pony in quarantainestal; verveling en opgefokt

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Koekie73

pony in quarantainestal; verveling en opgefokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-19 14:21

Mijn pony staat de komende 5,5e week nog in een quarantainestal vanwege droes. Helaas kan pony niet naar buiten omdat de andere paarden natuurlijk op de wei staan (we hebben geen paddocks)
Ik mag hem wel even in de longeercirkel zetten als ik zijn stal doe en om hem even de benen te laten strekken. Het advies van de DA is om veel te wandelen. Hij is echter zo opgefokt en druk dat hij zich zich vandaag, ondanks hengstenketting, lostrok en wegrende. Gelukkig ging hij op een gegeven moment grazen en konden we hem pakken. Pfff was even schrikken.

Hoe kom ik deze weken door met hem? Iemand nog tips? Ik ben al aan het rondvragen voor een weitje in de buurt (of verder weg, dan verplaats ik hem wel) maar niemand zit natuurlijk te wachten op een pony met droes. Hij is pas 4,5 en heeft natuurlijk enorm veel energie die hij nu niet kwijt kan. Even logeren voor het wandelen heeft ook geen enkel nut helaas. Ik heb al tegen stalhouder gezegd de brok in ieder geval weg te laten.

Iemand nog tips of is het uitzitten?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 14:28

Waarom niet gewoon sederen?
Niet ideaal maar al is het maar tot je pony weer handelbaar is voor jou.

Twinklebel

Re: pony in quarantainestal; verveling en opgefokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 14:34

Kan die niet een paar uur per dag in de longeercirkel?

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 14:38

Is je paard het enige met droes?en op welke weide stond hij net voor duidelijk werd dat hij droes had?want die weide is evenzeer een risico voor niet zieke paarden voor een 4-tal weken,dus mss kan hij wel op die weide?

Want nu longeerde je hem reeds?
Waar dan?want als hij bv in de longeerpiste niest,is die piste ook al een besmettingsgevaar voor niet zieke paarden.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-19 14:39

@moonfish vanavond wordt no stress bezorgd (supplement) Ik hoop dat dat wat helpt. Echt meer sederen vind ik wel lastig...

@twinklebell alleen als ik er bij blijf. Stalhouder zelf doet dat niet. Helaas is dat met mijn werk niet haalbaar :-(
Op mijn vrije dag, ga ik 2x en kan hij dus 2x een uurtje uit zijn stal.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 14:41

Maar kan je hem dan niet gewoon de hele dag in die longeerring laten?

Omdat je hem daar reeds inzette,is die plek toch een besmettingsgevaar voor niet zieke paarden.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 14:44

vind ook niet dat hij in de longeerkraal mag staan want de mensen die daar dan longeren maken ook weer kans op droes. hoe sneu het ook is denk ik dat op stal laten staan en hersenwerk aan bieden goed idee is.

op Facebook heb je pagina over hersenwerk bij paarden

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 14:47

@Pinkie,ze gebruikte de longeercirkel dus wel al,dus idd,andere paarden zouden daar nu beter niet meer komen voor een goeie maand...

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 14:51

Sneu hoor. Is er geen enkel hoekje of stukje waar hij overdag een aantal uren buiten kan staan? Je moet nog wel een paar weken.
Hooi door stro mengen geeft wat meer te doen, dan puzzelen ze het hooi er tussenuit.
Maar de hele dag binnen is zwaar vervelend...

Makkelijker is trouwens om een kaptoom te gebruiken bij wandelen, en bovenop de neus de leadrope te bevestigen (gebruik een lange leadrope, een halstertouw is te kort). Daarmee trek je dan bij wegschieten de neus naar je toe en cirkelen ze om je heen ipv dat ze zich losrukken. Dat houdt je toch niet. De losse lussen in de ene hand houden, dusdanig dat ze niet om je hand kunnen wikkelen (in een 8 en halverwege vasthouden) en met de andere hand de pony begeleiden. Beterschap ermee.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-19 14:52

pinkie87 schreef:
vind ook niet dat hij in de longeerkraal mag staan want de mensen die daar dan longeren maken ook weer kans op droes. hoe sneu het ook is denk ik dat op stal laten staan en hersenwerk aan bieden goed idee is.

op Facebook heb je pagina over hersenwerk bij paarden

Daar ga ik eens even naar kijken, dank voor de tip!!

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-19 15:01

Lindsey_99 schreef:
Sneu hoor. Is er geen enkel hoekje of stukje waar hij overdag een aantal uren buiten kan staan? Je moet nog wel een paar weken.
Hooi door stro mengen geeft wat meer te doen, dan puzzelen ze het hooi er tussenuit.
Maar de hele dag binnen is zwaar vervelend...

Makkelijker is trouwens om een kaptoom te gebruiken bij wandelen, en bovenop de neus de leadrope te bevestigen (gebruik een lange leadrope, een halstertouw is te kort). Daarmee trek je dan bij wegschieten de neus naar je toe en cirkelen ze om je heen ipv dat ze zich losrukken. Dat houdt je toch niet. De losse lussen in de ene hand houden, dusdanig dat ze niet om je hand kunnen wikkelen (in een 8 en halverwege vasthouden) en met de andere hand de pony begeleiden. Beterschap ermee.

Er is een stukje waar eerst een shet in stond. Hij heeft wel gezegd dat hij daar misschien een keer in kan. Hopelijk kan dat inderdaad, zal het weer vragen (lang verhaal, hij vind mij een zeur met het droes gebeuren dus er steeds naar vragen is een dingetje) Het zou al schelen als hij inderdaad 3 uurtjes naar buiten kan en ook andere paardjes kan zien. Hij is jong dus de energie stapelt zich flink op, zo sneu.

Kaptoom klinkt als een heel goed idee!!

