Hoeven scheuren bij nagels hoefijzer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vrachtwagen

Hoeven scheuren bij nagels hoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-16 11:42

Hallo,

Mijn pony staat voor op ijzers en bij de nagels beginnen zijn hoeven altijd te scheuren en brokkelen.
Iemand een tip wat ik hier tegen kan doen en wat eventueel de oorzaak is?

Groetjes

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 11:57

goede hoeven zijn ook een kwestie van gezond voeren en genoeg beweging.
je kan er voor kiezen om geen ijzers meer te doen en de hoeven goed bij te houden met vijlen/ bekappen. en je kunt met hoefschoenen rijden.

Moonlight17

Re: Hoeven scheuren bij nagels hoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 12:07

Ik heb het probleem ook met mijn bijrijpaard, maar heb ook nog geen oplossing gevonden. Ik heb dan ook wel beperkte mogelijkheden.

Vrachtwagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-16 12:58

Moonlight17 schreef:
Ik heb het probleem ook met mijn bijrijpaard, maar heb ook nog geen oplossing gevonden. Ik heb dan ook wel beperkte mogelijkheden.

Hoezo beperkte mogelijkheden?

Ik voer al biotine bij sinds een paar maanden, dit helpt wel iets.
Mijn paard heeft ook 4 witte voetjes.

Vrachtwagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-16 13:00

dingogirl schreef:
goede hoeven zijn ook een kwestie van gezond voeren en genoeg beweging.
je kan er voor kiezen om geen ijzers meer te doen en de hoeven goed bij te houden met vijlen/ bekappen. en je kunt met hoefschoenen rijden.

Thanks voor de tip maar helaas is dit bij mijn paard niet mogelijk

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 13:04

Dag Vrachtwagen. Wij hebben hier ook een paard dat last had van brokkelhoeven dat altijd begon bij de nagels. Op dit moment gaat het eindelijk fantastisch, maar de eerste 22 jaar van zijn leven was het niet veel.

Biotine hebben wij ooit geprobeerd, maar daar kreeg hij een nier koliek aanval op en we waren hem bijna kwijt. Dus wij hebben daar erg slechte ervaring mee. Ons paard heeft gemakkelijk droge hoeven. Zijn hoeven zijn erg verbeterd sinds we hier een inloop stal hebben met als ondergrond zand en we voor de ingang ook als het erg droog is, wat modder altijd hebben liggen zodat zijn hoeven regelmatig in de modder staan. We doen dit door er elke dag dan een emmer water over heen te gooien.
Dat is het enige wat bij ons heeft geholpen. Vetten, Voedings suplementen, etc. etc werkte niet. IJzers er af halen hebben we ook gedaan met als gevolg enorme problemen na een week waarvan het 2!! jaar duurde voordat hoeven weer "normaal" waren.

tarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 13:06

Heb een paard meegemaakt wat altijd brokkelvoeten had en zomers nog beroerder dan swinters ivm de droogte. Sinds die op biologisch voer staat is dat over :-)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 14:12

Tarek, mijn paard staat al sinds mensen heugenis op biologisch voer. Maar het lijkt net alsof het gras hier voor hem beter is dan in NL want opeens zijn de hoeven hier begonnen met groeien en doen het fantastisch.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 14:14

Het kan zijn dat er een schimmel in de hoef zit. Dan brokkelt de boel af.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 14:27

Vaker laten beslaan/bekappen of beter nog zonder ijzers...

Vanochtend nog een paard van de ijzers gehaald, waarbij de nagelgaten werken als perforatiegaatjes en de hele hoefwand loskwam omdat het rondom de nagels ook nog eens was gaan schimmelen. IJzers geven alleen maar ellende. Vrijwel alle paarden kunnen na een overgangsperiode prima zonder ijzers en anders heb je altijd nog hoefschoenen die je incidenteel kunt gebruiken.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 14:34

Ons paard heeft hier in de zomermaanden, zeker nu het zo droog is, ook snel last van. Hoeven scheuren in bij de nagelgaten. Je moet er op tijd bij zijn. Dus een weekje, of soms 2 weekjes eerder dan gepland naar de smid. Wat we verder doen is goed vet houden met speciale hoefolie. Sinds we dat gebruiken is het sterk verbeterd.

Vrachtwagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-16 16:15

pien_2010 schreef:
Dag Vrachtwagen. Wij hebben hier ook een paard dat last had van brokkelhoeven dat altijd begon bij de nagels. Op dit moment gaat het eindelijk fantastisch, maar de eerste 22 jaar van zijn leven was het niet veel.

