Artrose , wanneer pijnstilling?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Inge

Artrose , wanneer pijnstilling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-16 09:07

Bij onze 10 jarige merrie is vorig jaar artrose vastgesteld in haar kootbeen/kootgewricht .
Sinds dien is ze met pensioen , momenteel gaat ze snachts op stal en overdag buiten .
Maar in draf loopt ze kreupel , ze probeert hierdoor zo min mogelijk te draven.
Wel is er vrolijk en lief maar dat ze niet wil draven baart me zorgen.
Ze krijgt nog geen pijnstilling , ik ben ook bang dat als we eraan beginnen we er niet meer vanaf geraken, en zo goed voor de maag is het ook niet.
wanneer begin je aan pijnstilling ? Als ze kreupel in stap is , nu ?
Onze dierenarts vindt dat we dit mee mogen beslissen, hij ziet haar niet dagelijks , maar voor lange periode op pijnstilling heeft niet zijn voorkeur.
En wanneer moet je de pijnlijke beslissing nemen , Pasja is echt ontzettend lief, voor alle paarden voor ons , liefste willen we dat ze 40 wordt , maar ik wil niet dat ze pijn heeft.

Zelf kijken we met een verliefd oog naar haar en wordt misselijk aan de gedachte dat ze er ooit niet meer is , dus daarom vraag ik meningen en ervaringen van jullie.
Al onze kneusjes geven ons zoveel liefde maar dit blijft de moeilijke kant eraan :(

Dit waren de foto's van haar :
Afbeelding

Afbeelding

http://boktimg.nl/img/m/G3iN6j.jpg
Laatst bijgewerkt door Gini op 16-04-16 07:53, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max. 2 foto's zichtbaar, de rest in link

MHK

Re: Artrose , wanneer pijnstilling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 09:16

Ik heb hier thuis ook een pony staan met artrose in zijn rechtervoorknie. Hij heeft alleen een hele andere leeftijd, hij is 25 jaar. Hij kreupelt ook in de draf. Hij staat 's nachts binnen en overdag buiten. Hij oogt verder vrolijk en blijft mooi dik. Maar wij zijn wel tot de beslissing gekomen dat hij niet op pijnstillers gaat. We kijken het deze zomer aan, maar de kans is aanwezig dat we aan het eind van de zomer de beslissing nemen om hem in te laten slapen. Op dit moment denk ik dat hij zijn leven nog leuk vindt, maar het blijft lastig. Ik heb binnenkort de dierenarts hier voor een ander paard en ga dan toch in overleg wat te doen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 09:24

Hmm, ik zou eerst eens verder gaan graven dan dit als artrose afdoen. Op foto's kun je geen kraakbeen zien, dus artrose is eigenlijk al niet direct aantoonbaar, alleen indirect. En indirect wil zeggen dat je een duidelijke gewrichtsspleetvernauwing (en sclerose en osteofyten) moet zien.
Ik zie wel een nauwe gewrichtsspleet zowel in kootgewricht (onder het kootbeen) als kogelgewricht (boven het kootbeen) maar ik zie nog steeds een spleet, wat aangeeft dat er dus nog 'iets' tussen zit, en dat 'iets' is kraakbeen en synovium.
Ik zie ook wel iets wat osteofyt zou kunnen zijn bij het kogelgewricht, maar niet wereldschokkend, en sclerose is helemaal niet duidelijk aanwezig. Kan ook aan de foto's liggen natuurlijk, die zijn niet denderend.
Ik zou hier dus een paard niet hevig kreupel op verwachten (maar ik ben geen DA) en verder kijken naar bv collateraalbandjes.
Verder zou ik beide gewrichten een keer met hyaluronzuur laten inspuiten, kijken of dat verbetering geeft. Dan weet je dat dat het tóch is en hoef je dus niet verder te zoeken.

