6 week op stal wegens peesblessure

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Littlee_one

6 week op stal wegens peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-06 12:45

Ik ben gister bij de dierenarts geweest mijn paard had al 4 week last van een verdikking op zijn knie een slijmbeurs ontsteking.
De dierenarts kan er verder niks aan doen en nu moet hij 6 week stalrust. Eerst liep ik elke dag even ma dat mag dus ook niet meer.
En het is egt zo;n paard dat lekker wil dollen in de wei en ontezettend druk op stal is. Hij krijgt al haast geen krachtvoer meer en ik had al bedacht om een skippybal op te hangen en een hooinet dan heeft hij tenminste wat te doen. Weten jullie nog wat? en zijn er ook druppeltjes voor goede pezen aangezien hij een scheurtje in een pees heeft. Of moet je dat juist niet doen?

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 14:13

Druppels kan je altijd proberen,wat niet baadt,niet schaadt.
ik zou overigens wel je paard op de paddock zetten,je zit immers niet meer in de acute fase

MarchaL

Re: 6 week op stal wegens peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 14:32

Ik ken het probleem, mijn paard mag sinds een week weer op de wei na 2,5 maand boxrust! Eigenlijk is de boxrust mij 100% mee gevallen, mijn paard is normaal gesproken altijd vrij druk en snel verveeld. Haar boxrust is ze echter zonder problemen door gekomen! Uiteraard was ze op het laatst behoorlijk stuiterig met wandelen maar verder heb ik eigenlijk maar weinig aan haar gemerkt.

Zorg dat je paard toch nog redelijk wat te doen heeft op stal. Geef hem veel hooi en wat speelgoed om zich mee te vermaken. Mijn paard staat in een buitenbox, dat heeft denk ik ook wel wat geholpen. Mocht je paard toch onrustig zijn dan kan je evt. eens kijken naar rustgevende druppeltjes. Succes met je paard!

Littlee_one

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-06 17:39

De dierenarts zei echte boxrust, ook niet wnsdelen want de pees waar een scheurtje op zit zit midden op zijn knie. Ik ehb het krachtvoer al heel veel verminderd. Heb vandaag een hooinet gekocht zo is ie lekker lang aan het pielen met dat hooi en een skippybal opgehangen kan ie tegen aan met zijn hoofd. Ja ik heb er al 4 week opzitten maar toen heb ik ook veel gelopen wat eigenlijk niet moest. Ik stel mezelf in op 6 week en hoop dat het snel voorbij gaat

Littlee_one

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-06 17:39

marchal wat had jou paard als ik zou mogen vragen?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 17:44

Kun je hem in een stal zetten waar hij lekker naar buiten kan kijken? Mijn paard had een raam in zijn stal dat uitkeek op de groote weg. Hij kon echt uren naar buiten staren.

Muslie zonder haver in zo'n voor speeltje. Koolraap/suikerbiet/voederbiet of een paar dikke winterwortels geven. Toen mijn paard boxrust had kreeg hij elke dag een biet en een paar dikke winterwortels waar hij lekker op kan knagen.
Twee hooinetten over elkaar zodat hij nog langer over zijn hooi doet. Of een bal in het hooinet. Een likit vrij van de muur hangen.

[edit] http://www.paardendrogist.nl/index.asp? ... roepID=113

Hier staan een paar dingen voor bij peesblessures. Misschien dat er iets tussen staat wat kan werken.

Littlee_one

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-06 17:54

nee er zit geen raam in, die winterwortels zijn wel een goed idee. Heb een skippybal opgehangen maar of ie daar ook echt mee gaat spelen hoop het maar. Ik had idd al gekeken bij de paardendrogisterij misschien kan dat wel handig zijn ja:)
maar wat voor speeltje dan? waar je musli in doet Hoelanh heeft jou paard boxrust gehad?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 18:01

Anderhalf week, in vergelijking met jouw paard dus niet zo heel erg lang. Ik had een oude jerrycan zonder dop maar wel met een handvat en daar dan een halve kilo muslie er in en een paar stukjes wortel. Je kan desnoods er nog een par gaten bij maken.

MarchaL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 14:18

Littlee_one schreef:
marchal wat had jou paard als ik zou mogen vragen?

