Wat is verstandig? (m.b.t hoefbevangenheid)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SweetVanille

Wat is verstandig? (m.b.t hoefbevangenheid)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-17 18:38

Hallo.

Mijn bijna 8 jarige Welsh B is vorig jaar uit het niks hoefbevangen geworden. Natuurlijk DA en medicatie erbij.
Hele winter heeft ze goed gelopen (buiten maar niet op gras)
Maar nu ze sinds een paar weken weer op gras staat, loopt ze af en toe weer stijf (niet iedere dag)
Ze komt 5/6/7/8 uren per dag buiten. (Dit wordt met de paar dagen opgebouwd)
(Commentaar dat ze te veel op stal zou staan is niet relevant, hier kan ik niks aan doen, paardje heeft het verder ontzettend goed daar, ruime box, veel paardenvriendjes, aandacht.)

Ze krijgt 4x per dag hooi, geen biks oid verder. Ook geef ik haar zelden meer snoepjes of ander spul waar teveel suiker in zit.

Is het schadelijk dat ze af en toe stijf loopt? Wat is de beste optie, het aankijken, haar op stal laten (Doe ik liever niet) of bijv een graasmasker kopen zodat ze niet teveel (eiwitrijk) gras binnenkrijgt?

Ik hoor graag of jullie advies hebben!

Sjolvir

Re: Wat is verstandig? (m.b.t hoefbevangenheid)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 18:39

Denk eraan dat als het 's nachts heel koud is er veel fructaan in het gras kan zitten, wat funest kan zijn voor je paard. (en het is afgelopen weken best heel koud geweest met als gevolg daarvan hele hoge fructaan waardes.)

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 18:41

Kan ze niet op zand?

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 18:42

SweetVanille schreef:
Hallo.

Mijn bijna 8 jarige Welsh B is vorig jaar uit het niks hoefbevangen geworden. Natuurlijk DA en medicatie erbij.
Maar nu ze sinds een paar weken weer op gras staat, loopt ze af en toe weer stijf (niet iedere dag)
(Commentaar dat ze te veel op stal zou staan is niet relevant, hier kan ik niks aan doen, paardje heeft het verder ontzettend goed daar, ruime box, veel paardenvriendjes, aandacht.)

Ze krijgt 4x per dag hooi, geen biks oid verder. Ook geef ik haar zelden meer snoepjes of ander spul waar teveel suiker in zit.

Is het schadelijk dat ze af en toe stijf loopt? Wat is de beste optie, het aankijken, haar op stal laten (Doe ik liever niet) of bijv een graasmasker kopen zodat ze niet teveel (eiwitrijk) gras binnenkrijgt?

Waarom zou je haar op stal laten als er ook een buitenplek zonder gras (paddock?) is? Natuurlijk lekker buiten laten, maar dus niet op het gras als ze al stijf loopt!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 18:42

Heb je zelf het management in de hand of ben je afhankelijk van bij voorbeeld een pensionhouder?

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-17 18:44

jenn0dv schreef:
Kan ze niet op zand?

Dan zou ze in haar eentje in de bak staan, en als ze daar alleen in staat ontsnapt ze.... (Ze komt overal onderdoor/overheen/tussen als ze niet bij haar vriendjes staat :(:)

Dan zou een van de andere pony's erbij moeten staan, probleem is alleen dat pensionklanten ook willen rijden, er valt te overleggen dat die ze dan binnen zetten, zij het niet dat die andere pony niet makkelijk in de hand is...

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 18:44

Het af en aan stijf lopen, is een groot alarmsignaal in dit geval.
1x hoefbevangen blijven ze er de rest van hun leven gevoelig aan. Ik zou ze pas weer op gras durven proberen zetten vanaf eind juni, als het gras uitgebloeid is en er veel minder schommelingen in het fructaangehalte zitten.
Genoeg paarden die na hoefbevangenheid niet meer op gras kunnen.
Laatst bijgewerkt door Pandora2 op 29-04-17 18:44, in het totaal 1 keer bewerkt

SweetVanille

GDG schreef:
SweetVanille schreef:
Hallo.

