Pony spontaan kreupel.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Relien

Pony spontaan kreupel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-16 12:41

Vanmorgen werd mijn pony spontaan kreupel na een buiten rit.
Ik zet het hier neer om te kijken of er meer mensen zijn die dit meegemaakt hebben.
En eventueel mee kunnen denken.

Info pony

Leeftijd: 20 jaar
Ziekte geschiedenis:
Cushing.
7 jaar geleden ooit op de foto geweest toen hebben ze wat gezien maar dat was zo klein dat ze het nog niet mochten benoemen. (spat)
Pony is altijd heel gevoelig op het rechter achter been. (ontstekingen, zweren, Stijf) Hij staat vaak op rust met dit been. En ik merk dat het in de bak ook zwaar word voor hem en dan lijkt hij er ook door te zakken.
Buitenrijden geen enkel probleem.

Afgelopen dagen:

Ik heb afgelopen zondag de endurance zeeland met hem gereden. Deze heeft hij super uit gelopen met een 3e plaats.
Totaal geen problemen met zijn benen gehad. Ook maandag geen problemen gehad hij kwam soepel zijn box uit. Smiddags rustig stap rondje gedaan om zijn spieren niet meteen stil te zetten.
Gister heeft hij een dagje vrij gehad wel gewoon lekker naar buiten geweest

Vandaag:

Vanmorgen ben ik even een klein rondje buiten wezen doen.
Gewoon goed ingestapt daarna de route in draf en een normaal arbeids galopje afgelegd.
Pony was vrolijk oortjes er op geen onregelmatigheid te voelen. Enige wat op viel was dat hij graag in de berm wou. Iets wat hij normaal niet doet. Eigenlijk niet te veel aandacht aangegeven. en gewoon de berm in gegaan misschien waren zijn voetjes wat gevoelig.
Daarna het zelfde stuk als instappen weer uitgestapt.
Pony komt zonder hijgen weer terug op stal.
Eenmaal op het terein blijft ik even stil staan bij de stal eigenaar en doe even een praatje.
Vervolgens wil ik de stal in lopen om hem af te zadelen.
Toen hinkte hij in eens op 3 benen. (dus niet zien verstappen vanuit stilstand op 3 benen.)

Hij ging op de punt lopen en na 3 stappen leek hij er iets meer druk op te zetten.
Vervolgens bleef hij in zijn box op 3 benen staan.
even laten rusten na 2 uurtjes bleef hij nog steeds veel het been op rust houden enkele keer zetten hij er iets druk op.
Toen maar de DA gebeld. Ik vermoede een acute hoefzweer omdat hij ook zo op de punt leek te drukken.
De DA kwam en kon geen hoefzweer ontdekken. En ook geen warme plekken op het been. Alleen een hele lichte verdikking rond de kogel maar pony is bekend met snel vocht rond de benen.
DA heeft dus eigenlijk ook geen idee. Ze denkt misschien een overbelasting. Pony leek nu wel iets beter te gaan staan op het been inmiddels. hij liep niet meer volledig op de punt van de hoef maar je zag wel duidelijk dat hij de sprong en kogel niet wou belasten/ buigen.

Nu heeft pony novacam en moet hij het rustig aan doen.

Maar ik wil eigenlijk wel weten wat het is. Hij is al ouder en dat been heb ik al vaker mijn twijfels over. Ik heb dus ook maar aangegeven dat ik nu wel is een keer foto's wil maken al is het maar meer voor mijn geruststelling.

Morgen belt mijn eigen DA mij even er was nu een invaller deze kent mijn pony ook goed.
Maar ik ben toch wel bezorgt.

Mijn vraagtekens bij een overbelasting zo spontaan.
Wat kan er nog meer zijn dat hij zo ineens kreupel staat.

Zijn er misschien mensen hier die dit wel is mee gemaakt hebben.
En ook doe ik goed aan foto's misschien loopt hij morgen wel weer stukken beter, moet ik dan nog wel een foto laten maken ?

