Ik heb ‘n paard van net 4 jaar en nog geen jaar onder ’t zadel.
Aangezien hij nog flink groeit wil ik graag rustig aan doen met ‘m en niet al teveel vragen…
Nu HAD ik ’n meisje die ‘m 2 dagen in de week “bijreed” d.w.z. beetje stappen, draven etc. niet teveel vragen, veel zit- en stemwerk.
Zij kreeg les van ’n vrouwtje omdat zij zelf nog wat tips e.d. wilde. Dat vrouwtje wilde wel ’n keer op m’n paard, maar ik had duidelijk gezegd dat ik daar dan zelf ook bij wilde zijn.
Nu raad je ’t al, die instructrice heeft er (naar ’t schijnt) ca. 20 min op gereden en sindsdien heb ik ’n paard met ‘n “probleem”…
3 dagen later (nadat dat vrouwtje erop heeft gereden) ging ik op m’n paard rijden en na ’n tijdje stappen wilde ik rustig gaan draven.
Hij liep kreupel, althans, hij hinkte ’n beetje op z’n linker-voorbeen.
Ik ben gelijk gestopt (wil ‘m absoluut niet overbelasten) en heb ‘m helemaal bekeken en overal gevoeld. Daarna nog even op de verharde grond aan de hand gedraafd en hij liep nog steeds kreupel. Niet ernstig, maar ook niet zuiver.
Dus vervolgens rust gegeven en rustig aan gedaan met ‘m. Hij heeft geen warme benen of hoeven en staat overdag gewoon op ’t land.
Na ’n paar dagen weer geprobeerd, nog steeds niet zuiver. Ik heb toen de VA gevraagd wat hij ervan vond en hij dacht dat ’t niets ernstigs zou zijn.
Weer ’n week later weer erop, nog steeds niet helemaal goed, maar hij gaat wel uit z’n dak op ’t land en ook als je ‘m losgooit trekt hij aardig tekeer…
Ik heb er toen ’n stalgenootje op laten rijden en haar gevraagd wat zij ervan vindt/denkt.
Volgens haar is ‘t ’n spieren kwestie en neemt hij me in de maling.
Zij heeft voor me geregeld dat ik les krijg bij iemand die hier meer verstand van heeft en me erbij zou kunnen helpen…. Deze persoon is er ook op geweest en hij liep gewoon goed, dus gingen we ervan uit dat hij “teugel-kreupel” is. Bij m’n eerste les liep hij af-en-toe nog “kreupel” maar als ik ‘m stevig aan ’t werk zet loopt hij weer goed (zoals voorheen).
Dus ik helemaal gelukkig dat er dan niks aan de hand zou zijn, de hoefsmid was ook nog geweest en zei dat hij niks raars kon vinden en dat hij bij hem gewoon draafde.
Maar (nu komt ‘t) afgelopen zaterdag ging ik m’n paard longeren met alleen ’n halster om en gewoon los in de kraal. Als ik ‘m liet draven liep hij wéér kreupel… En ook op de verharde weg… Niet constant, maar wel genoeg dat ik nu erg onzeker ben geworden!!
Gisteren nog even losgegooid in de bak en af-en-toe kreupel….
Is er hier misschien iemand die hier ervaring mee heeft??
Ik wil m’n paard niet overbelasten, kapot rijden of wat dan ook, maar als hij mij in de maling neemt…
Vreemd is wel dat ’t niet continu is, maar (zoals ’t lijkt) alleen als ’t hem uitkomt.
PS ik doe m'n paard nu alleen, geen bijrijders of wat dan ook meer...