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 15:07

Inderdaad hersenwerk! Een grote bak maken, daar slierten stof bijvoorbeeld in doen en dan brokjes eronder of een voerbal met brokjes erin? Dan heeft ie ook even iets fysieks te doen. Even lekker slingeren met die bal.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 15:43

Hoofdstel in met wandelen en longeertouw door de bitriemen. Heb je net iets meer in de melk te brokkelen, desnoods eerst tien minuten in de longeercirkel.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 16:11

eerlijk,ik geloof niet dat een paard die explodeert omdat het te veel energie heeft,gesust kan worden met hersenwerk.

is een andere vermoeidheid,daar neem je de energie niet mee weg.

net alsof je een kind constant aan het rekenen zet,en zo denk dat hij geen energie meer over zal hebben om actief het huis op stelten te zetten....

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 16:15

wat een ellende. heel vervelend voor jou en je paard. Ik voel met je mee,weet geen oplossing behalve geduld hebben.Gelukkig gaat de tijd sneller dan je denkt.

alysha92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 16:43

Een paard van een vriendin had ook boxrust ivm operatie.
Die heeft iemand laten komen die met oliën werkt.
Waar hij dan rustiger van werd.
Dit kon je op hem smeren en doe je op een knuffel die je in de stal hangt zodat hij daar aan kan snuffelen als hij zich gestresst voelde.
Paard zoekt de geuren zelf uit.
Idee om daar naar te kijken?
Bij haar werkte het wel

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-19 16:52

@anjali ja het is voor de pony zo ellendig. Voor mijn dochter is hij nu lastig handelbaar, in de zin van lekker wandelen. Dat vind ik heel erg balen. Kan de pony helemaal niets aan doen natuurlijk. Het is te hopen dat de tijd vliegt. Ik ga zo nog even met hem over het terrein wandelen.

Hij heeft overigens een voerbal met hooi maar daar eet hij dan weer niet uit, grappenmaker.

@alysha dat is het proberen waard denk ik. Degene die ons hielp met trailerlaad training doet dat volgens mij ook. Ik ga het haar eens vragen

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 17:54

Het verbaasd me dat hij zoveel praatjes heeft terwijl hij droes heeft, echt ziek of koortsig voelt hij zich dus niet meer. Is het ook niet dat hij zo opgefokt is dat hij alleen staat ver van de anderen of kan hij de andere paarden wel zien?

Zou inderdaad een hoofdstel in doen met wandelen of kaptoom, dat scheelt vaak al heel veel. Wel raar dat je wel mag wandelen over het erf of komen daar geen andere paarden? Anders kun je hem net zo goed in de wei zetten lijkt me.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 18:27

@Flappie,ik veronderstel dat hij genezen is,maar na genezing zijn ze nog +/-4 weken een gevaar naar besmetting van andere paarden toe,dus ook na genezing moeten ze nog afgezonderd blijven.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 18:45

tengeltje11 schreef:
@Flappie,ik veronderstel dat hij genezen is,maar na genezing zijn ze nog +/-4 weken een gevaar naar besmetting van andere paarden toe,dus ook na genezing moeten ze nog afgezonderd blijven.

Het besmettingsgevaar en de maatregelen bij droes zijn mij allemaal ook wel bekend, al blijft het dan nog vreemd dat je wel over het erf mag wandelen en in de longeerbak mag komen, tenzij de andere paarden niet op het erf komen natuurlijk.

Lijken me 5 lange weken zo, heel veel succes TS!

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 18:55

idd,net daarmee dat ik ook vroeg of ze in de longeerbak gekomen was enzo,en in welke weide hij dan stond net voor duidelijk was dat hij ziek was,want idd,het is allemaal vreemd dat het paard overal komt,maar dan wel in quarantaine enkel in zijn box kan....

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 19:31

wilgentakken, rek en strekoefeningen met snoepjes, longeren, bij lostrekken los longeren ipv met touw. Sterkte

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-19 19:45

Hij heeft inderdaad geen koorts meer en heeft dus weer praatjes. Het opgefokte komt zeker ook doordat hij geen soortgenoten kan zien.

Op de rest kan ik wel antwoorden maar ik heb helaas geen invloed op hoe de stal hiermee omgaat. De gang van zaken is ook niet hoe ik het zou doen. We zouden per 1 maart verhuizen maar toen werd pony ziek en bleek hij droes te hebben.
We kunnen nu dus nergens heen en ik hoop met heel mijn hart dat over 5,5 week op de kliniek blijkt dat hij geen droes meer heeft (of drager is) en we weg kunnen. Als hij een uur in de longeercirkel mag terwijl ik erbij ben, zou dat ook meerdere uren moeten kunnen, helemaal mee eens. Maar stal vind mij moeilijk doen omdat ik de kliniek gebeld heb (want tja nu is het duidelijk dat het droes is) dus ik denk dat hij ons liever kwijt is dan rijk. Ik zie er dus als een berg tegenop om weer (!) te vragen of mijn pony ajb toch een paar uur de benen mag strekken. Heel klote allemaal.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 19:53

Jammer dat je er tegenop ziet, maar het gaat om het welzijn van je dier waar jij de verantwoording voor hebt. Dus hup, gewoon doen nu! Zodra je beest weer gezond is ben je toch weg. Je dier kan niet voor zichzelf opkomen, dat moet jij doen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 19:58

Op een gegeven moment wennen ze er wel aan. Onze 3 jarige merrie heeft nu ook wegens een blessure minder en gecontroleerde beweging nodig. Dus zit ik eigenlijk een beetje in hetzelfde schuitje. Ze stond soms te bokken op stal en onrustig. Ik heb nu overdag een bucas recuptex deken op en daarmee is ze helemaal zenn