Ik baal... weer peesblessure.Tips??

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Draak

Berichten: 1857
Geregistreerd: 16-11-04
Woonplaats: Villa Drakensteyn

Ik baal... weer peesblessure.Tips??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-06 16:33

Beste mensen!

Heb zojuist te horen gekregen van de dierenarts dat mn paardje een peesblessure heeft.. (vrij verontrustend...) nu moet ze of naar de kliniek voor een echo, of 3 maanden boxrust..
Dierenarst vond dat ze zich sterk gedroeg voor de mate van de blessure.

Heb dit al eerder meegemaakt met mn oude pony.. (is nooit meer goedgekomen hebben dr in moeten laten slapen)

Hebben jullie tips??
Weet ff niet meer wat ik moet doen.... Verdrietig

dierfysio

Berichten: 5288
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Leusden

Re: Ik baal... weer peesblessure.Tips??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 17:02

3 maanden boxrust vind ik vrij heftig. meestal is het beter om te blijven stappen, desnoods met sedatie als hij niet braaf blijft.
het ligt aan de blessure (aard ervan, plek waar het zit) hoe de prognose is. pas als er een scan/echo gemaakt is, dan weet je hoe het zit. dat is je beginsituatie, en van daaruit kun je een behandelplan maken. een dierenfysiotherapeut kan je daarmee helpen. als je d.a. nog met niemand samenwerkt, kun je er op www.nvfd.nl->therapeuten een vinden. zoek naar iemand met een p bij de naam; die behandelen paarden.
succes, ik hoop dat het meevalt!

Draak

Berichten: 1857
Geregistreerd: 16-11-04
Woonplaats: Villa Drakensteyn

Re: Ik baal... weer peesblessure.Tips??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-06 17:11

Dank je voor de info!! Ze is heel rustig gelukkig, maar echt een buitendier Knipoog
Ook heeft ze er niet extreem veel last van, het is een harde!

dierfysio

Berichten: 5288
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Leusden

Re: Ik baal... weer peesblessure.Tips??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 17:55

niet/weinig kreupel zegt helaas niks over de ernst van het letsel; daarvoor moet je echt echo'en. is niet zo duur, en je weet exact waar je aan toe bent. dat kan ik je dus echt aanbevelen.
van daaruit kun je kijken wat wel/niet mag.
beterschap!

Draak

Berichten: 1857
Geregistreerd: 16-11-04
Woonplaats: Villa Drakensteyn

Re: Ik baal... weer peesblessure.Tips??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-06 17:57

Inderdaad daar heb je gelijk in!ik zie trouwens dat je in leusden zit...

Woon in woudenberg Knipoog

dierfysio

Berichten: 5288
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Leusden

Re: Ik baal... weer peesblessure.Tips??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 18:30

Hey, toevallig. Daar woont mijn paard ook Knipoog Schuin tegenover het Henschotermeer.
Nou, mocht je een dierenfysio zoeken, dan ben ik dus de dichtsbijzijnde. Laat maar horen bij vragen/afspraak willen maken.
Waar staat jouw paard precies?

bol
Berichten: 1304
Geregistreerd: 15-01-02
Woonplaats: delft

Re: Ik baal... weer peesblessure.Tips??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 18:47

hoi ik heb ook pees blessure moest of 3mnd stappen opbouwen van 5 naar 25 min ,of haar dag en nacht op het land zetten . heb voor het laaste gekozen

Draak

Berichten: 1857
Geregistreerd: 16-11-04
Woonplaats: Villa Drakensteyn

Re: Ik baal... weer peesblessure.Tips??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-06 18:49

mn paard staat in achterveld Knipoog als ik je nodig heb bel ik je Haha!

dierfysio

Berichten: 5288
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Leusden

Re: Ik baal... weer peesblessure.Tips??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 21:34

ha, da's heel dichtbij inderdaad.
ik hoor 't wel als je hulp wilt Ja
sterkte ondertussen!

LoisenLouise
Berichten: 404
Geregistreerd: 26-12-05

Re: Ik baal... weer peesblessure.Tips??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 21:35

hoor dat veel met een peesblessure naar van Schie gaan...in Wassenaar geloof ik...

Sterkte!!

Arabesk

Berichten: 28681
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Ik baal... weer peesblessure.Tips??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 10:02

Draak schreef:
of 3 maanden boxrust..


ik snap niet dat dit nog voorgeschreven wordt!

Ze kunnen het beter stal-arrest noemen

ElCamino

Berichten: 8953
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Ik baal... weer peesblessure.Tips??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 15:22

Dat ligt totaal aan de situatie of je boxrust krijgt of niet !!

