Rare kreupelheid?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yacintha

Rare kreupelheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-17 22:03

Als eerst, mijn paard staat onder controle van een (Duitse) dierenarts. Hij wordt behandeld en er zijn opties, maar op dit moment twijfel ik en ben ik dus opnzoek naar ervaringen van anderen.

Het begontwee weken geleden. Flo had last van zijn rug en ik vermoedde een scheve wervel. Op donderdag 23 februari kwam de fysio langs en bevestigde mijn vermoeden. Hij had hem helemaal behandeld en ik zou hem die zaterdag weer mogen logeren.
Zo gezegd zo gedaan, dus precies het advies van de fysio gevolgd en zaterdag 25e ging ik longeren. In stap zag het er toe uit, enkel beetje stijf van achter. Maar toen ik hem liet aandraven, zakte hij door zijn linker achter been. Oeps, nou ja, benen optillen. Dus weer rustig geprobeerd en hij zakte er weer doorheen. Toen hij eenmaal draafde, liep hij kreupel links achter. Nou ja, kreupel, eerder onregelmatig. Heb hem direct gestopt en ben gaan stappen. Been was niet dik en niet warm. Op het harde liep hij recht uit goed, zowel in stap en draf. Hij had toen ook de wil om te lopen. Op de cirkel op het harde liep hij slecht.
Ik heb hem de hele dag in de rij bak laten staan (paddock is wat modderig) en hoopte dat het gewoon een verdraaiing was. Helaas, na die dag werd het niet beter.

Die week daarna heb ik een aantal keer met hem gestapt. De kreupelheid bleef regelmatig, benen werden niet dik of warm. Paar dagen verder in die week, wilde ik hem op het zand weer controleren. Linksom cirkelen was weinig aan zijn achterbeen te zien. Maar, nu was hij rechtsvoor kreupel! Bij het cirkelen rechtsom was hij onregelmatig op zowel links achter als rechts voor.
Sinds die keer liep hij standaard kreupel rechts voor, en dan echt kreupel. Hij stond er kort op maar 'viel' door op zijn andere been. Wederom niets warm of dik. Dit was vanaf woensdag 1 maart.

Omdat hij toen op zijn teen liep en wat gevoeliger reageerde bij het tikken op zijn hoef, dacht en hoopte ik op een hoefzweer. Direct de hoefsmid gebeld, die maandag 6 maart kwam. Helaas pindakaas, geen hoefzweer of andere aandoeningen van wat hij kon zien. Echter was op dit moment zijn linker achter been ontzettend warm rond de kogel. Er was nog steeds niets dik. Ik koele zijn been en zette hem die dag in de rij bak. Aan het einde van de dag wilde ik weer koelen en nu werd zijn rechterachterbeen ineens dik rond de kogel. Daar liep hij niet kreupel op. Zijn rechter voorbeen leek ook weer in orde.
De dag erna ging ik weer koelen en waren beide achter benen ineens dik. Links achter was een stuk minder warm en dik rond de kogel. Rechts achter was niet warm maar wel dik rond de kogel en oplopend rond het pijpbeen. Het was niet zo dik dat ik er van schrok, maar vergeleken zijn dunne Arabieren beentjes viel hrt toch wel op.

Woensdag 8 maart kwam de dierenarts. Hij keek en voelde zijn benen en tikte later met een ijzeren clip op zijn hoeven. Hier reageerde hij op met drie benen door op te tillen. Dit was ook met benen waar ik nooit wat aan heb gezien. Zijn achterbenen waren niet meer dik en ook niet warm. De dierenarts vond hem met zijn achterbenen teveel onder zijn lichaam staan, te gevoelig reageren op de clip en hij voelde van die richels over zijn hoeven. Conclusie, hoefbevangen.

Nu zijn er een aantal dingen waarom ik aan deze diagnose twijfel. Ten eerste is Flo alles behalve dik en krijgt zo goed als geen suiker. Hij krijgt enkel hooi en geen krachtvoer, enkel wat muesli tijdens de VD training.
Daarbij vind ik hem niet extreem onderstandig met zijn achterbenen, ik vind hem zelfs vrij recht staan en deze stand is ook niet veranderd in de 1,5 jaar dat ik hem heb. En hoe komt het dat hij met een naar mijn idee gezond been 'pijnlijk' reageerde? Daarbij is dit ook een puntje, want normaal gezien kan ik al niet aan zijn been zitten zonder dat hij hem in eerste instantie weg trekt. Dus was het wel pijn? Was het niet gewoon irritatie of onzekerheid? Bij de hoefsmid reageerde hij er tenslotte niet op.