Hij heeft overigens wél cystes en botwoekering in het kootbeen zelf, maar dat is geen artrose.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 11-04-16 09:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Rudet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 09:25

Toen mijn paard onregelmatig werd in draf door haar artrose heb ik ook ontzettend in tweestrijd gestaan. Ik wilde haar niet missen maar vond de pijn/ongemak wat ze had niet acceptabel en in strijd met het welzijn van mijn paard. Ze is 18 geworden en het liefst had ik gehad dat ze 50 bij me was geworden maar dit is het beste wat ik voor haar kon doen helaas

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 09:31

Is het geen optie eerst naar een supplement te kijken ivm pijnstilling? Zoals je al zegt grote kans dat pijnstilling voor langere tijd is. En supplement is minder schadelijk lijkt mij

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-16 09:44

Volgens deze dierenarts en onze eigen dierenarts heeft ze artrose , ze hebben afzonderlijk haar onderzocht , buigproeven , verdoven en buigproeven en twee jaar terug heeft onze eigen dierenarts haar ook ontstekingsremmer in eerste instantie gegeven plus een vloeistof waar we haar been mee moesten insmeren .
Toen het niet verbeterde zijn we voor foto's gegaan , en deze dierenarts noemde het artrose en min of meer afgeschreven , ze zei toen ook je kan het gaan inspuiten maar dit is puur tijdelijk .

Pasja is een hele lieve merrie maar kan slecht tegen drukke situaties ,dan gaat ze enorm stressen we willen haar niet nog meer kliniek bezoek en dus trailer rit aandoen .
Als ze loopt hoor je overigens bij elke stap een knakkend geluid in het gewricht .
De foto is overigens van juli 2014 , we zouden evt eens nieuwe foto's kunnen laten maken hier thuis om te zien hoe het er nu uitziet , maar ik wil haar echt geen onnodige stress bezorgen.

Ze krijgt overigens primeval gelatinaat als supplement

Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 09:47

Mijn paard heeft al 8 jaar artrose in beide voorbenen maar staat zonder pijnstilling.
Zolang hij niet kreupel is mag die genieten van zn pensioen.

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-16 09:53

Michelle_ schreef:
Mijn paard heeft al 8 jaar artrose in beide voorbenen maar staat zonder pijnstilling.
Zolang hij niet kreupel is mag die genieten van zn pensioen.

Maar dat is het nou juist ,ze mag altijd blijven , liefste zelfs , maar dat ze probeert zo min mogelijk te draven ziet er gewoon sneu uit , of is dat vermenselijken ?

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 09:56

Ben het eens met Ibbel, vind de gewrichten er nog best netjes uit zien. Dat zou ik ook geen artrose noemen. Wel is het kootbeen raar aan het woekeren, daar zou ik op verder gaan zoeken. Als het dier zo kreupel is als jij noemt, dan zou ik een passende diagnose willen en daarop baseren of ik überhaupt nog verder zou gaan met het paard.

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 10:02

al eens naar duivelsklauw gekeken? Dat is een pijnstillend en ontstekingsremmend supplement en minder agressief dan de pijnstillers vd dierenarts. Het haalt qua pijn net even de scherpe randjes er af. T is natuurlijk geen wondermiddel.
Ik lees in jou beschrijving wel dat je paardje al best wel ver heen is.
Beterschap.

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-16 10:06

Rindin schreef:
Ben het eens met Ibbel, vind de gewrichten er nog best netjes uit zien. Dat zou ik ook geen artrose noemen. Wel is het kootbeen raar aan het woekeren, daar zou ik op verder gaan zoeken. Als het dier zo kreupel is als jij noemt, dan zou ik een passende diagnose willen en daarop baseren of ik überhaupt nog verder zou gaan met het paard.

En wat zou je aanraden dan ?
Dierenarts kan ons niet verder helpen dan pijnstilling , dan zouden we naar de kliniek moeten met haar , om waarschijnlijk verder dezelfde diagnose te krijgen , botwoekering door oud trauma (zo is ze bij ons gekomen ) en evt artrose.
We doen haar dan een hoop stress aan , en eigenlijk puur voor onszelf, hopen op toch beter nieuws .
Ik zit hier enorm mee in dubio.
De kliniek hebben we overigens gesproken aan de hand van de foto's , hun reactie was duidelijk trauma, evt verder onderzoek mogelijk.
Ze is in stap niet kreupel , vooral in draf , wat ze dus zo min mogelijk doet .
Verder toont ze niet ongelukkig , ze eet goed , is zeer lief en niet te mager.

