Paard om de haverklap voorijzers kwijt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xMercury

Paard om de haverklap voorijzers kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-16 11:32

Hoi hoi :)

Helaas is de winter weer aangebroken en is mijn merrie al voor de derde (!) keer haar ijzer kwijt in drie weken tijd. Rubberen springschoenen helpen helaas niet.

Het probleem is dat paardlief platvoeten heeft en dus toch enigszins wat bredere ijzers nodig heeft.

Eerlijk gezegd heb ik het helemaal gehad. Ze raakt haar ijzers makkelijk kwijt, maar drie keer in drie weken tijd is nu toch wel het toppunt en ik geloof niet dat dit goed is voor haar hoeven.

Nu ben ik natuurlijk naar andere oplossingen aan het zoeken. Paard staat op 4 hectare met enkel voorijzers en is natuurlijk af en toe heerlijk aan het scheuren door de wei en ik wil ook dat ze dit kan blijven doen. Ik ga haar niet op een postzegel weitje zetten zodat ze haar ijzers laat zitten :P Nu denk ik er steeds vaker aan om haar van haar ijzers af te halen, maar natuurlijk loopt ze zonder ijzers heel gevoelig...

Heeft er iemand dezelfde ervaring? Ik hoor graag jullie verhalen, want hier word ik zo moedeloos van :(

EDIT: Reacties zoals: 'Het ligt aan de smid' mogen jullie weglaten, want daar ligt het zeker niet aan :)
Laatst bijgewerkt door xMercury op 11-11-16 11:53, in het totaal 1 keer bewerkt

ElSea

Re: Paard om de haverklap voorijzers kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 11:37

Een goede smid zoeken. Ik heb bij mijn paard hetzelfde probleem gehad maar nu heb ik een smid die ze er zo onder slaat dat ie er niet op kán stappen. Waar ik voorheen altijd springschoenen om moest is dit nu geeneens nodig. En mijn paard staat ook op een grote wei/paddock.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 11:40

Een stalgenootje van mijn vorige stal haar paard had dat ook en de smid heeft toen de uitstekende ijzers achter lichtelijk omgebogen, daarna nooit meer last ervan gehad.

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 11:40

Zijn de takken van de ijzersterke niet te lang?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 11:41

Inderdaad, tijd voor een andere smid.
Ik had een paard die ze nooit aftrapte.
Ik kreeg een andere smid omdat de vorige met pensioen ging en was ook steeds de ijzers kwijt.
Andere smid genomen en het probleem was weer voorbij.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 11:43

Da's gewoon een fout van de smid. Oftewel de takken zijn te lang, of je paard zou een ijzer moeten hebben dat makkelijker afrolt waardoor het voorbeen sneller weg is voor het achterbeen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 11:49

Loopt ze nog steeds gevoelig als ze wat langer zonder ijzers loopt? :) Ik heb iig zoiets van, als ze niet heel nodig zijn... Lekker weglaten. En anders idd andere smid voor ijzers met kortere takken.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-16 11:57

Andere smit zoeken, doe ik zeer zeker niet. Ik heb een goede smid, daar ligt het niet aan. Ik heb in het verleden andere hoefsmeden gehad en die hebben haar vreselijk op haar voeten gezet en ook toen was ze altijd haar ijzer kwijt. Mijn vorige smid was ook een hartstikke goede, maar ook daar was ze haar ijzers wel eens kwijt. De smid die ik nu heb, is echt een kei van een vent met heel veel kennis en hij weet echt wel wat hij doet. :)

Samblabla, bedankt voor je reactie! Ik ga dat eens overleggen!

Gypsy, te lange takken valt denk ik mee (de dierenarts ziet ze graag nog langer, maar dit kan gewoon niet in de praktijk, tenzij je je paard natuurlijk dag en nacht op stal wilt laten :P). Ze heeft al een ijzer wat makkelijker afrolt..

Bizzybijtje, dat vind ik een goede! Ik ga ook zeker het zonder ijzers verhaal eens overleggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 11:59

:)) Zie nu pas dat jij het bent. Dak de stuntpiloot.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 11:59

naja mooi dat je zegt dat je een goede smid denkt te hebben. je verhaal laat echter wat anders zien. hij nagelt schijnbaar niet goed en zet je paard ook verkeerd. dit zou anders niet kunnen gebeuren.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-16 12:00

DarkoFoitzik schreef:
naja mooi dat je zegt dat je een goede smid denkt te hebben. je verhaal laat echter wat anders zien. hij nagelt schijnbaar niet goed en zet je paard ook verkeerd. dit zou anders niet kunnen gebeuren.

