Paard kraakt in achterbeen(en)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Love_Mirra

Paard kraakt in achterbeen(en)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-16 22:01

Hallo,

Sorry als er een ander topic voor is. Ik heb gezocht met de zoekfunctie en kom alleen oude topics tegen en misschien zijn er ondertussen wel nieuwe oplossingen. (maar ben ook niet zo handig met de zoekfunctie :+ )

Sinds dinsdag knakt mijn paard in het achterbeen. Ze mankt niet maar heeft het wel bij elke pas in stap en vaak in draf. In galop is er niets te horen en ook als je een erg korte draai maakt hoor je niets.

Het paard is 15 jaar, heeft nooit zwaar moeten werken. En wordt nu licht recreatief bereden.

De veearts is gisteren geweest en die denkt aan te weinig gewrichtsvloeistof. Hij zegt dat het paard er geen last van heeft. Er zijn verder geen foto's gemaakt, dat vond de DA niet nodig zolang ze geen tekenen van last vertoont.

MAar ik vroeg me af of jullie bokkers ervaring hiermee hebben?
En als ik glucosamine/MSM ga bijvoeren, zou dit helpen (of dan zelfs weg gaan)?
Is het bij jullie paard erger geworden?

Krypton

Re: Paard kraakt in achterbeen(en)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 20:34

dit hebben paarden bij mijn paardrijles ook ze hebben er geen last van maar die zijn rond de 20 volgens mij

Inge_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 20:37

Ik dacht ergens gehoord te hebben dat dit gewoon 'extra ruimte' in het gewricht is, daar hebben ze geen last van :)

shiir_urr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 20:54

Mijn D-Pony had dit ook, vooral in stap en dat knakte telkens loeihard! Ik hoorde het op een gegeven moment niet meer tot iemand mij er weer eens op wees :+
Hij is er echter 25 mee geworden en heeft in die 15 jaar dat ik ermee gereden heb nog nooit een pas kreupel mee gelopen en hij moest wel flink werken! Dierenarts kon ook niets vinden dus wij hebben er verder ook geen aandacht meer aan besteed.

:D

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-16 21:22

Dat zijn al heel geruststellende reacties :D

Hebben jullie glucosamine/msm bijgevoerd? Of iets anders misschien? Of gewoon niets?

shiir_urr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 05:07

Ik heb niets bijgevoerd :)

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-16 11:50

Verder niemand nog ervaringen?

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 07:41

Hier een ervaring. Een van onze paarden had dit ook. Was er niet kreupel of stijf bij. Sportmasseur erbij gehad, zij zei dat dat inderdaad luchtbelletjes in de gewrichtsvloeistof waren. Op advies van haar ben ik het paard 1 keer per dag opbouwend een lepeltje kokosvet gaan geven. (geen kokosolie, maar echt dat vet). na 2 weken een enorm verschil. Knakken was weg en de ingevallen rug trok iets bij. mijn advies dus: een goede osteopaat, een goede masseur en kokosvet :)

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-16 14:14

Osteopaat is al geboekt :) maar daar moet ik nog een tijdje op wachten.
En dat kokosvet, geef je dat nog steeds? Of was dat voor bepaalde tijd? En welke gaf jij?

bokkertjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 14:23

Mijn Fjordenmerrie, (wordt eind juni 24 jaar) heeft dit al 10 jaar in stap en draf,dit kon geen kwaad vertelde de dierenarts toen. :)

- Verder voer ik niks bijzonders bij.

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 18:23

Love_Mirra schreef:
Osteopaat is al geboekt :) maar daar moet ik nog een tijdje op wachten.
En dat kokosvet, geef je dat nog steeds? Of was dat voor bepaalde tijd? En welke gaf jij?

Ik gaf de eerste week 1 klein lepeltje (zo eentje waar je mee in de koffie roert :9 )
daarna een iets grotere (zo eentje waar je pudding mee eet :Y) en dat tot het potje leeg was.

Het kokosvet was van het merk Royal Green. de kleinste pot. Je kan het schijnbaar zo lang geven als je wil, maar ik ben na 1 potje gestopt. Merk nu, na anderhalve maand ongeveer, dat hij wel weer aan het inzakken is. Dus ik ga binnenkort weer beginnen.

Afbeelding

Juul08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 18:29

Ken twee paarden die ook knakken in de achterhand. Eentje is inmiddels 22 jaar en doet het nog super. Beide paarden hebben er geen last van lijkt zo

missfalki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 19:24

Mijn paardje heeft een tik in zijn achterbeen sinds september, met kont gevallen op de klep van de trailer. Dierenarts, osteopaat en paardenkraker bij gehad. Geven allen aan dat de tik niet erg is en paardje er geen hinder van heeft.
Maar voor de val had hij het niet, dus voor mijn gevoel blijft er iets niet goed zitten. :?
Het geluid verandert wel in hardheid (had soms het gevoel dat ik op stroomdraad reed) en is ook niet altijd aanwezig.
Gedurende 3 maand biosynov poeder gegeven op aanraden van de paardenkraker (omdat ik het geluid erg naar vond) maar dat had niet het verwachte effect. Is door de maanden heen wel minder hard gaan klinken en dat vond ik wel prettiger, maar niet weg gegaan.

