In september heb ik met mijn 12-jarige tinker een buitenrit gedaan van +- 3u. Er zijn op die rit geen gekke dingen gebeurd, ze liep toen uiteraard helemaal goed.
De dag nadien stond ze kreupel (in stap niks te merken, ze stapte goed door, enkel in draf was ze kreupel), ik dacht mss aan stijfheid dus heb ze een weekje rust gegeven. Een week later opnieuw geprobeerd, het was al beter maar nog steeds kreupel. Omdat ik toen wel verbetering merkte, heb ik besloten het nog even aan te kijken. Er was niks dik, warm of pijnlijk, ik voelde ook geen pulsatie.
Na 2 weken was het nog altijd niet beter, dus is de dierenarts langs geweest.
Bevindingen: niks dik, warm, pijnlijk of pulsatie, wel duidelijk kreupel linksvoor zowel op harde als zachte ondergrond (rechtuit en op cirkel). Na de buigproef was ze heel kreupel, waardoor de dierenarts dacht dat het van de hoef of kogel moest komen.
Ondervoet werd uitverdoofd, de kreupelheid werd beter maar was niet volledig weg, na buigproef nog steeds super kreupel.
Deze dierenarts heeft geen RX, dus werd besloten om 10 dagen ontstekingsremmers te geven en daarna een collega van haar te laten komen voor RX van hoef.
Die dierenarts is gisteren geweest. Ze was nog steeds kreupel (op harde en zachte ondergrond), minimale verbetering tov het vorige bezoek van de dierenarts (deze dierenarts was er trouwens bij dus ze kon vergelijken). Weer buigproef (weer slecht) en uitverdoving van hoef. Ook dan verbetering in kreupelheid maar niet volledig weg, dus er werd besloten om iets hoger uit te verdoven om zo ook de kogel mee te hebben (halverwege pijpbeen). Ze was toen 100% zuiver, ook na buigproef. Daarom werd er richting de kogel gedacht, hoewel ook daar niks dik, warm, overvuld of pijnlijk was.
De dierenarts heeft dan RX gemaakt van hoef en kogel. 'Helaas' was hierop niets te zien. Ergens ben ik daar natuurlijk super blij mee, maar natuurlijk had ik wel gehoopt dat die foto's iets meer duidelijkheid konden geven.
Er werden mij 3 opties gegeven: rust, infiltratie van de kogel (dit is dan eerder diagnostisch) of MRI.
Voor nu heb ik gekozen voor rust. Infiltratie vind ik een lastige want we weten eigenlijk niet wat er is en een MRI vind ik wel erg prijzig dus is voor mij niet echt een optie.
Ik heb de optie echo ook bevraagd, maar er werd aangegeven dat het een vrij grote regio is om een probleem te gaan zoeken en dat dit dan mogelijk beter op een kliniek kan gebeuren.
Volgens de dierenarts kan het nu nog vanalles zijn: ligament, pees, bandjes, kapsel, ...
Ze staat nu +- 5 weken kreupel. Zeker verbetering tov het begin, maar weinig verbetering tov 2 weken geleden. De dierenarts gaf aan dat een maand rust op zich nog erg weinig is en dat het met rust ook wel kan verbeteren. Ze heeft 2 jaar geleden een peesblessure rechtsachter gehad en daar zijn we een halfjaar zoet mee geweest, maar daar was wel pijnreactie, warmte en vocht te bemerken.
Heeft iemand hier ervaring mee of een idee van wat het kan zijn? Enig advies voor mijn volgende stap? Toch naar de kliniek voor een echo?
Alvast bedankt