Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
SweetVanille schreef:Hallo.
Mijn bijna 8 jarige Welsh B is vorig jaar uit het niks hoefbevangen geworden. Natuurlijk DA en medicatie erbij.
Hele winter heeft ze goed gelopen (buiten maar niet op gras)
Maar nu ze sinds een paar weken weer op gras staat, loopt ze af en toe weer stijf (niet iedere dag)
Ze komt 5/6/7/8 uren per dag buiten. (Dit wordt met de paar dagen opgebouwd)
(Commentaar dat ze te veel op stal zou staan is niet relevant, hier kan ik niks aan doen, paardje heeft het verder ontzettend goed daar, ruime box, veel paardenvriendjes, aandacht.)
Ze krijgt 4x per dag hooi, geen biks oid verder. Ook geef ik haar zelden meer snoepjes of ander spul waar teveel suiker in zit.
Is het schadelijk dat ze af en toe stijf loopt? Wat is de beste optie, het aankijken, haar op stal laten (Doe ik liever niet) of bijv een graasmasker kopen zodat ze niet teveel (eiwitrijk) gras binnenkrijgt?
Ik hoor graag of jullie advies hebben!
jenn0dv schreef:Kan ze niet op zand?
GDG schreef:SweetVanille schreef:Hallo.
Mijn bijna 8 jarige Welsh B is vorig jaar uit het niks hoefbevangen geworden. Natuurlijk DA en medicatie erbij.
Hele winter heeft ze goed gelopen (buiten maar niet op gras)
Maar nu ze sinds een paar weken weer op gras staat, loopt ze af en toe weer stijf (niet iedere dag)
Ze komt 5/6/7/8 uren per dag buiten. (Dit wordt met de paar dagen opgebouwd)
(Commentaar dat ze te veel op stal zou staan is niet relevant, hier kan ik niks aan doen, paardje heeft het verder ontzettend goed daar, ruime box, veel paardenvriendjes, aandacht.)
Ze krijgt 4x per dag hooi, geen biks oid verder. Ook geef ik haar zelden meer snoepjes of ander spul waar teveel suiker in zit.
Is het schadelijk dat ze af en toe stijf loopt? Wat is de beste optie, het aankijken, haar op stal laten (Doe ik liever niet) of bijv een graasmasker kopen zodat ze niet teveel (eiwitrijk) gras binnenkrijgt?
Ik hoor graag of jullie advies hebben!
Waarom zou je haar op stal laten als er ook een buitenplek zonder gras (paddock?) is? Natuurlijk lekker buiten laten, maar dus niet op het gras als ze al stijf loopt!

Pandora2 schreef:Het af en aan stijf lopen, is een groot alarmsignaal in dit geval.
1x hoefbevangen blijven ze er de rest van hun leven gevoelig aan. Ik zou ze pas weer op gras durven proberen zetten vanaf eind juni, als het gras uitgebloeid is en er veel minder schommelingen in het fructaangehalte zitten.
Genoeg paarden die na hoefbevangenheid niet meer op gras kunnen.
Anders heeft het alsnog geen enkele zin.
is het over en uit. Niet meer op het gras tot de pony weer in orde is. Koper schreef:Wat sowieso een goed idee is, naast het aantal uren op de wei terugschroeven, is ondersteuning in de vorm van bij voorbeeld Gluco Balance. Maar sowieso veel minder uur op het gras. Ik zou zeggen nul. Mijn ex-bevangen pony mag ongeveer een half uur per dag grazen, vaak nog minder. En als ze weer symptomen zou krijgen zoals stijf lopenis het over en uit. Niet meer op het gras tot de pony weer in orde is.