Hoefsmid wil paard beslaan.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Petrichor

Hoefsmid wil paard beslaan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-21 15:21

Hoi,

Sinds ongeveer een ander half jaar heb ik een andere hoefsmid, dit omdat ik verhuisd ben en de andere hoefsmid niet meer op locatie kon komen voor 1 paard.

Mijn huidige hoefsmid vind dat ik mijn paard moet laten beslaan want hij vind dat haar hoeven slecht zijn. Ik heb geen verstand van hoeven en ja mijn paard heeft inderdaad een aantal weken na het bekappen last van stukjes hoef die afbrokkelen. Dit komt omdat wij veel buitenritten maken op de verharde weg en kiezelwegen dus logisch dat er wat afbrokkelt. Mijn vorige hoefsmid heeft het echter nooit gehad over beslaan dus ik had zo mijn vraagtekens erbij. Dus heb ik een willekeurige hoefsmid van een stalgenoot gevraagd en hij vond het niet noodzakelijk maar ook niet nutteloos. Dus eigenlijk schiet ik daar ook niet veel mee op. :+

Zelf zie ik mijn paard liever niet met ijzers, niet omdat ik mijn paard het liefst zo natuurlijk mogelijk zie maar omdat ik hoefijzers doodeng vind. Mijn paard is soms onbenullig en gezien ik veel over de verharde weg rij ben ik gewoon uiterst bang voor glijpartijen. Ook loopt mijn paard totaal niet gevoelig, ook niet op kiezelstenen etc.

Moet ik haar dan enkel laten bekappen omdat haar hoeven niet zo heel mooi meer zijn na 5 a 6 weken, of kan het kwaad als ik het niet doe? Paard loopt trouwens al 5 jaar op blote voeten en de hoeven zijn in die 5 jaar ook niet verslechterd.

NL6

Re: Hoefsmid wil paard beslaan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 15:24

Je zou altijd nog een andere hoefsmid kunnen vragen? Ik denk dat jij je paard het beste kent, zeker als hij niet gevoelig is op kiezelstenen oid zou ik het niet doen. Als zijn hoeven heel snel slijten/afbrokkelen door het buitenrijden kan je altijd nog kijken naar hoefschoenen

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 15:26

Wat voor antwoorden verwacht je hier? Er staan geen foto's of iets bij dus echt gericht tips geven gaat niet. Daarbij heb je op zo'n groot forum voor- en tegenstanders van ijzers (en alles er tussen in). Als je paard echt last heeft van lopen op het harde of bijvoorbeeld scheef afslijt kan het nodig (of in ieder geval gewenst) zijn. Klein beetje brokkelen is misschien niet mooi maar of het echt kwaad kan?
Ik denk dat je hele uitlopende reacties gaat krijgen waar je niet zo veel mee kan.

Yenni

Mijn pony staat ook zonder ijzers. Ik ben vorig jaar van smid gewisselsd en sindsdien brokkelen zijn hoeven nooit meer af. Wat mijn smid anders doet is dat hij de hoeven een beetje rond veilt.

Als tip zou ik willen mee geven om een aantal weken biotine te gaan bijvoeren, zo maak je de hoeven van binnen uit sterker. En eventueel hoef schoenen aanschaffen als je weet dat je veel over straat moet. Ik rij zelf altijd veel in de berm.. Succes!

MilesNF

Hoe vaak wordt ze nu bekapt? Je kan er ook voor kiezen om dat wat vaker te laten doen.
Worden de hoeven ook te kort door slijtage of het alleen brokkelig (misschien juist te lang?).

Ijzers doen de kwaliteit van de hoeven geen goed, maar kan soms wel nodig zijn. Heb je verder wel vertrouwen in deze hoefsmid?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 15:32

Paard is ook verhuisd dan, neem ik aan?

Andere omstandigheden voor het paard kan natuurlijk ook resulteren in andere kwaliteit hoeven.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 15:33

Zonder ijzers is als het kan altijd beter,maar soms zijn ze een noodzakelijk kwaad.Als jouw vorige hoefsmid het niet nodig vond en deze wel,dan zou ik nog eens een andere hoefsmid naar zijn\haar mening vragen.Hier op Bokt zitten wel deskundigen maar zo zonder foto's is er niets van te zeggen.

Jessica_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 15:38

Het is al door iemand genoemd, zouden hoefschoenen niet een oplossing kunnen zijn? Ik heb ze voor mijn paard nu een jaar voor buitenritten en ben heel tevreden.

Belle_Siem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 15:40

Als jouw paard niet gevoelig loopt zonder ijzers op je buitenritten zou ik er geen ijzers onder leggen. Dat heeft in mijn ogen geen meerwaarde dan.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 15:43

Ik ben ook benieuwd of het brokkelen niet komt omdat de hoeven te lang zijn? Verder zou ik gaan voor hoefschoenen om dit probleem tegen te gaan ipv ijzers als je paard niet gevoelig loopt

beegee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 15:44

Echt geen ijzers er onder als het niet nodig is. Sinds mijn paarden natuurlijk bekapt worden heb ik nooit geen problemen meer gehad. Brokkelenden hoeven geen moment meer sinds de nieuwe bekapper. Paarden stonden bij de vorige eigenaren wel op ijzers ivm brokkelende hoeven. Absoluut niet nodig. Wij rijden ook veel buiten en de hoeven blijven sterk en verkorten of brokkelen niet.

