Kan spat genezen/overgaan?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
merel_008
Berichten: 39
Geregistreerd: 29-04-06

Kan spat genezen/overgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-06 12:34

Ik verzorg een 20-jarige pony, en hij heeft vroeger L2 springen en dressuur gelopen op wedstrijden.. De huidige eigenaren hebben ook wedstrijden ermee gereden, maar zeggen dat hij toen spat kreeg en op rust moest. Ze zijn toen gestopt met op hem te rijden, omdat de dochter de enige was die erop reed en te groot voor hem werd... Hij heeft toen 1 รก 2 jaar op de wei gestaan, in die periode is hij geen enkele keer bereden of iets met hem gedaan, hoogstens een stukje stappen.

En toen kwamen wij hem verzorgen, hij liep helemaal goed, leek nergens last van te hebben.. We mochten zelfs met hem springen, maar nu zei de dochter opeens vorige week dat we niet met hem mochten springen (hoogstens een cavaletti) maar voor alles waarvoor hij af moest zetten dat mocht niet meer, omdat dat pijn deed in de achterbenen (hun dochter is 19/20 jaar zoiets.. en heeft niet echt verstand van paarden Bloos) Ze hebben ook hiervoor nooit gezegd dat het niet mocht, en hebben ons zelfs springbalken gegeven en beloofd dat de springstaanders van zolder gehaald zouden worden... Verward
Iets van een week voordat ze gezegd hadden dat we niet meer mochten springen met hem hadden we hem laten vrijspringen tot iets van 80cm en hij had er superveel plezier in!

Nou vroegen wij ons af, of spat kan overgaan/genezen? Want als hij pijn zou hebben tijdens het springen zou hij het toch niet zo leuk vinden??

Sim
Berichten: 31485
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Re: Kan spat genezen/overgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 14:44

Nee, spat gaat nooit over.
Als de spat is ingekapseld hoeft je paard er geen last/pijn meer van te hebben.

avanoort
Berichten: 1443
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Mijdrecht

Re: Kan spat genezen/overgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 14:48

Maar een paard met spat moet ook niet springen, want dan maak je kans dat het erger wordt en het paard kreupel wordt wat waarschijnlijk niet meer wil herstellen. Huilen

Een paard van 20, 80 cm laten springen vindt ik dan ook niet eerlijk. Boos!
En ik spreek uit ervaring, mijn paard is 25 en in gezonde staat. Go jij! Go jij!
En als ik dit zo hoor, heb jij er niet echt verstand van. Bloos

Tuurlijk kan je dingen met hem blijven doen, maar echt wel met mate hoor! Knipoog
Als je tenminste wil dat hij de 30 gaat halen Cool

merel_008
Berichten: 39
Geregistreerd: 29-04-06

Re: Kan spat genezen/overgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-06 18:16

Ik weet ik heb er ook geen verstand van, geef ik toe Knipoog Daarom plaats ik mijn vraag ook hier Clown
Het ligt natuurlijk ook aan de hoogte van het paard of hij het nog red om 80 cm te springen Ja hij is namelijk een D-pony die overal altijd ontzettend veel zin in heeft! Als mensen zijn leeftijd schatten zeggen ze altijd iets van een jaar of 10 Lachen
Maar de eigenaren wisten het zelf ook niet zo goed wat ze er nou mee aan moesten, want we mochten met hem springen omdat hij er geen last meer van zou hebben, maar nu toch weer niet Scheve mond Dus volgens mij weten we allemaal niet zo goed wat we er mee aanmoeten Tong uitsteken
Wij hadden op internet ook al gelezen dat het kan vergroeien en dat ze er geen last meer van zouden hebben, maar we willen het risico niet nemen dus voortaan doen we met springen rustig aan met hem.

