naar stamboekkeuring; op ijzers? Ja of Nee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

anjore

naar stamboekkeuring; op ijzers? Ja of Nee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 22:00

Mijn driejarige gaat over een kleine 2 weken naar de stamboekkeuring.
De training heb ik uitbesteed en verloopt tot nu toe voorspoedig.
Nou wordt er van uit gegaan dat ik hem op ijzers laat zetten een dezer dagen, voor tenminste. Want dat 'hoort zo'.

Maar ik ben niet er niet zo n voorstander van. Waarom zou je gezonde voeten, van een paard dat goed beweegt, belasten met een hoefijzer? voor die paar minuten stamboekkeuring?

Om de beweging te verbeteren, en om dat het completer staat voor een keuring, is het meest gehoorde antwoord op die vraag...
Maar daar kan ik me niet helemaal in vinden.

Zijn er mensen die ervaring hebben met stamboek en premiekeuringen met paarden op blote voeten?
Dan zou ik het heel graag willen horen.
Wat zijn volgens jullie de voors en tegens...

Ik ben benieuwd

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 09:39

Je geeft zelf het antwoord op je eigen vraag al

Citaat:
'waarom zou je gezonde voeten van een paard dat goed beweegt belasten met een hoefijzer'

Helemaal mee eens! Niet doen dus

anjore

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 13:09

dankje arabesk voor je steun.

Daar zijn we het over eens dus.En ik kan nog wel meer redenen bedenken om het NIET te doen.

Waar ik nou juist ook heel nieuwsgierig naar ben is wat de argumenten zijn van de voorstanders...
Want daar hoor ik maar heel weinig van. (behalve dan dat het 'zo hoort'. En "blote voeten op de keuring staat niet"..)

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 13:14

het kan zijn dat door het aanbrengen van ijzers een paard meer knieactie gaat geven... dat is een veel gehoord argument
maar of dat ook echt zo is?

Gjilke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 13:52

Bij de Friezen is inderdaad veel knieactie gewild. Er worden dan zware ijzers onder gezet, zonder opzetje, waardoor de mijne iig wel veel meer knieactie vertoonde.
Bij andere rassen, waar dit niet hoeft, zou ik het niet weten.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 14:10

het zou leuker zijn als stamboeken keurden op hoe paarden met blote voeten lopen ipv knieactie MET ijzers

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 14:45

Arabesk schreef:
het zou leuker zijn als stamboeken keurden op hoe paarden met blote voeten lopen ipv knieactie MET ijzers

Ja, idd. Beetje vreemde wereld hè.

Goed te lezen hoe jij erover denkt, anjore!

Masada

Re: naar stamboekkeuring; op ijzers? Ja of Nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 14:53

Als je je paard toch niet op ijzers wil zetten dan zou ik het ook niet doen.
ik heb dit al eens besproken met Rob van nassau toen ik met mijn paard naar de keuring ging. Hij vond het ook niet nodig.
Zij is dus blootsvoets naar de keuring gegaan.
Helaas werd zij geen ster toen.
2 jaar later ben ik weer naar de keuring gegaan met mijn paard en heb me over laten halen om haar op een ijzertje voor te zetten.
Zij werd dus vlot ster en mcoht door naar Veghel waar ze voorlopig keur werd.
Nu wil het natuurlijk niet zeggen dat dat alleen aan het ijzer te danken is. Mijn paard was ook beter ontwikkeld.
Maar ik moet eerlijk zeggen dat het weggooien van de ondervoet wel wat mooier is met een ijzer als zonder.
Maar als je niet van plan bent om je paard op ijzers te zetten dan zou ik het niet doen voor alleen maar een keuring.
Mijn paard ging de sport in en heb zodoende voor er een ijzer onder gezet. (om scherp te kunnen zetten)

anjore

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 16:35

Arabesk schreef:

Precies dat vind ik dus ook!
Als de beweging (positief of niet) veranderd door een ijzer, zouden ze eigenlijk blote voeten verplicht moeten stellen op een keuring in mijn ogen. Om werkelijk de aanleg te kunnen beoordelen.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 16:39

anjore schreef:
Om werkelijk de aanleg te kunnen beoordelen.

ja vind ik ook!

