Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
knorrieporie schreef:rien10 schreef:Wat doe je nu met het paard. Hoe houd is het dier. Wat is de huisvesting?
Loopt ZZ-Zwaar 8 jaar oud. Staat overdag buiten en 's nachts op stal. Marjan, het is mijn eigen paard, ik heb je even een privé bericht gestuurd!
knollentuin schreef:Geen tips maar een dier van 8 dat zz z loopt ... Ik heb er toch moeite mee, ik weet dat het mag en gebeurd, maar zie toch dat veel paarden die jong hoog in de sport lopen overbelast en daardoor geblesseerd raken . Was het paard op röntgen goed voor je met hem begon?
JeanneV schreef:uit de omschrijving en mogelijke behandelingen blijkt al bij welke kliniek je geweest bent.
Citaat:is allemaal niet zoveel om je druk om te maken. zijn bovenlijn problemen die meer voorkomen bij dressuurpaarden en prima behandeld kunnen worden, precies wat je arts van plan is.
Citaat:de echte problemen ontstaan pas als je hier niets aan laat doen en gewoon verder gaat met trainen. dat doen nog best veel mensen, de kop in het zand methode. die mensen zijn er dan nog trots op ook, want hun paard heeft nooit wat. En dat zien ze toch echt verkeerd, want elk paard in training zal een keer ondersteund moeten worden in zijn sportende leven.
Citaat:mijn advies: blijf weg van alle adviezen van internet en laat de behandeling aan de dierenarts over. de meeste ruiters op een forum hebben te weinig kennis van de begeleiding van een sportpaard en praten elkaar na. de problemen die je beschrijft zijn goed op te lossen. na behandeling en wat aangepaste training loopt je paard weer als een kievit.
Citaat:Dat dier is over twee weken negen en mag al lang en breed grand prix lopen. Zo heel bijzonder is zz-z nou ook weer niet...
JeanneV schreef:uit de omschrijving en mogelijke behandelingen blijkt al bij welke kliniek je geweest bent.
is allemaal niet zoveel om je druk om te maken. zijn bovenlijn problemen die meer voorkomen bij dressuurpaarden en prima behandeld kunnen worden, precies wat je arts van plan is.
de echte problemen ontstaan pas als je hier niets aan laat doen en gewoon verder gaat met trainen. dat doen nog best veel mensen, de kop in het zand methode. die mensen zijn er dan nog trots op ook, want hun paard heeft nooit wat. En dat zien ze toch echt verkeerd, want elk paard in training zal een keer ondersteund moeten worden in zijn sportende leven.
mijn advies: blijf weg van alle adviezen van internet en laat de behandeling aan de dierenarts over. de meeste ruiters op een forum hebben te weinig kennis van de begeleiding van een sportpaard en praten elkaar na. de problemen die je beschrijft zijn goed op te lossen. na behandeling en wat aangepaste training loopt je paard weer als een kievit.knollentuin schreef:Geen tips maar een dier van 8 dat zz z loopt ... Ik heb er toch moeite mee, ik weet dat het mag en gebeurd, maar zie toch dat veel paarden die jong hoog in de sport lopen overbelast en daardoor geblesseerd raken . Was het paard op röntgen goed voor je met hem begon?
Dat dier is over twee weken negen en mag al lang en breed grand prix lopen. Zo heel bijzonder is zz-z nou ook weer niet...
knollentuin schreef:Geen tips maar een dier van 8 dat zz z loopt ... Ik heb er toch moeite mee, ik weet dat het mag en gebeurd, maar zie toch dat veel paarden die jong hoog in de sport lopen overbelast en daardoor geblesseerd raken . Was het paard op röntgen goed voor je met hem begon?
knorrieporie schreef:knollentuin schreef:Geen tips maar een dier van 8 dat zz z loopt ... Ik heb er toch moeite mee, ik weet dat het mag en gebeurd, maar zie toch dat veel paarden die jong hoog in de sport lopen overbelast en daardoor geblesseerd raken . Was het paard op röntgen goed voor je met hem begon?
I
Röntgenologisch (PROK) goedgekeurd
knorrieporie schreef:*Uitslagen protocol van de paardenkliniek*
Onderstaande is wat er getest is.
Buigproef was in orde. kreupelheidsonderzoek ook.
Bovenlijn spieren zat te vast.
Ataxie proef gedaan. Ze liet haar achterbenen niet gekruist staan dus dat is een goed teken.
Buigen hoofd naar buik ( met snoepjes ) was niet perfect.
Toch maar foto's gemaakt van hals rug en atlas
De nek hebben ze nog een keer schuin op de foto gezet.
Hieruit konden ze zien dat er tussen de 4e en 5e wervel lichte artrose zat in combinatie met overvulde gewrichtsvloeistof. In de rug zit een matig tot ernstige vernauwing in combinatie met botreactie overlapping voorlopig moet madam gelongeerd en gereden worden omdat ze spieratrofie heeft op de bovenlijn.
De keuzelijst qua behandelingen
paard laten operen, tildren infuus, mesotherapie in combinatie met shockwave therapie en laserbehandelingen.
Heeft er iemand ervaringen met dezelfde diagnose als hierboven?
Het lastige ze is niet kreupel, maar heeft een gezonde werklust en gezonde looplust, vrolijk.
bigone schreef:Röntgenologisch (PROK) goedgekeurd
Prok is benen, zegt totaal niets over de rest. Ik ga er van uit dat je dit dier op 3,4 jarige leeftijd hebt gekocht en gezien de capaciteiten een flink bedrag hebt betaald. Dan is he des te zuurder dat er nu , vijf jaar later, deze ernstige, niet op te lossen aandoeningen uit komen.
Elisa2 schreef:knorrieporie schreef:*Uitslagen protocol van de paardenkliniek*
Onderstaande is wat er getest is.
Buigproef was in orde. kreupelheidsonderzoek ook.
Bovenlijn spieren zat te vast.
Ataxie proef gedaan. Ze liet haar achterbenen niet gekruist staan dus dat is een goed teken.
Buigen hoofd naar buik ( met snoepjes ) was niet perfect.
Toch maar foto's gemaakt van hals rug en atlas
De nek hebben ze nog een keer schuin op de foto gezet.
Hieruit konden ze zien dat er tussen de 4e en 5e wervel lichte artrose zat in combinatie met overvulde gewrichtsvloeistof. In de rug zit een matig tot ernstige vernauwing in combinatie met botreactie overlapping voorlopig moet madam gelongeerd en gereden worden omdat ze spieratrofie heeft op de bovenlijn.
De keuzelijst qua behandelingen
paard laten operen, tildren infuus, mesotherapie in combinatie met shockwave therapie en laserbehandelingen.
Heeft er iemand ervaringen met dezelfde diagnose als hierboven?
Het lastige ze is niet kreupel, maar heeft een gezonde werklust en gezonde looplust, vrolijk.
Waar komt de spieratrofie vandaan? komt dat door de vernauwing? de rug zit vast zeg je..dat is waarschijnlijk een reactie op de vernauwing. Naast de behandelingen, welke behandeling je ook kiest denk ik dat dit paard hierna anders belast zal moeten worden. Veel voorwaarts/ neerwaarts basis werk om de rugspieren sterker te maken en het paard te leren het lijf anders te gaan gebruiken. Veel afwisseling in hoofd/ hals houding zodat de artrose in de hals niet erger gaat worden.
Change3x schreef:Zover ik weet is PROK alleen de benen en dus niet de hals en rug. Wie weet heeft TS haar paard het altijd al gehad, dat is iets waarover wij niet zouden mogen oordelen.