Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
anjali schreef:Ik zie ook geen bijlage.Bij een volgroeid paard zou ik nooit de stand met ijzers gaan veranderen want dan heb je flinke kans dat hij kreupel wordt.Liep hij eerst wel goed?
Elisa2 schreef:Wat is er scheef aan de stand voor? ongelijke voeten? een platte en een steile? want dat kan ook goed duiden op hoefkatrolontsteking en dan is beslaan symptoombestrijding.
Er zit geen bijlage bij dus ik kan niet zien hoe hij op zijn voeten staat, een te grote standverandering kan ook druk geven op de pezen en van daaruit peesproblemen.
Extreme gedragsverandering na de ijzers vind ik toch wel zorgwekkend.
Sharon_am schreef:Hi allen,
Sinds augustus hebben wij ons paardje. Een paard met een verleden maar tot op heden erg lief. Nu voelt hij zich goed en dit uit zich in zichtbare trauma's. Daar zijn we mee aan het werk, toch heb ik ergens een onderbuikgevoel en benieuwd of jullie een herkenbaar verhaal kennen.
In september/oktober hebben wij hem voor laten beslaan op advies van de smid. Zijn stand is scheef en hij gaf aan dat als we dit niet deden hij geheid kreupel wordt. Ikzelf ben geen fan van ijzers, maar als je zoiets hoort geef je toch toe.
Nu vind ik zijn gedrag sinds die ijzers drastisch verandert. Misschien toeval? Of... wil hij iets aangeven? Pijn? Met verandering bedoel ik dat hij weer opnieuw (in het begin deed hij dit ook, maar we dachten onbegrip) zich erg lastig liet longeren, steigeren, naar binnen vallen etc. Ook bijt hij sinds kort continue als je met hem beweegt. Lopen, alles. Sta je stil bij de poetsplaats bijvoorbeeld, dan is het minimaal. Wat ik dan toch frappant vindt. Onder het zadel is het gedrag dan weer minimaal, echter rijden we nu toch niet meer omdat we vinden dat hij nog meer spieren mag krijgen. We doen alles rustig aan. Dus wie weet is dat nu ook anders.
Misschien doet hij dit omdat hij iets in zijn lijf op de voorhand heeft ontlast en nu gedwongen wordt in deze stand te bewegen? Het zijn hersenspinsel en omdat ik het spannend vindt om hem van ijzers voor te halen om even 'te testen' hoop ik op ervaringen en meningen van mensen die hier wat van weten. Hij staat nu overigens achter minder goed lijkt het dan voor de ijzers. Voor staat hij nu wel goed. We willen geen ijzers achter omdat zijn rugspieren nog erg strak zijn (geeft osteopaat aan) en hij snel glijdt met ijzers en deze 'klappen' niet lekker voor zijn rug zijn.
In de bijlage foto van voor de ijzers. Indien gewenst kan ik er ook eentje maken met de ijzers voor. Maar ik ben vooral benieuwd naar jullie ervaringen en of jullie het zouden proberen zonder ijzers. Ik ben overigens ook overgestapt van smid die over 2 weekjes komt. Benieuwd wat die zegt.
Suzanne F. schreef:Nu zien we de foto 10 x.
Is het paard op de foto geweest? Straalbenen? Ik heb zo’n vermoeden dat er meer aan de hand is dan een scheefstand.
Ninx schreef:Is dit een Spaans paard?
Kan het zijn dat hij aan de voorvoeten een dubbellips ijzer heeft? Ofwel: een achterijzer aan de voorvoeten? Dat is toch vaak niet wenselijk.
In welke regio zit je? Er zijn best wat onderlinge verschillen tussen rassen waar het gaat om een wenselijke hoefvorm.
In het geval van Spaanse paarden is het toch goed iemand te laten kijken die daar kijk op heeft.
Ik kan Klaas Feuth van Hoofcare echt van harte aanbevelen. Hij heeft ontzettend veel kennis en kan je ongetwijfeld verder helpen.
Is dit paard klinisch gekeurd bij aankoop?
Sizzle schreef:Ik begrijp niet goed waarom een hoefsmid een volwassen paard dat zuiver loopt gaat corrigeren, dat is voor mij een recept voor problemen.
Gewoon weer eraf halen en kijken hoe het gaat zou mijn idee zijn.
Sizzle schreef:Ik begrijp niet goed waarom een hoefsmid een volwassen paard dat zuiver loopt gaat corrigeren, dat is voor mij een recept voor problemen.
Dreamboy schreef:Mijn paard staat ook enigszins scheef op zijn voeten. De smid heeft dit in de loop der tijd elke keer een klein beetje gecorrigeerd. Maar helemaal goed komt het nooit. Hij is er nog nooit kreupel op geweest, is inmiddels 13 jaar. Hij loopt niet op ijzers. Geen Spanjaard overigens. Als je zo'n scheefstand in één keer gaat corrigeren hetzij met bekappen of in dit geval op ijzers kun je wachten op problemen. Mijn advies zou zijn om een echt goede smid te zoeken en voor de zekerheid foto's te laten nemen.
Eretria schreef:En als je foto’s maakt, ga niet naar jurgen. Hij maakt slechte kwaliteit prut foto’s waar je geen donder op kan zien door de waas die erover zit. Daarnaast zegt hij heel snel dat je een paard in moet slapen. Heb het zelf gehad met mijn paard. Die zou gigantische kissing spines hebben volgens hem. Elders foto’s laten maken die wel helder waren, en het valt allemaal reuze mee. Hij wou dat ik mijn paard liet inslapen, de andere arts was het er totaal niet mee eens. Sterker nog mijn paard is er nog en ik rij er gewoon mee.
Voor de artrose sta je alleen niet op de juiste stal. Daar kunnen ze zeker niet de hele dag naar buiten. Met een half uurtje naar buiten op een dag heb je mazzel. Want met regenval mag je je prive landjes niet gebruiken (als je die al hebt). En van in een box staan wordt de boel niet soepeler..
anjali schreef:Sizzle schreef:Ik begrijp niet goed waarom een hoefsmid een volwassen paard dat zuiver loopt gaat corrigeren, dat is voor mij een recept voor problemen.
Dat denk ik nou ook!! Eraf die dingen. Trouwens het lijkt of hij heel goede hoeven heeft?Niks geen scheuren of zo? Dan zijn ijzers helemaal niet nodig. En die buitenlandse paarden hebben vaak een iets andere stand dan een Hollands paard,en zelfs andere gangen. Dat hoort bij die exotische rassen.