Hoefijzers....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HopeDreamer

Hoefijzers....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-16 06:24

Hoi hoi!
Mijn pony heeft voor hoefijzers. Dit heeft ze omdat ze achteren wat hoog staat en voor een platte zool (gelijk met de grond zowat) hierdoor is ze op het harde erg gevoelig... De dierenarts en de hoefsmid raadden hoefijzers aan en nu loopt ze echt stukken beter. De hoefsmid en de dierenarts zeiden dat er nog een kans was dat ze uiteindelijk geen ijzertjes meer hoeft.
Hoe denken jullie over hoefijzers?

xSelina

Re: Hoefijzers....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 06:30

Ik vind ze helemaal niet slecht of iets, tuurlijk als het niet nodig is zou ik niet dat geld eraan uitgeven. Maar mijn pony heb ik ook zonder ijzers geprobeerd maar die kreeg toen een zoolkneuzing dus die heeft nu ijzers met leren zooltjes. Mijn paard staat teveel op zn hielen dus die moet ook ijzers. Kortom ik vind allebei prima zolang het maar het beste is voor het paard.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 06:30

Oh oh ik wens je succes met het topic. Een deel van de mensen zullen je keuze accepteren en zeggen dat ze hetzelfde zouden hebben gedaan.
Andere zullen zeggen dat alle paarden zonder ijzers kunnen, en mogelijk zullen ze je ook nog wat supplementen aanraden om te voeren voor betere hoeven, en de aanraden de ijzers er meteen weer af te halen.
Anderen zullen zeggen dat ze de ijzers maar 1ronde eronder laten en dan weer zonder proberen.
En anderen zullen iets van plakijzers aanraden.
Zoveel mensen, zoveel meningen.
Mijn mening?
Als het écht nodig is, dan is het écht nodig.
Maar persoonlijk zou ik bij zachte voeten en zolen ook iets proberen te vinden om de hoef van binnenuit te versterken. Maar als dat niet zoldoende helpt, zou mijn denkbeeldige paard gewoon op ijzers mogen blijven staan.

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 07:12

Idd zal de negatieve reacties maar negeren
Als de smid idd Ze goed kan corrigeren Zou het mogelijk zijn dat hij er weer vanaf zou kunnen komen
dit heeft alleen wel Tijd nodig

De mijne heeft Ze ook loopt veel aangespannen de stand van zijn hoeven staan is erg naar binnen hij loopt ook maaiend nu met speciale ijZers goed bijhouden is de stand van zijn hoeven een heel stuk beterd qua groei minder naar binnen toe
zomers had hij last van scheuren brokkel hoeven sinds ik biotine gebruik is dit weg

Je kan dus veel met ijzers maar ook supplementen

Succes meid

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 07:20

Ik ben nieuwsgierig naar hoe de hoeven eruit zien. Sommige hoeven hebben inderdaad echt ijzers nodig, al dan niet tijdelijk, andere hoeven zouden veel meer hebben aan een betere bekapbeurt. Bij hele platte volle zolen denk ik direct aan ondergeschoven verzenen maar of dat terecht is weet ik niet zeker. Het zou wel een verklaring zijn waarom ze zo veel beter loopt met ijzers.

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 07:21

Ik vertrouw mijn smid volledig en ik weet dat hij er liever ook geen ijzers onder slaat, dus als het moet, dan moet het.....
Verder zou ik op je eigen gevoel afgaan.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 07:40

Het belangrijkste is toch dat je paard nu goed loopt, dwz geen pijn heeft aan de voeten? Soms moet je buiten je eigen comfort zone stappen en dat is misschien nu wel het geval.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 07:57

Als het nodig is dan is het nodig. Ik vertrouw op het oordeel van de hoefsmid als deze het nodig vind het paard op ijzers te zetten vertrouw ik erop dat hij weet wat hij doet. En dat is dus in het belang van het paard. Ja er zitten nadelen aan maar het paard zonder ijzer laten staan zitten ook z'n nadelen aan zoals met alles.

HopeDreamer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-16 09:33

Er zullen vast wel wat negatieve reacties komen en de meningen zullen verschillend zijn, maar misschien kunnen we er ook wat van leren. :)
Ze loopt vooral met haar rechterhoef zonder hoefijzers direct op de grond met haar zool... Op gras/zand etc heeft ze daar niet zo veel last van, maar aangezien we veel buitenrijden en er toch wel heel veel harde grond is is ze heel gevoelig, elk klein steentje voelt ze dan en dat doet pijn. Als het niet nodig was dan had ze gewoon zonder gestaan. Maar als ze hierdoor daar geen last meer van heeft, waarom dan niet? Er is een kans dat het ooit weer goed komt en dan hoeft ze geen ijzers meer. :)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 14:33

ik zou zeggen gebruik de zoekfunctie eens. leesvoer genoeg waar je van kunt leren.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 14:53

Ik gok dat de anti-ijzer brigade je topic gauw gaat vinden :D

Mijn pony staat rondom op ijzers en mijn andere, inmiddels met pensioen, pony stond dat ook in de tijden dat ik nog met hem werkte. Ik heb niets tegen ijzers en mijn pony loopt fijner mét. Wel ben ik van mening dat als je pony gewoon fijn loopt zonder en de hoeven zich goed houden, je het gewoon even de kans moet geven om te kijken of het zonder lukt (in het algemeen, niet op ts gericht).

