Scheur in hoef, wat is wijsheid

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KyaraMyBest
Berichten: 475
Geregistreerd: 05-03-11

Scheur in hoef, wat is wijsheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-19 17:53

Hoi,

Wat van de zomer begon met een haarscheurtje in de teen van de voorhoef van mijn merrie, is inmiddels een serieuze scheur aan het worden.
Mijn hoefsmid heeft op het begin het scheurtje geprobeerd weg te vijlen, maar na een paar dagen zat het er telkens al weer.
Nu denkt mijn hoefsmid dat er een schimmel inzit, waardoor de scheur er niet uit groeit. Dit wil de smid behandelen door het stuk hoefwand weg te frezen en hoefijzers + zooltjes er onder te zetten.
Maar ik twijfel behoorlijk of ik er goed aan doe. Merrie loopt er nu niet kreupel op.

Wie heeft hier ervaring mee en kan mij van advies voorzien?


Afbeelding

Afbeelding

Yellowbird

Berichten: 778
Geregistreerd: 05-09-09

Re: Scheur in hoef, wat is wijsheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 17:59

Gaten in de hoef slaan is nooit een oplossing voor een scheur. Aan de stand van de hoef kan wel veel verbeterd worden. Korter en lager op de hielen.

Ibbel

Berichten: 49325
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Scheur in hoef, wat is wijsheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 18:03

Kan goed dat er een schimmel in zit. Wat heel simpel is en prima werkt, is daktarin of lamisil halen bij de drogist (middelen tegen voetschimmel). IJzers is op zich niets mis mee, maar haalt hier de oorzaak niet weg.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 18:07

Het ziet eruit of ze ook best hoog op de hoeven staat (al is daar zo niet veel over te zeggen), dat kan door drukverdeling het geheel wat lastiger maken.

Als er een schimmel in zit is wegfrezen inderdaad mogelijk. Dat is echter best ingrijpen. Je kunt proberen haar hoef in een schimmeldodend middel te zetten, maar dit komt meestal niet goed erin.

Zo laten kán, het kan goed blijven gaan, het kan ook fout gaan. Een scheur is niet heel bevorderlijk, maar hoeft ook geen probleem te geven

Anoniem

Re: Scheur in hoef, wat is wijsheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 18:26

Staat teveel druk op de wand waardoor deze gaat scheuren. Tijd voor een bekapping dus..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42092
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Scheur in hoef, wat is wijsheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 18:35

Vraag een second opinion bij een andere smid.

Op zich is het uitfrezen van een scheur niet heel raar, het moet alleen heel erg goed gebeuren en dan gaat er wel een ijzer onder moeten.

Janine1990

Berichten: 43855
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 18:38

Ik heb van uitfrezen volgens mij hier op Bokt een keer een mooi resultaat gezien. Maar denk inderdaad dat zoals hier al is aangegeven er wat de stand van de hoef betreft ook nog wel het een en ander anders zou kunnen.... Dus betwijfel of uitfrezen met de huidige stand een oplossing is.

Ik heb een jaar of 20 geleden eens een paard gezien die er nietjes in kreeg, maar goed, paard is nooit van de scheur afgekomen. Is uiteindelijk door een peesblessure afgekeurd en naar de slacht gekomen.

Pandora2
Berichten: 19901
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 18:38

Humpiedumpie schreef:
Staat teveel druk op de wand waardoor deze gaat scheuren. Tijd voor een bekapping dus..


Dit idd. Ik zou eerst beginnen met wat meer eraf te laten halen en zien hoe ver je komt.
Ik heb dit ieder jaar met mijn spanjaard in de zomer als de hoeven iets te lang worden. Niks geen schimmel of dergelijke, gewoon teveel druk op de hoefwand.

CalipsoLover

Berichten: 5590
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 18:43

Weet hij zeker dat er een schimmel in zit? Want als hij dit "denkt" maar niet zeker weet heeft het echt geen zin om de hoefwand er uit te halen. Een schimmel is ook redelijk snel te herkennen.
Ik heb zelf ook een paard met een schimmel en scheuren. Gelukkig bleven de scheuren altijd redelijk stabiel. Maar mijn eerste smid had dit niet gezien, tweede smid wel en dit is geleidelijk aan weggesneden, we zijn nu een jaar verder en de scheur en schimmel is bijna weg.
Je kan proberen met schimmeldodende middelen, ik heb een zeer goede blauwe ontsmetting spray gebruikt en honing smeren. Maar je paard lijkt inderdaad wel heel hoog op zijn hoeven te staan, dus misschien is het gewoon de druk.
Verder zou ik eventueel ook een second opinion vragen bij een andere smid

Caira
Berichten: 26090
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Scheur in hoef, wat is wijsheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 18:50


khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 19:49

Caira schreef:
Lees je in en school jezelf: http://www.paardenhoeven.info

Heb je ook foto’s van de onderkant?


Hee, wat toevallig dat je dit noemt! Zij komt bij ons lesgeven binnenkort; zo'n hoef is natuurlijk heel interessant. Al denk ik dat ze hetzelfde zegt; drukverdeling fout. Teveel druk op de kwartieren, waardoor de voorkant 'uit elkaar' getrokken wordt.

