Hoeven te kort

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

bcd94

Hoeven te kort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-20 20:25

Hoi!

Mijn pony staat sinds een paar maanden op een nieuwe stal.
Hij staat hier meer op de straat dan dat hij in het verleden ooit gestaan heeft.
Hij kan zelf naar binnen en daar kan hij op stro staan en er is ook een gedeelte met zand waar hij kan gaan staan.
Hij heeft dus wel de keuze of ie op hard of zacht wilt staan.
Het ruwvoer wordt wel op de verharding aangeboden dus als hij wilt eten is hij wel gedwongen om op het harde te gaan staan.

Nu is het probleem dat zijn hoeven te veel afslijten. Hij loopt nu dan ook op eieren.
Moeten zijn hoeven hieraan wennen? Hoeveel tijd heeft dit nodig.

Zou iets als biotine bijvoeren helpen?

Liefst wil ik hem niet op ijzers.
Voor buiten rijden zou ik evt hoefschoenen kunnen aanschaffen als dit met blote voeten niet lukt.

Kinke

Re: Hoeven te kort

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 20:29

ben wel benieuwd hoe die hoeven er dan uitzien momenteel :)

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 20:36

Hoe lang is een paar maanden? Als we spreken over minder dan een half jaar zou ik zeggen, kijk het nog even aan en geef de hoeven nog wat tijd om te wennen. Hoeven groeien meestal iets trager in de winter.

Als je paard na een jaar niet kan wennen aan de nieuwe huisvesting zou ik eens verder gaan kijken. Een paard hoort niet op eieren te lopen hierdoor, zeker niet als er ook een stal met stro en een zandpaddock is.

Hoe wordt je paard bekapt?
Foto's zouden inderdaad wel interessant zijn.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 20:37

Hier helaas ook gehad toen mijn oude pensionstal verhuisde en we een andere verharding hadden dan eerder. Eerder waren het betonklinkers en dat ging altijd prima. In de andere waren het steltonplaten waar een soort asfalt laagje (net als je krijgt met die losse steentjes in teer zeg maar) en haar hoeven sleten echt als een malle. Zeker toen ze niet meer de weide op mochten en de hele winter hier stonden. En de baken met hooi stonden idd op het straatje. Helaas haar hierdoor op ijzers moeten zetten omdat ze ook echt gevoelig ging lopen. Eerst alleen voor en later helaas ook achter.
Daarvoor nooit problemen mee gehad, ook niet toen we flinke buitenritten reden.

Na een paar maanden van stal gewisseld en toen kon ze weer prima zonder ijzers. En hier hebben ze ook een bestraat stuk bij de hooibak en in de schuilstal. Maar gewoon een stuk minder ruw
Rijden nu ook gewoon weer buitenritten zonder ijzers

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 20:39

Biotine heb ik ooit ook gegeven, verwacht daar geen "wonderen" van. Dat duurt even goed een hele tijd eer je de groei in de hoeven ziet... en ik vroeg me toen echt af of het zonder biotine niet even goed ging.

Zonder foto's kan ik (en ik denk niemand) echt iets zeggen... maar bij mij (grote emmer) gaf die Biotine weinig tot niets...

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-20 20:58

Hij staat er nu 2,5 maand.
Op zijn vorige stal stond hij ook echt wel regelmatig op het harde maar wel minder en ook op ander soort tegels.

Foto s kan ik aankomende week maken.

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 20:59

Je overgang is te rigoureus geweest. Je kunt ook niet van een nagelstyliste verwachten dat ze in één keer het werk van een wegwerker gaat doen. Desalniettemin superfijn dat je paard zo veel op het harde kan, dat is alleen maar goed. Voor de overgangsfase zou ik hoefschoenen gebruiken.

Hoeven te kort vind ik altijd een beetje een vreemde term. De hoef is juist níet gemaakt om op de wand te steunen. Het paard móet juist op de zool en straal lopen. En de voorkant mag ook vrij kort zodat de hoef snel kan afwikkelen. Afronden dus tot in de ongepigmenteerde hoefwand. Dus ik vermoed dat jouw hoeven helemaal niet te kort zijn. Bij de meeste paarden zijn ze juist te láng.

Als je foto’s maakt, zet je camera/ telefoon echt even goed op de grond (dus geen foto van bovenaf). En maak ook even een foto van de onderkant. Ben benieuwd! :)

P.s. Die van mij staan in de winter allen gemiddeld minstens 8 uur op beton. Geen centje pijn en keiharde hoeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 00:09

Ik ben ook benieuwd naar (goede) foto’s :).

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 09:23

Biotine geeft maximaal 20% extra hoefgroei, gemiddeld 2mm per maand. Daarbij is voldoende hoog doseren belangrijk, anders zijn de resultaten veel wisselender. De correcte dosering is 10mg/100kg paard. Veel fabrikanten adviseren 20mg/500kg paard, soms zelfs maar 5-10mg. Subli biotinemix bevat 5.5g biotine per kg, dus voor een paard van 550kg is 10g voldoende. Veel mixen zitten tussen de 1-3g/kg (1000-3000mg/kg, 1.000.000-3.000.000 mcg/kg). Daar moet je navenant meer van voeren en dan moet je opletten of er nog andere stoffen in zitten.