Maar goed, hij kreeg Metacam ingespoten en ik moest zien hoe hij er op reageerde. Gisteren liep hij geweldig en klaar om aan het werk te gaan. We hebben uiteraard rustig iets gedaan maar niet te gek gemaakt. Zijn rechterbeen had wat wondjes rond de kogel en pijpbeen van het spelen met een ander paard. Rond het wondje op de kogel was het wat warm en iets dik. Dus normssl gekoeld.
Vandaag was hij echter stokkreupel. Links achter weer onregelmatig en rechts voor echt kreupel en beetje warm. Geen benen meer dik. Dierenarts gebeld en omdat hij in eerste instantie wel goed reageerde, besloten om te starten met een kuurtje Metacam.

De dierenarts had gezegd dat als hij goed reageerde, hij hoefbevangen. Reageerde hij niet, moesten we foto's maken. Nu vind ik mijn huidige dierenarts vrij kort door de bocht dus ik wil sowieso eerst een second opinion als hij na de Metacam weer kreupel is. Iemand raadde mij Albert van Es aan en na wat onderzoek zou ik hem graag willen bellen als dit nergens op uitloopt.

Maar ik hoopte dat iemand dit leest en misschien denkt 'He, dit herken ik!'. Ik zit er zelf een beetje doorheen, omdat Flo letterlijk altijd iets heeft en ik echt niet weet wat dit moet voorstellen. Iemand met ervaringen??

Excuus voor het lange verhaal!

Angela

Re: Rare kreupelheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 00:25

Dit topic past beter op Beweging en Hoefverzorging. Ik verplaats je topic daarheen.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 01:10

Je gaat al naar een DA in Duitsland, neem dan eens contact op met de Kliniek van Dr. Berger in Heede. Is een stukje verder rijden voor je, maar Berger is echt heel erg goed. En neemt ook echt de tijd om alles te onderzoeken.
Kwa symptomen kan dit imo van alles zijn. En ik denk dat je er verstandig aan doet het goed te laten uitzoeken met een kreupelheidsonderzoek.

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-17 09:24

Dankjewel voor de tip! Heb even snel gekeken en qua afstand is het meer dan prima te doen. Ik ga er vanmiddag eens goed voor zitten en kijken wat het is :)

Danjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 09:36

Klinkt bekend. Ons paard is onder behandeling bij Dr. Berger in Heede. Zij bleek zich, door onder andere een scheef bekken, te compenseren en dat begon ook met een kreupelheid rechtsachter en links voor. Dit alles is beter geworden na een uitgebreide behandeling. Het is een heel verhaal wat er aan voorafgaat, dit zal ik hier niet plaatsen. Mocht je meer willen weten dan mag je me gerust een pb-tje sturen

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-17 10:22

Ik heb je even pb gestuurd! :)

Vandaag is hij nog steeds echt kreupel op rechts voor. Kogel was ook aardig warm dit keer. Het rare is dat de ene stap er echt verschrikkelijk uitziet, terwijl de volgende stap er weer bijna niets aan de hand is. Als hij 'normaal' staat, staat hij er wel op. Maar ik kan bijvoorbeeld niet zijn linker voor been optillen. Dit doet me toch weer twijfelen aan een hoefzweer rechts voor. Pfff vind het zo moeilijk dit!

Danjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 11:03

Je hebt een pb-tje terug hoor :-)

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 11:26

Kan het zijn dat het dier winterbevangen is (geweest)? Had hij ook last toen de grond zo hard bevroren was?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 11:59

Niet te lang aankijken maar andere kliniek bellen en opladen zou mijn reactie zijn. Heb je de therapeut nog weer gebeld over hoe je paard reageerde?? Zou het dier toch goed laten onderzoeken incl bloed enz.

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-17 14:45

Tijdens de vorst liep hij wel voorzichtig maar niet kreupel.
Het liefst had ik hem direct ingeladen en naar een kliniek gegaan, had ik met één van mijn andere paarden ook zeker gedaan, maar de vorige keer was hij hier niet goed van terug gekomen. Hij is daar heel gevoelig voor en de vorige keer was hij mentaal dus zo afgesloten dat er haast geen ziel was te vinden om zo maar even te zeggen. Het duurde drie weken voor ik weer contact kreeg met hem.
Wat moet dat moet natuurlijk, en ik ga het hierom ook zéker niet uitstellen of vermijden! Maar ik wil dus zoveel mogelijk thuis laten doen.

