Paard met slechte hoeven beslaan?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Onyx88

Paard met slechte hoeven beslaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-06 22:06

Ik heb een verzorghaflingertje met erg slechte hoeven. Er zitten scheuren in, er vallen stukjes af en het is kurk maar dan ook kurk droog. Na een buitenritje zit bijna helemaal rond in de witte lijn steentjes. Nu weet ik niet of dat iets ergs is maar ik heb dat nog nooit bij andere paarden gezien. Ik haal ze er wel altijd voorzichtig uit.

Nu vroeg ik mij af, wat moet er gebeuren? En hoe kan ik dat het best aan de eigenaresse vragen. Want ik wil haar niet het gevoel geven dat ik mij haar pony toe-eigen ofzoiets...

Ik vet de hoeven altijd op 'mijn dagen' in met leovet, een vochtinbrengende gel om ze wat minder droog te krijgen. En dat helpt wel een klein beetje.

De hoeven moeten sowieso bekapt worden, dat is sinds februari niet meer gebeurd.
Maar ik zit er ook over te denken om misschien ijzers eronder te zetten aangezien ik veel op asfalt en stenen loop en steeds de steentjes in de hoeven verdwijnen. En is het dan het slimst, voor zulke slechte hoeven, om traditioneel beslag eronder te laten zetten of misschien kunststof beslag (Easy Walkers, Hippoflex)? Daar hoor ik ook veel positieve verhalen over.

En dan nog een dringende vraag, hoe breng ik dit aan de eigenaresse over zonder betweterig/beschuldigend of anderszins negatief over te komen?
Laatst bijgewerkt door Anya op 14-06-06 11:52, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: verzoek aan natuurlijk bekappers weggehaald.

cremellogek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 22:07

Ik denk dat ijzers wel zullen helpen, dan brokkelt het niet zo snel af. Of misschien hoefschoenen aan doen tijdens het buiten rijden..

Onyx88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-06 22:13

Ijzers helpen denk ik wel meer de hoe "bij elkaar" te houden. Maar wat zijn nadelen van ijzers tov brokkelhoeven?

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 22:13

Wat je in elk geval kan doen is de voeten goed nat maken, ong. 10 min in de modder, emmertje, afspuiten, etc. en dan 10 min stappen op het harde. Dan kan het vocht goed in de hoef trekken. Daarna kan je invetten om het vocht erin te houden.

Verder klinkt het alsof er in elk geval ook een goede bekapper/hoefsmid bij moet komen.

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 22:15

Onyx88 schreef:
Ijzers helpen denk ik wel meer de hoe "bij elkaar" te houden. Maar wat zijn nadelen van ijzers tov brokkelhoeven?

Je loopt het risico dat de ijzers niet blijven zitten als je paard brokkelhoeven heeft, omdat de nagels dan nog meer zwakke plekken in de hoefwand maken.

Onyx88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-06 22:22

Tamary, ik ben overgestapt op leovet omdat mijn vzpony echt niet in emmertjes wil staan met zijn hoeven en zo in de zomer is het lastig om ergens modder te vinden. Alles is kurkdroog.

Er moet inderdaad een goede hoefsmid bijkomen.

opala

Re: Paard met slechte hoeven beslaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 12:49

Onyx88 schreef:
De hoeven moeten sowieso bekapt worden, dat is sinds februari niet meer gebeurd.

Het antwoord ligt zo voor de hand. Het is vragen naar de bekende weg.
Die slechte hoeven zijn gewoonweg het gevolg van verwaarlozing van hoefonderhoud.

Fjordenmaniak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 14:52

tamary schreef:
Wat je in elk geval kan doen is de voeten goed nat maken, ong. 10 min in de modder, emmertje, afspuiten, etc. en dan 10 min stappen op het harde. Dan kan het vocht goed in de hoef trekken. Daarna kan je invetten om het vocht erin te houden.

Inderdaad, ik heb een Fjord met droge en brokkelvoeten. En beiden zijn nu aardig onder controle gekomen door een goede smid.
Ik ben net over naar een andere smid omdat ik het reizen zat was... dus qua smid hoe het nu gaat lopen kan ik nog niet veel over zeggen.

Als de hoeven hard genoeg groeien hoeven ze misschien niet op ijzers, zonder is altijd beter. Maar dat kan de smid beter bepalen.