Naast biotine zijn ook voldoende vitaminen, mineralen en eiwitten van belang. Marstall hufregulator helpt daardoor vaak ook goed met de kwaliteit, het bevat geen biotine dus mag gecombineerd worden. Maar dat effect zie je wel pas later omdat dit geen versnelde hoefgroei levert maar hogere kwaliteit hoef, en dat duurt 10-12 maanden voordat dit de grond raakt (afhankelijk van wel of geen biotine).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 07:03

Mijn pony heeft ook op een stal gestaan waar er ruwvoer werd gevoerd op het verharde gedeelte en hij moest op een gegeven moment echt op ijzers omdat de hoeven veel te kort werden.
Inmiddels gelukkig verhuisd maar dat is de reden dat ik geen stal meer wil met veel verharding.

Naast biotine kreeg ik de tip om laurierzalf op de kroonrand te smeren.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 01:43

Zonder foto's echt moeilijk te zeggen. Maar als je paard gevoelig gaat lopen, is de kwaliteit van de hoeven slecht. Dat komt meestal door slechte/verkeerde voeding ( voorheen ) en te weinig beweging en verkeerd bekappen. Hij kan ook hb zijn geweest??

Hoeven worden doorgaans niet te kort, maar mensen weten niet hoe een gezonde hoef er normaal uit hoort te zien. De gevoeligheid wordt echt wel minder als je paard veel kan bewegen en goede voeding krijgt.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 02:01

Ik zou je paard tijdelijk op hoefschoenen zetten tegen de pijn.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 06:35

In deze tijd van het jaar groeien hoeven gewoon minder hard.. tel daarbij het natte weer er bij op waardoor de hoeven zachter worden en ze harder slijten. Dit zal de komende tijd echt nog niet veranderen dus lijkt mij tijd om toch maatregelen te nemen.

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-20 21:41

superpony schreef:
Zonder foto's echt moeilijk te zeggen. Maar als je paard gevoelig gaat lopen, is de kwaliteit van de hoeven slecht. Dat komt meestal door slechte/verkeerde voeding ( voorheen ) en te weinig beweging en verkeerd bekappen. Hij kan ook hb zijn geweest??

Hoeven worden doorgaans niet te kort, maar mensen weten niet hoe een gezonde hoef er normaal uit hoort te zien. De gevoeligheid wordt echt wel minder als je paard veel kan bewegen en goede voeding krijgt.

Hij is een paar keer licht bevangen geweest. Sindsdien is ie sowieso gevoeliger op zijn voeten maar niet zo extreem.
Op zijn vorige stal kon hij ook veel bewegen maar daar was wel meer zachte ondergrond dan hier maar vrije beweging is hij dus wel echt gewend.
Kwa voeding krijgt hij onbeperkt ruwvoer en een vitamine korrel.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 21:53

Het is lastig. Soms als de hoeven zich vullen met modder bijv, wil die "vulling" ook wel druk geven van onderaf en pijnlijk zijn als een paard gevoelige zolen heeft.

Maar zoals jij beschrijft en als het bekappen netjes gebeurt, worden de hoeven wel sterker. Ondanks dat ze kort lijken, blijft de vorm wel belangrijk.

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-20 22:01

Er is geen modder bij de stal dus dat is het probleem niet.
Wel zand maar dat is vrijwel altijd droog alleen met extreem weer wil het wel is een paar uur duren tot het weggetrokken is.

Hoefsmid komt gewoon regelmatig enz.

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-20 22:02

Foto s komen van de week, wegens omstandigheden kon ik een paar dagen niet naar stal

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 12:55

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 14:30

Marie111 schreef:
Misschien poosje Hoef en pees van Ecostyle voeren?
Eventueel in combinatie met de Hoef spray?

https://www.ecostyle.nl/paard/producten

Dan kan je beter kiezelgur kopen bij Manana, veel goedkoper!

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 16:23

Wat is kiezelgur?
Nog nooit van gehoord

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 17:07

Marie111 schreef:
Wat is kiezelgur?
Nog nooit van gehoord

Zelfde als wat in de ecostyle zit maar dan de Duitse benaming. Zit veel silicium in :)

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 18:31

Heb je een link?
Al even gegoogled, maar dan kom ik op Spaanse sites uit?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 14:02

Als het paard nú op eieren loopt op harde bodem en op dezelfde harde bodem moet staan/lopen om te eten moet je echt nú wat doen. Je paard heeft gewoon pijn en dat moet je naar mijn mening echt zsm oplossen. Met hoefschoenen of desnoods met ijzers.

Je zou waarschijnlijk prima 24/7 hoefschoenen kunnen gebruiken, zeker als er geen modder is. Wel de schoenen dagelijks even uit doen. Als je pony niet meer gevoelig loopt op de harde bodem kun je beginnen met het afbouwen van het dragen van de hoefschoenen.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 14:45

Heb je foto’s ? Zelden dat hoeven echt te kort zijn.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 14:56

Mijn ervaring is anders met die paarden die in de winter ineens heel veel op het harde lopen.

Maar er kan zeker meer aan de hand zijn. Ik vind het alleen onbegrijpelijk dat men een paard dat -om wat voor reden dan ook- op eieren loopt zo door laat lopen. Tuurlijk moet een paard wennen maar dat kan ook pijnvrij.