Fysio heb ik niet meer opgebeld na de laatste behandeling. De dag zelf en na de behandeling leek er niets aan de hand, enkel dus die zaterdag. Van een eerdere behandeling had hij ook geen last, al hoeft dat natuurlijk niets te zeggen. Zou dit vanuit de rug kunnen komen, wat geteisterd eer door de behandeling?

Hij loopt inmiddels als ietsjes beter met rechts en zijn been is niet meer warm. Het doet hem ook totaal geen pijn als ik er in knijp maar hij staat er niet meer volledig op. Ook merk ik dat hij zijn been schuin opzij zet als hij loopt ipv recht naar voren.

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-17 14:31

Kleine update. Flo lijkt iets beter te lopen met rechts voor, maar niet heel duidelijk verschil. Lijkt dus ook niet te reageren op de Metacam.
Ik wilde komende week foto's laten maken, maar nu heb ik dus het idee dat de warmte naar beneden trekt. Zijn kogel is niet meer warm, maar zijn hoef en kroonrand is iets warmer dan de andere benen. Ook staat hij er niet ol en als hij loopt, zet hij eerst de teen neer.
Zou dit toch misschien een hoefzweer kunnen zijn?

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 17:55

Bij hoefzweer, hebben ze mij altijd geleerd, kan je voelen als er pulsatie is in de koot. Geen pulsatie geen hoefzweer.

Mijn eigen merrie ging vorig jaar september ook ineens kreupel. Kogel dik, kogel niet dik. Behoorlijk kreupel tot bijna niet. Is bij Berger toch wel iets anders uitgekomen.

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-17 19:36

Oh die kende ik nog niet, morgen gelijk eens even voelen.

Ik stuur je even een pb over Berger :)

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-17 15:08

Vanochtend stond ik op het punt om een kliniek te bellen om foto's te laten maken. Maar het voelde toch niet helemaal goed dat hij niet op druk op het been of de Metacam reageerde. Hij liep vandaag weer wat slechter en zijn hoef/koot waren warm met uitstraling naar de kogel. Dus nog maar een keer de hoefsmid gebeld, voor mijn eigen gemoedsrust. Zou daar niets uitkomen, dan zou ik direct de kliniek bellen.

En wat blijkt, mijn gevoel klopte. Rechts voor zit hoogst waarschijnlijk een onwijze hoefzweer! Helaas zit die nog te diep om er uit te snijden. Had ik dat wel gewild, dan zou de hoefsmid de hoefwand moeten weg halen en dan was het einde rijpaard geweest. Als het echt moet, dan is het niet anders, maar gelukkig zijn er nog veel meer opties!
Nu moet ik hem twee keer per dag weken in Biotex. Ook staat hij weer in de paddock waar het op dit moment vrij nat is. Hopelijk komt de hoefzweer dan vanzelf naar buiten of kan de hoefsmid er straks beter bij.
Als dit niet helpt, dan laat ik alsnog een foto maken om te kijken waar de hoefzweer zit. Dan kan de hoefsmid gerichter een gaatje maken en het alsnog verwijderd.
Ik ben dolgelukkig! We zijn er natuurlijk nog niet en ik heb ook geen idee hoe het met het achterbeen staat. Omdat hij zo kreupel loopt op voor, kan ik hem niet longeren om te zien hoe hij met zijn achterbeen loopt. Maar dit is een zaak voor later, op dit moment is hij er namelijk niet kreupel mee dus kan ik mij richten op zijn voorbeen.

Als iemand nog tips heeft om hoefzweren te laten doorbreken, graag! :)

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 15:22

Staat je paard nog op de Metacam? Want toen mijn ruin een zweer had, heeft de veearts (die kogelartrose vermoedde) hem op de metacam gezet. Mijn hoefsmid gaf aan, dat dit niet heel handig is met hoefzweren. Je onderdrukt dan de zweer. Als je weer stopt, dan zal ie 3 weken later weer een zweer hebben, omdat het rijpingsproces werd stopgezet.

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-17 18:52

Oh dat wist ik helemaal niet joh, weer wat geleerd!
Eigenlijk ook wel heel logisch.. Stop er gelijk mee!

