is dit een zoolkneuzing?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

funnyhorses

is dit een zoolkneuzing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-16 13:14

Vandaag is de hoefsmid geweest en zag bij onze tinker rode verkleuringen onder de hoef.
Alle vier de hoeven vertonen hetzelfde, ze is niet gevoelig en loopt ook niet onregelmatig.

Wel ben ik een paar dagen geleden sinds lange tijd met de pony over straat gaan wandelen.
Zou ze daar kneuzingen van kunnen oplopen?

Hoefsmid zei dat het niks met hoefbevangenheid had te maken.
Wie herkent dit?

Afbeelding

Phen

Re: is dit een zoolkneuzing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 13:16

Ik weet niet wat het is. Maar het lijkt mij dat als het in alle hoeven zit dat het van binnenuit komt en niet van buitenaf.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 13:17

Is ze niet bevangen?

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 13:18

kan een kneuzing zijn inderdaad. heb het alleen nog nooit zo groot gezien.

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 13:22

Voor een kneuzing vind ik het wel een hele grote plek en ook raar dat ze dat op alle vier de hoeven heeft. Lijkt me als het echt kneuzingen zijn dat ze daar dan toch wel gevoelig op zou moeten lopen. Zo nog nooit gezien.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 13:23

Kleine kneuzingen lopen ze niet zo snel gevoelig op, maar dit vind ik wel hele bijzondere kneuzingen. Ik zou zelf ook even contact opnemen via de mail met een da, om hierover te overleggen.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 13:25

is de stand van de hoeven veranderd door de smid?

Heb je met wandelen over kleine steentjes of grindachtige dingen gelopen?

Zijn de hoeven warmer dan anders?
Laatst bijgewerkt door mystery1980 op 25-04-16 13:27, in het totaal 2 keer bewerkt

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 13:25

Ik heb een mini die is sinds kort chronisch hoefbevangen, zijn hoeven zien er ook zo uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 13:28

Ook ik denk aan hoefbevangenheid. Even informeren bij je DA!

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 13:36

Ik wil niet wijzer doen dan jouw smid maar ik zou deze foto's toch even aan je DA laten zien. Zijn de hoeven ook warm? En voel je pulsaties in de kootholtes? Dat zijn toch wel de aanwijzingen voor bevangenheid.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 13:52

Lijkt wel op zoolkneuzing, staat jouw paardje kort op zijn voetjes?
Die van mij had het toen hij van de winter zonder ijzers stond en daardoor korte voeten kreeg, geen pas kreupel gelopen, maar toch van het voorjaar kneuzingen zichtbaar. Toen weer op ijzers gezet en nu zijn zijn voeten weer mooi aangegroeid en nergens geen plekjes meer te zien.
Mijn paard heeft vrij dunne zolen van zichzelf, dus misschien die van jou ook?

aukje98

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 14:02

kon de Hoefsmit dan niet zeggen wat het wel was? Hij heeft toch verstand van hoeven mag ik hopen.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-16 14:05

Ze is wel snel spierbevangen een probleem wat moeilijk onder controle komt.
Vandeweek weer donkere urine gehad terwijl ze normaal loopt en geen stijfheid toont.

Ze heeft geen pulsaties in de koten en de hoeven van alle drie onze pony's zijn even warm.
Ze vertoont ook geen gevoeligheid op de plekken.

We zijn over straat gelopen dus asfalt. Daarbij heeft ze wel wat druk gedaan dus wat gestuiterd zeg maar omdat ze nog niet verkeersmak is.

Haar hoeven zien er verder keurig uit geen rare adwijkingen.
Zouden dit ook afvalstoffen kunnen zijn ivm spierbevangenheid?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-16 14:06

aukje98 schreef:
kon de Hoefsmit dan niet zeggen wat het wel was? Hij heeft toch verstand van hoeven mag ik hopen.

Over hoefbevangenheid hoefde ik mij geen zorgen te maken hij vond het meer op kneuzing lijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 14:07

aukje98 schreef:

Dit dus :P Lijkt me dat de hs moet weten wat het is :=
Maar idd even de da mailen met deze foto's, ik ben wel benieuwd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 14:08

Oei, dat is een flinke plek!

Kan het zijn dat, omdat alle hoeven dit vertonen, dat je niet merkt dat ze slecht loopt omdat ze allemaal pijn doen?

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 14:20

Is deze hoef helemaal klaar? Hoeveel is er van de zool afgehaald? Heeft hij dunne zolen? Hoe is je paard gehuisvest? Ik zie nl dat er aan de achterkant nog wel wat afkan. Er zit nog steunselmateriaal en flare.
Heb je nog meer foto's? van de zijkant, voorkant e.d.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-16 14:21

@ koudbloedkim
Nee ze loopt echt niet gevoelig.
Ze is verder goed actief, dat maakt het ook zo raar met die spierbevangenheid die steeds de kop op steekt.
Ze plast dan donkere urine (echt donkerbruin) maar loopt verder normaal, is wel wat zuur qua humeur maar beslist niet stijf in bijv de achterhand.
Laatst bijgewerkt door funnyhorses op 25-04-16 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-16 14:23

Floortz schreef:
Is deze hoef helemaal klaar? Hoeveel is er van de zool afgehaald? Heeft hij dunne zolen? Hoe is je paard gehuisvest? Ik zie nl dat er aan de achterkant nog wel wat afkan. Er zit nog steunselmateriaal en flare.
Heb je nog meer foto's? van de zijkant, voorkant e.d.

