kurkdroge hoeven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

klavertje

kurkdroge hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-06 08:00

Wat doen jullie er aan ? De hoeven van mijn pony zijn verder gezond maar hoe kan ik haar hoeven eens extra verwennen met dit warme/droge weer ?

magicrover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 10:56

Afspuiten met water. Hoeft geen harde straal te zijn. Mijn ene paard heeft hier ook echt last van en die kan ik gelukkig met alle 4 de voetjes in een teiltje met water zetten en een hooinet voor de neus. Ik heb vorig jaar wit spul van de Paardendrogist gekocht en dit werkt ook redelijk.

Sommige mensen smeren vet met laurier op de kroonrand na het afspuiten. Hier heb ik geen ervaring mee.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 10:57

Te vaak afspuiten is ook niet goed, ik ben sowieso niet voor smeerseltjes alleen als het echt nodig is. Mijn paard heeft er momenteel ook last van, alleen breid dat uit naar zijn hoefballen, daar krijgt hij scheuren. Ik heb een spuitbusje van een hoefsmid gehad, iets duits,.

arans

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 10:58

ik zet haar hoefjes ong 5 minuthjes in een emmer water. dan glanzen ze veel meer en voleen ze ook veel beter aan

Buggie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 12:19

OP mijn vorige stage moesten wij de paarden met droge hoeven insmeren met zonnebloemolie

rick_erika

Re: kurkdroge hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 12:24

mijn hoefsmid heeft altijd gezegd, dat invetten slecht is, voor droge hoeven op deze manier kan er namelijk geen water meer in de hoefjes dringen, en worden ze alleen maar droger.
Ik zet de hoefjes in een emmer water.
En invetten doe ik nooit, zelfs niet met wedstrijd.

Ik heb verder nog nooit problemen gehad met de hoefjes van mijn pony`s.

Petra_O

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 13:18

tip van mijn smid: een mengsel van zonnebloemolie en azijn. eerst zorgen dat de hoed schoon is en dan erop smeren. dan worden ze weer soepel.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 20:04

Volgens mijn hoefsmid moet je er niets aan doen. De natuur regelt dat wel. Ik heb het toevallig gisteravond nog aan hem gevraagd.

Wat eventueel nog wel wil helpen is de paarden heel vroeg buitenzetten zodat ze natte voetjes krijgen van de dauw.

Nickeltje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 20:07

Maar als de brokken er echt aan hangen dan?
Onze smid gaf de tip om de hoeven in te smeren met afgewerkte motorolie (met een potje even langs een garage gaan)
Dit is neit zo heel erg vet, dus een paar dagen na insmeren kan er weer gewoon water door de hoefwand, maar het brengt wel allemaal mineralen in de hoef ofzoiets...

Jasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 20:26

Neem gauw afscheid van deze hoefsmid . Afgewerkte olie zit vol met zware metalen en is puur gif. Zou hij/zij als professional moeten weten.

sax89

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 20:28

afspuiten en dan er goede verzorgende vet overheen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 21:02

em.. ik gebruik ook afgewerkte olie voor vanalles hoor.. ook tegen mok e.d.

madelon31

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 17:45

Heb ooit een fjord gehad met hele erge brokkel hoeven gewoon biotine elke dag lekkker afspuiten ongeveer 10 min per hoef want vocht is goed voor de hoeven en meer deden we niet. o ja en laurierzalf op de hoefrand.
Je moet de biotine wel de tijd geven en neem een goeie hoefsmid dan komt het uit eindelijk wel goed. (tenminste bij ons dan)
Nu gebruik ik voor mijn huidige paard hoefvocht, werkt bij hem goed moet ik zeggen.
Laatst bijgewerkt door madelon31 op 11-05-06 17:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Liedje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 17:46

Mijn instructrice zweert bij klei in de hoeven Zo kan er geen troep bij en wordt het niet zo droog

madelon31

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 19:59

ja maar dan kan de hoef toch alsnog gaan brokkelen? als je klei in de hoeven doet?

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 18:13

Maak een lekker modderbadje bij de drinkbak!! Daar komen ze een paar keer per dag en dan worden de hoefjes weer even lekker nat!!
Van smeerseltjes ben ik ook niet zo gecharmeerd, vooral vet is een 'big nono'!!
Groetjes Esther..

anniek_uc

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 18:16

Petra_O schreef:
tip van mijn smid: een mengsel van zonnebloemolie en azijn. eerst zorgen dat de hoed schoon is en dan erop smeren. dan worden ze weer soepel.

deze tip hebben wij ook gekregen omdat de hoeven van onze paarden droog waren en snel afbrokkelde...tijdje opgesmeert en nergens (na bijna nergens) meer last van gehad. tijdje niet gesmeert en de hoeven werden weer droger, weer paar keer ingesmeerd en ze zagen er supper uit. smeer nu er weer niets op en ze brokkelen een beetje maar je merkt wel dat ze verbetering hebben gekregen door dit spul!

klavertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-06 18:53

Ik neem aan dat de zonnebloemolie/azijn voor de buitenkant is , maar wat gebruiken jullie voor de onderkant want die is het droogt ?

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 19:18

Ons paard heeft momenteel ook ontzettende last van droge hoefjes. Ik spuit elke dag de hoeven af en smeer ze daarna in met hoefvet. Ik ga toch eens dat mengsel van zonnebloemolie en azijn uitproberen.

Tivoli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 11:22

Ik gebruik hoefvocht.
Dit is geen vet maar créme die je aanbrengt op de vochtige hoef.
(zowel aan de onderkant van de hoef,als aan de buitenkant.)
Om de dag doe ik dit,questi van 5 minuten.
Zijn hoeven zijn aanzienlijk beter.

Yellowfish

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 12:44

Alytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 21:58

mijn paard heeft ook droge hoeven, ik ga dat mengsel van azijn en zonnebloemolie eens proberen.
Ik zag laatst een topic over een hoefbevochtiger, soort springschoen die je natmaakt en 20 minuten om de hoef doet, spaart heel wat water! Die ga ik denk ik maar eens aanschaffen.
het was dit topic:
viewtopic.php?f=13&t=589031&hilit=

Emaartje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 22:24

ik gebruik ook hoefvocht vna de paardendrogist maar wist niet dat je ze eers tnat moet maken

Fjordenmaniak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 14:13

Ik gebruik geen vetten of olie's, alleen iedere dag schoonmaken van de hoeven met borstel en water, en daarna nog 5min. afspuiten of in een emmer met water.

Hoefbevochtiger heb ik ook, maar die gebruik ik maar weinig, geeft minder resultaat als gewoon afspuiten of in een emmer zetten. Maar het bespaard wel water inderdaad

samoth

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 16:31

Ik spuit me paard elke dag de hoeven af en laat natte zand in de zool liggen! Borstel de hoeven vervolgens schoon en spuit de hoeven nog een keer.

je kan ook de stalstrooisel beetje nat maken met een behulp van plantenkan (hoe noem je dat)

ik ben niet mee eens met al die smeersels en hoevenvet is echt niks... Hoevenvet houdt de vochtopname tegen en wordt dan droog.

hoeven 10 minuten in de emmers heeft toch geen nut omdat vochtopname echt de tijd nodig heeft! Stalstrooisel wat nat maken of paar uurtjes in vochtige paddock is dus beste manier!

succes!