Paard dat vaak struikelt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

talented

Paard dat vaak struikelt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-06 22:10

Is er een bijzondere manier van beslag dat geschikt is voor een paard dat regelmatig struikelt? Kunnen de ijzers dan bijvoorbeeld op een andere wijze eronder worden gezet?

Armaris

Re: Paard dat vaak struikelt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 22:29

talented schreef:
Is er een bijzondere manier van beslag dat geschikt is voor een paard dat regelmatig struikelt? Kunnen de ijzers dan bijvoorbeeld op een andere wijze eronder worden gezet?

Ik zou eerder naar de oorzaak zoeken van het struikelen

Bonechi_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 22:33

Ik zou ook eerst kijken of er geen verklaring zit in de gangen of het rijtechnische.

Daarnaast hangt het denk ik ook samen met de vorm van de hoeven. Paarden met 'zwemvliezen' en een brede hoef moeten verder omslaan laat maar zeggen. Weet niet zo goed hoe ik dat uit moet leggen.

Een stijlere hoef lijkt me dan minder snel struikelen, maar overleg anders even met de smid?

dennie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 22:34

Er bestaat speciaal beslag wat goed schijnt te helpen. Als je een medische oorzaak hebt uitgesloten kan je een goeie hoefsmid laten kijken of dit voor jouw paard mogelijk is, het heeft te maken met het neerzetten van de voet e.d

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 07:07

Citaat:
Een ander nadeel van hoefijzers is dat de hoef verdoofd raakt, deels doordat de hoef niet meer zelf de grond kan aftasten omdat er een ijzer onderzit, deels omdat door de verminderde bloedcirculatie het gevoel sterk afneemt. Een veel gehoorde klacht is dat paarden zo vaak struikelen! Er zijn inderdaad maar weinig dieren die zo vaak struikelen als een paard... Tenminste, als ze gedomesticeerd zijn en op ijzer lopen. Paarden hadden in de vrije natuur echter nooit zo lang kunnen overleven als ze zo vaak zouden struikelen. Ze zouden al snel eindigen in een ravijn of in de maag van een of ander roofdier

Bron. Paardnatuurlijk

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 07:16

Mijn paard heeft Artrose, hij struikelde ook altijd veel en uiteindelijk hebben foto's dit aangetoond.
Hij wordt nu iets anders beslagen waardoor hij makkelijker afrolt en iets steiler staat ( dit ook vanwege een peesblessure).
Hij wordt sneller beslagen zodat hij niet te lang wordt. Dit alles helpt voor mijn paard. Dat wil niet zeggen dat het voor jouw paard de oplossingen zijn.

verleg met je DA of het iets lichamelijks is en wat er dmv brslag en/of bekappen aan gedaan kan worden.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 07:22

als er geen medische oorzaak voor is..
sommige smeden laten de neus van de hoef te lang
bij paarden die weinig verzenen hebben (platte voeten) kan dan mijn merrie had het in het begin ook
nu is de neus korter gemaakt en een goed opzet zodat de hoef makkelijker af kan rollen..en nu struikelt ze niet meer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 07:27

Ik had zo een struikelmonster, best eng als je een buitenrit maakt.

Laat de ijzers er eens afhalen en laat hem zonder lopen, kun je prima mee over de weg en buitenritten maken, in de buitenbak rijden.

Zeker weten dat hij niet meer struikelt?

Rij je alleen maar in de bak en staat hij op het gras, moet je wel elke week een half uurtje op het harde gaan lopen, anders slijten de hoeven niet en dan gaat hij weer struikelen.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 07:30

Arabesk schreef:
Citaat:
Een ander nadeel van hoefijzers is dat de hoef verdoofd raakt, deels doordat de hoef niet meer zelf de grond kan aftasten omdat er een ijzer onderzit, deels omdat door de verminderde bloedcirculatie het gevoel sterk afneemt. Een veel gehoorde klacht is dat paarden zo vaak struikelen! Er zijn inderdaad maar weinig dieren die zo vaak struikelen als een paard... Tenminste, als ze gedomesticeerd zijn en op ijzer lopen. Paarden hadden in de vrije natuur echter nooit zo lang kunnen overleven als ze zo vaak zouden struikelen. Ze zouden al snel eindigen in een ravijn of in de maag van een of ander roofdier

Bron. Paardnatuurlijk

Dit noem ik kletsen naar hun eigen straatje

Mijn paardje struikelde ook altijd erg veel, niet alleen tijdens het rijden maar op gewoon aan de hand.
Hij heeft nu ronde ijzers aan de voorkant zonder lippen.
Door de ronde vorm kan het ijzers iets teruggelegd worden.
Mede door de opzet kan hij hierdoor heel makkelijk afrollen en struikeld hij zelden meer.

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 09:06

Heeft het paard altijd op ijzers gestaan? Zo nee, hoe liep het voor het "ijzeren tijdperk" ?

Unamie heeft een goed punt: als de teen/toon te lang is, kan een paard de voet niet goed afwikkelen en gaat het struikelen.

Kijk ook eens hoe je paard zijn voet weg zet. Je paard zou op de hielen moeten landen en vanuit daar moeten afwikkelen. Dat is vaak moeilijk te zien, maar als je het idee hebt dat de hele voet in 1 keer de grond raakt is het waarschijnlijk goed. Een paard dat op de toon landt vertoont vaak ook struikelgedrag (heb ik er ook twee van rondlopen).