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 12:43

Dat een DA geen hoefzweer kan ontdekken wil niet zeggen dat die er niet zit. heb 2 keer gehad dat er na het onderzoek van een DA een paar dagen later toch nog een hoefzweer uit kwam geklapt.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 12:48

Ik gok toch op een hoefzweer :o Kan door een steentje of een kneuzing zijn. Na een dag of 3 is die zweer normaal perfect te lokaliseren en uit te snijden. Maar of die novacam dat '' proces '' niet gaat vertragen is de vraag natuurlijk. Met cushing krijgen ze ook wel eens gevoeliger hoefzolen, dus zou mij niks verbazen, die hoefzweer.
Niet panikeren zou k zeggen, kijk het even aan en vandaag of morgen nog niet aan/in die hoef laten prutsen, dat is te vroeg voor een zweer.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 12:49

Ik zou het even een weekje aankijken met pijnstillers. Heeft de va advies tot stappen op het harde en afspuiten met koud water gegeven? Nu al foto's maken en/of scannen zou ik nog even niet doen tenzij de pijn echt ondraaglijk is voor de pony. Op foto's zie je overigens alleen de harde delen en scan weke delen zoals pezen. Ik gok op het laatste overigens maar dat is puur speculeren. Peesblessure kan ook zo opeens optreden. Bij een vermoeden van hoefzweer zou ik je hoefsmid laten komen.

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 12:53

Lijkt mij ook een typisch gevalletje hoefzweer. Dat de DA het niet kan vinden zegt niet alles, beter je hoefsmid er naar laten kijken. Wat je nu zou kunnen doen is de hoef in Animalintex zetten, dan zie je wel of er een zweer zit want trekt het de rommel er wel uit. Dat kun je makkelijk zelf doen, hoeft er ook niet gesneden te worden in de hoef.

DatBenIkNou

Re: Pony spontaan kreupel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 13:15

Soms zit het heel diep en zal het echt uitgesneden moeten worden. Mijn hoefsmid moest een keer 4x in 1 week komen voordat hij het eindelijk te pakken had. Paard stond echt op 3 benen, heel pijnlijke voor ze!

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-16 13:16

Pezen die ze kon voelen voelde goed.
Maar met een acute hoefzweer moet er toch wel iets van een pulsatie zijn

Deze was er totaal niet. Vorige keer had mijn pony een hoge hoefzweer.(Toen was er wel een pulsatie te vinden) Konden we eerst ook niet vinden maar na wat rond getik rond de boven kant reageerde hij..maar nu konden we heel de hoef met een hamer bewerken bewijs van spreken en niks.

Ik ging hij tijdens het onderzoek niet meer op zijn teenlopen maar leek hij te knikken tussen hoef en kogel..

Ik hoop natuurlijk nog steeds op hoefzweer.

Foto was ik toch al wel van plan binnenkort meer om te weten wat er zit omdat hij toch een stuk stijver is met dat been en in de bak er soms Door zakt (dat gebeurt alleen in de bak) en soms niet van zijn rust af wil.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 13:19

Net als mensen hier boven, ik zou hem lekker gaan weken in de biotex, kans is groot dat er toch een zweer in zit. Iets dikke kogel is daarbij helemaal niet raar. Ook als het geen zweer is kan dat geen kwaad.

Niet te veel novacam, dat remt te ontsteking terwijl hij eigenlijk moet rijpen. En weken, tot boven zijn kroonrand, want als hij hoog zit kan hij er daar ook uit komen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 13:58

MD >> BEH

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 14:01

Ook voor mij klinkt het heel erg als een hoefzweer.. Voor de zekerheid goed schoonweken kan nooit kwaad :)

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 14:46

Er is meestal wel pulsatie bij een hoefzweer, niet altijd. Vandaar dat 1 van de dierenartsen toen zeker wist dat het geen hoefzweer was, hij voelde geen pulsatie en het paard reageerde ook niet op de tang. 2 Dagen daarvoor hadden er nog 2 hoefsmeden de hoef onderzocht, die voelden wel pulsatie maar konden ook de zweer niet vinden. 3 Dagen later brak de zweer er zelf uit.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 14:52

Ook ik vermoed een hoefzweer.

Maar ik wil ook even een complimentje geven, je pony is 20 jaar, heeft cushing en kan toch nog endurance lopen. Geeft voor mij wel aan dat je goed voor hem zorgt :)

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-16 14:59

Bedankt voor alle reacties. Ik zal voor alle zekerheid toch gaan weken 2x daags. Morgen belt mijn eigen dieren arts Die kent hem ook heel goed dus miss heeft die ook nog wel een andere visie..

