Verkeerde hoefstand

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

pvdbosch

Verkeerde hoefstand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-18 16:24

Via via heb ik een 3 jarig (shetlandmerrietje opgevangen die ergens weg is gehaald in slechte toestand.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ze heeft alleen heel erg foute hoefstand.
De beenstand is volgens mij nog wel ok?

Misschien is er een hoefsmit hier die de foto's even kan beoordelen?

Zou dit weer 100% goed te krijgen zijn en zo ja, hoeveel bekapbeurten zijn hiervoor ongeveer nodig, en hoe vaak.
En hoelang zou het duren om het weer goed te krijgen.

Azmay

Re: Verkeerde hoefstand

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 16:55

Ziet er voor mij gewoon veel te lang uit, zou gewoon snel een goede smid laten komen die het ter plaatse kan beoordelen en corrigeren.

pvdbosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-18 16:58

Ja, uiteraard maar die kan vandaag niet meer en ik ben gewoon erg nieuwschierig natuurlijk hoe of wat. Ik weet dat er ook hoefsmits hier zitten dus dacht laat ik het even snel hier plaatsen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 16:59

Ik weet natuurlijk niet hoe de onderkant eruit ziet, maar ik zou me hier ook niet zo heel erg veel zorgen over maken. Ze zijn te lang en hebben daardoor een slippervorm gekregen, maar ik heb liever een incorrecte hoef die te lang is dan een incorrecte hoef die ergens te kort is, dat is vaak een groter probleem.
Het enige waar je wel rekening mee moet houden is dat als de hoefsmid die slipperpunt eraf haalt, het hoefje compleet anders afwikkelt dan hij tot nu toe steeds heeft gedaan en dat kan voor best wel wat spierpijn/peespijn zorgen. Als het kan dan zou ik de pony na die eerste bekapbeurt even een paar dagen op het zachte houden (bijvoorbeeld in de bak), dan kan ze de hoef wat makkelijker afwikkelen dan op het harde en krijgen spieren/pezen iets meer tijd om aan de nieuwe stand te wennen.

Malyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 17:03

Ik ben geen hoefsmid, maar ik denk voor een wat completer beeld, misschien ook foto's van de zijkanten van de benen + hoeven plaatsen?
En wat al gezegd werd, een goeie smid weet er vast wel raad mee.

pvdbosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-18 17:13

Ja, ze kan in de bak, eraanvast heb ik een schuilstal (beton) en inloopstallen (vlas) dus veel verschillende ondergronden. Denk zelf ook dat het wel goed komt, beenstand leek me zo snel te zien normaal.
Heb helaas geen betere/andere foto's, ze komt pas morgen. Hoefsmit komt wel zsm maar beestje kent niets dus bekappen zit uiteraard zsm in de planning maar daar heb ik wel even een paar dagen voor nodig.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 19:44

Daar is nu niks zinnigs over te zeggen, deze moeten eerst eens goed bekapt worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 20:01

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 20:05

nou laat dat 'geweest' maar weg....

pvdbosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-18 20:41

Daar heb ik ook aan gedacht. De hoef heeft namelijk niet alleen ringen maar ook een deuk daar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 21:27

pvdbosch schreef:
Daar heb ik ook aan gedacht. De hoef heeft namelijk niet alleen ringen maar ook een deuk daar.

Je weet wat je dan moet doen en laten, neem ik aan? Aan pijnstilling gedacht?

pvdbosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-18 21:52

Even lezen....ik heb haar nog niet!?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 22:12

pvdbosch schreef:
Even lezen....ik heb haar nog niet!?

Overheen gelezen. :+

Succes morgen!

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 22:15

En hoefsmid schrijf je met een d

pvdbosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-18 22:22

Geeft niets....

Ik licht het graag nog even verder toe.
Aan de ene kant denk ik gewoon te lang, goed bekappen komt het goed (maar dat is meer de hoop) aan de andere kant verdenk ik haar inderdaad van hoefbevangen te zijn geweest. Met name die deuk zit me niet lekker.
Ik weet verder niets over haar, heeft ze dit al lang? Hoe ernstig was die HB dan? Ik vang haar (en nog een paar andere) heel graag op maar wil absoluut niet dat ze pijn heeft (wat jij dus ook aangeeft) of een uitzichtloos bestaan met veel lijden. Maar ja... zal gewoon even geduld moeten hebben en af moeten wachten wat de hoefsmit/dierenarts ervan zeggen.

pvdbosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-18 22:23

Oeps, smid, helemaal gelijk, wat stom nou ja, kan gebeuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 22:29

pvdbosch schreef:
Geeft niets....

Ik licht het graag nog even verder toe.
Aan de ene kant denk ik gewoon te lang, goed bekappen komt het goed (maar dat is meer de hoop) aan de andere kant verdenk ik haar inderdaad van hoefbevangen te zijn geweest. Met name die deuk zit me niet lekker.
Ik weet verder niets over haar, heeft ze dit al lang? Hoe ernstig was die HB dan? Ik vang haar (en nog een paar andere) heel graag op maar wil absoluut niet dat ze pijn heeft (wat jij dus ook aangeeft) of een uitzichtloos bestaan met veel lijden. Maar ja... zal gewoon even geduld moeten hebben en af moeten wachten wat de hoefsmit/dierenarts ervan zeggen.

