paard kreupel, maar voel en zie niks

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Libiris

paard kreupel, maar voel en zie niks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 20:48

Mijn paard loopt niet goed. Eerst was ze alleen in de draf onregelmatig en nu een week later is ze in de stap ook onregelmatig, er valt niets te zien en te voelen. We lopen nu elke dag 2 keer over het harde aan de hand.
Kan dit een hoefzweer zijn? heb al wel de hoefsmid gebeld om te kijken, maar hij komt pas eind v/d week.

Het moet in de wei gebeurd zijn, ze zal zich daar waarschijnlijk verstapt hebben, het zand is nogal hard en flinke gaten door al die modder....

Verder heeft ze vorig jaar wel een peesblessure gehad(half jaar rust), maar is nu alweer een half jaar goed onder het zadel. Scan was toen ook goed. Zie nu ook geen verdikking aan de pees en is er ook niet gevoelig op.

iemand enig idee wat het kan zijn......

RUBYWHITE

Re: paard kreupel, maar voel en zie niks

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 21:11

Als ze een peesblessure zou hebben dan zou de pees warm kunnen aanvoelen en de peesschede misschien wat overvult.

Het klinkt meer als een hoefzweer. Wat je evt kunt doen is je paard met het hoef 2x daags 10min in warm water zetten. Zodat de hoef weker wordt en het wellicht doorbreekt. Mocht het doorbreken nog 2 dagen 2x daags 10min in groene biotex voor ontsmetten.

Een van mijn paarden heeft onlangs een hoefzweer gehad, 1 kant van de hoef voelde warmer aan dan de andere kant en als ik onderop klopte met de hoevenkrabber was ze op het warme gedeelte gevoeliger. Bij haar zag je het eerst ook alleen in de draf en later ook in de stap. Vlak voor dat het doorbrak was ze zo kreupel dat ze het been ontlaste. Eenmaal na de doorbraak liep ze zo fier alsof ze niets mankeerde.

succes!

Libiris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 21:19

bedankt voor je reactie, ik ga morgen dan maar eens beginnen met de hoef in het water te zetten, ik voel op zich geen verschil in warmte v/d hoef, misschien ook afhankelijk van hoe diep het zit? Maar dit kan nooit kwaad.

Er is geen verdikking aan de pees te zien en is ook niet warmer.

Ik laat je nog wel weten wat hier uit voortkomt, alvast heel erg bedankt voor je reactie

wendyke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 21:26

ik heb pas ook gehad dat mijn paard kreupel was en niks te zien of te voelen was en was toch kreupel heb ik hem een week op rust gezet en een beetje gestapt aan de hand en nu is ie weer beter en waarschijnlijk is het een overbelasting geweest op z`n achterbeen(of hij heeft te gek gedaan in de wei) dus misschien heeft ie van jou dat ook wel.Want een hoefzweer lopen ze het liefst niet meer want daar kunnen ze best wel last van hebben.

Libiris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 21:32

sinds vandaag liep ze dus ook niet meer lekker in de stap en met haar oren plat.....Ik ga toch even met haar hoeven in het water en verder staat ze al 1.5 week op rust en laat ik ze toch nog zeker een week rusten( wel aan de hand stappen) Ik wil eerst die hoefzweer kunnen uitsluiten....
En als het dat niet is, dan hoop ik dat rust goed doet. Anders toch maar over een tijdje een foto laten maken.
Bedankt voor je reactie, hoop dat mijn paard er ook zo goed vanaf komt...

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 21:37

succes....dat de hoef warm was was bij mijn paard ook maar 1 dag. de zweer zat bij haar vrij hoog en duurde een week voor het door kwam. Dus dat kan wel kloppen. Succes

Libiris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 21:39

ok, bedankt!

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 15:07

niet banketstaaf bedoeld maar als je paard na een dikke week nog niet goed is kun je er toch door de DA naar laten kijken?
Okee, niet meteen want het eerste advies is toch ga maar 10 dagen stappen als ze niks kunnen zien/voelen maar nu zou ik toch even bellen.

Bij een hoefzweer zijn ze vaak ineens erg kreupel ( niet altijd) en willen ze niet lopen. Je kunt zelf met een visiteertang kijken of ze ergens gevoelig op de wand is.
Ook kun je dan de slagader in de kootholte verg goed voelen kloppen.

Denk dat het eerder gewoon een verstapoping is geweest oid als je niets vreemds voelt of ziet aan het been.
Maar bij twijfel zou ik de DA bellen, zeker met een peespronleem verleden..

Godie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 15:40

als ze echt een flinke hoefzweer hebben lopen ze meestal op hun tenen.
Als het zo is zal de hoefsmid de zweer wegsnijden, moet je hem 2 tot 3 keer daags goed ontsmetten in de biotex en er daarna van dat blauwe ontsmettingsspul in doen en met watjes dicht maken (ben even de naam kwijt van het goedje) binnen een weekje is het dan weg

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 16:19

Als mijn paard zich zou verstappen en na een week nog kreupel liep zou ik me dood ongerust maken. Ik haal er liever te vroeg een DA bij..ik hou niet zo van zelf dokteren.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 19:05

Als het een verstapping is krijgen ze toch wel vaak een dik of warm been.
Kan ook hoger zitten bv de knie. Heeft mijn paard ook gehad. Van buiten niks te zien maar liep te hinkelen op 3 benen van de pijn. Accuut na longeren (had wel hard gerend tijdens het longeren wat niet de bedoeling was, maar hij was erg fris.). Toen gelijk Da laten komen en na onderzoek bleek het verrekte kniebanden te zijn. Na 3 dagen boxrust ging het geleidelijk aan beter. Na een week zag je in stap niks meer.

