verwaarlozing?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mariskatw

verwaarlozing?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 21:15

Een vriendin en ik zijn vanavond wezen kijken bij een pony die ik gisteren al had zien staan en vond dat verwaarloosd wordt. Wij hebben even foto's geschoten en zijn van plan morgen melding hiervan te maken bij de dierenbescherming.
Het gaat om een hoefbevangen shetlander. De pony staat sinds een weekje (of wat) op een wei zonder gras (wat op zich juist goed is) maar wordt ook niet bijgevoerd. Verder is de ondergrond ontzettend hard, wat voor de pony ontzettend pijnlijk is aan de voeten.
Het ergste is nog dat deze pony zwaar verwaarloosde hoeven heeft. Zoals je op de foto's hieronder kunt zien, zijn de hoeven van het beestje al langere tijd niet meer bekapt. Hij loopt inmiddels al helemaal achterop zijn voetjes. Dit moet gewoon ontzettend pijnlijk voor hem zijn, vooral in combinatie met die bevangenheid!!
Ik zal eerst wat foto's plaatsen:
Een aantal standfoto's:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Zijn achtervoeten:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Zijn voorvoeten:
Afbeelding
En het stukje land waar hij op staat:
Afbeelding
Afbeelding
En hierin wordt hij opgesloten als het grote paard gras krijgt:
Afbeelding

Waarom nemen zulke mensen paarden???
Laatst bijgewerkt door Mariskatw op 15-05-06 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Uppojono

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 21:16

Ja, idd.. Ik vind het zelf dus wel verwaarlozing.. Kan me niet voorstellen dat je je paard er zo bij kan laten staan.. Maar ja, zal de dierenbescherming hier in actie komen..?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 21:18

sorry, maar verwaarloost zou ik m absoluut niet willen noemen

Mariskatw

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 21:18

hoelang wacht jij dan normaal voordat je je paard laat bekappen??

Mayflower_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 21:20

Jeetje die hoeven!
Melding bij de dierenbescherming maken, dit kan zo echt niet!
Dat bruine paard ziet er wel goed uit (op het eerste gezicht).

Uppojono

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 21:21

@ Elinax21 Nou ja, dan wil ik niet weten hoe jou paardje erbij staat.. Vind je dit normaal..?! Die pony staat er nog maar een weekje, dus is nog niet vermagerd, maar denk als we binnenkort weer gaan kijken dit zeker wel het geval is..

jentel

Re:

dit is erg pijnlijk voor het dier, dat kan volgens mijn niet anders! wat ga je nu doen? heb je er al iets mee gedaan?

Dana01

Re:

dat hij te laat word bekapt is duidelijk, maar verwaarloost? nee niet in mijn ogen, en de dierenbescherming zal hier dan ook helemaal niets mee doen, klop eens aan bij de eigenaar en vraag eens waarom de pony zulke lange hoeven heeft?
onze shet is ook bevangen, word elke 6 weken bekapt, en staat er dan dus ook al zo bij !!

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 21:24

Dana01 schreef:
dat hij te laat word bekapt is duidelijk, maar verwaarloost? nee niet in mijn ogen, en de dierenbescherming zal hier dan ook helemaal niets mee doen, klop eens aan bij de eigenaar en vraag eens waarom de pony zulke lange hoeven heeft?

Daar ben ik het helemaal mee eens. Ga niet om elk wissewasje de DB bellen, maar vraag het gewoon aan de eigenaar en geef aan dat je je zorgen maakt.

DeSa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 21:25

elinax21 schreef:
sorry, maar verwaarloost zou ik m absoluut niet willen noemen

Inderdaad, pony's die hoefbevangen zijn moet je ook niet te kort bekappen, al vind ik de hoeven van deze pony wel wat te lang.

ladigo14

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 21:25

michien eerst aan de eingenaar vragen waarom die hem niet laat bekappen.

daarna kan je altijd nog bellen naar de dierenbeschernming

Mariskatw

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 21:26

Ja dat bruine paard heeft ook niks te klagen hoor, die is ook van een andere eigenaar.

Uppojono

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 21:28

Jemig, "de hoeven zijn wel wat te lang". Jullie vinden het blijkbaar normaal dat een pony er zo bijloopt.. Of het nou een shetlander of wedstrijdpaard is, je moet gewoon goed voor je dieren zijn.. En dat hij bevangen is, wil niet zeggen dat hij niet gevoerd hoeft te worden..!

En wat zouden jullie ervan vinden, als je erop gewezen wordt dat je pony wel aan de hoefsnid toe is.. Dat meisje weet heus hoe het zit, heeft twee andere paarden, die er piccobello bij staan.. Maar ja, die lopen M en Z dus ja, zijn meer waard hé.. Belachelijk..