Of: hoe ernstig is de hoefbevangenheid? Ik zou eerst de dierenarts laten komen. Dan kan er, indien nodig, meteen pijnstilling in. En tussentijds zetmeel en suiker vermijden als de pest. Dus geen brok, muesli, appels, vers gras (zeker nu met die nachtvorst niet) etc.etc. Enkel arm hooi.

Maar kans dat ik.je daarmee dingen vertel die je al lang weet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 22:30

pillow schreef:
En hoefsmid schrijf je met een d

Dierenarts ook. -:) :')

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 22:32

Niets van te zeggen, goed laten bekappen, en dan goed bijhouden. Veel mini's hebben scheve hoefstand naar binnen als ze te lang niet zijn bekapt. Ik heb ze wel veel slechter gezien, en toch niet bevangen. Mijn eigen mini had ook wat onderhoud nodig, en van zielige straaltjes heeft ze nu mooie brede stralen (nog wel miniformaat) gekregen. Maar het zijn normale voeten geworden.

leesvoer:
http://denkenoverpaarden.nl/2017/02/03/ ... je-veulen/

pvdbosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-18 23:07

Bedankt Floortz, ga het artikel lezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 11:26

Floortz schreef:
Ik heb ze wel veel slechter gezien, en toch niet bevangen.

Ik heb ze nog nooit met zulke diepe, onregelmatige groeven in de hoefwand gezien zonder dat er recent sprake is geweest van bevangenheid. Of nog steeds.

En die mini's zijn daar natuurlijk ook hartstikke gevoelig voor. Zeker als ze rijk in het voer staan of bij plotselinge overgangen naar rijk voer. En het sneue is: het valt niet altijd direct op, terwijl die beestjes er wel verschrikkelijk veel pijn door kunnen hebben. Je moest ze eens de kost geven, shetties die enorm hoefbevangen en dus met helse pijnen zijn toevertrouwd aan de zorg van mensen die het totaal niet herkennen. Je moet het ook maar weten...

Ik hoop dat TS het beestje snel bij zich heeft. Hopelijk heeft ie nog geen gekanteld hoefbeen, want dan is het natuurlijk einde verhaal. En kan ze met een goede smid, een sober voerregime en indien nodig ook pijnstilling het tij nog keren.

Ik vind het in ieder geval fantastisch dat je het beestje opvangt, TS! En ik duim voor je dat het meevalt allemaal!

Nog een interessant artikel: http://hoefsmedenvereniging.nl/info-voo ... ezitter-2/

En
https://reader.paperc.com/books/Hoefbev ... anatomie-6

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 11:56

Aan deze ribbels is te zien dat het door de scheve druk komt, teen groeit naar binnen (komt vaker voor bij mini's) Ik heb foto's van mijn mini die bijna identiek zijn, ribbels, uitlopende teen, scheef naar binnen, maar niet bevangen. Na maandelijks bekappen heeft ze nu na 4 maanden prima hoefjes. Ik heb wel foto's maar het zijn er wat veel. (als TS belangstelling heeft dan graag via pb).
Enige zorgpuntje is of bij dit jonge paardje het hoefbeentje niet scheef is gegroeid. Dat kunnen foto's uitwijzen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 12:17

Floortz schreef:
Aan deze ribbels is te zien dat het door de scheve druk komt, teen groeit naar binnen (komt vaker voor bij mini's) Ik heb foto's van mijn mini die bijna identiek zijn, ribbels, uitlopende teen, scheef naar binnen, maar niet bevangen. Na maandelijks bekappen heeft ze nu na 4 maanden prima hoefjes. Ik heb wel foto's maar het zijn er wat veel. (als TS belangstelling heeft dan graag via pb).
Enige zorgpuntje is of bij dit jonge paardje het hoefbeentje niet scheef is gegroeid. Dat kunnen foto's uitwijzen.

Laat de smid dat maar beoordelen. Of de veearts. Die kan het beestje in z'n totaal bekijken, zien hoe het loopt, of de kroonrand warm is, pulsatie in de kootholte, hoe hij reageert op druk op de zool, hoe het zit qua voeding en algehele conditie etc. Liever snel een goede hoefsmid en/of veearts erbij. Aan de foto's kan je zien dat er duidelijke signalen zijn van hoefbevangenheid. En op basis van enkel foto's kan je dat zeker niet uitsluiten. Zou jammer zijn als het dier door jouw advies onnodig lang met pijn blijft staan, toch?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 12:34

ribbels komen niet door scheve druk...... maar door ontstekingen in de kroonrand.

Om de ernst van de HB te bepalen zijn röntgenfoto's nodig.

Mary122

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 13:02

Moet wel wat aan gedaan worden, maar volgens mij niet ernstig. En wat al eerder gezegd werd, even langs gaan bij een een goede smid.