Ik hoop ook zeker dat er nog een hoefzweer uit komt poppen

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-16 09:08

Update van vandaag.

Pony belast de voet weer. maar sleept er heel erg mee.
Ik gooi hem in de ochtend even in de bak zodat hij kan rollen hij staat binnen als de rest naar buiten gaat.
nu kwam er ineens een motor voor bij de bak en maakte hij een paar draf passen. Opzich loopt hij echt niet kreupel maar soepel loopt het achter been niet en hij sleept er ontzettend mee.

Ik begin dat toch te twijfelen aan de hoefzweer.. hij heeft natuurlijk nu de pijnstilling dus het beeld word goed vertekend.
ook heb ik zijn ene hoef weer gecontroleerd en op het moment dat ik hem neer wou zetten wou hij niet meer op het been staan. (ik heb niet getikt of dergelijke eigenlijk alleen met blote hand vuil weg gehaald en gevoeld naar warme plekken.?

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 11:04

Kan je hoefsmid niet even langskomen vandaag?

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-16 11:17

Datbeniknou.

in mijn laatste bericht bedoelde ik dat ik zeer betwijfel of het een hoefzweer is omdat hij nu zo sleept en totaal niet meer op de punt gaat staan het hele hoefzweer beeld is vandaag weg zie nu juist een pony die zijn hak niet volledig wil buigen.

Ik ga vanmiddag weer kijken en hou hem goed in de gate ik blijf gewoon weken. op dit moment staat hij niet meer op 3 benen dus laat ik het even zo verlopen.

Wel met mijn eigen dierenarts contact gehad dat we de novacam kuur afmaken en kijken hoe hij dan reageert. dan kan ik ook kijken of eventueel een zweer terug komt.
en dan beoordelen of ze toch is niet foto's maken omdat hij toch al een geschiedenis met dat been heeft.

Marti19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 11:55

Ik zit met het zelfde.
Maand geleden ook pony kreupel, is alleen te zien in draf.
Linksom op de volte hinkt ze met haar binnenbeen.
Heb 3 1/2 week geleden de da laten komen.
Hoge buigproef en lage buigproef is gedaan.
Da vertelde dat ze linksvoor onder de knie pijn heeft.
Ik moest haar 1 week novacam geven en 4 weken rust geven.
Mocht er wel 15 minuten mee stappen, en mocht haar niet bij andere paarden buiten zetten.
Als de 4 weken om zijn, dan mag ik weer gaan kijken of ze weer recht loopt.
Zo niet dan weer afspraak maken met da.
Dan gaan ze kijken via verdoving op welke locatie de pijn zit.
Om dan met röntgenfoto's of echo te kijken wat er aan de hand is.
Hoefzweer is naar gekeken dat was het niet.
Ook geen dikke en of warme been.
Het is nu nog echt een raadsel wat het is.
Sorry voor mijn lang verhaal.

edith2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 22:37

Hoe is het er nu mee?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 22:46

staat hij zonder ijzers? kan het zijn dat zijn hoeven gewoon te kort geworden zijn door de vele belasting?
Zolang hij dan loopt en de hoeven warm zijn voelt de pony het niet zo, na het stilstaan kan het ineens inslaan. Ik zou oppassen voor een bevangenheid eigenlijk, ook omdat ze wel goed reageerd met de pijnstiller. En even het hoefbeen op de foto laten zetten.

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-16 09:42

Hey allemaal.. Pony staat bnog steeds op de novacam ik verwacht dat er nog voor 1 a 2 dagen in de fles zit (kan niet zien aangezien het een wit flesje is)

Hij loopt er nu wel beter op je ziet er in stap in ieder geval niks aan. Hij zet er ook weer gewicht op. Het valt me wel op dat hij met poetsen er niet meer mee op rust gaat staan. Iets wat hij voorheen altijd deed. Ook voor dat hij kreupel werd. Weet niet of ik dat nou een goed teken vind. Betekend miss toch dat er wat meer in dat been zit.
Hij doet met korte draaien wel voorzichtig met het been.