Mijn paard had een peesblessure, de peesaanhechting was vrij ver ingescheurd. Dit los je op met ten eerste absolute rust. Ja, dat houdt boxrust in.
Eerst 3 mnd op stal, daarna voorzichtig steeds per paar minuutjes opbouwen.
Het was dit of de dood.
De DA gaf hem wel een kans en na een jaar ruim zat ik er weer op. We zijn nu een paar jaar verder en hij gaat nog steeds goed.

ElCid

Berichten: 9257
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: Ik baal... weer peesblessure.Tips??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 15:28

Mijn paard heeft ook peesblessure gehad. Eerst met rust en waremn/ koelen geprobeerd. Dat hielp matig, daarna gewoon op het land. Wel in een rustige groep of alleen. Toen is het helemaal genezen.
Ik weet dat dit vaker wordt gedaan, nadeel is dat je je paard gauw 6 maanden op rust ( op het land) moet zetten. Groot voordeel is dat de blessure dan in bijna alle gevallen helemaal geneest.
Boxrust ben ik geen voorstander van, heeft i.m.o. niet het beoogde effect en de kans op andere blessures, etc. is groot. Doorlopende sedatie bij een druk paard lijkt me ook niet ideaal.
De lange weg, rust op het land, geeft meestal het beste resultaat Haha! . Een paard schijnt de zieke pees dan toch te ontlasten en die geneest langzaam, maar wel heel zeker!

Tieme
Berichten: 4992
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Re: Ik baal... weer peesblessure.Tips??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 15:32

Draak schreef:
Inderdaad daar heb je gelijk in!ik zie trouwens dat je in leusden zit...

Woon in woudenberg Knipoog


Welke dierenkliniek heb je, toevallig de vallei??
ik zou i.i.g. naar de kliniek gaan om een echo te laten maken. dan heb je 100% zekerheid dat het om een peesblessure gaat en in welke mate je paard dat heeft.

het paard van een kennis van mij had ook een ernstige peesblessure. ze zijn op de vallei geweest voor een echo. het paard kreeg een steunverband om het been en mocht gewoon op de wei. mits hij zich rustig hield en niet ging lopen crossen. ze moest elke dag met hem op het harde stappen en ze kan nu weer rustig aan gaan beginnen met rijden.

Draak

Berichten: 1857
Geregistreerd: 16-11-04
Woonplaats: Villa Drakensteyn

Re: Ik baal... weer peesblessure.Tips??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-06 19:59

ik zit bij wellensiek in nijkerk... Heb trouwens al eerder een pony gehad die een peesblessure heeft gehad.. Weet wat het is... en ja rust moet ze toch hebben..

yostrasammer

Berichten: 396
Geregistreerd: 12-07-06
Woonplaats: Heerhugowaard (Noord Holland)

Re: Ik baal... weer peesblessure.Tips??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 21:38

veel stappen en 30 min afspuiten en het zo inderdaad wel handig zijn als je echo laat maken van de pees dan weet meteen wat er beschadigt is

Draak

Berichten: 1857
Geregistreerd: 16-11-04
Woonplaats: Villa Drakensteyn

Re: Ik baal... weer peesblessure.Tips??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-06 11:06

ze staat nu een maand op stal en het gaat goed!, ze gaat per dag een half uurtje in een afgezet weiland (alleen) zodat ze even lekker kan grazen. (en als ze constant op stal staat, wordt ze zeer stijf en nog slechter)Ze is gelukkig heel erg rustig.

Begin Oktober laat ik een scan maken.. kijken wat daar uit komt!

DiantaM
Berichten: 11288
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Ik baal... weer peesblessure.Tips??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 14:19

Arabesk schreef:
Draak schreef:
of 3 maanden boxrust..


ik snap niet dat dit nog voorgeschreven wordt!

Ze kunnen het beter stal-arrest noemen

Mag ik vragen wat jij zou doen als de dierenarts boxrust aan zou raden, en je paardje heeft een peesblessure?

Anoniem

Re: Ik baal... weer peesblessure.Tips??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 16:22

Tulandro schreef:
Arabesk schreef:

ik snap niet dat dit nog voorgeschreven wordt!

Ze kunnen het beter stal-arrest noemen

Mag ik vragen wat jij zou doen als de dierenarts boxrust aan zou raden, en je paardje heeft een peesblessure?


Ik zou hem denk ik een tijd het land in doen in een hele rustige groep die het gewend is om 24/7 buiten te blijven. Boxrust zou ik alleen doen bij een gebroken been of bijvoorbeeld een afgescheurde pees o.i.d. maar nooit bij een 'normalere' peesblessure.