Als mijn smid zonder reden zou zeggen dat er ijzers onder moeten, ging ik op zoek naar een nieuwe ;) lekker verdienen zo

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-21 15:44

Het brokkelen begint ongeveer 5 weken na het bekappen en op week 7 word ze bekapt. Zelf vind ik het brokkelen allemaal wel mee vallen, ik heb erger gezien.

goldyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 15:45

En hoefschoenen dan? Ik loop tegenwoordig ook erg veel over het harde met mijn paard. Mijn smid heeft me er vorige bekapbeurt op gewezen dat haar voeten écht veel te kort werden (ze brokkelden niet, mar sleten gewoon te ver af), en dat ik of niet meer op de harde kon, of er ijzers onder moest zetten, of hoefschoenen moest gebruiken. Ik heb voor de hoefschoenen gekozen en ik ben nu (ca 5/6 weken verder, bijna tijd voor de volgende beurt) nog steeds erg blij mee. Mijn paard loopt gewoon net hetzelfde als eerder, heeftnergens problemen mee, en ik hoef niet bang te zijn dat ze wegglijdt of zichzelf op de weide verwondt met haar ijzers.

maar normaalgesproken worden voeten enkel erg kort van op het harde te lopen, gaan ze niet brokkelen. Brokkelen ze niet gewoon omdat ze te lang worden?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 15:45

Petrichor schreef:
Het brokkelen begint ongeveer 5 weken na het bekappen en op week 7 word ze bekapt. Zelf vind ik het brokkelen allemaal wel mee vallen, ik heb erger gezien.

Maar waarom 7 weken tussen de bekapbeurten?
Ik doe expresse 5-6 weken omdat na die tijd de stand veranderd en mijn paardje gaat sloffen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 16:10

Citaat:
Ik heb geen verstand van hoeven en ja mijn paard heeft inderdaad een aantal weken na het bekappen last van stukjes hoef die afbrokkelen

Dat ze weer wat afbrokkelen is logisch want ze groeien gewoon door. De groei gaat dan sneller dan de slijtage.
Kun je beter elke 5/6 weken afspreken of nog leuker : doe een cursus en ga het zelf bijhouden ;)
Want als je aan de schoenen gaat zul je ook frequenter moeten bekappen en als je ijzers neemt zul je zien dat ie na 6 weken ook over de ijzers heen groeit (die passen dan dus niet meer , ook niet fijn voor je paard)
Heb je misschien een paar foto's van de hoeven. Zitten op bokt best veel mensen met gedegen kennis.

Ik onderhoud zelf en gebruik hoefschoenen. Ong om de 2/3 weken moet er een randje af.

NL6

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 16:13

Petrichor schreef:

Misschien is het dan een idee om de bekapper gewoon wat eerder te laten komen zodat je het voor bent?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 16:13

Brainless schreef:
Petrichor schreef:

Maar waarom 7 weken tussen de bekapbeurten?
Ik doe expresse 5-6 weken omdat na die tijd de stand veranderd en mijn paardje gaat sloffen.

Inderdaad, als ze dan gaan brokkelen zijn te voor haar doen te lang.
Dan zou ik eerder laten bekappen.
En ja het ene paard kan nu eenmaal langer zonder smid dan de ander.
Bij mooie gezonde hoefjes zou ik ook geen ijzer laten slaan.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 16:14

Veel over asfalt is niet zo prettig voor de pezen en gewrichten. Hoefschoenen zijn ook stroef, dus dat maakt het niet paardvriendelijker.
Als jij het advies van je hoefsmid betwijfelt, kun je beter een second opinion vragen van een andere.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 16:33

Ik zou ook geen ijzers nemen als je paard niet gevoelig loopt, daar wordt de hoefkwaliteit zeker niet beter door.
Ik denk ook dat ze na een aantal weken gewoon te lang worden. Je zou ze zelf wat kunnen bijhouden, gewoon de hoefwand wat rond vijlen, tussen de bekapbeurten door.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 16:43

NL6 schreef:
Petrichor schreef:

Misschien is het dan een idee om de bekapper gewoon wat eerder te laten komen zodat je het voor bent?

Dit inderdaad. Je paard moet gewoon eerder bekapt worden. Je kan ook een bekapper zoeken die je leert hoe je het zelf tussendoor bij kan werken met een vijl. En hoefschoenen zou ook nog kunnen, maar gezien je paard goed loopt is dat eigenlijk niet nodig. Eerder de hoefwand inkorten dus.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 16:47

Brokkelen komt inderdaad door te lange hoeven.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 16:48

Ik ben wel echt benieuwd naar foto’s

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 16:49

Is het geen betere optie om zelf een simpele rasp aan te schaffen en zo de randen goed bij te houden? Is echt niet zo moeilijk om gewoon de randen van de hoef rond te houden. Ze breken dan minder snel dan wanneer je het allemaal zijn beloop laat. Mijn paard is sinds begin februari van de ijzers af en zet ik op de voorhoeven ook om de 2/3 weken terug netjes rond met een rasp. De achterhoeven blijf ik vanaf want die brokkelen al lang niet meer (nooit ijzers op gestaan).

MarjanB

Heb je foto’s van de hoeven? Vaak is de hoef gewoon te lang in de teen.

Leo

Ijzers dragen zeker niet bij aan betere hoeven, in tegendeel juist, omdat het natuurlijke hoefmechanisme dan zijn werk niet meer kan doen.
Ijzers kunnen wel bijdragen voor paarden met problemen, zoals te dunne zolen, waardoor ze gevoelig gaan lopen.
Gezonde hoeven zou ik zeker geen ijzers onder laten slaan.
Een iets kortere bekapcyclus is gunstig tegen het brokkelen. Verder zou ik niet veranderen. :)