Gelukkig kun jij dat wel beoordelen van achter je beeldschermpje :') Practice wat you preach.

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 12:01

Ik zou zeker kijken of je paard op blote voeten kan, maar je moet het wel even de tijd geven.
Steeds een ijzer verliezen is inderdaad niet fijn voor de hoeven en daarnaast is het ook nog eens een kostbare hobby. Volgens mij kan een paard ook prima op blote voeten door het weiland rennen, dus daar heb je ze niet voor nodig.
En mocht na een tijd blijken dat het toch niet gaat zonder ijzers, dan zijn ze er altijd weer onder te slaan.
Ik heb het met die filosofie ook bij mijn merrie geprobeerd en zij staat nu bijna 3 jaar op blote voeten.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 12:01

Ik zou zonder ijzers zeker proberen. Op zich is het wel normaal dat ze in het begin iets gevoelig lopen, maar dat zou wel over moeten gaan. Zolang ze niet de hele dag op de stenen staat, heeft ze er ook geen last van.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 12:04

Als ie zo vaak zijn ijzers kwijt speelt kan ik ook alleen maar zeggen dat je smid ze er gewoon niet goed onder slaat. Hier ook eentje met ernstige platvoeten, staat 24/7 op weide zonder springschoenen en hij heeft ze er nog nooit af getrapt. Met de smid die hiervoor kwam was hij ze elke week kwijt. Dat was ik zat, dus toen de huidige gebeld en sinds al twee jaar nooit meer een ijzer af getrapt.

Wb de mensen die praten over zonder ijzers: paarden met platvoeten zijn vaak wel iets moeilijkere klanten om zonder ijzers te zetten. De jongeheer hier kan niet zonder ijzers; Enfin kan wel, maar dan blijft hij op eieren lopen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 12:05

xMercury schreef:
DarkoFoitzik schreef:

Gelukkig kun jij dat wel beoordelen van achter je beeldschermpje :') Practice wat you preach.

Dit is echt wel een gevalletje wat te beoordelen is van achter een scherm.
Heb het zelf ook ervaren en zo te lezen meer ervaringsdeskundige in dit topic.

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 12:06

xMercury schreef:
DarkoFoitzik schreef:

En toch heeft ze een punt. Die ijzers zitten er gewoon niet goed onder. Hoe en wat kunnen wij niet oordelen nee maar dat ze die ijzers er zo vaak onder uit trapt ligt toch echt aan de manier van beslaan.

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 12:07

je kan ook eens kijken voor goede hoefbalbeschermers, een stalgenoot van me had ze vroeger van Kalvakade, die waren super goed, weet alleen niet of die er nu nog zijn.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-16 12:09

Dankjewel Nadia en Lieke voor jullie reacties! Ik ga dat echt overwegen en zal dit tijdens de volgende afspraak ook overleggen.

Fijn dat je dezelfde ervaring hebt, Nadia! Ik weet dat ze gewoon kan blijven rennen in het weiland zonder ijzers hoor, maar dat heb ik een beetje knullig opgeschreven zie ik net. Ik bedoelde eigenlijk dat ik dus wil dat ze op het land kan blijven staan, zonder haar ijzers kwijt te raken. Er zijn namelijk al een aantal 'oplossingen' geweest die in het straatje van: 'Hou m lekker op stal.' 'Zet m in een kleinere wei.' passen :P

Nogmaals, ze raakt wel eens vaker haar ijzers kwijt, maar nog nooit zo vaak als de afgelopen weken (winter? regen?). Ik wil geen smid die er een te krap ijzer onder slaat en met een hoop nagels. Zulke smeden lopen er namelijk ook bij ons op stal, paard is nooit het ijzer kwijt, maar die wil je niet op zijn voeten zien staan. Ze is altijd al haar ijzers makkelijk kwijt geraakt. Echter met het natte weer is het sinds 3 weken gewoon verergerd.