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-16 10:07

Jimbo schreef:
al eens naar duivelsklauw gekeken? Dat is een pijnstillend en ontstekingsremmend supplement en minder agressief dan de pijnstillers vd dierenarts. Het haalt qua pijn net even de scherpe randjes er af. T is natuurlijk geen wondermiddel.
Ik lees in jou beschrijving wel dat je paardje al best wel ver heen is.
Beterschap.

Nee dit heeft ze nog niet gehad , zou het altijd eens kunnen proberen natuurlijk

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 10:31

Poe ik weet eigenlijk niet of ik een paardje dat teveel pijn heeft om te draven nog in leven zou houden. Paarden tonen pas als het echt heftig is. Ik kan me niet voorstellen dat ze in stap pijnvrij is, eerder dat de pijn nog niet erg genoeg is om ook dan te tonen.

En met pijnbestrijding stel je het onvermijdelijke alleen maar uit + dat ze alle bijwerkingen erbij te verduren krijgt.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 15:03

Ik ben geen dierenarts, ik ben paard rijinstructeur- trainer - hoefsmid, en foto's beoordelen is zelfs voor een dierenarts heel moeilijk, meestal komt er een verslag met de uitleg mee van het foto --lab.
Ik las ergens in jouw uitleg iets over een oud bot-trauma en ik denk dat je dit op deze foto's redelijk goed kan zien, links voor frontaal en ook mediaal , soort van botwoekering en dus een niet mooi omlijnt bot (kootbeen), frontaal ook het kroonbeen, maar ook het hoefbeen ziet er niet echt bijster goed uit naar mijn mening maar nogmaals kan aan de foto kwaliteit liggen en aan mezelf ben geen dierenarts en foto's beoordelen is niet mijn vakgebied.
maar de gewrichten zien er volgens mij toch redelijk goed uit, ik zou eerder denken dat het probleem zich vooral situeert ter hoogte van kroonbeen en hoefbeen dat gewricht dus.
Dit is eigenlijk geen goede diagnose, en eigenlijk niet echt goed behandelbaar, meestal pijnstilling en "Butasol" "Buut", dit is tevens pijn en ontstekingsremmend.
Maar een paard met deze diagnose , daar zou ik persoonlijk niet meer mee rijden, je riskeert dat het paard bij het struikelen over kop gaat en dat jij als ruiter grote kans maakt om te verongelukken.
Voor mij zou dit einde verhaal zijn, hoe spijtig dat ook zou mogen klinken.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 15:12

Wat doet die schroef op de foto?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 15:13

Heb je ook gewone foto's van de hoeven?

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 15:15

Ts schrijft dat paarden met pensioen is, dus wordt denk ik niet meer bereden....
Over de foto's kan ik je niks zeggen, daar heb ik geen verstand van, maar verzorg al een jaar of 9 een oudje (24 jaar) met artrose, die krijgt duivelsklauw. Hij is door de artrose echter nooit echt kreupel geweest en wordt ook nog regelmatig bereden, alleen in stap en draf. Volgens onze da moet dat ook, omdat de stijfheid erger wordt als hij veel stilstaat....

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-16 15:25

Schroef zit in het plaatje hout waar ze opstond beetje ongelukkige foto zo
Ik zal eens een foto maken van haar beentje nu aan de buitenkant straks .
Ze wordt overigens niet bereden , is ze slechts 1 maal in de 4 jaar dat ze bij ons is.
Pasja is erg zenuwachtig als je druk op haar zet, dus zelfs als had ze dit niet gehad mocht ze gewoon grasmaaier zijn.
Vrije beweging heeft ze wel , zowel in de winter als zomer kunnen ze buiten bij ons, enkel merk je dat een dagdeel binnen ze apprecieert .

Ze is verder wel echt vrolijk , altijd oortjes naar voren , alert en sociaal , dat maakt het zo moeilijk.