Ik vroeg me het alleen af omdat je echt niet zou zeggen dat hij ergens last van heeft Verward Maarja dat kan je natuurlijk nooit zeggen omdat ze het niet laten merken... Nouja, toch bedankt voor de reacties

dierfysio

Berichten: 5288
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Leusden

Re: Kan spat genezen/overgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 12:44

tsja, je klinkt niet echt als een expert (niet vervelend bedoeld hoor)...

geen klachten aangeven zegt niet zoveel: ik kom voor m'n werk zat paarden tegen die redelijk lopen op hoog niveau en bij onderzoek blijken te barsten van de pijn ergens. paarden zijn gewend door te lopen, ook met pijn (in het wild worden zwakke dieren het eerst gepakt door vleeseters, dus is het zaak te laten zien dat je sterk bent). mijn oude paard kon op z'n 23e ook nog graag willen springen, ook met forse artrose, maar of dat nou zo goed voor ze is.... nee dus.

paarden met spat kunnen nadat het vegroeid is wel nog lopen, maar de beweeglijkheid is toch fors verminderd (kortere gangen gekregen). ze missen nl. een of meer gewrichtsvlakken in hun spronggewricht, want die zitten vastgegroeid.
springen vind ik een heel slecht plan, net als alle andere dingen die extra belastend zijn (hard galopperen door mul zand ofzo). door het stijvere gewricht krijgt de pony dat hardere klappen op de rest van z'n lichaam.
licht dressuurwerk en een buitenritje moet wel kunnen, hoor.

ik ben het dus helemaal met die eigenaar eens. bovendien, al was het complete onzin wat ze je vertelden: het is jouw pony niet! dus je hebt er niks over te vertellen, en mag blij zijn dat je er nog plezier van mag hebben.
dus luister gewoon naar de eigenaar, die zo te lezen duidelijk het beste met zowel de pony als jullie voor heeft, en geniet van wat er nog WEL kan.
succes!

_Kimberley

Berichten: 5090
Geregistreerd: 05-07-05
Woonplaats: den helder

Re: Kan spat genezen/overgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 22:01

Als ze er wel verstand van had had ze dit hier niet geplaatst. Ik vind het wel erg raar, zijn ze er ook niet mee naar de DA geweest? Hoe kunnen ze nu dan weten dat het over is? Mijn leasepony heeft ook spat gehad, zie m'n andere topic hierover Knipoog
Als je het paard goed opbouwd kun je gewoon weer dressuren, springen weet ik zelf dus ook niet en wil ik ook weten.

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re: Kan spat genezen/overgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 10:46

merel_008 schreef:
Ik weet ik heb er ook geen verstand van, geef ik toe Knipoog Daarom plaats ik mijn vraag ook hier Clown
Het ligt natuurlijk ook aan de hoogte van het paard of hij het nog red om 80 cm te springen Ja hij is namelijk een D-pony die overal altijd ontzettend veel zin in heeft! Als mensen zijn leeftijd schatten zeggen ze altijd iets van een jaar of 10 Lachen
Maar de eigenaren wisten het zelf ook niet zo goed wat ze er nou mee aan moesten, want we mochten met hem springen omdat hij er geen last meer van zou hebben, maar nu toch weer niet Scheve mond Dus volgens mij weten we allemaal niet zo goed wat we er mee aanmoeten Tong uitsteken
Wij hadden op internet ook al gelezen dat het kan vergroeien en dat ze er geen last meer van zouden hebben, maar we willen het risico niet nemen dus voortaan doen we met springen rustig aan met hem.

Ik vroeg me het alleen af omdat je echt niet zou zeggen dat hij ergens last van heeft Verward Maarja dat kan je natuurlijk nooit zeggen omdat ze het niet laten merken... Nouja, toch bedankt voor de reacties


Ben je hardleers ofzo?Er werd je al aangeraden om NIET te springen!!
Als je perse wilt springen raad ik je aan een ander paard te zoeken en deze met rust te laten.
Vind het raar dat je hem nog 80cm laat springen Verward

avanoort
Berichten: 1443
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Mijdrecht

Re: Kan spat genezen/overgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 12:05

@armaris: je kunt wel op een normale toon blijven hoor, beetje jeugdig. De TS vroeg om advies en dat krijgt ze ook.
Het is niet aan jou om te oordelen of TS hardleers is.

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re: Kan spat genezen/overgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 16:00

avanoort schreef:
@armaris: je kunt wel op een normale toon blijven hoor, beetje jeugdig. De TS vroeg om advies en dat krijgt ze ook.
Het is niet aan jou om te oordelen of TS hardleers is.


