Ijzer nodig ivm stand voet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje_M

Ijzer nodig ivm stand voet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-17 20:47

Mijn pony is met vervroegd pensioen. Volgens mijn huidige smid kan hij voor niet zonder voorijzer vanwege de stand van zijn voet. Best een kostenpost voor een paard dat niks doet. Uiteraard heb ik dat voor hem over, maar ik ben een beetje op zoek naar een second opinion. Dus bij deze, brandt los

Afbeelding

Afbeelding

Molfre

Re: Ijzer nodig ivm stand voet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 20:58

Hoe lang is het op de foto's geleden dat hij bekapt is en heb je ook foto's van voren?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 21:12

Er valt heel wat winst te behalen aan die voorvoeten.
En betwijfel of een (dubbel lips) ijzer hier perce aan mee helpt.

Een goed beslag begint bij goed bekappen, en dat mis ik hier.
Veel te lange tenen, onder geschoven verzenen. Hoe lang zitten deze ijzers er onder?

Ik zou dit wel een leuk project vinden.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-17 21:15

De smid is gister geweest.
Ik heb ook het idee dat zijn tenen steeds langer worden terwijl er eerder een verhaal was dat hij het langzaam ging corrigeren.
Ik spreek de smid helaas nooit aangezien pony bij vrienden staat en de smid op voor haar gunstige tijden komt. Maar over een aantal maanden komt hij aan huis te staan en ok twijfel dus om een andere smid te zoeken.

Ik heb nu geen foto van voren. Zal ik morgen eens maken als ik er aan denk

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 21:49

Die staat niet best op zn voeten. Ik zou eens aan een goede smid vragen wat ie hier mee kan. Dit ziet er slecht uit.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 21:52

Zijn dit pasgekapte voeten. Poe voor veel te lange tenen en bijna platvoeten. Achter twee verschillend gekapte hoeven. Een wat korte en steiler de andere langer en platter. Zou er eens een andere smid bijhalen zo snel mogelijk.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 21:55

Zijn deze net gedaan? Wow..... tijd voor nieuwe hoefsmid dan.

En wat veel horizontale ringen in de rechterhoef! Ziek geweest?

MiniMaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 21:56

Ik ben absoluut geen deskundige maar heb in de loop der jaren aardig wat langs zien komen. Ook paarden beter en slechter zien gaan lopen bij verschillende hoefsmeden.

Wat ik hier zie is niet goed. Dubbellips ijzers is voor voor zelden nodig. Dit paard heeft veel te lange tenen en onder geschoven verzenen.

Als je zegt dat je smid gisteren is geweest wil ik niet weten hoe de hoeven voor de bekapbeurt eruit zagen.
Ik denk dat je met een goede kundige smid hier absoluut nog verbetering in kan krijgen maar dat heeft tijd nodig. Ik kan me namelijk nu ook niet voorstellen dat hij zijn voet fijn kan afrollen.
Mijn advies is laat er eens een andere smid naar kijken en zorg dat je er zelf bij kan zijn. Ook al is het alleen maar om vragen te stellen hoe en wat en te overleggen.

Ikzelf vraag altijd het hoe en waarom bij mijn snid als hij mijn paarden doet.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-17 22:07

IngridM schreef:
Zijn deze net gedaan? Wow..... tijd voor nieuwe hoefsmid dan.

En wat veel horizontale ringen in de rechterhoef! Ziek geweest?

Ja een jaar geleden een vrij zware virus infectie waar hij een paar maanden zoet mee was en hij heeft ppid

Iemand tips voor een goede smid in regio Helmond?

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 22:22

Jeetje gisteren bekapt?? :wow: Als je 2 of 3 maanden terug had gezegd had ik je ook geloofd :o

Ik zou inderdaad eens met je eigen smid goed in gesprek gaan of een second opinion zoeken. Zoals al gezegd wordt:
- veel te lange tenen
- ondergeschoven verzenen
- ik denk dat ik ook flares zie? maar dat kan je alleen goed zien van voren...

