Pony loopt steeds moeilijker

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

appiesjappie

Pony loopt steeds moeilijker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-20 17:53

Hoi allemaal,
We hebben een super lieve gezelschapspony en hij is nu ongeveer 10 jaar oud. Hij heeft vaak last van hoefbevangenheid. Het ging een hele poos goed maar nu is het echt waardeloos hij lijkt met de dag slechter te gaan lopen. Hij hangt niet achterover zoals hij dat deed toen hij hoefbevangen was. Hij loopt sloom en houterig en op zn hakken voor mijn gevoel. Hoefsmid is een week of 4 geleden geweest en zijn hoeven groeien raar. Misschien iemand een idee?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Safiy93

Re: Pony loopt steeds moeilijker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 17:56

Beter om even de dierenarts of kliniek te bellen. Die kunnen je voorzien van echt goed advies! Succes

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 17:58

Ik denk toch echt zwaar bevangen .

En achterover hangen hoeft niet altijd. Mijn merrie was ernstig bevangen en hing ook niet achterover.

Krijgt de pony al pijnstilling/medicatie?

Ik zou hiervoor zeker een dierenarts en goede hoefsmid laten komen

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-20 18:04

Nee hij krijgt verder nog niks omdat als hij normaal een paar dagen op een stukje zonder gras staat hij alweer beter begint te lopen. Daar hoopte ik nu ook op.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 18:04

Het is wel weer de tijd van het jaar dat fructanen en suikers veel aanwezig zijn in het gras. Zeker op zonnige dagen en nachten rond het vriespunt hoopt het zich op. En is de kans op hoefbevangenheid erg groot bij pony's die hier gevoelig voor zijn. Geen idee wat hij te eten krijgt/kreeg?

Een hoefbevangen pony hangt niet altijd naar achter. Sloom en houterig lopen zegt vaak al genoeg. Voor de rest kan alleen een da zeggen of hij inderdaad weer hoefbevangen is (of de hoefsmid kan dit eventueel ook wel zeggen, ringen en bloed bij het bekappen kunnen ook tekenen zijn). Maar het klinkt wel als hij een vorm van bevangheid heeft. Eventueel kan de dierenarts helpen met medicatie. En ik zou dan goed naar het rantsoen kijken

Bij pony's die ooit hoefbevangen zijn geweest groeien de hoeven vaak erg snel. Bij jouw pony groeien ze zo te zien ook extra hard en inderdaad wat gek. Kan komen door de snelheid waarmee ze groeien en de stand waar ze bij hem/haar normaal heen willen groeien. Het kan zeker niet kwaad om dit echt netjes en goed bij te laten houden door de hoefsmid. En als het moet hem eens wat vaker te laten komen. Maar dat zou hij denk ik zelf ook wel voorstellen.

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 18:04

De hoeven zijn sowieso heel erg lang. Gezien al die ribbels heeft 'ie qua HB/voeding al best wat te verduren gehad. Heb je al contact met de dierenarts?

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 18:07

Ik zou eens een foto van de hoeven laten maken om te zien of het hoefbeen gekanteld is. En zo snel mogelijk pijnstilling geven. Ziet er erg pijnlijk uit.

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 18:09

Als dit de hoeven zijn van een pony die 4 weken geleden bekapt is, zou ik heeeeeel gauw een andere hoefsmid zoeken.

Daarnaast, van het gras af, op droog hooi, en geen krachtvoer met suikers.
Als supplement Phytonics Gluco Balance.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 18:11

Oef.

Met dit weer een hb’er op het gras zetten is vragen om problemen, zoals hierboven ook al wordt aangegeven. Hooi plus een vitaminebrokje zijn voldoende, een supplement als Phytonics Glucobalance kan goed zijn ter ondersteuning. Mijn hb’er krijgt dat standaard (en medicatie voor PPID).