Waarom zou je haar op stal laten als er ook een buitenplek zonder gras (paddock?) is? Natuurlijk lekker buiten laten, maar dus niet op het gras als ze al stijf loopt!

Zie mijn berichtje van net :)

Edit: Toen stonden ze met groepjes om en om in de bak.
Laatst bijgewerkt door SweetVanille op 29-04-17 18:46, in het totaal 1 keer bewerkt

SweetVanille

Koper schreef:
Heb je zelf het management in de hand of ben je afhankelijk van bij voorbeeld een pensionhouder?

Pony staat inderdaad op pensionstal

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 18:46

Pandora2 schreef:
Het af en aan stijf lopen, is een groot alarmsignaal in dit geval.
1x hoefbevangen blijven ze er de rest van hun leven gevoelig aan. Ik zou ze pas weer op gras durven proberen zetten vanaf eind juni, als het gras uitgebloeid is en er veel minder schommelingen in het fructaangehalte zitten.
Genoeg paarden die na hoefbevangenheid niet meer op gras kunnen.

Dan moet het wel gras zijn wat niet het hele voorjaar al tot onder het groeipunt is afgekloven :+ Anders heeft het alsnog geen enkele zin.

TS als je in pension staat en er geen paddocks zijn waar ze in kan zie ik het somber in. Denk dat je het beste kunt gaan rondkijken naar een stalling waar meer hb-gevoelige pony's zijn of waar in elk geval geschikte faciliteiten zijn.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 18:54

Op dit moment is het fructaan gehalte hoog door de koude nachten. Nu niet het moment om een hoefbevangengevoelig paard op het gras te zetten.
Mijn paarden staan maar 3 uur per dag op de wei nu voor de zekerheid. Ze eten afhankelijk van het gras wel 250 gram suiker fructaan per 4 uur. Omgerekend 50 klontjes suiker. Veel teveel. Te gevaarlijk voor jouw paard. Uurtje op de wei en daarna op de paddock. Of uurtje langer op de wei ket graasmasker

Leesvoer

https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 9529585446
Laatst bijgewerkt door janouk op 29-04-17 18:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 18:55

Stijf lopen zijn al allarm bellen!!!
Dat moet je echt voorkomen, op deze manier komt er een meer dat hij echt weer bevangen staat.

Het gras is nu echt nog heel gevaarlijk! Deze uren zijn echt te veel voor een pony die bevangen geweest is.
Buiten is juist wel goed. Veel bewegen, paard hoort niet veel op stal.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 18:58

Oei, momenteel is, zoals anderen al aangeven, de hoeveelheid fructaan in het gras erg hoog. Zeker voor een hoefbevangen (gevoelige) pony. Stijf lopen is echt alarm, eigenlijk is je pony dan al weer bevangen.
Op http://www.hoefnatuurlijk.nl/nl/fructaanindex.html kun je de huidige fructaanindex zien; voor Android is er ook een gratis app, voor iPhone kost die app een beetje geld. Ik kijk meestal niet naar de plaats waar ik het dichtst bij zit, maar naar de plaats die qua weertype het meest op het mijne lijkt.

Mijn hb-gevoelige pony is even op de wei geweest, een paar weken geleden toen de fructaan nog laag was. Inmiddels is ze al ruim twee weken niet op de wei geweest, omdat ik het risico niet wil lopen. Hopelijk kunnen we volgende week weer gaan opbouwen.
Beweging is goed, bijv. in een zandpaddock. Wij hebben een track en stimuleren onze pony's om grotere afstanden te lopen van hooibak naar hooibak en naar de waterbak.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 18:59

Wat sowieso een goed idee is, naast het aantal uren op de wei terugschroeven, is ondersteuning in de vorm van bij voorbeeld Gluco Balance. Maar sowieso veel minder uur op het gras. Ik zou zeggen nul. Mijn ex-bevangen pony mag ongeveer een half uur per dag grazen, vaak nog minder. En als ze weer symptomen zou krijgen zoals stijf lopen :oo is het over en uit. Niet meer op het gras tot de pony weer in orde is.