Biotine hebben wij ooit geprobeerd, maar daar kreeg hij een nier koliek aanval op en we waren hem bijna kwijt. Dus wij hebben daar erg slechte ervaring mee. Ons paard heeft gemakkelijk droge hoeven. Zijn hoeven zijn erg verbeterd sinds we hier een inloop stal hebben met als ondergrond zand en we voor de ingang ook als het erg droog is, wat modder altijd hebben liggen zodat zijn hoeven regelmatig in de modder staan. We doen dit door er elke dag dan een emmer water over heen te gooien.
Dat is het enige wat bij ons heeft geholpen. Vetten, Voedings suplementen, etc. etc werkte niet. IJzers er af halen hebben we ook gedaan met als gevolg enorme problemen na een week waarvan het 2!! jaar duurde voordat hoeven weer "normaal" waren.

Bedankt voor je tip! Ik heb vanmiddag het zand voor de schuil stal flink nat gemaakt, wie weet helpt het?

Mijn paard heeft het ook in de winter, eigenlijk het hele jaar door.

Hij word iedere 7-8 weken beslagen. Zou dat nog eerder moeten?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 17:15

Heb je een foto?
Vermoed dat de smid te laag nagelt, dan krijg je dat heel snel, bij hoog nagelen niet.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 17:22

Elke dag een kwartiertje in de zwarte modder zetten. Spit een stukje om, water er in en dagelijks gebruiken evt bijvullen.
Pidumaitre: Leuk dat je tot de conclusie gekomen bent dat het werkt. Ik roep het hier al honderd jaar maar ik geloof dat ze me een ouderwetse muts vinden.. :)

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 17:36

Waarom zou zonder ijzers en hoefschoenen niet mogelijk zijn bij jou paard?

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 17:39

biotine voeren top mijn paard er geen last meer van

Vrachtwagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-16 17:43

Hij krijgt al biotine. van Pharmahorse.

Ik heb wel een paar foto's zoal met als zonder ijzer maar die zet ik liever niet op internet.
Mijn paard heeft artrose, vandaar dat ik denk dat hij niet zonder kan.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 18:00

Vrachtwagen schreef:
Hij word iedere 7-8 weken beslagen. Zou dat nog eerder moeten?
Hercule wordt nu zijn hoeven weer goed zijn ook om de 6 à 7 weken beslagen. MAAR toen zijn hoeven niet groeiden waren we erg blij met de smid die ze hier zo goed eronder sloeg dat ze zelfs na 10 weken nog goed zaten. Daardoor hebben de hoeven zich ook kunnen herstellen.

Wat ik hiermee dus wil zeggen, de frequentie van beslaan hangt ook af van de groei van de hoeven. Als de hoeven goed groeien kun je gerust om de 6 weken beslaan, maar anders is een of meerdere weken langer niet verkeerd. Ik ben benieuwd wat de modder met de hoeven van jouw paard doet.

Wat wij ook doen als we rijden, is de paarden ook altijd zoveel mogelijk door de modder laten banjeren (als deze er is).

mrie schreef:
Ik roep het hier al honderd jaar maar ik geloof dat ze me een ouderwetse muts vinden.. :)
Leuke post. Dus jij denkt dat het aan de modder ligt. Ik denk zelf dat het ligt aan het soberder gras, de modder en hele goede smid die ijzers er zo onder slaat dat ze nooit meer er af gaan := . Sinds we deze smid hebben, hoeven de ijzers nooit meer tussendoor vervangen te worden, en bij een paard waarvan de hoeven niet snel groeien is dat heel erg fijn want dat geeft minder beschadigingen.

Vrachtwagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-16 18:02

De hoeven groeien juist erg langzaam ondanks de biotine

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 18:07

Dat was hier dus ook. Dus als de ijzers er goed onder blijven zitten is het juist goed om wat langere tijd tussendoor te pakken. Dan heeft de hoef wat meer tijd om te groeien.

Vrachtwagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-16 18:09

Als ik geluk heb dan blijven ze tot 8 weken zitten, maar helaas is dat meestal niet het geval en trapt hij er 1 of beide al eerder af :(

Hij staat in het land met springschoenen. Tijdens rijden heeft hij ze ook om.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 18:11

Als dat zo is, dan kun je beter voor die tijd zorgen dat er nieuwe ijzers zijn want met aftrappen kan de hoef extra beschadigd worden.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 18:17

De oorzaak zijn de hoefijzers de oplossing is geen hoefijzers meer. Zonder hoefijzers is zeker voor artrose beter. Een goed bekapte hoef dempt, en hoef met ijzer geeft extra trillingen. Niet bevordelijk voor artrose.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 18:57

Biotine van kerabol icm keratine (soort nagelverharder) En idd goed nat houden het geven van wisselbaden warm koud kan de doorbloeding stimuleren! Laurierzalf op de kroonrand om de doorbloeding te stimuleren is ook een goede

Parisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 19:00

Insmeren met bodylotion

Klinkt gek maar heb er meerdere keren super resultaten mee gezien! Ik gebruik de goedkope variant van de action