Natuurlijk Mijn paard staat met een peesblessure, een blessure aan de kapsels om de kogel om precies te zijn. In eerste instantie mocht ze gewoon op de wei blijven maar aangezien ik haar met de dag kreupeler uit de wei haalde moest ze op boxrust. In totaal heeft ze dus zeker 2,5 maand boxrust gehad, ze wordt nu in totaal al 5 maanden niet meer bereden. Inmiddels gaat het al een stuk beter met mijn paard. Ze is inmiddels niet meer kreupel/onregelmatig dus ik hoop dat we over een tijdje weer langzaam aan kunnen gaan beginnen!

Littlee_one

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-06 19:13

oooooh ik hoop zo dat het bij mij niet zo lang duurt HEB ZOO"N ZIN Om bezig te gaan.... maar hij heeft t midden op zijn knie dus bestwel een moeilijke plek ma k hoop dat t snel geneest..

dorothea

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 19:23

Succes, het kan even duren. Mijn paard staat nu gelukkig lekker op de wei na gestapt te hebben vanaf zo half november tot half april. En hij vind het heerlijk - en ik ook!
En overhaast het vooral niet. Liever een maand te lang dan een dag te kort!

SylviaG

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 19:37

Ik heb met mijn paard een week geleden een peesontsteking gehad. Haar been was helemaal dik en ze had een bult zo groot als een ei. Ik heb dit met succes behandeld met een mengsel van groene leem, een speciale combinatie etherische olieen en een spray voor de chakra,s. Tot mijn grote verbazing is het been weer slank en is de bult verdwenen. Ook is ze niet meer kreupel en loopt ze alweer lekker in de paddock te spelen. Als je evt meer wilt weten kan je me PBen. Succes met je paard!

dierfysio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 20:25

hoi sylviag, dat is fijn om te horen.
helaas zegt niet kreupel zijn, en een dunner been hebben, niet altijd wat over hoe het van binnen gesteld is. ik heb vaker gezien, dat het helemaal over leek te zijn, en bij scannen er toch nog een forse laesie zat.
ik wil je geluk dus niet de neus inboren , maar zekerheid heb je pas als je je paard hebt laten scannen.
desalniettemin: veel sterkte!

Esther28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 21:52

Wat ik mijn paard geef zijn tendocure druppels voor de bevordering van de genezing van pees en banden.

Scum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 22:10

Toen die van mij boxrust voorgeschreven kreeg heb ik buiten in de wei een stukje van 3 bij 3 afgezet en daar deed ik hem dan in als ik mijn andere paard ging rijden. De eerste paar keren ging dat goed, want hij vond het fantastisch dat hij toch kon grazen. Elke dag koos ik een ander stukje zodat hij weer gras had. En zo kon hij dan toch een half uurtje naar buiten. Maar na een paar dagen werd hij heel ballorig en hij wilde gaan uitbreken. Ik heb hem toen wel een paar keer mee aan de hand meegenomen de wei in, zodat hij wel kon grazen maar niet kon gaan rennen.
Mag je ook niet met hem stappen buiten? Ik mocht toen wel erop zitten en in het begin 3x/week 5 min. per dag stappen.

biewie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 07:43

Marchal, ik heb ook problemen met de kogel, is het bij jou voor of achter? bij mij LA. En hoe is het gekomen?

Ook sluit ik me erbij aan dat als het been weer dun en koel is, de blessure zeker niet weg kan zijn. Die van mij is een week licht kreupel geweest, en uiterlijk was er niks te zien, Maar voorlopig zijn we nu al 9 maanden verder...het ging heel erg goed, maar vorige maand werd zijn kogel weer warm en pijnlijk. Gelukkig is dat nu over, maar het is dus een langdurige kwestie.

MarchaL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 10:34

biewie schreef:
Marchal, ik heb ook problemen met de kogel, is het bij jou voor of achter? bij mij LA. En hoe is het gekomen?

LV, het is onbekend hoe het precies is ontstaan. Waarschijnlijk heeft ze gewoon een rare sprong gemaakt op de wei.

Het begon allemaal met een lichte onregelmatigheid onder het zadel, los was hier niets van te zien. In eerste instantie een weekje rust gegeven waarna ze weer goed was. Hierna ben ik gewoon weer wat gaan rijden en dit heeft de blessure verergerd. Hierna is ze niet meer bereden. We hebben behoorlijk wat onderzoeken achter de rug en door een verkeerde diagnose werd alles nog erger. Uiteindelijk is de diagnose ''peesblessure'' gesteld en konden we gaan werken aan het herstel, inmiddels zijn we dus al weer meer als 5 maanden verder.