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-17 18:15

De zweer is door! Gisteravond zag ik iets doorkomen dat op een kuiltje/gaatje leek maar wist niet zeker of dat van de zweer zou zijn. Vandaag kwam de hoefsmid langs en na een paar keer snijden spoot het pus er uit! Het was aardig wat, dus een flinke zweer. Nu staat hij droog in de rijbak met keukenpapier, jodium en daar omheen een verband je rond zijn voet. Hij loopt nog steeds kreupel, maar niet zo erg meer als gisteren. Ben zo opgelucht, hopelijk loopt hij snel weer beter!

Als iemand tips heeft over de nazorg, dan mag dat natuurlijk ook altijd! :)

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 18:39

gelukkig valt het mee dus, nog weer wat aan zijn achterbenen gezien?

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-17 19:09

Nee tot nu toe nog niet. De hoefsmid zei dat het best kan zijn dat dit door overbelasting kwam omdat de hoefzweer dus al langer sluimerde en dit waarschijnlijk gecompenseerd werd. Zou opzich wel logisch zijn, zijn linker achterbeen is het zwakste been.

Maar goed, ik sluit nog niks uit! Zodra hij goed loopt laat ik hem rustig een beetje cirkelen, om te kijken of hij achter ook weer goed loopt. Van daaruit zien we wel weer verder!

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-17 17:14

Net als het goed gaat, gaat het uiteraard weer slechter. Been was vandaag dik tot de pijp en de straal en hoef ballen extreem zacht en pijnlijk. De hoefzweer liep ook nog steeds leeg.
Direct de dierenarts gebeld, is de ontsteking toch naar boven toe gekropen. Nu 4 dagen AB spuiten en weer Metacam geven. Ook moest de hoefsmid langskomen om nog een tweede gaatje in de hoef te maken (hier kwam enkel beetje bloed uit) en kreeg ik een hoef zak mee (stuk makkelijker!) Toen hij na het tweede gaatje even liep om te kijken of er iets uit kwam, liep hij beduidend beter én op de gehele voet! Er zit dus wel degelijk wat verbetering.
Morgenochtend weer contact met de dierenarts en dan maar in de gaten houden... We komen er wel!

Danjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 21:46

Hey Yacintha, hoe gaat het nu met je paardje?

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 21:59

Och, die ellendige zweren! Moet je ook weken, de voet in de biotex zetten? Hou ook het andere voorbeen goed in de gaten; doordat ze die gaan overbelasten loopt dat voetje risico op hoefbevangenheid en dus het kantelen van het hoefbeen.

En ik denk dat ik het al weet, maar mag ik weten welke fysio je erbij hebt gehad?

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-17 00:08

Het gaat heel goed met hem!
Vandaag was de laatste dag van de medicatie (vond het stiekem wel spannend om de AB te spuiten haha) en heb de hoefzak op vrijdag al omgewisseld voor verband. Hij vond dat ding verschrikkelijk, de gaten zijn mooi schoon en ik heb het idee dat dit ook beter is voor het been zelf.
Zijn been is nog wel dik. Het zakt ietsjes af, was eerst tot de knie en nu halverwege de pijp, maar niet warm of gevoelig. Ik ben vandaag een klein stukje gaan wandelen zodat hij de paddock uit kon en ik denk dat dit het been wel goed zal doen.
Het allermooiste vind ik dat hij weer goed loopt! Bij een krappe wending of oneven ondergrond doet het hem nog wel een beetje zeer, maar dat is logisch. Zijn straal en hoefballen zijn ook nog zacht en wat 'snotterig', maar ik kan er nu wel op duwen zonder dat hij flipt. Ook zijn linker achterbeen lijkt niets mis mee te zijn, tot nu toe!

Ik ben dus helemaal blij vandaag haha, heb weer een beetje goede hoop. Morgen heb ik telefonisch overleg met de dierenarts over de volgende stappen, ergens ben ik bang dat hij weer slechter wordt als ik stop met de Metacam. Maar dat gaan we zien.

@Rindin, ik heb vanaf maandag inderdaad geweekt in Biotex! Eerst twee keer per dag zodat de hoefzweer eruit kon, daarna 1x per dag om schoon te maken en verder in verband. Later kreeg ik dus een hoefzak waar ik 1x per dag schoon water met jodium in deed. Na twee dagen bleef het gat schoon en nu zit hij in een verbandje die ik elke dag verschoon :)
Mijn fysio komt uit Duitsland!

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-17 10:23

Vanochtend contact gehad met de dierenarts.
Ik mag stoppen met de medicatie, hopelijk blijft hij dan ook verbeteren!

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 10:33

gelukkig gaat het de goede kant op.