moeite met longeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

testes76

moeite met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-15 16:31

mijn merrie is nu bijna 18 jaar (wobbler en artrose), daardoor rijdt ik haar niet meer. eens per week maken we een bos wandeling of longeer ik haar. ze is van zichzelf al een rustig, niet heel erg actief paard, maar merk de laatste maanden dat ik haar niet meer actief voorruit krijg. ik longeer haar meestal twee maal 20 minuten, soms twee maal 30 minuten. alleen stap en draf. ze struikelt regelmatig en sleept met haar achterbenen (wobbler en artrose symptomen). Vanmiddag leek t alsof ze pijn of ongemak had tijdens het rechtsom longeren. viel regelmatig terug in stap en deed haar oren steeds plat (doet ze normaal nooit). haar neus bijna op de grond (maar dat is toch juist ontspanning?). Ik heb haar maar rustig laten lopen. ik ben bang dat t allemaal te veel wordt en we het longeren ook weer af kunnen schrijven.....maar bewegen is toch altijd goed? weet iemand van jullie wat er kan zijn? alvast bedankt voor t mee denken.

KellyDV

Re: moeite met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 16:32

Heb je een filmpje? :)

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 16:33

Beweging is zeker altijd goed.. Maar ik zou haar deze beweging eerder in vrijheid gunnen in de vorm van weide of liever nog een paddock paradise.. Zo blijft ze lekker aan t lopen..

testes76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-15 16:38

ik ben a- technisch.....zal m'n dochter eens vragen om een filmpje te maken. ze staat met 4 andere paarden in een mega weide. dus beweging genoeg. wandelen gaat trouwens wel prima; de laatste maanden is ze trouwens hard achteruit gegaan wbt de wobbler. wanneer heeft je paard pijn?? dat vindt ik lastig vast te stellen. ze ziet er goed uit verder...eet goed, blosjes op der billen.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 17:16

Onze merrie liep ook veel met de neus over de grond, waardoor wij dachten dat ze ontspannen was. Maar ze bleek wel artrose in de rug te hebben. Het zo laag lopen ontlast het achterste gedeelte van de rug juist.
2 x 20-30 minuten longeren, bedoel je dan 2 x in de week of 2 x direct achter elkaar? (Omdat je schrijft dat je eens per week longeert)
Longeren is best belastend, en zou ik met een artrose paard mee oppassen.

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 17:31

Oke ben benieuwd naar het filmpje.
Ja, dat is een lastige vraag.. Staat ze in de wei gewoon pijnvrij? Rennen etc, gelukkig?
Zolang dat zo is, zou je kunnen zeggen dat je stopt met longeren en alleen wandelen.
Longeren is natuurlijk wel meer belasting.

testes76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-15 18:28

ik bedoel dan eens in de week; linksom 20 min en de rechtsom 20 min. jeetje inderdaad, misschien om haar rug te ontlasten.....ze heeft namelijk een pijnlijke rug! wat dom zeg 8)7 ik dacht ook dat t ontspanning was. het borstelen over haar rug vindt ze al pijnlijk namelijk. in de wei loopt ze rustig. het rennen en spelen is al een tijdje verdwenen helaas. een half jaar geleden kwam ze nog galopperend naar me toe. nu in een sukkel loopje. ik moet zeggen dat t in t voorjaar wel beter met bewegen gaat. het lijkt me verstandig toch maar te stoppen met longeren....en zolang het wandelen door het bos nog goed gaat kan ik dat altijd nog blijven doen. volgens mij doe ik haar nu geen plezier meer met t longeren.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 19:05

Ik vind 20 minuten longeren per keer normaal voor een gezond paard. Voor een paard met de klachten die jij beschrijft vind ik het persoonlijk veel te lang. Ik zou als ik jou was met de dierenarts overleggen wat de beste vorm van bewegen is voor jouw paard. 1x per week lijkt me erg weinig, misschien dagelijks 10 minuten stappen o.i.d. Sterkte met je paard!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 12:24

Hoge luchtvochtigheid is funest voor artrose/reuma/e.d. De nattigheid van deze winter kan haar inderdaad fors meer last geven dan wat je in een droge zomerperiode zag/ziet. Droog houden, in beweging houden en overleg met je DA voor pijnstillers en maak n.a.v. verschil gedrag en bewegingsdrang tussen met en zonder een beslissing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 12:27

Als een paard pijn in t lijf heeft en daar meer last van krijgt, is het logisch dat ie liever niet loopt. En beweging is bij minimale artrose goed, maar als het erger wordt, kan het alleen maar gaan tegenwerken en dan is t imo vaak einde verhaal.
Ik zou haar opladen naar de kliniek en weer eens fotos laten maken. En ik zou haar sowieso niet meer aan het werk zetten. Struikelen en slepen is gewoon niet goed, nog maar niet te spreken over de onregelmatigheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 12:30

testes76 schreef:
ik bedoel dan eens in de week; linksom 20 min en de rechtsom 20 min. jeetje inderdaad, misschien om haar rug te ontlasten.....ze heeft namelijk een pijnlijke rug! wat dom zeg 8)7 ik dacht ook dat t ontspanning was. het borstelen over haar rug vindt ze al pijnlijk namelijk. in de wei loopt ze rustig. het rennen en spelen is al een tijdje verdwenen helaas. een half jaar geleden kwam ze nog galopperend naar me toe. nu in een sukkel loopje. ik moet zeggen dat t in t voorjaar wel beter met bewegen gaat. het lijkt me verstandig toch maar te stoppen met longeren....en zolang het wandelen door het bos nog goed gaat kan ik dat altijd nog blijven doen. volgens mij doe ik haar nu geen plezier meer met t longeren.