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-16 15:31

Laatst bijgewerkt door Gini op 16-04-16 07:54, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max. 2 foto's zichtbaar, de rest in link

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-16 15:42

Pasja is overigens drachtig bij ons gekomen , dus eerste tijd draaide het vooral om mama worden en niet om rijden, toen we haar op wilden gaan pakken mankte ze op de volte aan de longeerlijn.
Zo zijn we verder gaan zoeken, dierenarts gaf toen een ontstekingsremmer , dit wat verlengd, werd niet beter, maar toen was ze wel rad op de rechte stukken in draf.
Na verloop van tijd merkte je dat gevoeligheid toenam.
Dus foto's laten maken, daar kwam dan dit uit , volgens haar botwoekering door oud trauma en over gehele stuk onregelmatigheden.
Haar advies was , met pensioen , niks aan te doen.
Kliniek gecontacteerd en hun zeiden lichtelijk hetzelfde maar wel natuurlijk we kunnen verder onderzoek doen.
Toen hebben we besloten met onze eigen dierenarts haar niet naar de kliniek te doen ivm grote stressgevoeligheid van haar en haar gewoon zo een plezierig leven mogelijk te geven .

Als ik op oude foto 's kijk van toen ze net bij ons was zag je toen al de verdikking op het been , stom gewoon dat we dat niet gezien hebben...
Maar ze is zo lief dat we geen spijt van haar hebben natuurlijk.
Dus vandaar denken we een oud trauma , de vorige eigenaar zei ook dat ze ontzettend lief was maar een draak met rijden, logisch waarschijnlijk dat het toen al gevoelig was...

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 07:11

Misschien kan je eens proberen om over te stappen op een ander supplement (van de foto's ken ik niets dus daar ga ik niets over zeggen). Maar mijn paardje doet het goed op de pharmahorse gluco + msm, en in de koudere periodes geef ik een kuurtje smooth locomotion.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 07:25

Een paard hoort niet voor altijd op pijnstillers te staan, een week ter ondersteuning ala, maar niet voor altijd, een paard met pijn dat niet z'n leven kan leiden, door vrij te kunnen en willen bewegen? Dan kan je beter afscheid nemen...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 07:39

Nogmaals, er is op deze foto's (indirect) geen aanleiding voor kraakbeenvermindering (artrose) te zien. Supplementen voeren (waar overigens geen bewijs voor is dat ze werken) die meer of betere smering van de gewrichten zouden moeten geven zijn dus dubbel weggegooid geld - daar lijkt het probleem niet te zitten, plus er is geen bewijs dat ze uberhaupt wat doen.

Een paard dat niet wil draven en er sneu uitziet heeft pijn.

Optie 1: inslapen
Optie 2: chronisch pijnstilling geven - niet goed voor de maag en de vraag is of het voldoende is
Optie 3: uit laten sluiten dat de botwoekering dusdanig pijn doet - wat ik betwijfel - dat ze kreupel loopt.
Optie 4: weke delen (pezen en banden) laten scannen.

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-16 08:33

Pezen zijn toen bij de foto's ook gescand .
Volgens die dierenarts was het pijnlijk doordat de pezen over die botwoekering 'schuren ' als ze loopt.
Ik wil ga haar sowieso niet zomaar in laten slapen ,dan wil ik eerst nogmaals foto's en of laten scannen door een andere dierenarts (evt kliniek ).
Aan de hand daarvan kunnen we weer verder kijken dan.
Enige is eis is dat het qua stress te doen moet zijn voor haar .

Maar ze is echt heel vrolijk , we hebben meerdere paarden en al heel wat pijntjes meegemaakt maar hoe goed ze dat ook proberen te verbergen meestal worden ze dan vooral norser naar elkaar ,zij totaal niet , Pasja is een pony die zelden oortjes naar achteren doet .

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 08:51

Paarden hebben geen medelijden met zichzelf, en daarbij, als een paard zwakte laat zien wordt die het eerst opgegeten door roofdieren.
Pijn moet je dus zeker serieus nemen.

Je zou kunnen bellen of ze met een mobiel scan apparaat langs willen komen, maar ik denk dat ze er niet veel aan kunnen doen. Operen is denk ik best duur en moet je paard alsnog naar de kliniek, en ook nog eens weinig kans op succes.