Verder vind ik de hoeven (veel) te lang. Laat je hoefsmid (wellicht een andere...) er ook een kleine mustangrol opzetten, dan wikkelen ze makkelijker af. Deze pony kan dat nu niet en landt daarom waarschijnlijk ook anders op de voeten. Over de teen rollen kost te veel moeite en zou nog wel eens pijn kunnen doen. Zijn er recentelijk foto’s gemaakt van de voeten?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 18:14

Waarom komt een chronisch bevangen pony nog op het gras? Voor zo’n dier is elke hap gras eigenlijk al teveel..

Verder, zeker hier de smid bij halen en de da om het diertje op pijnstillers en ontstekingsremmers te zetten.

Heb je hem al laten testen op ppid/ cushing? Dikke kans dat hij daarom er zo gevoelig voor is

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 18:17

SweetVanille schreef:
Als dit de hoeven zijn van een pony die 4 weken geleden bekapt is, zou ik heeeeeel gauw een andere hoefsmid zoeken.

Daarnaast, van het gras af, op droog hooi, en geen krachtvoer met suikers.
Als supplement Phytonics Gluco Balance.

Ik zou niet zo snel wijzen naar de hoefsmid in dit geval. Ik ken meerdere pony's die hoefbevangen zijn geweest en gevoelig zijn waarbij de hoeven zo snel groeien. Wel recht en niet zo gek als bij deze. Maar ik denk wel dat hier 4 weken terug wel heel wat van af gehaald is. Alleen dat de hoeven weer zo snel groeien. Maar ik zou inderdaad niet heel lang wachten om de hoefsmid weer te laten komen.

En qua eten ben ik wel met je eens. Daar zou eens goed gekeken naar moeten worden als de pony steeds weer hoefbevangen wordt is hij gewoon echt goed gevoelig ervoor. En moet je als eigenaar echt goed opletten. Dus arm hooi en gedoseerd. Niet op volle weides. Eventueel uren op de wei inkorten en aanpassen aan het fructaangehalte (dit is echt heel erg afhankelijk van de zon, temperatuur en vocht). En zelfs eventueel een graasmasker overwegen of alleen nog maar paddock.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-20 18:25

Waarom de pony op gras staat. Is omdat hij altijd onder de draden door gaat zodra hij een poosje nergens last van heeft.wr is geen houden aan. Extra stroomdraden, planken, hekjes enzovoort hij breekt alles af of maakt alles los.

De hoefsmid is een hele goeie hoefsmid en heeft hem al heel vaak weer goed op de been geholpen. Er is inderdaad een heel stuk af gegaan de laatste keer en ze waren echt mooi rond. Maar nu 4 weken later dit dus alweer. Ik laat hem zeker deze week of volgende week weer komen.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 18:28

Als de pony echt pijn vertoond zou ik zsm de da laten komen voor pijnstillers en komende week foto's laten maken. Hb kan redelijk pijnlijk zijn. Als een paard achterover hangt hebben ze echt gruwelijk pijn volgens mij, voor mij zou het al klaar zijn als hij dat meer dan eens heeft gehad.
Ik zou er ook over nadenken of je hier nog wel mee verder wil.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 18:39

Ik zou een DA laten komen en kijken of hij pijnstilling nodig heeft. Ik vind bute heel goed bij hoefbevangenheid.Overigens is de pony zo te zien helemaal niet te dik.En pas 10 jaar?Niet de normale risicogroep voor hb.Dat zijn meestal veel te dikke oude ponies ,zeker als ze ook nog cushing hebben. Maar ik weet dat deze nare ziekte (hb) eigenlijk elk paard wel kan treffen helaas. DA kan medicijnen geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 18:42

Los van het moeilijke lopen; staat de pony met een maatje?
Welke omgeving zit je? Deze hoeven zijn veel te lang -O-

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-20 18:46

Earth schreef:
Als de pony echt pijn vertoond zou ik zsm de da laten komen voor pijnstillers en komende week foto's laten maken. Hb kan redelijk pijnlijk zijn. Als een paard achterover hangt hebben ze echt gruwelijk pijn volgens mij, voor mij zou het al klaar zijn als hij dat meer dan eens heeft gehad.