Ik heb met de DA afgesproken zodra de novacam gestopt is aan te kijken hoe het dan gaat. En als het goed blijft gaan langzaam aan weer op te bouwen door buiten lekker recht uit te gaan stappen.

@ Smurffie: Hij staat zonder ijzers. Hoefsmid is 3 weken geleden geweest heeft hem vanwegen het buiten rijden niet volledig kort gekapt. Omdat hij ook al heel mooi stond. en wij rijden op het harde met hoefschoenen. maar de laatste week ben ik eigenlijk alleen maar in bos enz gaan rijden dus ook geen harde ondergrond.

Mag ik vragen waarom jij de waarschuwing voor bevangenheid geeft? Bevangenheid komt toch voornamelijk in de voorbenen. hier heeft hij geen last van.

Edit: hij staat op dit moment nog op stal en sochtens en smiddags haal ik hem er even uit voor een klein stukje stappen of hij mag even rollen in de bak. (helaas hebben we 2 etterbakken in de groep die hem weer laten rennen dus kan hij niet mee met de rest)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 10:05

Omdat als hij kort staat het hoefbeen te dicht op de grond kan komen, dan is er ook sprake van bevangenheid. Veel mensen denken dat dit alleen bij overgewicht kan maar wij hebben hier een magere pony gehad die een te dunne zool had, daardoor werd het hoefbeen gevoelig, ijzer eronder en pony liep nadat de bevangenheid weg was prima. ( was al lang bezig met zoeken naar wat het nou was)

Bevangen kan in dit geval ook alleen de achterhoeven zijn, omdat het kan dat die eerder slijten dan voor. Alles wat je schrijft aan symptomen komt mij zo bekend voor dat ik gelijk hier aan dacht. Er is niet perse harde ondergrond nodig om te slijten en een dunne zool kun je niet altijd wat aan doen.

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-16 10:11

@ smurffie: Bedankt voor de info. Ik neem het zeker mee. Ik ben van plan te kijken wat er gebeurt als de pijnstilling stopt. Nu valt mij vooral heel erg op dat hij veel minder op rust staat met het achter been wat voor mij wel zegt dat hij daar dus vaak wel ongemak heeft.
Komt dit weer terug wil ik toch foto's laten maken. Dan pak ik jou verhaal ook gelijk mee in de kliniek.

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-16 12:08

Weer een update.

Helaas is vanmorgen weer het zelfde voor gevallen. Hij had weer overduidelijk last van het been. Iets minder heftig dan de vorige keer.

we zijn begin deze week weer begonnen met heel rustig op bouwen.. en hebben miss 4x er op gezeten in totaal.
Vanmorgen rustig ritje met stal genootje buiten. Klein stukje gedraafd voor de rest alleen gestapt.
Toen we bijna bij stal waren merkte ik dat hij slomer ging lopen maar opzich niks bijzonders aangezien ze dat wel vaker doen als we bijna bij stal zijn..

Na telefonisch contact gehad te hebben met de dierenarts hebben we besloten naar de kliniek te gaan.
Aanstaande dinsdag kan ik terecht in moerbeke bij de bosdreef.

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 12:15

Kom even binnenvallen maar je zei een paar berichten terug dat je aan de hak dacht?

Heb je de dierenarts als eens laten kijken naar spat? Zou miss wel verklaren dat ie na belasting weer kreupel is. En je er in stap weinig van ziet.

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-16 12:18

Koekeroekus schreef:
Kom even binnenvallen maar je zei een paar berichten terug dat je aan de hak dacht?

Heb je de dierenarts als eens laten kijken naar spat? Zou miss wel verklaren dat ie na belasting weer kreupel is. En je er in stap weinig van ziet.

Ik dacht eerst ook aan de hak. en ook aan spat aangezien hier ooit iets gezien is maar toen eigenlijk nog te klein was. Maar vanmorgen leek het toch lager te zitten. tussen de kogel en hoef. Hij houd dat gedeelte ook erg stijf.

Het rare is dat er ook weer geen verdikkingen zijn of extreem warmere plekken.
het beeld dat hij vanmorgen liet zien was totaal niet zoals een hoefzweer hij bleef niet de druk op de teen zetten maar wou geen belasting op het been.