De reden: Een paard dat het gewend is om in de wei te staan, doet niet gek en overbelast niks. Een paard op boxrust klimt vanzelf wel een keer tegen de muren op, gaat de stal verbouwen en wordt explosief aan de hand. Dan lijkt het mij heel veel gezonder om rustig een beetje door de wei te schuifelen, dan stil te staan met enkele 'piekbelastingen' tussendoor.

Draak

Berichten: 1857
Geregistreerd: 16-11-04
Woonplaats: Villa Drakensteyn

Re: Ik baal... weer peesblessure.Tips??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-06 16:25

Daarom staat ze ook buiten Knipoog niet de hele dag, maar wel een poosje per dag zodat lekker zelf d'r gang kan gaan.. Doe jo na 3 maanden je paard weer naar buien als ze 24/7 op stal heeft gestaan dan weet je zeker dat ze gaan kloten.. Nu is ze gewoon heel rustig..

Anoniem

Re: Ik baal... weer peesblessure.Tips??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 16:27

Precies! Als je op deze manier je paard goed rustig kan houden is dat alleen maar gezonder dan stress kweken tussen 4 muren. En natuurlijk zijn er situaties denkbaar waarbij het echt niet anders kan, maar als het enigzins niet hoeft zou ik mijn paard nooit boxrust geven.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Ik baal... weer peesblessure.Tips??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 16:33

Als het toch zo heftig is.......... dan zou ik persoonlijk het paard op het land zetten en over een half jaar weer eens gaan kijken hoe het zit.

Ik zal nooit, nooit, en nooit een paard boxrust geven...... echt nooit! Toronto had ook voor hij het land opging een dikke achterpoot omdat zijn diepe buigpees wat geirriteerd was..... een maand zonder werk op het land en het beessie is weer als nieuw.

Persoonlijk vind ik boxrust een van de ergste dingen die je een paard aan kan doen.

en dan nog wat, staat zo een ding een maand tussen 4 muren, mag hij ineens stappen.... eruit Haha! Haha! logisch dattie een paar gekke sprongen maakt ...... denk dat dit slechter is voor een pees.

Hoe dan ook, ik wens jou en je paard heel veel sterkte!

dierfysio

Berichten: 5288
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Leusden

Re: Ik baal... weer peesblessure.Tips??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 16:40

KiWiKo schreef:
Als het toch zo heftig is.......... dan zou ik persoonlijk het paard op het land zetten en over een half jaar weer eens gaan kijken hoe het zit.

Ik zal nooit, nooit, en nooit een paard boxrust geven...... echt nooit! Toronto had ook voor hij het land opging een dikke achterpoot omdat zijn diepe buigpees wat geirriteerd was..... een maand zonder werk op het land en het beessie is weer als nieuw.

Persoonlijk vind ik boxrust een van de ergste dingen die je een paard aan kan doen.

en dan nog wat, staat zo een ding een maand tussen 4 muren, mag hij ineens stappen.... eruit Haha! Haha! logisch dattie een paar gekke sprongen maakt ...... denk dat dit slechter is voor een pees.

Hoe dan ook, ik wens jou en je paard heel veel sterkte!


ligt er maar net aan wat hij/zij heeft, he. beetje kortzichtig om "nooit, nooit, nooit" te roepen. mijn paard heeft een gebroken been gehad, nou mooi dat die dus wel boxrust moest! natuurlijk is dat niet leuk, maar het gaat nu wel weer goed, en anders was ik 'm kwijt geweest. soms moeten minder leuke dingen nou eenmaal, in het belang van het paard.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Ik baal... weer peesblessure.Tips??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 16:44

een gebroken been is wel even iets heeeeel anders dan een peesblessure............ maar zou het paard in het gips zitten gaattie met gips en al gewoon het land op

dierfysio

Berichten: 5288
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Leusden

Re: Ik baal... weer peesblessure.Tips??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 16:48

oh, kleine toevoeging: een echte peesblessure is met een maandje weidegang echt niet over (helaas).
het kan LIJKEN of het goed gaat (kreupelheid zegt namelijk niks over hoe het gaat. vaak zijn ze na een paar dagen niet kreupel meer, maar zit er nog wel een gat in de pees natuurlijk). zolang je niet scant, en dat na een week of 6 herhaalt, weet je eigenlijk niks. en is alles wat je doet dus 'op de gok'.
@TS: succes gewenst. als je nog begeleiding wilt hebben, dan laat je het me maar horen! Knipoog

@ KiWiKo: nee, het moest niet in gips, maar geopereerd. voor en na de operatie moest hij boxrust, en na een paar weken een stapschema. maar dat doet er hier niet toe.
het ging me meer om je "nooit, nooit", dat je dat dus niet van tevoren kunt zeggen. Lachen