Nee de hoef moest nog geraspt worden.
Ik zal straks foto's maken van de hoefstand. :j

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 14:29

Dit is een hele flinke koolkneuzing kan vanalles zijn. Maar is meestal niet recent maar van langer geleden.
Wat ik wel vind, waarom heeft hij zo onwijs lopen snijden in de zool ?
Ben benieuwd hoe de hoef er nu uitziet.

Qua spierbevangenheid (las ergens) kijk naar voeding/huisvesting en trainingsschema..
Geen suikers *zoals krachtvoer* goed hooi *geen kuil*, veel vrije beweging *maar weer niet teveel gras*
En niet in 1 keer zomaar 10 km gaan rijden maar opbouwen(bijvoorbeeld)

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-16 14:39

Marjo89 schreef:
Dit is een hele flinke koolkneuzing kan vanalles zijn. Maar is meestal niet recent maar van langer geleden.
Wat ik wel vind, waarom heeft hij zo onwijs lopen snijden in de zool ?
Ben benieuwd hoe de hoef er nu uitziet.

Qua spierbevangenheid (las ergens) kijk naar voeding/huisvesting en trainingsschema..
Geen suikers *zoals krachtvoer* goed hooi *geen kuil*, veel vrije beweging *maar weer niet teveel gras*
En niet in 1 keer zomaar 10 km gaan rijden maar opbouwen(bijvoorbeeld)

Er is echt niet veel van de zool afgegaan.
Het hele rantsoen is afgestemd op spierbevangenheid, ze staat in een paddock met stal dus nooit opgesloten.
Ze krijgt 2x daags handje geweekte grasbrok daar komt dan magnesium en vitaminekorrels bij. tevens krijgt ze elke dag Gluco Balance.
Wat ruwvoer betreft kan ik helaas niet anders dan kleine pakjes voordroog. Van hooi gaat ze hoesten en mest ze nog dunner.

Het is een paardje met een slecht verleden, is nu 2 jaar bij mij en ik heb niks dan tegenvallers gehad helaas.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 16:04

Herkenbaar mijn pony is ook spierbevangen geweest en levert altijd hoop zorgen op.
Maar *afkloppen* al 2 jaar goed in dr vel. Bewegen is het belangrijkste (vooral in vrijheid)
Daarom lopen ze hier op een paddock paradise..

Wat de hoeven betreft, er zal inderdaad niet veel afgehaald zijn. Maar snijden in de zool is niet gezond.
Als dit niet hoeft. Doe ik dit nooit. En zo te zien had jou paard een prima zool.
Enige in de kwartieren zie ik wat ruimte, als hier kwartier boogjes aangebracht zijn is dit erg gezond voor de hoef. Maar een gemiddelde smid doet dit niet.
Van een zool kneuzing hoeven ze geen last meer te krijgen. (als deze er aan het uitgroeien is)

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-16 16:46

Ik heb net nog aan de hoeven gevoeld, ze zijn allemaal even warm er hangen nauurlijk ook hele dikke sokken overheen. Wat ik voelde was dat de hoeven bovenaan iets warmer waren dan onder dus precies daar waar de sok over de hoef komt is het iets warmer maar niet gloeiend warm.

Onze hoefsmid doet normaal ook heel weinig van de zolen afhalen, hij zegt zelf al dat het niet goed is om veel eruit te snijden. Nu heeft hij ietsje meer eraf gehaald omdat die verkleuring naar boven kwam.

Ik heb de foto ook naar mn dierenarts doorgestuurd met het verhaal erbij ik wacht nog op antwoord.
Ik hoop dat het geen ernstig iets is want ik weet zo langzaam aan niet meer hoe ik het goed moet doen niks schijnt te helpen. ;(

Het ging zo goed de laatste tijd met dr spierbevangenheid en ergens zal het wel weer fout zijn gegaan en dan plast ze weer donkere urine.
Ik behandel haar al als insulineresistent en been zeer voorzichtig met voedsel. Ze komt niet op gras maar loopt met de andere pony's in een zand paddock en krijgt een beetje voordroog in een slowfeeder.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 17:55

Heb je haar getest op spierwaardes ?
Evt vit e & selenium bijvoeren.

Wat ik met de zool doe. Is met hoevenkrabber erover. Alles wat je er dan af kan krabben. (Oude zool) maar niet erin snijden. Veel paarden gaan daarom gevoelig lopen.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-16 18:08

Ja spierwaardes waren verhoogd idd.
Morgen begin ik met vit. ESL erbij te geven. Voorheen heb ik chevivit gegeven en bij een tweede bloedonderzoek waren de waardes van vit E en selenium maar heel licht gestegen ik had toen verwacht dat het hoger zou zijn dus ik geef weer E bij voor het beter afvoeren van de afvalstoffen.

Ze heeft nooit gevoelig gelopen maar wat mij van het begin af aan opviel was als ik met de hoevenkrabber over haar zolen deed krabben dat ze dan reageerde zoals een mens zou reageren als je die zacht onder de voeten kietelt.

Dit zou weer samen kunnen hangen met magnesiumgebrek dat heeft ze nml nog steeds vandaar dat ik ook richting insulineresistentie denk.