TS, is het toevallig zo dat bij jouw paard de zijkanten van de hoef op een gegeven moment wat naar buiten gaan staan?

Cowgirl

Berichten: 23770
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 20:10

Paard heeft nog net gene cola blikjes.

Ik vind de hoef van de buitenkant af gezien wel erg lang en ben ook benieuwd naar de onderkant.

Mijn ervaring is dat die scheurtjes vaak het gevolg zijn van een te lange wand.

KyaraMyBest
Berichten: 475
Geregistreerd: 05-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-19 23:04

Dank voor alle reacties, ik heb ze allemaal gelezen en neem ze zeker mee in mijn overweging. Een second opinion lijkt me inderdaad een goede volgende stap voor nu.

Caira schreef:
Lees je in en school jezelf: http://www.paardenhoeven.info

Heb je ook foto’s van de onderkant?


Deze site kwam ik inderdaad pas tegen, zeer interessant. Alleen zij neemt zelf geen klanten meer aan geloof ik?

Ik zal eerdaags even een foto van de onderkant maken.

Nwktje

Berichten: 821
Geregistreerd: 09-12-10

Re: Scheur in hoef, wat is wijsheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 23:11

Met een verticale scheur in de hoef vijlen we altijd horizontaal net boven de scheur zodat die niet verder naar boven kan scheuren. We vijlen hierbij best diep in(+/-0,5 cm diep) . Onze pony had/heeft ook z'n soort scheur in haar hoef gehad binnen drie maanden is deze eruit gegroeid. Je zit alleen nu nog een klein beetje het horizontale streepje. Helaas heb ik hier geen foto's van gemaakt.

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 23:38

Hier ook eentje met in beide hoeven een scheur rechtop. Hoefsmid heeft er een hoek uitgesneden, me een hoefnagel gegeven en het advies om daarmee de prut er uit te pulken. Ik schrok de eerste keer hoe diep ik kon gaan met die hoefnagel, de scheur lijkt oppervlakkig maar daaronder zit echt veel ruimte. Schoonboenen en dan CTC spray (bij de veearts te krijgen) er goed in sprayen. Eerst elke dag en na verloop van tijd ben ik het om de dag gaan doen, vervolgens 1x per week. 1 hoef is nu weer helemaal goed, net van de week de smid er weer bij gehad. De ander moet ik nog even mee doorgaan, en weer wat vaker, die is nog niet helemaal goed maar al een stuk beter, is niet verder gaan scheuren maar de oude scheur is er nog net niet helemaal uit. Is opnieuw een hoek uit gesneden. Hoefsmid noemde hier dat het om een bacterie gaat. Alleen een streepje erboven zetten gaat niet helpen, als je er niks meer aan doet dan dat zal de bacterie gewoon doorvreten. Ook een ijzer eronder terwijl er een bacterie in zit waar verder niks aan gedaan wordt, lijkt mij geen oplossing
Laatst bijgewerkt door SANEX op 16-02-19 23:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Nwktje

Berichten: 821
Geregistreerd: 09-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 23:40

SANEX schreef:
Hier ook eentje met in beide hoeven een scheur rechtop. Hoefsmid heeft er een hoek uitgesneden, me een hoefnagel gegeven en het advies om daarmee de prut er uit te halen. Schoonboenen en dan CTC spray (bij de veearts te krijgen) erop. Eerst elke dag en na verloop van tijd ben ik het om de dag gaan doen, vervolgens 1x per week. 1 hoef is nu weer helemaal goed, net van de week de smid er weer bij gehad. De ander moet ik nog even mee doorgaan, en weer wat vaker, die is nog niet helemaal goed maar al een stuk beter, is niet verder gaan scheuren maar de oude scheur is er nog niet helemaal uit. Is opnieuw een hoek uit gesneden. Hoefsmid noemde hier dat het om een bacterie gaat. Alleen een streepje erboven zetten gaat niet helpen, als je er niks meer aan doet dan dat zal de bacterie gewoon doorvreten.


Wij waren er zeker van dat het niet om een bacterie ging. Dan is enkel een streepje erboven zetten genoeg.

Wijslander

Berichten: 5785
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Scheur in hoef, wat is wijsheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 23:44

Paard van een stalgenoot had exact zo'n scheur. Zij is het vijlen wekelijks zelf gaan bijhouden en de scheur is eruit gegroeid. Op de foto toont de hoef van jouw paard ook te lang, dus dat zou ik eerst gaan/laten bijhouden. Een stuk wegfrezen kan altijd nog.

Syberdepiep

Berichten: 1611
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Lisse

Re: Scheur in hoef, wat is wijsheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 23:52

Ik heb dit ook eens gehad bij mn paard toen hij van ijzers af ging. Bleef er jaren inzitten, totdat ik een andere smid had. Die bekapte ze korter er vijlde er ook zo'n hoekje uit. Helaas bleef het doorschieten, totdat ik 3 maanden lang elke dag paardenvet van duo protect erop heb gesmeerd, toen is het weggebleven na het bekappen sindsdien. Dus een combinatie van kort genoeg bekappen en niet te hard laten worden.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 23:59

Inderdaad, te lange hoeven zorgen voor meer druk en dan kunnen er scheuren ontstaan. Uitgaande van de foto’s staat jouw paard op veel te lange/hoge hoeven.