HopeDreamer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-16 18:12

Bij mijn pony heeft het echt geholpen, ze is nu weer ijzerloos :D

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 18:26

Natuurlijk. Dat is snel gegaan. Meestal duurt het langer dan 12 uur.

HopeDreamer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-16 06:20

Mizora schreef:
Natuurlijk. Dat is snel gegaan. Meestal duurt het langer dan 12 uur.

Hoe bedoeld u?
Toen ik het topic starte, kwam dezelde dag de hoefsmid voor haar. Ze heeft ongeveer 1,5 maand ijzers gehad.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 06:58

Ik behoor tot die anti-ijzer brigade ;) maar als je ijzers wilt moet je dat vooral doen :)

Veelal is een hoefijzer symptoombestrijding. In dit geval ook. Zool is plat, raakt de grond teveel, hoefijzer er onder en de zool raakt de grond niet meer. Maar wordt die zool daardoor minder plat? Nee.

Door op de juiste manier te bekappen wordt de zool minder plat (hol) en heb je dat probleem niet meer. Natuurlijk moet je paard niet gevoelig lopen in de tussentijd. Maar dan zou ik gaan voor hoefschoenen of tijdelijk je training aanpassen (asfalt vermijden)

HopeDreamer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-16 11:20

Maartje1990 schreef:
Ik behoor tot die anti-ijzer brigade ;) maar als je ijzers wilt moet je dat vooral doen :)

Veelal is een hoefijzer symptoombestrijding. In dit geval ook. Zool is plat, raakt de grond teveel, hoefijzer er onder en de zool raakt de grond niet meer. Maar wordt die zool daardoor minder plat? Nee.

Door op de juiste manier te bekappen wordt de zool minder plat (hol) en heb je dat probleem niet meer. Natuurlijk moet je paard niet gevoelig lopen in de tussentijd. Maar dan zou ik gaan voor hoefschoenen of tijdelijk je training aanpassen (asfalt vermijden)

De nagel en de rand groeit gewoon door. Ik heb zelf liever geen hoefijzers, maar als het echt helpt waarom niet :) Zo had ze geen pijn meer, en het heeft echt geholpen :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 11:33

De hoefwand heeft geen ruimte om te groeien. Zal omhooggedrukt worden en met name in de kwartieren. Mogelijk heb jr golven in de hoefwand en zie je dit ook inde kroonrand. Dus de "waarom niet" omdat het, zoals ik al zei, het symptoom bestrijd maar de oorzaak niet oplost. Door goed te bekappen pak je het probleem aan. Door dan bijv hoefschoenen te gebruiken of op zachte ondergrond te rijden heeft je paard ook geen pijn.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 11:51

Mijn paard staat voor ook op ijzers. Ze heeft een ontsteking op een lastige plaats waardoor een andere optie dan ijzers er niet is. Erg balen. Met de ijzers heeft ze in iedergeval geen pijn meer.. en dat is het belangrijkste! Ik zie haar niet meer voorzichtig lopen en het "schuiven" doet ze ook niet meer.
Als het moet, dan moet het inderdaad. Ze rent nu weer lekker rond

HopeDreamer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-16 11:01

Lizzyy schreef:
Mijn paard staat voor ook op ijzers. Ze heeft een ontsteking op een lastige plaats waardoor een andere optie dan ijzers er niet is. Erg balen. Met de ijzers heeft ze in iedergeval geen pijn meer.. en dat is het belangrijkste! Ik zie haar niet meer voorzichtig lopen en het "schuiven" doet ze ook niet meer.
Als het moet, dan moet het inderdaad. Ze rent nu weer lekker rond

Helemaal mee eens! :)

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 11:09

Het hangt er allemaal wat vanaf. Ijzers zijn symptoombestrijding, en een gemakkelijke manier om een band-aid op een probleem te plakken. Als je je er goed bij voelt, ga je gang, het blijft jouw paard! Gewoon netjes op blijven letten dat zij er geen last van ondervindt.