Ik zou onder deze voet zeker geen ijzers willen eerlijk gezegd. Dit is niet niet al te lange tijd door een goede bekapper netjes recht te zetten.

butterfly84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 22:31

Ik ben het eens met bovenstaande reacties. Als je de mogelijkheid hebt zou ik gaan voor een second opinion bij een andere hoefsmid.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 22:45

Maartje_M schreef:
De smid is gister geweest.
Ik heb ook het idee dat zijn tenen steeds langer worden terwijl er eerder een verhaal was dat hij het langzaam ging corrigeren.
Ik spreek de smid helaas nooit aangezien pony bij vrienden staat en de smid op voor haar gunstige tijden komt. Maar over een aantal maanden komt hij aan huis te staan en ok twijfel dus om een andere smid te zoeken.

Ik heb nu geen foto van voren. Zal ik morgen eens maken als ik er aan denk

Niet twijfelen. Zoek een andere smid, of nog liever, een goede bekapper. Je ziet het heel goed dat het niet goed is zo.
Het zal zeker een half jaar met regelmatige bekapping duren om de voeten die nu zo ver naar voren zijn getrokken weer in normale gezonde stand te krijgen.
Bovendien lijkt het vanaf je foto's hierboven dat alle 4 de hoeven ongelijk zijn.
Laatst bijgewerkt door Floortz op 13-10-17 22:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 22:46

Misschien een smid zoeken die natuurlijk bekapt je kande op voorhand de foto's eventueel mailen?
Denk aan spirit horses?

Vind die voorvoeten er ook erg platvoets uitzien en te lange tenen. Bijna eendenbekken zeg maar.

Achtervoetjes lijken ook Niet gelijk te zijn. Die rechtsachter lijkt korter dan linksachter. (?)

Buuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 23:01

Je kan soms baat hebben bij een ijzertje, net even corrigeren, net even wat makkelijker laten afrollen van de pas. Het kan, maar heel vaak, is het niet nodig.
Ik ben geen hoefsmit, maar als ik de foto zie, met de verklaring dat dit beeld een dag oud is....gaan alle alarmbellen af.
Ik zou hier zeker eens een second opinion op willen , want dit is geen fijn beeld, en betwijfel of dit je paardje helpt.

Echt even achteraan gaan.

( nogmaals..ik ben geen hoefsmit, wie weet is de weg naar het gewenste resultaat wel deze manier..maar beter teveel gechecked, dan nog grotere problemen)

Succes.

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 23:08

Als je hier tot voorkort nog op reed, dan vind ik het een wonder dat er geen blessures zijn ontstaan.

Veel te lange teen, ondergeschoven verzenen en ontzettend ongelijke voeten.
Onmiddelijk op zoek naar een andere hoefsmid, dit is echt niet zo makkelijk als het lijkt en als hij hier al langer op zit was het ondertussen al veel beter gecorrigeerd.

Ik weet niet in welke omgeving je zit, maar als je mij een pb'tje stuurt kan ik evt. wel enkele namen doorsturen en persoonlijke ervaring hierin.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 00:21

Ik liet de foto's aan mijn vriend zien, hij is rijksgediplomeerd hoefsmid en zijn mond viel open toen ik vertelde dat die foto is van een pas bekapte hoef. Hij dacht eerst dat die er 2 of 3 maanden opstond...
De teen is veel te lang en het ijzer ligt ook absoluut niet goed, oa veel te ver naar voren. Ik zou een andere smid bellen. Je mag mijn vriend wel lenen ;). Hij komt regelmatig in de regio als hoefsmid. Mag je pb sturen als je interesse hebt.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 00:40

Goeie hoefsmid zoeken. Ik zou gelijk het aanbod van vorige post aanpakken.

Even een voorbeeld wat 1x juist beslaan al een verschil kan maken

Afbeelding

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 01:10

Nou zal ik eens een andere kant melden:

Ik zou heel goed oppassen met er een andere smid bij halen die gaat corrigeren/ijzers eraf halen/natuurlijk bekappen.