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 16:40

Helaas is dat niet zo.
Ik ben 2 keer met mijn paard naar de keuring geweest en de eerste keer werd mijn paard geen ster omdat ze nog niet voldoende ontwikkeld was. Twee jaar later nog eens geprobeerd en toen was ze getraint en werd dus zelfs keur.
Het is en blijft toch hetzelfde paard?
Maar helaas wil de jury toch een sportpaard zien en geen fokmerrie.
Ik kan het ook niet begrijpen dat je 2 jaar later veel hogere punten krijgt voor exterieur bij notabene dezelfde jury.
Er wordt gewoon toch teveel gekeken naar de conditie waarin een paard wordt voorgebracht.
Men wil blijkbaar een sportconditie zien. En ik beng bang dat dat met ijzers is. Ik ben het hier niet mee eens maar het zij zo.

anjore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 16:41

poppekontje schreef:
ik heb dit al eens besproken met Rob van nassau toen ik met mijn paard naar de keuring ging. Hij vond het ook niet nodig.
Zij is dus blootsvoets naar de keuring gegaan.
Helaas werd zij geen ster toen.
2 jaar later ben ik weer naar de keuring gegaan met mijn paard en heb me over laten halen om haar op een ijzertje voor te zetten.
Zij werd dus vlot ster en mcoht door naar Veghel waar ze voorlopig keur werd.

En dat is dus precies mijn dilemma....
Het gaat om een ruin, en ik wil graag dat ie ster wordt omdat zijn moeder dan preferent is.
Citaat:

Nu wil het natuurlijk niet zeggen dat dat alleen aan het ijzer te danken is. Mijn paard was ook beter ontwikkeld.
Maar ik moet eerlijk zeggen dat het weggooien van de ondervoet wel wat mooier is met een ijzer als zonder.

dat
kan

een mooie bijkomstigheid zijn, en zou dan de enige reden zijn. Met een beetje dubbel gevoel er bij dus..

Citaat:
Maar als je niet van plan bent om je paard op ijzers te zetten dan zou ik het niet doen voor alleen maar een keuring.
Mijn paard ging de sport in en heb zodoende voor er een ijzer onder gezet. (om scherp te kunnen zetten)

Als later in de sport blijkt dat ie iets nodig heeft , voel ik meer voor hoefschoenen dan voor ijzers..

Gjilke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 16:59

Verschil tussen hoefschoenen en ijzers is dat je in hoefschoenen (nog) geen proppen/kalkoenen/stiften kan draaien.
Ik zou hem toch op ijzers laten zetten. Je zegt dat de voorbereiding voor de keuring uit handen gegeven is, ik neem aan aan mensen die er verstand van hebben? Dan hebben die er vast ook wel ervaring mee. Ik zou eens vragen of het echt nodig is. Als zij dit bevestigen, doen.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 21:52

Ik heb als jury nog nooit een paard met hoefschoenen in de ring gehad.
Het lijkt me ook niet praktisch met dressuurrijden.
Als ik jou was zou ik toch voor een ijzertje voor gaan.
Je kunt ze er toch later ook weer afhalen.
Ik hoop dat hij ster wordt.
heb je soms een foto van hem?

anjore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 23:05

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 23:10

Gjilke schreef:
Verschil tussen hoefschoenen en ijzers is dat je in hoefschoenen (nog) geen proppen/kalkoenen/stiften kan draaien.
Ik zou hem toch op ijzers laten zetten. Je zegt dat de voorbereiding voor de keuring uit handen gegeven is, ik neem aan aan mensen die er verstand van hebben? Dan hebben die er vast ook wel ervaring mee. Ik zou eens vragen of het echt nodig is. Als zij dit bevestigen, doen.

volgens mij kan dat wel bij de Marquis.

ik hou niet van ijzers en als het mijn paard was zou ik hem ook niet laten beslaan. hij heeft goede voeten en beweegt goed. waarvoor zouden er dan ijzers onder moeten alleen om dat het zo hoort. dat vind ik toch wel een slechte reden om een paard te beslaan.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 23:34

