Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Mizora schreef:Ik raad eerder subli biotine aan omdat deze het meest geconcentreerd is. Voor een paard van 550kg moet je dan 10g voeren voor 55mg biotine. Van die van Pharmahorse moet je 28g voeren en dan voer je eigenlijk weer te veel msm, hoewel dat zover ik kan vinden geen echt kwaad kan (geen garantie), maar wel een erg kostbaar geintje wordt.
De standaard-dosering van 20mg biotine voor een paard van 600kg blijkt lang niet altijd effectief te zijn, met 0.1mg/kg paard (10mg biotine/100kg paard, dus 60mg biotine bij 600kg paard) heb ik veel meer positieve ervaringen.
Hoeveel Pavo Vital (ik ga er vanuit dat je Vital bedoelt en niet Vital Complete, die laatste is namelijk al even uit de collectie) geef je? Ik weet wat de verpakking zegt, maar eigenlijk is de correcte dosering 30g/100kg paard. Dus bij een paard van 550kg moet je 165g voeren (i.p.v. 100g). Dat maakt ook vaak een flink verschil.
En het laatste redmiddel, waar ik ontzettend goede verhalen van heb gehoord, is Marstall Hufregulator. De hoevelheid biotine daarin is minimaal, maar daar zitten andere werkzame stoffen in die de hoefkwaliteit en de hoefgroei sterk bevorderen.
Overigens is het in ieder geval verstandig de hoefsmid minimaal iedere 6 weken te laten komen en liever iedere maand.
Pavo liga raad ik af, heb je voerbeurten te voeren en is hij niet te dik? Dan zou ik pavo nature's best of Condition inzetten. Liga was ooit een relatief zetmeel-arm voer, maar is ondertussen door de nieuwe generaties ingehaald. Het is nog een fractie meer geconcentreerd dan Condition en Nature's Best. Je moet er 450g/100kg (Liga) van voeren in plaats van 500g/100kg (Cond. en NB), maar bevat wel 31% (Liga) zetmeel+suiker in plaats van 22% (NB) of 19% (Cond.) en hij zit qua energiewaarde (ewpa) net iets boven de andere 2 (0.84ewpa i.p.v. 0.80ewpa en 0.76ewpa).
Autumnn schreef:Duo hoef, duo hoef, duo hoef!
Echt, bij mij zag je na 3 dagen al resultaat. Wonderspul!
En inderdaad niet te veel geven
Mizora schreef:Ik raad eerder subli biotine aan omdat deze het meest geconcentreerd is. Voor een paard van 550kg moet je dan 10g voeren voor 55mg biotine. Van die van Pharmahorse moet je 28g voeren en dan voer je eigenlijk weer te veel msm, hoewel dat zover ik kan vinden geen echt kwaad kan (geen garantie), maar wel een erg kostbaar geintje wordt.
De standaard-dosering van 20mg biotine voor een paard van 600kg blijkt lang niet altijd effectief te zijn, met 0.1mg/kg paard (10mg biotine/100kg paard, dus 60mg biotine bij 600kg paard) heb ik veel meer positieve ervaringen.