In totaal longeer je dan 40 min, wat ik persoonlijk behoorlijk lang vind. Met mijn gezonde paard longeer ik in totaal niet langer dan hooguit 30 min. Meestal korter.

Longeren is behoorlijk belastend voor een paard. Kan je niet aan de hand met haar draven, gewoon lekker rechtuit? Is voor je eigen conditie ook goed ;) .

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 12:32

Een keer in de week totaal 40 minuten longeren vind ik zelfs voor een gezond paard niet verstandig.
Ik zou eerder kiezen voor dagelijks aan de hand lange stukken rechtuit lopen.
En zoals hierboven vermeld opnieuw een check van haar rug e.d. in een goede kliniek.

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 12:42

Zoiezo niet veel longeren meer, bochten zijn voor een artrose paard zoiezo meer belastend. Ik weet niet precies wat wobbler doet maar ik kan me voorstellen dat het evenwicht houden dan extra moeilijk gaat. Het paard is nu 18, hoe lang heeft ze dit al? Heeft ze nog plezier in het leven? Bedenk wel dat ze in het land waarschijnlijk ook moeilijk en mogelijk ook met pijn loopt.

testes76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-15 13:04

ik houd het voorlopig lekker bij wandelen ( voor ons beide leuker). Het slepen en struikelen is ook alleen in draf. Jaren geleden heeft ze de diagnose wobbler gekregen. Artrose had ze al toen ik haar kocht.... Ze is spring paard geweest. Dus voor een diagnose hoef ik niet naar de kliniek; maar zal zeker eens overleggen wat nu t beste is voor haar. Zo'n twee jaar terug heb ik in overleg met de arts besloten met rijden rustig aan te doen en hij adviseerde mij glucosamine. Dit heb ik toen ook gegeven, maar zag nul resultaat helaas. Artrose en wobbler is progressief.....

testes76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-15 13:11

In de wei ziet ze er nog happy uit...blosje op haar lijf en oortje naar voren. Er is ook weinig te zien, als je haar zo ziet lopen. T is nog niet zo dat ze omvalt of struikelt in de wei. Zo lang dat nog goed gaat mag ze van haar pensioen genieten. Maar ik ben wel bang voor de toekomst

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 22:48

Ik zou juist kijken hoe de artrose gevorderd is. Het maakt niks uit of een paard alleen in draf struikelt, struikelen is niet goed. Ook is een paard altijd happy, een paard valt niet zomaar om of wordt niet zo snel chagrijnig. Een paard is een vluchtdier, als een paard zich anders gaat gedragen, is hij kwetsbaar voor de jagers.
Met andere woorden, vergelijk dus een paard niet met een mens. Maar ga naar de kliniek, en laat een goede diagnose maken van de artrose. Wie weet kun je er nog iets tegen doen om de pijn te verzachten. Namelijk onregelmatigheid en struikelen is een teken van pijn. En je moet niet willen dat een paard pijn heeft.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 05:41

Ik denk dat wobbler hier de hoofdoorzaak kan zijn. Het kan voor een wobbler al moeilijk zijn om gewoon rechtuit te lopen. Laat staan rondjes. Dat kan enorm energie vragen. Je paard wil niet vallen en dus loopt het liever niet of voorzichtig.
Kun je niet laten onderzoeken welk stadium je paard heeft? Op die manier kun je nagaan of het werk wat je vraagt nog wel eerlijk is tegenover je paard.

testes76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-15 09:50

Ik ga overleggen met de arts....ik wil zeker niet dat ze pijn heeft. Blijft bij een paard lastig om te zien natuurlijk. Wordt vervolgd

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 08:59

TS hoe is het nu met je paard?

testes76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-16 09:18

Ben gestopt met longeren. We maken nu regelmatig een wandeling door t bos en dit gaat prima! Ik moet gewoon accepteren dat mn paardje ouder wordt en van de dingen genieten die nog gaan samen. Over twee weken komt de dierenarts langs ( mn stal eigenaar heeft ook een paard waar naar gekeken moet worden). Mn merrie heeft van de week een kies verloren ( hoe bizar is dat; lag gewoon in haar voerbak). Dus daar laat ik ook meteen maar even naar kijken.

iesie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 17:28

Ik wens je iig veel sterkte. Ouder worden komt met gebreken. Er komen altijd wel weer andere mogelijkheden. Wandelen is toch ook erg fijn. Ik kan er altijd heerlijk van genieten.

testes76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-16 17:57

Bedankt; zo is dat! Genieten doen we zeker nog. Kun jij ook niet meer rijden?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 18:14

De diagnose arthrose is ingewikkeld.
Dwz: op een röntgenfoto kun je vreselijke stekelige gewrichtsvlakken zien, terwijl het paard geen stap kreupel loopt -
omgekeerd komt ook voor : nauwelijks iets te zien, maar stokkreupel.
Vandaag mistte het de hele dag in mijn stukje land - dat is naar weer voor hen die arthrose hebben.
Verder geldt: de gewrichten hebben plm een kwartier nodig om de synovia, de gewrichtsvloeistof warm, dun en stevig te krijgen. (....tot die tijd : beginstijfheid.) Uiteraard bij weidegang is dit korter nodig dan als een paard uit de box komt.
Is de synovia warm, is beweging plezierig.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 13:26

Fijn dat jullie genieten van het wandelen. Het is moeilijk te zien dat je maatje ouder wordt hè? Fijn dat je zo goed op je paard past!

_Jannekesc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 19:55

Ik longeer nooit puur omdat ik haar ook niet vooruit krijg..