Libiris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-06 19:56

vandaag was het weer goed in de stap. donderdag komt de hoefsmid en die kijkt meteen of ze een hoefzweer heeft.
Verder heb ik haar hoef al 2x in het water gehad.
Als de hoefsmid donderdag niets vindt, dan bel ik de DA. Wie weet dat het dan inderdaad wat hoger ofzo zit. In ieder geval is er voor het blote oog niets te vinden....

Palhaço

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 20:01

tja... ik heb gehad dat mijn paard een peesblessure had bij de aanhechtingspees tussen het bot bij et spronggewricht... je zag er niets aan en ook niet warmer, maar wel kreupel..
succes ermee ik hoop dta je erachter komt wat het nou is

Libiris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-06 20:34

ik hoop ook dat ik er deze week achter kom en dan laat ik het meteen weten....In ieder geval is ze in de stap weer goed........

Libiris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 19:01

vandaag is de hoefsmid geweest en heeft "helaas"niets kunnen vinden...
Hij zei dat ik toch nog mar even moest wachten met de DA bellen, omdat ze ook alweer 16 weken op haar ijzers stond, wie weet nu ze nieuwe ijzers heeft en bekapt is dat het binnen een paar dagen over is....

Dus dat ik maar even, zoals ze nu lekker in de wei loopt zie ik er niets aan....

Moet even stoppen en 2 minuten stilte houden.......
sttttt...

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 21:40

16weken? das best lang

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 00:51

Een hoefzweer kan ook heel erg hoog in de hoef zitten, want dat was bij mijn paard dus het geval.

Libiris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-06 07:31

en hoe ben je daar dan achtergekomen? de hoefsmid kon niets vinden...Hoe kun je het dan vinden als het zo hoog zit?

Mijn paard staat altijd gemiddeld 14 weken op haar ijzers, maar hij zei dat als het inderdaad over is na een paar dagen, dat ze anders gewoon eerder beslagen moet worden, ondanks dat ze er nog heel mooi opstaat

avanoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 08:53

16 weken, dan verbaas ik me er niet over dat ze niet goed loopt.

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 09:43

Libiris schreef:
en hoe ben je daar dan achtergekomen? de hoefsmid kon niets vinden...Hoe kun je het dan vinden als het zo hoog zit?

Hoe je er achter kan komen dat de hoefzweer hoog zit is heel simpel je slaat er zachtjes op de hoef met een hamer en dan zie je of het gevoelig is of niet

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 14:09

Mijn paard had de hoefzweer ook hoog zitten, zo hoog dat de DA het niet weg kon snijden. Zoals eerder verteld 2x daags 10min in een emmer met warm water gezet en dan breekt het vanzelf door. Het kan nl ook doorbreken aan de kroonrand of buitenkant hoef...

Libiris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-06 14:12

Ik heb haar 2 daags 2 dagen in het water gehad....niks gebeurd. De hoefsmid heeft met een tang gekeken en met een hamer er op getikt en geen reactie ....dus waarschijnlijk geen hoefzweer. Ga vandaag weer eens in de draf kijken aangezien haar stap wel weer goed is....En anders laat ik de DA komen..

Libiris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-06 14:16

avanoort schreef:
16 weken, dan verbaas ik me er niet over dat ze niet goed loopt.

Eerlijk gezegd vind ik dit dus werkelijk een dom antwoord....
mijn paard is al 13 jaar en doe al vanaf dat ze beslagen werd gemiddeld 14 tot 16 weken ermee. Aangezien ze mooie en goeie hoeven heeft en ze niet hard groeien.
En dan staat ze nog mooi recht op haar hoeven.
Hier kun jij niet over oordelen als je niet weet hoe ze op haar ijzers staat.

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 14:24

misschien kan avanoort dat niet beoordelen, ik bedoel het niet aanvallend maar als ik zie hoe hard ijzers slijten van dat beetje verharde weg wat mijn paardjes zo nu en dan lopen (van hier naar de wei en terug) dan vind ik 16wkn lang.

avanoort

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 14:27

RUBYWHITE schreef:
misschien kan avanoort dat niet beoordelen, ik bedoel het niet aanvallend maar als ik zie hoe hard ijzers slijten van dat beetje verharde weg wat mijn paardjes zo nu en dan lopen (van hier naar de wei en terug) dan vind ik 16wkn lang.

En dat is precies wat ik bedoel.

Door het verleggen van de ijzers langer uit te stellen, krijg je meer slijtage in te gewrichten, kans is groot dat de oorzaak daar zit.
Voorbeeld: bij artrose kan het paard ook kreupel zijn zonder iets te voelen of te zien.