Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Arabesk schreef:Ik heb de cursus van paard natuurlijk jarenlang gegeven, echter het boek is nu bijna 20 jaar oud en de hele cursus is eigenlijk aan een update toe.
Er zijn inmiddels een hoop nieuwe inzichten bij gekomen, de wereld staat niet stil.
Uiteindelijk ben ik een eigen cursus gaan geven omdat er geen discussie mogelijk was over het updaten van het materiaal.
Libera schreef:Staat je hoofjack niet te hoog voor je pony? Ziet er een beetje oncomfortabel uit zo met dat voorbeentje…
pluisje88 schreef:Libera schreef:Staat je hoofjack niet te hoog voor je pony? Ziet er een beetje oncomfortabel uit zo met dat voorbeentje…
Dat dacht ik ook meteen ja. Het ziet er naar uit op de foto. Ik moet zeggen dat ik het jammer vind dat je het niet gewoon bekappen of een bekapbeurt noemt. Door het kunstmatige slijtage te noemen neem je in mijn ogen niet helemaal serieus wat je aan het doen bent. Je bekapt je paard, En dat is van levensbelang voor een gezond en happy paard. Minder dan dat is het niet.
Als je wilt bekappen dan is het in mijn ogen zaak om te beginnen met schone hoeven zodat je kunt zien wat je aan het doen bent.dat is nu absoluut niet het geval. Desnoods met een emmer water en een borstel.
Als je niet genoeg doet richt je net zo veel schade aan bij je paard dan als je te veel doet dus neem bekappen vooral serieus. Goed weten wat je aan het doen bent en km maken onder controle van een ervaren iemand is een must daarin.
pluisje88 schreef:Libera schreef:Staat je hoofjack niet te hoog voor je pony? Ziet er een beetje oncomfortabel uit zo met dat voorbeentje…
Dat dacht ik ook meteen ja. Het ziet er naar uit op de foto. Ik moet zeggen dat ik het jammer vind dat je het niet gewoon bekappen of een bekapbeurt noemt. Door het kunstmatige slijtage te noemen neem je in mijn ogen niet helemaal serieus wat je aan het doen bent. Je bekapt je paard, En dat is van levensbelang voor een gezond en happy paard. Minder dan dat is het niet.
Als je wilt bekappen dan is het in mijn ogen zaak om te beginnen met schone hoeven zodat je kunt zien wat je aan het doen bent.dat is nu absoluut niet het geval. Desnoods met een emmer water en een borstel.
Als je niet genoeg doet richt je net zo veel schade aan bij je paard dan als je te veel doet dus neem bekappen vooral serieus. Goed weten wat je aan het doen bent en km maken onder controle van een ervaren iemand is een must daarin.
pluisje88 schreef:En dat is dus echt onzin Elisa. Maar dat verschilt per persoon. Ik deed het al deels zelf onder toezicht van mijn hoefsmid aangezien mijn paard moeilijk de benen hoog kan houden en dan soms ineens heel akelig kan doen. Toen mijn hoefsmid stopte in mijn regio ivm emigreren was ik heel verdrietig want ik stel hoge eisen aan mijn hoefsmid. Het was zijn idee dat ik het zelf ging doen dus ik heb curussen gevolgd bij verschillende mensen en doe het al een jaar of 3 zelf.
klanten aanneemt. Bekappen is eigenlijk verrassend makkelijk als je er een beetje gevoel voor hebt. Als je kritisch op jezelf kunt zijn op dat je recht en zorgvuldig bekapt (daar gaat het vaak mis) dan is het echt niet moeilijk. Meteen na de eerste cursus heb ik gezegd jammer dat ik dit niet 10 jaar eerder heb gedaan. 10 jaar lang ellende gehad om een goede smid te vinden. De meeste hoefsmeden bekappen een paard voor ijzers. Als je hem zonder ijzers wilt houden dan hebben ze daar last van. Menig keer een kreupel paard van gehad. Zo erg dat ik op het punt stond daarvoor mijn vorige paard te laten inslapen. Tot ik een andere smid vond en na twee bekappingen liep hij weer super.
Sinds ik het zelf doe nooit een pas kreupel geweest, geen flare en los in het lijf. Je bekapt ook veel vaker. Namelijk na 3 a 4 weken is het bij die van mij alweer hard nodig dus de hoeven blijven mooier en het verschil kleiner.
Daarbij trek je mijn post behoorlijk uit context want als je goed had gelezen had je gelezen dat dat niet is wat ik bedoel.
Pareltjes schreef:Wat mij betreft mag per direct het staatsdiploma hoefsmederij terug .
Zoveel wildgroei aan “ hoefsmeden “. Mensen weten niet meer wie ze moeten geloven of waar ze goed aan doen.
Het is en blijft een VAK. Nagels knippen kan iedereen. Maar een getraind oog hebben voor onderliggende structuren, de verbindingen daar tussen en de effecten op het gehele lijf wordt in dit soort cursussen niet of onvoldoende onderwezen.
Pareltjes schreef:Wat mij betreft mag per direct het staatsdiploma hoefsmederij terug .
Zoveel wildgroei aan “ hoefsmeden “. Mensen weten niet meer wie ze moeten geloven of waar ze goed aan doen.
Het is en blijft een VAK. Nagels knippen kan iedereen. Maar een getraind oog hebben voor onderliggende structuren, de verbindingen daar tussen en de effecten op het gehele lijf wordt in dit soort cursussen niet of onvoldoende onderwezen.
callippo schreef:Pareltjes schreef:Wat mij betreft mag per direct het staatsdiploma hoefsmederij terug .
Mij lijkt het nuttiger als eigenaren allemaal een cursus volgen over hoeven. Niet om het zelf te doen, maar om te leren hoe een hoef in elkaar zit, hoe de hoef werkt, hoe gezonde hoeven eruit zien, welke afwijkingen kunnen optreden (en wat een hoefsmid daaraan kan doen) en hoe je kunt herkennen of jouw hoefsmid goed werk levert.
De hoofnerd cursus bijvoorbeeld, die gaat echt diep. Of van Heleen Davies.
Ik ben uit nood weer zelf gaan bekappen, omdat er gewoon geen goede hoefsmeden meer te vinden zijn (die tijd hebben!). Niet omdat ik het graag doe (ik besteed het liever uit). En zelfs na 20 jaar ervaring bij mij eigen paarden, met regelmatig goede bekappers erbij, stuur ik toch nog vaak een foto naar zo'n goede bekapper om advies/feedback.
JudithGigi schreef:Ik denk dat een hoop hoefsmeden een probleem gaan krijgen als paardeneigenaren leren hoe hoeven eigenlijk werkenIk zie meer paarden belabberd op hun hoeven staan dan goed, zeker onder 'traditionele' smeden. Ik heb zelf de cursus bij Heleen Davies gedaan en bekap met goedkeuring van mijn hoefsmid zelf. Mijn paard heeft er absoluut baat bij dat ze nu regelmatig even iets bijgevijld kan worden