Ik heb zelf een haflinger met een zogezegd platte zool. Zij liep ook met haar zool vlak tegen de grond en liep zelfs niet meer gezond op grasbodem. Dit na een natuurlijk bekapper te laten komen. Vijf maanden had paardlief pijn, kon amper voet verzetten buiten. Ik heb besloten de bekapper buiten te gooien en de hoeven te laten groeien. Hoezee, daar was haar draagrand weer en ze liep plotseling niet meer op haar zool, hoe zou dat nou komen. Ze heeft inderdaad een plattere zool, maar niet in de mate die de bekapster beschreef. Nu is ze een echte gravel-cruncher en maakt het haar weinig uit waar ze loopt. Nu ze niet meer op haar zool wandelt is die ook steenhard geworden, for whatever reason. Gezondste hoefjes tot nu toe ;)

HopeDreamer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-16 11:24

Skyefate schreef:
Het hangt er allemaal wat vanaf. Ijzers zijn symptoombestrijding, en een gemakkelijke manier om een band-aid op een probleem te plakken. Als je je er goed bij voelt, ga je gang, het blijft jouw paard! Gewoon netjes op blijven letten dat zij er geen last van ondervindt.

Ik heb zelf een haflinger met een zogezegd platte zool. Zij liep ook met haar zool vlak tegen de grond en liep zelfs niet meer gezond op grasbodem. Dit na een natuurlijk bekapper te laten komen. Vijf maanden had paardlief pijn, kon amper voet verzetten buiten. Ik heb besloten de bekapper buiten te gooien en de hoeven te laten groeien. Hoezee, daar was haar draagrand weer en ze liep plotseling niet meer op haar zool, hoe zou dat nou komen. Ze heeft inderdaad een plattere zool, maar niet in de mate die de bekapster beschreef. Nu is ze een echte gravel-cruncher en maakt het haar weinig uit waar ze loopt. Nu ze niet meer op haar zool wandelt is die ook steenhard geworden, for whatever reason. Gezondste hoefjes tot nu toe ;)

Mijne heeft haar ijzertjes 1,5maand gehad en toen ze ijzers had liep ze beter dan daarvoor, en nu natuurlijk nog beter. Ik wil alleen dat ze geen pijn heeft♡

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 12:19

Sorry maar ik zou een paard echt geen 5 maanden laten afzien. Dan heb ik liever dat er gewoon een ijzer onder komt. Dan maar symptoombestrijding. Liever dan een paard onnodig pijn laten lijden. Hier ook een paard die al een tijd met pensioen is en nog steeds op ijzers. Tijdje zonder geprobeerd omdat ze dus met pensioen is. Idee van de hoefsmid maar ze ging alleen maar slechter lopen. Tot het punt dat ze dus helemaal niet meer op de verharding wilde lopen. Ijzers er onder en de volgende dag draafde ze weer fijn over de stenen. Natuurlijk heeft het z'n nadelen. Maar in sommige gevallen wegen de nadelen niet op tegen de voordelen.

HopeDreamer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-16 13:04

Tigra_ schreef:
Sorry maar ik zou een paard echt geen 5 maanden laten afzien. Dan heb ik liever dat er gewoon een ijzer onder komt. Dan maar symptoombestrijding. Liever dan een paard onnodig pijn laten lijden. Hier ook een paard die al een tijd met pensioen is en nog steeds op ijzers. Tijdje zonder geprobeerd omdat ze dus met pensioen is. Idee van de hoefsmid maar ze ging alleen maar slechter lopen. Tot het punt dat ze dus helemaal niet meer op de verharding wilde lopen. Ijzers er onder en de volgende dag draafde ze weer fijn over de stenen. Natuurlijk heeft het z'n nadelen. Maar in sommige gevallen wegen de nadelen niet op tegen de voordelen.

Inderdaad, zo denk ik er ook over...

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 13:09

Een paard dat blootsvoets niet zuiver loopt, loopt niet zuiver. Ook met ijzers niet. Natuurlijk moet je een paard niet met pijn laten lopen, dat beweer ik ook niet. Maar je moet wel het probleem aanpakken. Alleen een ijzer er onder slaan lost niet op. Integendeel dat verergert de situatie alleen maar.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 13:10

Tigra, TS, jullie begrepen me verkeerd. :) Ze stond al drie jaar op ijzers waardoor haar hoefwand helemaal afgebrokkeld was en er enorme scheuren waren ontstaan door al dat gewicht op een te kleine oppervlakte. Scheuren gingen niet weg, hoef droogde uit, het was geen doen op kasseien als het nat was. En ik kan die wegen niet ontwijken. Ik wist zelf weinig van natuurlijk bekappen maar aangezien mijn traditionele smid de ijzers niet wilde weghalen (je maakt je paard kapot, je kent het liedje wel.) haar gebeld. Ijzers afgehaald, ze liep perfect zonder. Zij begon paardlief korter en korter te bekappen tot ik geen hoef meer over had, "want zo moest het". Ik probeer hier enkel te illustreren dat er verschillende smeden zijn en dat je blootvoets niet moet afschrijven vanwege een rotte smid. Genoeg rotte appels. Ik heb haar in die vijf maanden niet gedwongen om over grind te lopen en heb haar hoeven dus ook niet "gehard". Die zijn pas hard beginnen worden toen ik de bekapster de laan uit stuurde.

Ik meen te zeggen dat de oplossing niet zo drastisch hoeft te zijn als ijzers. Soms is het correct bekappen en langer laten groeien van de hoef gewoon de oplossing.