Nou dat gevoel heb ik ook een beetje. Vindt het zielig voor hem. Omdat hij het vorig jaar denk ik wel 5 keer gehad heeft

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-20 18:47

Humpiedumpie schreef:
Los van het moeilijke lopen; staat de pony met een maatje?
Welke omgeving zit je? Deze hoeven zijn veel te lang -O-

Ze heeft een maatje in de wei. In de buurt van hoogeveen. Ze waren 4 weken geleden echt niet te lang. Ze waren mooi rond en kort

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-20 18:50

anjali schreef:
Ik zou een DA laten komen en kijken of hij pijnstilling nodig heeft. Ik vind bute heel goed bij hoefbevangenheid.Overigens is de pony zo te zien helemaal niet te dik.En pas 10 jaar?Niet de normale risicogroep voor hb.Dat zijn meestal veel te dikke oude ponies ,zeker als ze ook nog cushing hebben. Maar ik weet dat deze nare ziekte (hb) eigenlijk elk paard wel kan treffen helaas. DA kan medicijnen geven.

Hij is inderdaad 10 jaar en ik vind hem inderdaad ook niet te dik. Meestal is hij dat zomers wel en dan snap ik het hoefbevangen zijn wel. Maar nu snap ik er echt niks van.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 18:53

Hoeven die snel en raar groeien, pony die op de achterkant van de hoeven wil lopen. Die is bevangen, alle alarmbellen gaan bij mij af.

Als hij zo vaak al bevangen is geweest moet je toch eens kritisch naar je (voer)beleid gaan kijken en de pony laten onderzoeken. Op zich is bevangenheid vaak wel te managen door het paard sober te houden en het liefst op een paddock. Regelmatig een goede bekapbeurt en voldoende beweging. Maar het kan ook zijn dat er een ziekte sluimert waarvan hoefbevangenheid een symptoom is. Denk aan PPID of Insuline Resistentie. Dus het lijkt me sowieso raadzaam om je dierenarts te laten komen zodat het diertje pijnstillers krijgt en zo nodig gezocht kan worden naar de oorzaak. Verder zou ik ook eens rondkijken voor een andere smid. Voor 4 weken zijn de hoeven echt wel erg lang.

Eenmaal bevangen geweest dan blijven ze er gevoelig voor. Dus het is niet gek dat het terug komt als hij nog gewoon op gras staat. Ik zou dan toch eens gaan kijken hoe je hem binnen de paddock kunt houden. Is de paddock wel een beetje leuk voor hem? Kan hij lekker hooi knabbelen en heeft hij dan ook een maatje? Staat er voldoende stroom op je draden en lekt het nergens weg?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 18:57

Een pony die aan 4 hoeven bevangen is staat niet achterover en gezien de ribbels in de achter hoeven is het vrijwel zeker dat die ook meedoen.
Wat betreft de lange hoeven, informeer eens bij je hoefsmid of je ze zelf tussen de bekapbeurten kan vijlen om ze in model te houden.

Ook opvallend zijn de deuken in de spieren op zijn achterhand, doet mij aan PSSM denken en ook daarvan kunnen ze slecht en stijf lopen.

Ik zou de pony nog één keer heel grondig laten onderzoeken, bloed afnemen voor cushing, spierwaarden, vitamine E en Selenium, magnesium en algemeen bloedbeeld.
Ook kan je DNA onderzoek naar PSSM1 en 2 laten doen.

Hoe hard ook, als er teveel mis is kan je dit bijna niet meer managen met dieet en medicatie, het is dan niet meer de vraag òf maar wanneer hij weer problemen krijgt. Bevangen zijn is zo pijnlijk dat je een eerlijke beslissing zult moeten nemen en hem in laten slapen.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 18:59

appiesjappie schreef:
anjali schreef:

Hij is inderdaad 10 jaar en ik vind hem inderdaad ook niet te dik. Meestal is hij dat zomers wel en dan snap ik het hoefbevangen zijn wel. Maar nu snap ik er echt niks van.