Als jouw paard al zijn hele leven deze stand heeft en nu met pensioen is, kon je wel eens meer kwaad dan goed doen als je de stand gaat veranderen :)

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 06:33

ik ben het met Ruitje eens, hoe noodzakelijk is een standverandering als het dier toch al met pensioen is? Als die rad loopt, loopt die rad.

Ik vergelijk het altijd met vrouwen die 20 jaar en vanaf jonge leeftijd op hakken hebben gelopen, die kan je niet plots gympen geven en dan denken dat ze daar zo op weglopen zonder last te krijgen van het lijf.

Jouw smid heeft ervaring met dit voetje, met dit paard.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 07:08

danzzz schreef:
ik ben het met Ruitje eens, hoe noodzakelijk is een standverandering als het dier toch al met pensioen is? Als die rad loopt, loopt die rad.

Ik vergelijk het altijd met vrouwen die 20 jaar en vanaf jonge leeftijd op hakken hebben gelopen, die kan je niet plots gympen geven en dan denken dat ze daar zo op weglopen zonder last te krijgen van het lijf.

Nou, ik denk dat op deze voet doorgaan het paard veel meer schade berokkent, dit kan nooit goed gaan.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 08:12

Caira schreef:
danzzz schreef:

Nou, ik denk dat op deze voet doorgaan het paard veel meer schade berokkent, dit kan nooit goed gaan.

niet als die niet belast wordt, onbelast vind hij zijn eigen weg wel om zichzelf te sparen.

Op het moment dat het dier belast gaat worden zal je er als belaster voor moeten zorgen dat je de condities optimaliseert, dan moeten voeten goed zijn.

Ik vraag me dan ook af waarom de stand nu pas, na pensioen, aangepast moet worden, dat had eigenlijk al veel eerder moeten gebeuren toen het dier nog in het werk stond.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 08:16

danzzz schreef:

Een goede hoefsmid kan met deze voeten echt nog langzaam! heel veel corrigeren.

Ik rijd sinds mei een paard die vergelijkbare hoeven heeft, ondergeschoven verzenen, enorme platvoeten, we zijn nu samen met de hoefsmid langzaam aan de stand wat aan het corrigeren. Dit is een zeer langzaam proces en is begonnen met een correct gelegd beslag (mijn merrie heeft een rond ijzer zonder lippen gekregen die iets verder naar achteren is gelegd zodat ze makkelijker kan afrollen en zodat de bal van haar voet ontlast wordt).

Dit nieuwe beslag was al een verschil van dag en nacht en ik denk dat er bij dit paard daarop al veel winst te behalen is.

Dat tweelippige ijzer gaat dit paard ook niet helpen. Ik zou eens met de smid gaan kletsen over een rond ijzer zonder lippen, wat verder naar achter gelegd met goede ondersteuning voor de verzenen.

Ik schrik echt een beetje van de voorvoeten.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 08:22

De vraag is of je dat moet willen met een dier dat met pensioen is, en zo ja waarom eigenlijk?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 08:26

@danzz Paardje is van 2002, pas 15, lees ik. Ik weet niet waarom hij nu al op pensioen is. Maar aan deze hoeven is echt genoeg te verbeteren, waardoor hij fijner gaat lopen, ook als hij op pensioen is. Als het maar beleid gebeurt en niet te rigoureus in 1 keer.
In mijn ogen tijd voor een nieuwe smid en een goed behandel plan.

Heeft hij problemen in de schouders? Hij staat zo hol in de benen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 08:29

danzzz schreef:
De vraag is of je dat moet willen met een dier dat met pensioen is, en zo ja waarom eigenlijk?

Omdat ook een paard dat met pensioen is met deze voeten last kan gaan krijgen en ik dat niet zou afwachten.

Zo op de foto lijken de voeten nooit echt goed bekapt te zijn geweest en dat zou ik willen laten corrigeren door een goede hoefsmid. Al dan niet (tijdelijk) met ijzer.