Ja dat weet ik.Maar waarom doet ze toch verder met springen als je het haar afraad?Dat snap ik niet!

avanoort
Berichten: 1443
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Mijdrecht

Re: Kan spat genezen/overgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 16:31

Het is gewoon ontwetendheid, ze hebben geen idee wat voor schade ze aanrichten bij een paard.
Maar met rustig uitleggen bereik je meer dan zo heftig te reageren. Knipoog

merel_008
Berichten: 39
Geregistreerd: 29-04-06

Re: Kan spat genezen/overgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 17:17

Ik zeg toch dat we rustig aan doen en dat betekend dus sprongetjes van 20 cm !! Ik vind dat je nogal heftig reageerd.. Want via typen komt het bij jouw waarschijnlijk heel anders over dan ik het bedoel ! Je kan je dus best inhouden vind ik.. Ik heb om advies gevraagd en niet erom gevraagd om uitgekafferd te worden door anderen.
@Dierfysio, bedankt voor je advies. Jullie doen net alsof ik ondankbaar ben ofzo terwijl ik dat helemaal niet ben. Ik ben harstikke blij dat ik ze mag verzorgen, ik hoef niet per se te rijden.
Btw de pony wordt 2x per week heel licht dressuurmatig gereden, alleen een beetje aan de teugel en stap draf galop, voor de rest niks. Wij wisten hiervoor er niks vanaf en gaan dus ook niet tegen het advies van de eigenaar in!! Oordeel pas nadat je weet wat er aan de hand is, en niet ervoor!
Ik wordt er ook een beetje zat van dat ik hier behandeld wordt als een of andere penny, niet iedereen heeft geld om een eigen paard te betalen hoor. Als je hier toch alleen maar vervelend komt doen reageer dan maar liever niet

avanoort
Berichten: 1443
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Mijdrecht

Re: Kan spat genezen/overgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 09:01

Ik begijp je reactie, maar ik begrijp ook de reactie van Marmaris.
Ook al is het maar 20 cm, als je wil dat je paardje pijnloos een echt hoge leeftijd gaat bereiken, zul je echt een aantal dingen moeten aanpassen. Je openingspost komt bij over als van iemand die inderdaad er niet zoveel verstand van heeft.
Probeer op internet wat dingen op te zoeken over artrose, ga erover lezen, verdiep jezelf erin, dat weet je wat het inhoud en kun je de training afstemmen op het paard op een eerlijke manier.
Veel succes!

Lielle

Berichten: 66272
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Kan spat genezen/overgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 09:05

ik heb van de dierenarts van het Nederlands Olympisch team in Sydney, Athene en Atlanta (Albert van Schie) de bevestiging gekregen dat mits de gewrichten idd goed aan elkaar groeien je volledig kunt terug komen in de sport, inclusief springen en crossen op behoorlijk niveau.

avanoort
Berichten: 1443
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Mijdrecht

Re: Kan spat genezen/overgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 09:06

Maar of dat zo eerlijk is tegenover het paard...ik betwijfel het.
Bovendien gaat het hier om een paardje wat al redelijk op leeftijd begint te komen, die ga je niet bepaalt terug in de sport zetten. Wanneer je op een bepaald punt bent aangekomen, is ouderdomsslijtage niet meer te voorkomen. Huilen
Laatst bijgewerkt door avanoort op 04-07-06 09:10, in het totaal 2 keer bewerkt

_Sammy_

Berichten: 4339
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Kan spat genezen/overgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 09:09

toevallig is er gister bij mij een andere hoefsmid geweest voor spat.
sunny van mij heeft het nu al 4 jaar en nog niet over het lijkt net of het stilstaat maar we blijven volhouden maar idd springen zit er niet in ik kon op sunny de eerste 3 jaar ook niet berijden alleen opbouwen met wandelen en nu eindelijk draven en buitenrijden..

maar als je meer info wil moet je me even pmen

CoriienRN

Berichten: 9772
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Valkenburg zh

Re: Kan spat genezen/overgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 09:13

idd wat lielle zegt klopt heb ik ermelo een avond bij gewoont van evert jan. oudere man, erg bekent, heeft foto's laten zien, erg intresant.
spat is een vergroeing van gewrichtsvlakken in hun spronggewricht die zijn vergroeid.

succes erg mee !!