Leuk koppie heeft je paard.
De foto's zijn inderdaad niet goed genoeg om je paard te beoordelen.
Besef wel dat de kans dat je pard ster wordt niet zo groot is.
Je paard moet echt wel bovengemiddeld zijn. De selectie wordt steeds strenger.
Je gaat zeker naar Roosendaal voor de keuring?
Dan is het kort dag maar je zou eigenlijk eens naar zo'n keuring moeten gaan kijken. Dan weet je of je een reele kans hebt op de ster.
Als het voor jou toch belangrijk is en je graag alles op alles zet om hem ster te krijgen dan zou ik hem laten beslaan.
Doe het dan uiterlijk 1 week voor de keuring. Ik vind mijn paard wel een wat mooier voorbeengebruik hebben met een ijzertje.
Het voordeel van een ijzer is dat je voor de keuring mocht het nodig zijn de voeten iets kan corrigeren.
Mijn paard heeft 2 niet gelijke voeten maar op de keuring zag je er niets van omdat de smid het gecamoufleerd had voor die ene keer.
Het eerste jaar werd er een opmerking over gemaakt en het tweede jaar met ijzer hebben ze er niets van gezegd of geschreven.

Freya_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 12:45

Mag je eigenlijk in een dressuurcompetitie starten met hoefschoenen?

Beenbeschermers ed zijn toch ook niet toegelaten?

Persoonlijk vind ik het gek dat je voor een exterieurkeuring ijzers zou moeten hebben. Wat dan met fokmerries die nooit bereden worden?

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 12:47

hoefschoenen lijken me niet nodig tijdens een dressuurwedstrijd, gezien de ondergrond van de meeste wedstrijdterreinen..?

anjore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-06 13:00

Freya_bokt schreef:
Mag je eigenlijk in een dressuurcompetitie starten met hoefschoenen?

Beenbeschermers ed zijn toch ook niet toegelaten?

Persoonlijk vind ik het gek dat je voor een exterieurkeuring ijzers zou moeten hebben. Wat dan met fokmerries die nooit bereden worden?

Er zijn niet zo veel merries meer op de keuring die niet worden gereden..
maar ook die worden grotendeels toch beslagen denk ik.

anjore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-06 22:22

nou, de knoop is doorgehakt.

Hij krijgt ijzers voor de keuring. Voor mij met dubbele gevoelens maar dat is wel duidelijk.

Waarom dus wel?

Ik heb nou eenmaal voor het spelletje stamboekkeuring gekozen, dus doe ik ook maar mee met het spelletje.

Ik heb de training en het voorbrengen uit handen gegeven, bewust, aan mensen die dat beroepsmatig doen en er verstand van hebben en die ik vertrouw, ook omdat ik weet dat ik er zelf niet geschikt voor ben.
Dus gaat het op hun manier, en gaat ie op ijzers.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 09:29

je kan de ijzers na de keurig er ook weer af laten halen Pling

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 09:34

waarom ben je zo streng tegen ijzers als ik vragen mag?

Fjordenmaniak

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 13:23

anjore schreef:
Ik heb nou eenmaal voor het spelletje stamboekkeuring gekozen, dus doe ik ook maar mee met het spelletje.
Jammer dat er zulke spelregels zijn
GElukkig worden bij de Fjorden met goede voeten zonder ijzers wel geprezen Ja Nou niet dat er echt aandacht aan besteed wordt, maar het kan je wel ene plekje naar boven geven als je paard zonder ijzers loopt!
Raar dat een paard met ijzer wel ster kan worden en zonder niet, Een paard moet toch op eigen kunnen dit kunnen behalen en niet alleen maar door perse 'hulpmiddelen' te gebruiken. Kijk als het neit anders kan, maar als je smid dat ook niet nodig vind...

Zoals Arabesk ook meld, na de keuring kunnen ze we natuurlijk weer af Ja maar dan heb je wel wat kans op brokkelen tot dat het gedeelte waar de nagels hebben gezeten weggegroeid is.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 15:02

Als ze nou eens gingen keuren op mooie gezonde BLOTE voeten Pling