Het goed bevochtigen is inderdaad een van de betere tips.
Kun je bij de waterbak niet een modderpoel creeeren, dan moet ze iedere dag ene paar keer er doorheen.
Ik spuit 2 keer per dag de hoeven af nadat ik ze met water en borstel heb schoongemaakt (zand en uitgedroogde modder eraf). Soms heb ik ze ook wel eens in een emmer met water (1 of 2 hoeven tegelijk). Maar dit moest ik haar wel aanleren, het was niet zo dat ze dat gelijk de eerste keer tof vond.
Omdat Rian al op ijzers staat, moest ik bij mijn vorige smid ipv op het laatste moment (9 a 10wkn) veel eerder laten komen, (nooit goed advies dus gehad wat brokkelhoeven betreft) en ze is heel lang om de 6 weken beslagen. Daardoor werden de nieuwe ijzers eronder gedaan voor ze over het ijzer zou groeien en bleven de hoeven beter en werden ze sterker. Ook het iedere dag nat maken van de hoeven heeft geholpen.
Bij scheurtjes enzo smeer ik nog wel eens manenvet op de hoeven. Qua gewoon hoefvet/olie, gebruik ik niet meer, want dit sluit de hoeven gelijk af voor meerdere dagen. Het houdt wel het huidige vocht vast,... maar een paar dagen kan er ook niks extra meer in...

Beweging blijft altijd goed, omdat de hoef dan goed moet doorbloeden.

Noukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 15:00

een goede smid krijgt ijzers onder brokkelhoeven en kan door goed bekappen voor het beslaan de stand zodanig zetten dat de voet goed doorbloedt, en dus beter van structuur wordt.
Ijzers eronder is dan handig om de hoeven de tijd te geven aan te sterken, ook als je veel op de weg komt.

Verder zou ik eerst de voeten afspuiten of met een spons natmaken oid en dan pas vetten. Als je ze droog vet sluit het vet juist de hoef af voor vocht.

manenvet is overigens inderdaad ideaal bij brokkelvoeten. Werkt echt en is relatief goedkoop.

Ik had 2 jaar geleden een paard waar de stukken van zn voet afvlogen als je er alleen maar naar keek (dank u ex-hoefsmid) en door een goede smid (en 1 potje manenvet) heb ik nu een paard met supersterke voeten. Hij wordt nog steeds om de 6 weken beslagen, dit omdat zn voeten anders te lang worden (vroeger waren ze na 8 weken nog te kort ) en nu in de zomer maak ik de hoeven dagelijks nat, maar verder doe ik er niets meer aan.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 15:04

Klinkt eerlijk gezegd niet echt als een probleem, maar als slecht onderhoud.
Goed nathouden en goed en regelmatig laten bekappen zou het al een heel stuk moeten laten opknappen

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 18:59

Als ze slechte hoeven heeft en je er ijzers onder doet en er een af gaat door joligheid heb je de kans dat de hele voet flink beschadigd. Ook wordt de wand zwakker van de nagelgaten met dus meer kans op brokkelen. Belangrijkste is water. Als je alleen vet dan worden ze eerder nog droger. Probeer anders eens hoefvocht ofzo. dat werkt vaak wel goed.

Onyx88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-06 19:05

dixie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 19:36

Mijn paard heeft slechte hoeven en geen ijzers. De smid heeft ze er juist onderuit gehaald. Een paard dat zonder ijzers staat moet minstens 1x in de 8 weken bekapt worden. Ik denk dat je de smid regelmatiger moet laten komen.

Je kunt ook biotine of equistro kerabol bij voeren dit zorgt voor een betere hoef groei. De hoeven van je paard gaan daardoor wel wat sneller groeien en dan moet de smid nog vlugger komen. Als je het paard laat beslaan moet je de smid ook regelmatig laten komen. Ook zo gemiddeld om de 8 weken.

Tatiane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 19:40

mijn paard heeft rechts voor een enorm slechte hoef.. en kan gewoon niet zonder ijzers vooraan. (brokkelen dan enorm enorm snel af, en na een dag of twee loopt ze op haar straal) In de winter zou het eventueel nog gaan, zomer zou een ramp zijn. Dus ik denk inderdaad wel dat ijzers en een goede hoefsmid wonderen kunnen verrichten..

Onyx88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-06 20:37

Ik zal het eens voorzichtig aangeven bij de eigenaresse. Ik wil zelf namelijk het beste voor het paardje, maar ik kan natuurlijk niet vanalles op eigen houtje doen. Maar het is onderdaad hoog tijd voor de hoefsmid. Om de 8 weken is al lang voorbij.