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-17 19:05

Bedankt voor de snelle reacties! ik ga in ieder geval overleggen wat er gedaan kan worden aan het aantal uren op de wei, maar dat ze wel buiten komt.

Wat wel nog vermeld moet worden is dat ze op een bijna kaal stukje loopt, maar dat de eigenaar elke dag een strookje erbij zet.
Een minder groot strookje is helaas geen optie omdat er nog 3 paarden in haar groep lopen. Er is nog wel een stuk land over, misschien kan ze apart staan op een kaal stuk, zodat er een draadje tussen zit zodat ze niet bij het gras kan komen, maar wel bij haar vriendjes staat..

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-17 19:08

Koper schreef:
Wat sowieso een goed idee is, naast het aantal uren op de wei terugschroeven, is ondersteuning in de vorm van bij voorbeeld Gluco Balance. Maar sowieso veel minder uur op het gras. Ik zou zeggen nul. Mijn ex-bevangen pony mag ongeveer een half uur per dag grazen, vaak nog minder. En als ze weer symptomen zou krijgen zoals stijf lopen :oo is het over en uit. Niet meer op het gras tot de pony weer in orde is.

Gluco Balance ga ik zeker naar kijken, bedankt!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 19:11

Tja, ook in langer gras is het fructaan momenteel ongeveer net zo hoog als in afgegraasd gras.

Haal haar alsjeblieft uit de groep en zet haar ergens neer zonder gras. Ook geen heel kort gras. Kort gras is juist slecht.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 19:12

Kaal kort gras is nog gevaarlijker dan lang uitgebloeid gras. Door de stress bevat het korte gras meer fructaan dan lang gras. Tot de zomer echt is begonnen is de weide voor jouw paard verboden gebied als je je paard gezond en pijnvrij wil houden

Na een hoefbevangen paard ben je nooit meer onbevangen paardeneigenaar
Laatst bijgewerkt door janouk op 29-04-17 19:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 19:14

Precies wat janouk zegt. Tegen de tijd dat het gras is uitgebloeid (en dat kun je zien aan dat er bovenin de plant halmen of aren met zaadjes komen) kan je pony er enigszins veilig op. En dan heb je alsnog te maken met welke grassoorten er staan, waarmee het gras bemest is en hoe zwaar, het weer enz enz enz.

Hoefbevangenheid, of gevoeligheid daarvoor, vereist management wat veel pensionstallen helaas niet kunnen bieden.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 19:54

Dit is gewoon geen goede pensionstal en zeker niet voor jouw inmiddels hoefbevangen-gevoelige pony. Er zit echt niets anders op dan haar te verhuizen naar een pensionstal met een passend (en welzijn-vooropstaand) management.

Dus echt: niet gaan aanmodderen maar gewoon een goede plek zoeken z.s.m.

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-17 19:58

Verhuizen is geen optie.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 20:00

SweetVanille schreef:
Verhuizen is geen optie.

Je pony er laten staan ook niet. Niet zoals het nu gaat.

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-17 20:02

Koper schreef:
SweetVanille schreef:
Verhuizen is geen optie.

Je pony er laten staan ook niet. Niet zoals het nu gaat.

Daarom heb ik dit topic geopend om te kijken wat ik ter plaatse kan veranderen :)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 20:11

Mijn paard doet het nu wel goed op een hele korte weide. Vorig jaar echte problemen gehad ondanks graasmasker en strookbegrazing en dit opbouwen.
Hij is daarna (na allerei onderzoeken die niks uitwezen) op een kaal stuk gegaan waar hij echt geen ras kon eten met hooi en glucobalance. Je zag hem veranderen.

Nu weer hetzelfde...kort stuk, hooi, glucobalance en hij doet het goed. Ze staan overdag op het weidje en s'nachts nog op de loopstal.

Vorig jaar had hij ook geen maatje en toen kwijnde hij helemaal weg.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 20:15

Hoe doe jij dat dan cowgirl? Ook als het gras 1 millimeter lang is zal het toch groeien, en lang genoeg worden zodat ze wel al dat stressgras binnen krijgen.