Mijn paard heeft overigens nooit echt hele duidelijke symptomen gehad, haar kogel is maar heel even iets warmer geweest maar verder was er niets te zien.

Littlee_one

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 19:35

Nee ik mag ook niet stappen van de dierensrta, volledige rust zei hij. Omdat ik het anders belast en het dan niet genoeg geneest.. Als ik dit zo hoor heb ik nog wel een tijdje te gaan... En je hebt gelijk het MOET gewoon 100% over zijn voordat we weer bezig gaan... ik ben benieuwd naar die druppels en naar dat mengsel waar je het over had... heb je er wat meer informatie over?
bedankt

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 09:21

Littlee_one schreef:
Nee ik mag ook niet stappen van de dierensrta, volledige rust zei hij. Omdat ik het anders belast en het dan niet genoeg geneest.. Als ik dit zo hoor heb ik nog wel een tijdje te gaan... En je hebt gelijk het MOET gewoon 100% over zijn voordat we weer bezig gaan... ik ben benieuwd naar die druppels en naar dat mengsel waar je het over had... heb je er wat meer informatie over?
bedankt

Mag ik vragen hoe de diagnose is gesteld? Is er een scan gemaakt?
In welke kliniek is het gebeurt of aan welke kliniek is de beste man verbonden? is het een paarden arts of een gewonde boerderijdieren arts?

Voor iedereen. Kijk even op onze site: www.equi-info.nl daar staat bij presentaties een presentaatie over peesblessures die jullie wellicht heel erg handig zullen vinden.

Het komt erop neer dat je aan een paard niet altijd ziet of hij een peesblessure heeft. ook kan je niet zien in welk stadium het op dat moment bevind.

MarchaL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 10:04

Wat een handige link Oosterhoff! Ik ga het eens even goed door lezen, volgens mij staat hier heel wat bruikbare info in!

AstraGirlie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 16:38

Bij ons paard wordt nu een scan gemaakt, want ze moet na 3weken rustperiode op box en kleine wei nu terug in de stal voor een maand. Echt balen!
Het geneest niet goed, er is geen erge zwelling meer, maar er blijft een kleine bol op staan. Ik vind het raar dat ze weer op stal moet, waar ze haar toch drukker maakt dan normaal maar kom. Kijken wat een scan doet....

Littlee_one

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-06 20:14

Jaaa bij mij pcies tzelfde.. Eerst leip ik een maand lang bestwel lang enzoo... Nu mag het ook niet meer en moet ie persé op stal blijven staan:S... ook 4 week en de zwelling is bij mijn paardf ook afgenomen maar nog niet weg:O Waar heeft dat paard een zwelling dan? en heeft ie ook echt iets met de pees?

AstraGirlie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 08:55

Dat weet de DA niet zeker, gisteren ging mijn vriend bellen voor een scan, maar ik vertrouw die vent niet...
Ze staat dus nu terug op stal (nog één troost: het is hier superslecht weer) en ook haar weidemaatje staat op stal, want die is lichtjes hoefbevangen snik.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 08:58

Een van de paarden die ik rijd heeft ook een peesblessure.
Zij mag in overleg met de veearts (moest ook eigenlijk boxrust) in een klein afgezet stukje wie, zodat ze toch het idee heeft dat ze met de andere paarden buiten loopt, en dus zo veel rustiger is dan alleen op stal...

Zij moet 2x per dag gekoeld worden en ingesmeerd met een speciale gel, en aan de hand gestapt.

Ik zou in jouw geval, als je paard echt helemaal niet los mag, het krachtvoer verminderen toch een paar keer per dag een handje en verder heel veel hooi voeren...

Sterkte ermee!

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 09:42

Nouvel schreef:
Een van de paarden die ik rijd heeft ook een peesblessure.
Zij mag in overleg met de veearts (moest ook eigenlijk boxrust) in een klein afgezet stukje wie, zodat ze toch het idee heeft dat ze met de andere paarden buiten loopt, en dus zo veel rustiger is dan alleen op stal...

Zij moet 2x per dag gekoeld worden en ingesmeerd met een speciale gel, en aan de hand gestapt.

Ik zou in jouw geval, als je paard echt helemaal niet los mag, het krachtvoer verminderen toch een paar keer per dag een handje en verder heel veel hooi voeren...

Sterkte ermee!

Inderdaad!!
Weet je welke gel je opsmeert?Heet dat toevallig Traumeel Gel?