Lielle

Berichten: 66272
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Kan spat genezen/overgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 09:53

avanoort, dat is wel eerlijk MITS het gewricht idd volledig vergroeid is. En dat weet je alleen door de spatproef en foto's. Ik denk dat ik in het geval van TS met een paard dat al op leeftijd is er niet meer aan zou beginnen.

Zo'n dichtgegroeide spat staat overigens bekend als "schone spat", en kan door bv Tildren worden gestimuleerd. Ik heb er helaas ervaring mee, paard loopt nu 3 maanden op de wei en mag straks voorzichtig weer opgepakt worden. Eind van het jaar hoop ik dus meer te weten.

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re: Kan spat genezen/overgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 09:58

Ik vraag me af of er uberhaupt foto's zijn gemaakt?Zoja,wat wezen die uit?

avanoort
Berichten: 1443
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Mijdrecht

Re: Kan spat genezen/overgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 09:59

Lielle, ik begrijp het en ik heb ook de foto's gezien en de onderzoeken ervan. Maar toch vraag ik me af, wanneer het paard dan weer opgepakt wordt, en het dus ouder wordt, is er dan niet juist extra kans op artrose/ouderdomsslijtage?
In het geval van de TS zijn we het eens, het paardje is gewoon oud aan het worden.

Lielle

Berichten: 66272
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Kan spat genezen/overgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 10:02

Overigens is een van de mogelijkheden om de 'spat'gewrichten te laten dicht groeien regelmatige beweging. Van Schie gaf ons 3 opties;
a) niets doen, een jaar het land in
b) gwricht inspuiten en het land in
c) Tildren en het land in

avanoort, ik denk van niet. Simpelweg omdat dat gewricht verder niet meer kan worden aangetast, het zou dan hooguit om andere gewrichten gaan, en dan is het dus de vraag of het een algemene zwakte is (de artrose) of dat de spat doro andere oorzaken is ontstaan.

avanoort
Berichten: 1443
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Mijdrecht

Re: Kan spat genezen/overgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 10:21

Mijn paard is ook een voorbeeld van een spatpaard, bij hem is het dichtgegroeid. Maar.....nu ruim 14 jaar later, krijgt hij last van ouderdomsslijtage. En met name op zijn spatbeen. Toeval? Ik denk van niet....

Lielle

Berichten: 66272
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Kan spat genezen/overgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 10:29

ik zal eens kijken of daar meer informatie over bekend is. Overigens vind ik ouderdomsslijtage na 14 jaar ook niet echt vreemd, ik neem dat jouw paard tegen de 20 begint te lopen. Ik weet zeker dat ons oudje (nu 29) tien jaar terug ook artrose verschijnselen had, dat komt met de leeftijd.

avanoort
Berichten: 1443
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Mijdrecht

Re: Kan spat genezen/overgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 11:09

Inderdaad, hij is 25, maar de kritieke plekken zijn dus op de plekken waar de spat zit/zat.
Ik bedoel dus te zeggen, dat de spat altijd weer zal terugkomen al dan wel of niet gepaard met artrose.
Met andere woorden: als het paard ouder wordt heeft het spatbeen eerdere kans op ouderdomsslijtage dan de andere benen.
Ik ben benieuwd of je daar wat meer over te weten kan komen.

Lielle

Berichten: 66272
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Kan spat genezen/overgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 11:13

Daar kan ik me iets bij voorstellen. Anderzijds zou ik er blind voor tekenen als ik de garantie had dat ik mijn paard nu nog 14 jaar pijnvrij en met plezier zou kunnen uitbrengen in de sport.

Ik zal eens wat zoeken. Ik gok dat de info in het Engels beter beschikbaar is, hopelijk is dat geen groot probleem.

avanoort
Berichten: 1443
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Mijdrecht

Re: Kan spat genezen/overgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 11:16

Dat is prima!