Ik heb wel altijd het idee dat als ze het eenmaal gehad hebben. Ze (vaak) ook gevoelig voor blijven. En dat het dan sneller voorkomt. Ik snap eerlijk gezegd wel waarom die het nu heeft gekregen. Het weer van de afgelopen tijd is echt heel slecht weer geweest voor hoefbevangers. De zon scheen, dagen dat het weinig bewolkt was en een angename temperatuur. Dan werkt de fructaanproductie overdag als een gek. ‘Normaal’ verbruikt de plant die fructaan in de nacht om te groeien. Maar de temperaturen waren in de nacht rond het vriespunt. Dan is het te koud om te groeien. Daarnaast heeft gras ook water nodig om te groeien en is het droog geweest. Dat betekent dat de fructaan dat opgestapeld is in de plant overdag, in de nacht niet verbruikt wordt. Terwijl de volgende dag nog meer aangemaakt wordt. Dus dat hij NU hoefbevangen is geworden vind ik niet gek. Hij valt nu eenmaal NU wel in de risicogroep omdat hij al een keer bevangen is geweest. Waarom hij de allereerste keer bevangen is geworden weet ik niet. Hij valt inderdaad qua leeftijd en lichaamsconditie zoals hij die nu heeft niet in de categorie die het vaak krijgen. Maar goed. Elk paard kan het krijgen. En de 1 is van natura meer gevoelig dan de ander.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 18:59

appiesjappie schreef:
Earth schreef:

Nou dat gevoel heb ik ook een beetje. Vindt het zielig voor hem. Omdat hij het vorig jaar denk ik wel 5 keer gehad heeft

5 keer is voor mij echt veel te veel. Ik zou er goed over nadenken of je wel verder wil zo. Als je dit goed/leefbaar/pijnvrij wil krijgen dan kun je er heel veel geld in steken, zonder de garantie dat het goed blijft. Nu hem zo door laten lopen gaat echt niet eerlijk zijn voor je paard.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-20 19:03

capopjekop schreef:
Hoeven die snel en raar groeien, pony die op de achterkant van de hoeven wil lopen. Die is bevangen, alle alarmbellen gaan bij mij af.

Als hij zo vaak al bevangen is geweest moet je toch eens kritisch naar je (voer)beleid gaan kijken en de pony laten onderzoeken. Op zich is bevangenheid vaak wel te managen door het paard sober te houden en het liefst op een paddock. Regelmatig een goede bekapbeurt en voldoende beweging. Maar het kan ook zijn dat er een ziekte sluimert waarvan hoefbevangenheid een symptoom is. Denk aan PPID of Insuline Resistentie. Dus het lijkt me sowieso raadzaam om je dierenarts te laten komen zodat het diertje pijnstillers krijgt en zo nodig gezocht kan worden naar de oorzaak. Verder zou ik ook eens rondkijken voor een andere smid. Voor 4 weken zijn de hoeven echt wel erg lang.

Eenmaal bevangen geweest dan blijven ze er gevoelig voor. Dus het is niet gek dat het terug komt als hij nog gewoon op gras staat. Ik zou dan toch eens gaan kijken hoe je hem binnen de paddock kunt houden. Is de paddock wel een beetje leuk voor hem? Kan hij lekker hooi knabbelen en heeft hij dan ook een maatje? Staat er voldoende stroom op je draden en lekt het nergens weg?

Nee hij heeft dan geen maatje omdat onze Friese merrie juist veel moet eten omdat ze snel mager wordt. Het is echt zo lastig. Hij krijgt dan hooi het is dan inderdaad wel saai maar hij gaat ook onder de draden door als hij wel in het gras staat en ergens anders staat meer. Extra weideklokken, extra draden, nieuwe bedrading, draden testen alles gedaan

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 19:06

En je hebt geen mogelijkheid om er een sobere pony bij te zoeken als maatje/pensionklant? Als de paddock saai is dan is het te snappen dat hij weg wil. Maar ik denk dat je hem echt van het gras moet gaan afhouden. Steeds bevangen staan is zielig en de schade in de hoef zal waarschijnlijk alleen maar toenemen

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-20 20:04

We hebben onze eigen wei en verder geen andere paarden. We hebben ook heen paddock maar zetten een stuk af waar alleen maar zand staat.maar als hij in de wei staat met zn maatje ontsnapt hij ook. Maakt allemaal niks uit