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 21:31

HO HO wacht even met de dierenbescherming bellen want eigenlijk denk ik dat het hier om een misverstand gaat!!!!Ga eerst even kijken van wie deze pony is,want als hij er net staat, heb je grote kans dat hij ook net is gekocht en de hoefsmid onderweg is!!!Misschien is hij juist wel weggehaald omdat hij niet verzorgd werd!
Als deze mensen de moeite nemen om dit dier af te zonderen omdat hij geen gras mag weten ze denk ik wel hoe het moet!Is dit dier al lang van deze eigenaar...ja dan is het zeker een verwaarloosde pony! Wel heel goed dat je dit hebt gezien!!!!!! O ja en hoefbevangen zou me met de achtervoetjes verbazen want dat komt eigenlijk (bijna nooit ) voor!

Dana01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 21:33

tsjah, heb je de eigenaar gevraagd hoe het zit? zie je die pony 24 uur per dag?
beetje voorbarig om de db te bellen, als je niet weet hoe of wat, even vragen kan toch geen kwaad?

zou ook mooi zijn als ze bij onze pony de db zouden bellen terwijl ze al elke 6 weken word bekapt? en ook zij krijgt alleen een beetje hooi, 's avonds, binnen...niemand die dat ziet...beestje is 26, heeft kanker, maar is super tevreden zo......

en onze shet staat ook zo op de achterhoeven na een week of 5/6 hoor....dat verschilt heel veel...

Mariskatw

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 21:34

ok.. ik ken de eigenaar en ik ken het verhaal. De pony liep eerst altijd los om de boerderij en kon zoveel eten als hij wilde. Omdat het bruine paard nu erbij is gekomen (van een ander eigenaar) en die gezelschap moest hebben, is hij verplaatst naar dit weitje. Dat meisje zorgt er ook voor dat hij niet in het knielange gras kan staan, waar het andere paard bij tijden wel bij kan komen. Dus in dat op zicht wordt er al wel iets aan gedaan. Maar omdat de pony nu ook nog verplaatst is en dus niet meer thuis staat bij de eigenaar, ben ik bang dat het alleen maar erger gaat worden!

FlairS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 21:35

Zelfs een hoefbevangen paard kan goed bekapt worden.Mijn oude merrie is chronisch bevangen maar als de smid geweest is staat ze weer heel netjes.Dat de pony te mager is,is alleen maar goed.Zo gauw die van ons het weer even TE goed gehad heeft merk ik dat meteen aan het lopen.Ik denk dat ze,op het bekappen na,goed bezig zijn met de pony.Heb je al eens aan de mensen waar de pony van is gevraagd hoe het zit?
Laatst bijgewerkt door FlairS op 15-05-06 21:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Dana01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 21:35

dan zou ik kontakt opnemen met de eigenaar, en daarbij vermelden, dat als er niets gebeurd dat je dan eventueel de db belt, dan hebben ze de kans om het te regelen.....

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 21:36

het lijkt me verstandig om gewoon naar die mensen toe te gaan, en te vragen hoe en wat met de pony.
grote kans dat je te horen krijgt dat de pony onder behandeling is, zo te zien zijn het geen leken; ik bedoel een afgezet stukje grond, en je kan moeilijk die hoeven ineens kort maken, misschien hebben ze de pony ook pas net, dus ga gewoon eerst vragen hoor!

/edit zie dat meer mensen iets dergelijks hebben gepost maar verzend het toch maar wel dit keer.

Mariskatw

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 21:37

@Dana Deze pony gaat niet 's avonds naar binnen en wordt niet bijgevoerd!!! Ik heb inderdaad wel hele sites gelezen over bevangenheid e.d. en dat dan de hoef sneller groeit. Maar goed, ik zal de vrouw van wie hij is er wel even naar vragen, maar anders gaat de DB dus echt wel gebeld worden!!

Uppojono

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 21:38

We kunnen het natuurlijk ook ngo een tijdje aankijken en over een tijdje weer gaan kijken hoe het dan is.. Maar ik vind wel, dat de pony er zeer onverzorgd bijstaat..

aerdenhout1

Re:

Mariskatw dan heb je helemaal gelijk, en moet je de dierenbescherming bellen! Dan is het inderdaad schandalig dat die voetjes er zo lang uitzien!

Dana01

Re:

logisch, maar eerst de eigenaar de kans geven is in dit geval wel zo netjes.....

Mariskatw

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 21:39

Ik wil wel even duidelijk maken, dat het feit dat de pony nu afgehekt staat, niet te danken is aan de eigenaar van de shet, maar aan de eigenaar van het grote paard....
Maar ik zal morgen de eigenaar ook ernaar vragen

Dana01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 21:39

ik ben benieuwd, houd je ons op de hoogte?