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 14:09

Taaclover schreef:

Bron. Paardnatuurlijk

Dit noem ik kletsen naar hun eigen straatje

Mijn paardje struikelde ook altijd erg veel, niet alleen tijdens het rijden maar op gewoon aan de hand.
Mede door de opzet kan hij hierdoor heel makkelijk afrollen en struikeld hij zelden meer.

helemaal mee eens! waarom lopen de meeste sportpaarden (hoogste niveau ook) op ijzers als dat zo slecht zou zijn??
mijn paard staat al 13 jaar rondom op ijzers, struikelt nooit!
zoek gewoon een goed smid, eentje die goed werk levert en z'n vak verstaat.

verder ben ik het wel met een aantal mensen hierboven eens: zoek eerst naar de oorzaak van het struikelen. het kan ook NIET aan de voeten liggen, maar bijv. aan een zere rug, een blokkade in de hals, een neurologisch probleem, een vage kreupelheid, etc.
zou dus eerst de d.a. erbij halen om fatsoenlijk onderzoek te laten doen.
succes ermee!

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 14:12

Lekker argument dat van die sportpaarden.
Waarom kunnen alle wilde paarden WEL zonder ijzers, terwijl het terrein veel ruwer is dan ons asfalt en bak?

DiantaM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 14:13

zitten wij op wilde paarden dan?

Ptries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 14:15

Dit gaat toch niet weer een wel <-> geen ijzer discussie worden?
Ik zou overleggen met de hoefsmid. Mijn paard struikelde ook veel en is toen iets anders beslagen, sindsdien is het een stuk minder (als ze nu nog struikelt is het omdat ze lomp is en bijvoorbeeld tegen een stoeprand of balk aanstapt ipv eroverheen).

happyjoyce

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 14:18

Mijn pony struikelde ook altijd heel veel omdat zijn voorhoeven niet steil genoeg waren. Nu probeert de hoefsmid ze steeds steiler te krijgen, hij heeft ook 1x op speciaal beslag gestaan en daarna kon de hoefsmid het zonder speciaal beslag steeds steiler krijgen en nu is het struikelen over.

DiantaM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 14:19

Ptries schreef:
Dit gaat toch niet weer een wel <-> geen ijzer discussie worden?).

Inderdaad, ik word er doooodziek van!

Gewoon even met de hoefsmid overleggen, en anders fysio? veel struikelen is ook meestal een teken dat er iets niet goed zit in rug/nek.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 15:07

Tulandro schreef:

Denk je nou echt dat ons gewicht er voor zorgt dat een paard op een ijzer moet?

Er zijn genoeg voorbeelden van paarden die wel bereden worden, maar toch blootsvoets gaan.

En nee ik ga hier geen ijzer<->geen ijzer discussie van maken.

Ik geef alleen aan, hierboven, dat het struikelen veroorzaakt wordt door het ijzer.

Ptries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 15:09

Arabesk schreef:
Tulandro schreef:

Denk je nou echt dat ons gewicht er voor zorgt dat een paard op een ijzer moet?

Er zijn genoeg voorbeelden van paarden die wel bereden worden, maar toch blootsvoets gaan.

En nee ik ga hier geen ijzer<->geen ijzer discussie van maken.

Ik geef alleen aan, hierboven, dat het struikelen veroorzaakt wordt door het ijzer.

Veroorzaakt zou kunnen worden door het ijzer is denk ik beter op zijn plaats.

Splash_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 15:12

Die van mijn struikelde omdat ie weer eens lui was, en niet al te veel moeite nam om zijn voeten op te tillen.

Doordat ik toen wat actiever ben gaan rijden en veel aan het been, en met hem ging het een stuk beter

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 15:12

Nou ik ben zodanig overtuigd van dat feit dat ik 'zou kunnen' overbodig vind dat even terzijde

talented

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 15:29

Arabesk schreef:
Nou ik ben zodanig overtuigd van dat feit dat ik 'zou kunnen' overbodig vind dat even terzijde

Je gaat toch niet met een paard zonder ijzers een Z proef op gras rijden? Dat is vragen om ongelukken. Daarbij komt ook nog eens kijken dat een paard net dat beetje extra beweging krijgt dankzij de ijzers, dus zonder ijzers is geen optie. Overigens vind ik het nogal bekrompen om gelijk te zeggen dat dit paard zonder ijzers niet zou struikelen!Dat gehele natuurlijk bekappen is leuk voor een recreatie ruitertje maar dan houdt het ook echt ver op !

Kinke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 17:01

talented schreef:
Dat gehele natuurlijk bekappen is leuk voor een recreatie ruitertje maar dan houdt het ook echt ver op !

Wie geeft dat even aan David de Wispelaere door?
(blijkbaar is een "recreatie ruitertje" iemand van een lagere kaste? )

Verder sluit ik me aan bij degene die zegt dat het verstandig is eens uit te puzzelen waardoor het paard struikelt??

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 17:05

talented schreef:
Je gaat toch niet met een paard zonder ijzers een Z proef op gras rijden? Dat is vragen om ongelukken. Daarbij komt ook nog eens kijken dat een paard net dat beetje extra beweging krijgt dankzij de ijzers, dus zonder ijzers is geen optie. Overigens vind ik het nogal bekrompen om gelijk te zeggen dat dit paard zonder ijzers niet zou struikelen!Dat gehele natuurlijk bekappen is leuk voor een recreatie ruitertje maar dan houdt het ook echt ver op !

Emma Hindle, GP amazone heeft haar paarden nu ook zonder ijzers

dus...

recreatieruitertje??

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 17:10

Taaclover schreef:

Een beetje het break-over beslag van www.hoofcare.nl idee, denk ik.

Emori

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 17:15

Mijn pony struikelt soms ook heel vaak, maar dat is alleen tijdens een buitenrit, en dan heeft ie z'n kop bij hele andere dingen dan zn voeten goed neerzetten, hahaha
ik moet hem dan heel alert en geconcentreerd houden, en dan is er niks aan de hand