Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
MarlindeRooz schreef:Ik zou proberen je paard meer buiten te laten staan. Hij staat nu alsnog 15 uur per dag in een kleine ruimte waar hij weinig kan bewegen. Daardoor heeft je paard waarschijnlijk dikke benen.
Megantjuh schreef:Heey allemaal!
Ik heb n probleem (denk ik) en ik zou graag advies willen hebben....
Mijn pony (grote D) heeft sinds n maand of 3 á 4 dikke benen, het was eerst ook warm (het is gekomen door n verstapping dus gwn kneuzing of/en overbelasting). Ik heb hem toen iedere dag gespoeld en gestapt op het verharden, nu heeft hij nog steeds dikke benen maar wel minder (het is ook niet meer warm), ik ben nu dus ook weer begonnen met rustig gaan draven enzo en hij loopt niet kreupel....
Hoe komt hij van die dikke benen af?? het duurt nu al best wel lang en hij loopt niet kreupel of mank maar ze zijn nog wel dik... Hij staat overdag buiten en snachts binnen
Iemand advies? Of iets wat ik er alsnog aan kan doen?
Groetjes...
snorkel1986 schreef:Megantjuh schreef:Heey allemaal!
Mijn pony (grote D) heeft sinds n maand of 3 á 4 dikke benen, het was eerst ook warm (het is gekomen door n verstapping dus gwn kneuzing of/en overbelasting). Ik heb hem toen iedere dag gespoeld en gestapt op het verharden, nu heeft hij nog steeds dikke benen maar wel minder (het is ook niet meer warm), ik ben nu dus ook weer begonnen met rustig gaan draven enzo en hij loopt niet kreupel....
Hoe komt hij van die dikke benen af?? het duurt nu al best wel lang en hij loopt niet kreupel of mank maar ze zijn nog wel dik... Hij staat overdag buiten en snachts binnen
Groetjes...
Hoe moet ik dit lezen dan ?
snorkel1986 schreef:Megantjuh schreef:Heey allemaal!
Groetjes...
Hoe moet ik dit lezen dan ?
aeolusnr1 schreef:Dikke benen of in dit geval 1 dik been is meestal het gevolg van een mindere doorbloeding, vocht ophoping.
Als het s 'morgens duidelijk meer dik is dan in de dag denk ik ook dat het deels ook door het stilstaan in de stal is, dus mssn idd ook tijdens de nacht even buiten laten staan.
Meermaals beweging geven en idd draven is zeker geen slecht idee, maar hou het kort 10min , 15min en heel traag maar gaan opbouwen naar langer, maar liefst wel meerdere keren per dag, kort maar veel.
Als het werkelijk een peesblessure was dan kan die nooit al hersteld zijn op zo'n korte tijd, pezen herstellen heel traag, meestal minimum 1/2jaar tot meer dan een jaar. Dus in dit geval zeer voorzichtig zijn met training.
En zeker in dit geval is het tijdelijk zonder ijzers lopen een groot voordeel tijdens het herstel, nadien kan je er dan nog steeds weer een ijzer onder zetten.