op de site van paardnatuurlijk staat ook veel info over hoefbevangenheid, insulineresistentie enz.
Hoefbevangenheid kan op het oog na 3 dagen "over' zijn, maar inwendig is er dan nog van alles aan de hand en zal het echt langer duren voor je pony weer 100% de oude is.

IvysToeter

Berichten: 11901
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Nieuwegein

Re: Middel tegen hoefbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 17:22

Niet meer op gras zetten.
In de paddock met stengelig hooi.
geen snoepjes meer geven.

Wesco

Berichten: 5068
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Re: Middel tegen hoefbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 17:37

Kinke schreef:
je gaat toch niet iedere dag preventief medicijnen geven? Het is juist zaak alle gifstoffen uit het lichaam van je pony te krijgen. Dus...het is duidelijk dat ie (nog) niet op gras kan, dus in een paddock met alleen oud hooi, geen krachtvoer, appels, muesli etc.
De vraag is ook na al die hoefbevangenheden of het hoefbeen nog op de juiste plaats zit? Hoe loopt je pony?
Op de site van paardnatuurlijk staat ook veel info over hoefbevangenheid, insulineresistentie enz.
Hoefbevangenheid kan op het oog na 3 dagen "over' zijn, maar inwendig is er dan nog van alles aan de hand en zal het echt langer duren voor je pony weer 100% de oude is.


als je pony 3 keer hoefbevangen is dan moet je de dierenarts eens vragen of het niet chronisch is en het is helemaal niet vreemd om het preventief te geven want zo kan je voorkomen dat hij hoefbevangen word

Kinke

Berichten: 20619
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Middel tegen hoefbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 17:41

imo moet je dan eerst eens proberen uit te zoeken waar het vandaan komt. Waarom zou je preventief medicijnen gaan geven als je het hopelijk in de toekomst kunt voorkomen met alleen hooi te voeren?

Wesco

Berichten: 5068
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Re: Middel tegen hoefbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 17:45

iedereen doet alsof het zo makkelijk is om uit te zoeken waar het vandaan komt mijn paard is 5 keer hoefbevangen geweest
was geen gram te dik kreeg bijna geen eiwitten en fructaan en genoeg beweging maar toch werd ze hoefbevangen dus daarom is het geen raar idee om hem op ascal te zetten

Kinke

Berichten: 20619
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Middel tegen hoefbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 17:53

ik weet niet of je mij onder de noemer "iedereen" schaart, maar ik weet ook hoe moeilijk het is om de oorzaak te vinden.
Wat ik bedoel is dat je toch eerst probeert dmv een ander voedingspatroon een volgende bevangenheid te voorkomen?
Mijn paard kreeg ook Ascal, toch zou ik er niet over denken om dit preventief te geven voor ik andere dingen heb geprobeerd.
Bovendien, in grote hoeveelheden is Ascal ook een pijnstiller, dat kan dus een compleet vertekend beeld geven van een paard wat op het oog prima gezond is terwijl dat misschien niet zo is.

nicole18
Berichten: 60
Geregistreerd: 02-03-06

Re: Middel tegen hoefbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-06 18:12

Mijn shet is na 3 dagen weer helemaal de oude, je merkt niks aan hem en hij gedraagt zich ook zoals altijd! De laatste keer heeft hij het gekregen, omdat ik hem 24 uur in het land had gezet en dat sloeg blijkbaar niet goed aan. Zou het misschien ook kunnen komen doordat hij te kort bekapt is?

Kinke

Berichten: 20619
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Middel tegen hoefbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 18:42

Ik snap dat je denkt dat ie dan weer de oude is, mijn paard gaf bij d'r laatste hoefbevangenheid na een dag alweer de indruk dat er niks aan de hand was. Er is altijd schade in de hoeven, en dat is echt niet in een paar dagen over.
Te kort bekappen..hmm...vind ik altijd lastig om een oordeel over te geven. Je zou eigenlijk rontgenogen moeten hebben Lachen
Dan kun je zien hoe dik de hoefwand en de zool zijn en hoe het hoefbeen in de hoef hangt.
Mijn advies.....een flinke lange periode niet op het gras maar in een paddock met hooi. Daarna zou je het weer kunnen opbouwen (voor een beperkte tijd). En bij dat opbouwen niet denken aan uren maar aan minuten.

_bloempje_
Berichten: 1530
Geregistreerd: 03-02-06

Re: Middel tegen hoefbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 18:45


Kinke

Berichten: 20619
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Middel tegen hoefbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 18:51

laminaze heb ik ook goede resultaten mee behaald. Is eigenlijk ook hetzelfde principe, klei om de afvalstoffen uit het lichaam te halen en nog een aantal ingredienten om het helingsproces te ondersteunen.
Ikzelf ben niet happig op medicijnen voor een lange periode te geven omdat hoewel hoefbevangenheid suggereert dat de hoeven "ziek" zijn, het hele lichaam een opdonder krijgt en de organen veel afvalstoffen moeten verwerken. Ik ben een voorstander van reinigen ipv vervuilen Lachen

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: Middel tegen hoefbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 19:02

Kijk eens op het centrale topic op medisch daar staan homeopatische middelen die zeer goed helpen in het voorkomen van (chronische) hoefbevangen aanvallen. Naast PREVENTIE

_bloempje_
Berichten: 1530
Geregistreerd: 03-02-06

Re: Middel tegen hoefbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 22:29

@Kinke: Wat jij zegt klopt helemaal. Ik ben er ook erg tevreden over wat voor resultaat het had bij mijn shetlander.