Verder ga ik nu niet meer in op reacties die over de hoefsmid gaan. Prima als jullie daarover willen doorgaan, maar niet in mijn topic svp.

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 12:13

Dan zul wbt ijzers geen oplossing vinden...

Zou zeggen zet haar dan lekker bloot en hoop voor je dat dat goed gaat met platvoeten.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 12:14

Als jij echt ervan overtuigd bent dat je hoefsmid een hele goeie is, zou ik het probleem gewoon bij hem neerleggen. Dan moet hij dat dus zonder problemen kunnen oplossen. Want hoe dan ook, die ijzers er anders onder is echt de enige oplossing. Platvoeten zonder ijzers zetten is geen succes.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 12:15

Hij moet ze niet te krap onder slaan hij moet ze GOED onder slaan. Knol hier staat ook met een wat wijder ijzer én lange takken gezien de vorige smid het goed verknalt had en het nu dus een tijdje nodig is dat hij die heeft. En alsnog trapt hij ze niet af. En die staat ook gewoon buiten en doet onnozel (gisteren vloog ie weer door de weide als een debiel.)

Een ijzer dat zo vaak afgetrapt wordt zit er simpelweg niet goed onder. Maar goed, succes er mee verder. Wellicht laten de nagels los door de regen.... :)*

Verder eens met Ibbel. Waarom vraag je het aan onwetend bokt als je zo'n goede smid hebt?

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-16 12:17

Staan er bij jou blootsvoets, Koekeroekus?

Thanks, Ibbel. Ik ben er inderdaad van overtuigd dat ik een goede smid heb. Ik maak namen liever niet openbaar, maar als ik de naam hier neer zou zetten dan weten jullie echt wel dat het goed zit :) Ik begrijp de reacties ook zeker wel, maar ik ben het er niet mee eens dat het altijd per definitie aan de smid ligt. Vandaar :) De platvoetjes maken het idd lastig!

Fijn dat jij alle wijsheid in pacht hebt, Ayasha :D :D :D

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 12:17

Een krap ijzer met veel nagels is inderdaad geen oplossing. Daar heb je gelijk in, dat is dan ook geen kundige smid.
Maar dat is ook niet wat ik bedoel met zoek een andere smid.

Zoals het ijzer nu zit, zit het niet goed, te lange takken, te weinig afrol. Dat kunnen we inderdaad niet beoordelen vanaf hier.
En daar had jou goede smid al op in moeten gaan door anders te beslaan.
Nu zoek je niet in een oplossing maar een symptoombestrijding.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 12:22

Wat zegt je smid? Want die vindt het vast ook niet grappig dat hij zo vaak terug moet komen. Een goede hoefsmid heeft het vaak druk genoeg.

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 12:24

xMercury schreef:
Fijn dat je dezelfde ervaring hebt, Nadia! Ik weet dat ze gewoon kan blijven rennen in het weiland zonder ijzers hoor, maar dat heb ik een beetje knullig opgeschreven zie ik net. Ik bedoelde eigenlijk dat ik dus wil dat ze op het land kan blijven staan, zonder haar ijzers kwijt te raken. Er zijn namelijk al een aantal 'oplossingen' geweest die in het straatje van: 'Hou m lekker op stal.' 'Zet m in een kleinere wei.' passen :P

Mijn merrie staat ook gewoon op een groot weiland, op blote voeten. En linksvoor groeit haar voet ook platter in vergelijking tot haar rechtervoet. Dat was met een ijzer altijd al en zonder ook. Maar de 'smid' houdt hier goed rekening mee en de laatste maanden blijft haar hoef steeds beter in vorm. Elke zoveel weken komt de hoefsmid om haar te bekappen/voor het grote werk en tussentijds houd ik haar hoeven zelf bij. Ik zie dat de vorm daardoor constanter en goed blijft, maar het vergt wel meer onderhoud en dus meer moeite.
Maar ze staat nu zo netjes, ongelofelijk dat we dat voor elkaar gekregen hebben en dat op haar leeftijd (bijna 23 jaar) en met artrose.
Ik ben heel blij dat het gelukt is om haar op blote voeten te zetten, maar ik ben ook eerlijk...als dit niet was gelukt, dan was er weer een ijzer onder gegaan.