Als er een bacterie in de scheur is gekomen is dat een perfecte plek om te vermenigvuldigen aangezien het in de scheur donker, vochtig en zuurstofloos is, daar doen deze bacterien het heel goed op.
Het openen en er dus zuurstof bij laten is op zich al een goeie behandeling, het aangetaste material en de schimmel weghalen is nog beter en daarna dan behandelen met antibacterieel spul is helemaal goed.

Zonder zuurstof erbij laten duurt het behandelen erg lang, als het al lukt.

Bovenstaan is ALS er een bacterie inzit.

Als je een zoolfoto hebt kan het nog beter bekeken worden. Als de scheur een bacterie is zou het namelijk ‘seedy toe’ kunnen zijn, of ‘shelly foot’.
De eerste is vooral goed vanaf onderaf te zien.

Maar ik hoop dat het puur vanuit onbalans komt en dan groeit de scheur er vanzelf uit als de hoeven beter bekapt worden :) daarnaast een spray of creme ofzoiets kan ook geen kwaad!

Mariljo
Berichten: 405
Geregistreerd: 09-06-18

Re: Scheur in hoef, wat is wijsheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 00:12

Is het dan geen white line disease? Dat kan een schimmel of bacterie zijn maar ook beide. Onze smid kapt er altijd een driehoekje in en dan smeren met pure honing.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 00:22

White line zou kunnen maar is vaak niet 1 grote scheur vandaar dat ik het niet noemde.

White line eet het material aan alle kanten weg tussen de twee hoefwand lagen, en blijft dan niet bij 1 grote verticale scheur zoals op de foto.
Shelly foot zit ook tussen de hoefwand lagen maar eet niet de weg zo hoog op als bij de scheur, shelly foot gaat vaak maar 1 of 2 cm de hoogte in en dan vaak rond de gehele hoef. Omdat het dus vrij laag is zie je dat vaak niet vanaf de buitenkant en zeker niet op zwarte hoeven (tenzij je letterlijk op je knieen gaat om de hoef beneden en van dichtbij te bekijken) en wel onderop de hoefwand rondom de zool.

Dat is iig wat ik er op dit moment van weet. Ik ben nog in training en ga nog veel uitgebreider erover leren -:)

Mariljo
Berichten: 405
Geregistreerd: 09-06-18

Re: Scheur in hoef, wat is wijsheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 00:53

Weer wat geleerd! Had nog nooit van shelly foot gehoord...

AnnoNiemand

Berichten: 938
Geregistreerd: 16-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 06:18

Oef, wat staat die hoog op de hielen. Heb je foto’s van de onderkant? Scheur in de voorkant wijst inderdaad op een te lange wand, dus ben benieuwd naar foto’s van de onderkant. In principe zjin dit soort scheuren goed weg te werken door op tijd te bekappen (handig als je het dus zelf bij kunt houden) zodat er niet teveel druk op de wand ontstaat. Aan de voorkant mooi afronden dus tot in de ongepigmenteerde wand.

12Magic

Berichten: 99
Geregistreerd: 07-01-12
Woonplaats: Heerde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 08:17

Caira schreef:
Lees je in en school jezelf: http://www.paardenhoeven.info

Deze site kwam ik inderdaad pas tegen, zeer interessant. Alleen zij neemt zelf geen klanten meer aan geloof ik?

Ik zal eerdaags even een foto van de onderkant maken.


Dat is de site van Heleen Davies. Heleen woont al jaren niet meer in Nederland maar komt een aantal keren per jaar terug om cursussen te geven. Zij heeft ons de ogen geopend en inzicht gegeven in hoeven. Als ik naar de hoef van jou paard kijk vind ik ook dat hij veel te hoog staat waardoor de druk aan de zijkant de scheur in de teen veroorzaakt. Succes met je paard en schroom niet om een andere bekapper/hoefsmid erbij te halen!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42092
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 08:33

Nwktje schreef:
Met een verticale scheur in de hoef vijlen we altijd horizontaal net boven de scheur zodat die niet verder naar boven kan scheuren. We vijlen hierbij best diep in(+/-0,5 cm diep) . Onze pony had/heeft ook z'n soort scheur in haar hoef gehad binnen drie maanden is deze eruit gegroeid. Je zit alleen nu nog een klein beetje het horizontale streepje. Helaas heb ik hier geen foto's van gemaakt.

Raar advies. Stop je een scheur in de muur ook met een dwarssnede of een kram?

Hoefscheuren nooit proberen te stoppen met krammen, nietjes en horizontale vijlsleuven. Scheuren gaan daar gewoon doorheen en je maakt de hoefwand zwakker door er happen in het midden uit te halen. Beter is uitvrezen/vijlen (de eerder genoemde driehoek) en de hoef goed bijhouden zodat deze gezond aangroeit van bovenaf.