Kinke

Berichten: 20619
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Middel tegen hoefbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 07:16

Nicole, speur het internet eens af naar info over hoefbevangenheid, er zijn sites genoeg te vinden. Wat ik dus wil zeggen is...vergis je niet in alleen te kijken naar de hoeven. Hoewel het probleem daar tot uiting komt betekent dit niet dat er in de rest van het lichaam niks aan de hand is.

Arabesk

Berichten: 28681
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Middel tegen hoefbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 10:43

Ik heb even wat info voor je gegoogled:


Helemaal voorkomen kun je het misschien niet. Wel kun je ervoor zorgen dat de kans op een ernstige hoefbevangenheid zoveel mogelijk wordt gereduceerd. Drie zaken: voeding, huisvesting en de bekapping, kunnen je helpen om de kans op hoefbevangenheid zoveel mogelijk te beperken.

Voeding
Allereerst de hoofdoorzaak van hoefbevangenheid: de voeding. Hoe eenvoudiger het menu van je paard of pony, hoe kleiner de kans op hoefbevangenheid. Gewoon hooi, samen met een goede liksteen, is het beste wat je kunt voeren, iedere toevoeging of extraatje verhoogt de kans op hoefbevangenheid. Meer dan hooi en een goede liksteen hebben paarden eigenlijk ook niet nodig.

Voorkom verder plotselinge wisselingen van het soort voedsel en probeer zo gelijkmatig te voeren.

Huisvesting
Langdurig stilstaan is slecht voor de hoeven! Beweging is noodzakelijk voor het hoefmechanisme, en zonder hoefmechanisme is er geen bloedsomloop. Een paard in de stal laten staan (ook 's nachts) is slecht voor de hoeven en maakt de witte lijn zwakker. Veel beweging over een harde ondergrond zorgt niet alleen voor de beste genezing maar kan ook veel ellende voorkomen!

Bekapping
Klinkt het vreemd dat een bekapping invloed kan hebben op hoefbevangenheid? Toch is het niet zo raar als het misschien op het eerste gezicht klinkt... Een Natuurlijke Bekapping zorgt voor:

Een goed werkend hoefmechanisme. Een goed werkend hoefmechanisme zorgt voor een goede doorbloeding en daarmee voor een goede witte lijn.
Een goede stand van de hoef. Traditioneel worden paarden met een te hoge hiel bekapt. Hierdoor is de belasting van de witte lijn hoger dan zou moeten en staat het hoefbeen zowiezo al enigzins met de punt naar beneden. Bij een goede bekapping worden de hielen laag gehouden.
Lopen op de zool en straal in plaats van op de hoefwand. Door het paard niet op de hoefwand te laten lopen is de kans op witte-lijn separatie veel kleiner.

SpikyBlue

Berichten: 1411
Geregistreerd: 29-06-06

Re: Middel tegen hoefbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 11:53

Arabesk citeerde:
Een Natuurlijke Bekapping zorgt voor:
Een goed werkend hoefmechanisme. Een goed werkend hoefmechanisme zorgt voor een goede doorbloeding en daarmee voor een goede witte lijn.
Een goede stand van de hoef. Traditioneel worden paarden met een te hoge hiel bekapt. Hierdoor is de belasting van de witte lijn hoger dan zou moeten en staat het hoefbeen zowiezo al enigzins met de punt naar beneden. Bij een goede bekapping worden de hielen laag gehouden.
Lopen op de zool en straal in plaats van op de hoefwand. Door het paard niet op de hoefwand te laten lopen is de kans op witte-lijn separatie veel kleiner.


Kijk hier wel mee uit. Simpel gezegd: bij hoefbevangenheid laat het hoefbeen los van de wandlederhuid (in het echt vele malen ingewikkelder, maar hier even kort). Onder aan het hoefbeen zit de diepe buigpees vast, die vele malen sterker is dan de strekpees, die aan de bovenzijde van het hoefbeen vast zit. Doordat het hoefbeen geen tegendruk meer heeft van de wand, gaat het hoefbeen kantelen doordat de diepe buigpees er flink aan gaat trekken. Hoe steiler de hoef, hoe 'slapper' de diepe buiger hangt, dus het hoefbeen zal minder snel kantelen. Hoe weker/platter de hoef, hoe 'strakker' de diepe buiger staat, dus het hoefbeen zal sneller kantelen! Acute hoefbevangenheid wordt vaak opgelost door de hoef tijdelijk steil te zetten, dmv een rolletje verband onder de verzenen te tapen, zodat de diepe buiger 'slap' staat.
Eventueel komt er, na medicatie, een speciaal ijzertje onder. Een rechte voetas en hoefbeen/zool verhouding wordt nagestreefd! (ik ben trouwens wel tegen het openteen-ijzer).