De kokosboter gebruik ik zelf op aanraden van alternatieve arts heeft bij mij effect op niezen (had voordien het gevoel dat mijn hoofd dan uit elkaar knapte en voelde dit nog lange tijd) en minder last bij onverwachte bewegingen struikelen, hersteld sneller. Ik heb (aanhoudende) evenwichtsklachten. :roll:

Dus wel de moeite waard om het bij het paardje te proberen.
Kun je dit dan door zijn voer mengen?

Groet Karin.

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-16 21:39

Bedankt voor je uitgebreid antwoord xSanneE_98, ga meteen op zoek naar dat potje :)

En iedereen bedankt om zijn ervaringen te delen! Ben al erg blij (en stiekem ook opgelucht ;) ) dat het niets is waar ik me direct zorgen over moet maken :)

Edit: enorme typo

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 21:42

Volgens mij is het niks ernstigs. Dit is net zoals met je vingers knakken. Er kan een beetje lucht of ruimte zijn in het gewricht/kraakbeen en daardoor kan het knakken. Dit is verder niks ernstigs :)

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 21:57

Love_Mirra schreef:
Bedankt voor je uitgebreid antwoord xSanneE_98, ga meteen op zoek naar dat potje :)

En iedereen bedankt om zijn ervaringen te delen! Ben al erg blij (en stiekem ook opgelucht ;) ) dat het niets is waar ik me direct zorgen over moet maken :)

Edit: enorme typo

Graag gedaan!

^
Kokosvet kan je gewoon door t voer mengen, althans bij mijn paarden. Het is smaakloos (volgens mij), want zelfs mijn kieskeurige paard eet het op!

MJK_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 09:51

Mijn haflinger heeft ook al jaren een knakje in zijn achterbenen, heeft hier geen last van en kan geen kwaad! Sommige mensen hebben dit ook!

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 09:55

Mijn merrie heeft dit al van jongs af aan. In beide spronggewrichten. Ze wordt over een maand 21 en loopt als een tierelier. Nooit kreupel op geweest of zo en nooit iets aan gedaan. Ook nooit iets bijgevoerd.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 11:42

Mijn ruin heeft het ook al jaten en die is pas 6. Hij loopt verder goed. Ik ben alleen wel benieuwd naar dat kokosvet. Ik heb zelf kokosolie staan, maar dat is wit en hard. Dus niet vloeibaar. Is dat het? En wat doet dat kokosvet dan? Niet dat hij er last van heeft, masr ik vind het een naar geluid, dat knakken.

missfalki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 16:37

Fabster schreef:
Mijn ruin heeft het ook al jaten en die is pas 6. Hij loopt verder goed. Ik ben alleen wel benieuwd naar dat kokosvet. Ik heb zelf kokosolie staan, maar dat is wit en hard. Dus niet vloeibaar. Is dat het? En wat doet dat kokosvet dan? Niet dat hij er last van heeft, masr ik vind het een naar geluid, dat knakken.

kokos olie/vet van de royal green (zie afbeelding eerder in het topic) is ook hard en wit maar wordt doorzichtiger en vloeibaarder naarmate temperatuur stijgt. In de pan dus maar ook in de zomer bij hoge temperaturen. >;)

Ook ik vind het geluid heel naar en helemaal omdat hij het eerder niet had... :oo

Groet Karin.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 17:50

Maar ik snap het niet zo goed. Is dat vloeibaar worden bij hogere temperaturen goed of juist niet goed om te voeren?

missfalki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 18:19

Fabster schreef:
Maar ik snap het niet zo goed. Is dat vloeibaar worden bij hogere temperaturen goed of juist niet goed om te voeren?

Het vet is goed de werking blijft hetzelfde echter het verandert van vorm.

Gebruik het zelf ook en op mijn boterham vind ik het vloeibare maar niets, zet het dan in de koelkast maar is dan niet te smeren (schraap er wat af dan voor op mijn boterham) heb het er wel voor over want ik heb er wel baat bij.

Groet Karin.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 18:24

Wat merk jij ervan, als ik dat mag vragen?

missfalki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 19:53

Fabster schreef:
Wat merk jij ervan, als ik dat mag vragen?

Staat hierboven al in het topic, 1 bericht verder als het plaatje van de royal green kokosboter

Groet Karin.

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 16:47

Hoeft idd niet vloeibaar gemaakt te worden. Ik voer het gewoon als het nog in vaste vorm is. Paard proeft er niet zo veel van en eet het gewoon op met de brokken :)

LET OP! Het moet KOKOSVET zijn, geen KOKOSOLIE. :)