Tieme

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 21:04

tantjeuh schreef:
mijn paard heeft rechts voor een enorm slechte hoef.. en kan gewoon niet zonder ijzers vooraan. (brokkelen dan enorm enorm snel af, en na een dag of twee loopt ze op haar straal) In de winter zou het eventueel nog gaan, zomer zou een ramp zijn..

Dat ze dan op de straal loopt is juist goed. een hoef gaat sneller brokkelen als ze alleen op de hoefwand lopen. als ze op de straal en de hoefwand lopen dan wordt het gewicht mooi verdeelt over de voet. de straal zorgt ervoor dat de hoef blijft groeien. doordat hij kontakt maakt met de grond en slijt geeft hij een signaaltje aan de hersenen dat de hoeven weer moeten groeien.

xcomplientx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 21:13

Al eens gedacht aan natuurlijk bekappen ? worden hoeven sterk van !!!. zie maar eens bij natuurlijke bekappers via google. Sommige zeggen dat het beetje een hype is, maar ik heb nu met eigen ogen kunnen ervaren dat de hoeven er prachtig uit komen te zien!!!. Ik zou GEEN hoefijzers eronder doen in ieder geval en vaker laten bekappen.

Mvr_Eliza

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 21:21

Ik heb presies het zelfde probleem gehad
met mijn shetlander
ik had haar net gekocht en ze had hoefijzers en ik had ze er af laten halen door de smid en toen ging heel haar hoeven scheuren en kwam bloed uit... ,dus heb ik weer de smid laten komen die zei doe maar de benen afspuiten en de hoeven gelijk ook,, en dan droog lopen en dan speciale hoefsmeer kreeg ik van hem en het werd wel minder .maar ik besloot toch hoefijzers onder te zetten omdat ik altijd buiten ree..,en stond wel lief bij dr

Mvr_Eliza

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 21:23

Tekst vergeten : ik had haar net gekocht en ze had hoefijzers en ik had ze er af laten halen door de smid omdat ze al hele diepe scheurtjes in haar hoeven had en toen ging heel haar hoeven scheuren en kwam bloed uit... dit moet het zijn de test sorry daar voor

Casarell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 21:27

Op de straal lopen goed??? Niet dus..

Ik ben het eens met het feit dat je dan een groter draagvlak hebt, maar niet op de straal.. op de zool..
de straal is er niet op gemaakt om gemiddeld 400 kg te dragen..

Nee, gewoon eerst laten bekappen en als het nodig is een ijzertje, maar dan niet te zwaar nagelen.. voor het behoud van je hoef..

Onyx88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-06 22:56

Citaat:
Al eens gedacht aan natuurlijk bekappen ? worden hoeven sterk van !!!. zie maar eens bij natuurlijke bekappers via google. Sommige zeggen dat het beetje een hype is, maar ik heb nu met eigen ogen kunnen ervaren dat de hoeven er prachtig uit komen te zien!!!. Ik zou GEEN hoefijzers eronder doen in ieder geval en vaker laten bekappen.

Ik heb het niet zo op natuurlijk bekappen...

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 10:57

jeske333 schreef:

Ik ben het eens met het feit dat je dan een groter draagvlak hebt, maar niet op de straal.. op de zool..

Nee, gewoon eerst laten bekappen en als het nodig is een ijzertje, maar dan niet te zwaar nagelen.. voor het behoud van je hoef..

De straal is juist wel van belang!

De straal wordt, samen met het erboven liggende straalkussen, gebruikt als schokdemper wanneer het paard vanuit het zweefmoment op de hiel landt. De straal zorgt voor extra grip op gladde ondergrond.
De straal heeft een hoefgroei-regulerende werking. De straal kan worden gebruikt als tastorgaan. Het paard zal minder snel uitglijden en struikelen vanwege het gevoel met de grond.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 11:00

Onyx88 schreef:
[De hoeven moeten sowieso bekapt worden, dat is sinds
februari

niet meer gebeurd.

Beetje laat, niet? Het is juni

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 11:24

jeske333 schreef:

En wat is je bron voor die informatie?

Onyx88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 11:57

Ja, ik moet eerlijk zeggen dat ik niet wist hoe vaak een paard bekapt moet/moest worden. Ik heb met de eigenaresse gesproken gisteren op MSN en ze zei dat ze vandaag nog de hoefsmid zou bellen. Dus ik denk dat het wel goed komt.