Over het stukje:
Lopen op de zool en straal in plaats van op de hoefwand. Door het paard niet op de hoefwand te laten lopen is de kans op witte-lijn separatie veel kleiner.
Een paard sterft van de pijn bij hoefbevangenheid! Het paard behoort na de bekapping op de straal en vier steunpunten van de wand te lopen, waarbij de toonwand voor een gedeelte weggehaald wordt. Het is zeer triest als zo'n dier op de zool moet lopen waar het hoefbeen elk moment door kan breken!

Mijn advies: geef je pony zoveel mogelijk beweging zodat hij zijn afvalstoffen af kan voeren.
Bij bevangenheid: raadpleeg een goede veearts en een gediplomeerd hoefsmid!

Succes!! Knipoog

Kinke

Berichten: 20619
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Middel tegen hoefbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 16:11

Spiky, het probleem is alleen dat veel veeartsen andere adviezen geven, zoals....geen beweging...dus zaak voor de TS om zich zelf goed in te lezen in de materie Lachen

marel

Berichten: 681
Geregistreerd: 03-12-02
Woonplaats: Amsterdam

Re: Middel tegen hoefbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 13:12

Het is zeer zeker een lastig probleem om de oorzaak van hoefbevangenheid te achterhalen als het gaat om paarden waarbij de voeding en beweging in orde is. Vaak is er dan toch ergens een mank in de stofwisseling en zie die maar eens te achterhalen en te herstellen. Een homeopatisch arts kan dan wellicht uitkomst bieden, althans dat is mij ervaring nadat mijn viervoeter zowat resistent werd voor quadrisol.
In dit geval betreft het een shetlander. Ik wil niet kort door de bocht zijn maar in dit geval ben ik ervan overtuigd dat dit een voedingsissue (evt. i.c.m. beweging) betreft. "Eventjes'' op het land, ''even'' een half uurtje grazen, dat kan toch geen probleem zijn? Helaas is dat het wel, hoe naar het ook is, vanaf het vroege voorjaar tot het late najaar zou je een shetlander eigenlijk in een paddock moeten zetten met dagelijks een portie oud hooi. Het is eigenlijk het enige wat echt helpt en waarmee je schade aan het hoefbeen kunt beperken. Het is dan wel schrijnend om te zien, maar een paardje met pijn en eventuele schade is nog wel schrijnender. Daarbij is het gewoon echt van belang om te bewegen ter stimulans van het metabolisme. Ik hoop dat je de mogelijkheid hebt je shetlander van het land af te halen, want anders vrees ik dat het deze zich niet herstelt.

Kinke

Berichten: 20619
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Middel tegen hoefbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 15:08

Ik sluit me helemaal bij jouw woorden aan Marel.

soyke
Berichten: 850
Geregistreerd: 26-03-06

Re: Middel tegen hoefbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 21:18

mijn paard is 2 weken geleden gevallen en heeft zich daarbij lelijk bezeerd,waardoor ze stil staat.Nu op het moemnt komen ze ook niet buiten met die dazen.Nou bleek gisteren dat ze hoefbevangen is.We zijn onmiddelijk gestopt met voeren,ze krijgt alleen wat oud hooi.Verder had de hoefsmid een hele goede tip.Een modderbad.Nu hebben we een modderpoel aangelegd waar ze een aantal uren per dag instaat.En ik moet eerlijk zeggen dat ze er behoorlijk veel baat bij heeft.Het verlicht de pijn en ze loopt al weer een beetje beter.Ook is haar nek al aan het slinken.Ik wist helemaal niet dat de nek dik werd als ze bevangen waren.Maar dat had mijn hoefsmid gezegd.Ik ben er nog niet met haar maar het begin van het herstel is er.Ook zei mijn hoefsmid dat als ze wat beter loopt dat ik kilometers met haar moet gaan amken op de ahrde weg om zo de afvalstoffen ook kwijt te raken.Ik hou iedereen in ieder geval op de hoogte hoe ze het de komende dagen gaat doen

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re: Middel tegen hoefbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 10:47

Hoho mensen,waarom meteen je paard van het land afhalen?
Wie zegt dat het daardoor komt?

Hoefbevangenheid kan door meerdere dingen veroorzaakt worden.
Enkele voorbeelden:

Gebruik van cortisonen
Na een koliekoperatie
Bij het drinken van veel en koud water
....

Als je shet zonder ijzers staat kan je aan je hoefsmid vragen een flinke afronding te maken tot aan het begin van de witte lijn(die oranje lijn als je hem blootlegt)maar naar de binnenkant van de hoef gericht