Hoefsmid raakt straal tijdens bekappen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KletsKoekje

Hoefsmid raakt straal tijdens bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-15 18:58

Ik hoop dat het goed staat hier mondjes, zat te twijfelen tussen hier of medisch.

! In het topic staat een foto met een beetje bloed. Valt mee, maar wellicht voor hele gevoelige kijkers niet fijn.

Vanochtend kwam de hoefsmid om mijn paard te bekappen en staat voor op ijzers. Ik had van te voren gelogeerd en ging ondertussen de spullen opruimen naar mijn zadeltas. Toen ik terug liep 2 minuten later stond mijn paard in een plas bloed.
Hij zei rustig dat hij de straal had geraakt en zei valt wel mee. Het bloedde flink, maar gelukkig heeft een paard heel water liters bloed dan wij. Uiteindelijk heeft hij het dichtgeschroeid met een warm ijzer.
Daarna heeft het nog een beetje gebloemd maar is uiteindelijk gestopt.
Deze foto was na het dichtschroeien, hierna is het gestopt.

Afbeelding

Smid was relaxed en kregen niet de indruk dat het erg was, wel vaker voorkomt..?

Ik heb de hoef nog schoongespoten en ingespoten met acaderm. 10 minuten erna is hij de wei op gegaan.
Ik ga nu voor de zekerheid nog even terug om dit te herhalen.

Ik vraag me af of dit inderdaad iets is wat wel eens voor kan komen?
Ik heb het in al die aren nog nooit meegemaakt. Wellicht iemand nog tips om in de gaten te houden, of geruststelling kan geven dat het niet erg is.
Wil mijn Smid niet gelijk afschrijven mijn vertrouwen is niet gelijk geschaad maar heb wel wat vraagtekens erover omdat ik het nooit meegemaakt heb.

Azmay

Re: Hoefsmid raakt straal tijdens bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 19:00

Wat bizar, normaal kan je best wat aan de straal komen voor je in het leven zit toch?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 19:01

Heb je gekeken of hij daadwerkelijk de straal heeft geraakt of dat hij misschien te kort gekapt heeft? Heb je het zelf bekeken?
En inderdaad. Volgens mij om een straal te laten bloeden moet je een end komen geloof ik..

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-15 19:06

Het is echt de straal.
Een foutje maken kan iedereen doen maar ik heb dit nog niet gehoord of meegemaakt vandaar dat ik graag hoor of dit normaal is dat keer kan gebeuren of toch wel een grotere fout is zeg maar.
Hij is niet te kort gekapt is echt de straal..

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 19:08

Is hier ook wel ns gebeurd, paard trok been weg en smid sneed mis, pech, als het echt ernstig was had je smid je daar echt wel op gewezen ga ik vanuit

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 19:08

Is mijn oude smid ook eens overkomen bij mijn paard.
Ik ben daar zelf heel nuchter onder hoor. De smid is ook maar een mens en werkt met levende wezens die soms net even iets doen wat jij niet wilt als je bv de straal wat bij moet werken.

Mijn paard trok net ff zijn poot weg en toen sneed hij in het leven en ja dat bloedde.
Hij vond het heel vervelend.

Ik dacht dat ik de dag erna even een biotex badje heb gedaan en ik heb het even in de gaten gehouden of het niet ging ontsteken.
Het is helemaal goed gekomen en ik heb de smid nog een lange tijd gehad want hij was verder gewoon goed.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 19:14

Kan inderdaad gebeuren.. zolang hij het oplost (in dit geval dus dicht heeft geschroeid) is er toch niks aan de hand?
Het zou een ander verhaal zijn als het stelselmatig voor komt.. maar zo incidenteel.. daar zou ik geen probleem van maken.

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-15 19:16

Ohh ja ik maak me ook zeker geen zorgen. En vertrouw er ook op dat hij wel meer had gezegd als het ernstiger was. Zoals ik al zei kan iedereen eens een foutje maken, wellicht trok mijn paard ook wel zijn been weg op dat moment.
'Fijn' om te lezen dat het vaker gebeurt. Ik was er nogal nuchter onder van ik maak het zo wel even schoon en wondspray maar andere pensionklanten en kwamen steeds langslopen en vragen wat er gebeurt is enzo die leken het allemaal erg (er) te vinden. Daarom dat ik ook wat twijfelachtig was van goh is dit nou echt erg of valt het mee. Ben nu onderweg om het even schoon te maken en eventueel morgen nog maar dan verwacht ik dat het wel goed is.
Is ook een hele fijne rustige man waar paard rustig bij is. Vorige was drukke man waar paard onrustig van werd
Laatst bijgewerkt door KletsKoekje op 18-12-15 19:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 19:18

Jup, kan gebeuren. Volgens mij valt de hoeveelheid bloed mee ;) aangezien ik zie dat de vloer nat is, waardoor het snel echt op een bloedbad lijkt.

Amigo_stan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 19:19

Nee dit overleven ze, als het eruit spuit zou ik er wat aan doen. maar ik heb bij een smid stage gelopen en dan gebeurd dit een keer in de 3/4 maanden. perongeluk.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 19:19

Kan gebeuren..
Stalgenoten hebben sowieso de neiging om zich overal mee te bemoeien, niks van aantrekken!

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 19:21

Pas je wel op met Acederm? Ik ben een keer een paard kwijtgeraakt door dat spul. Het sloot de wond af waardoor het vuil er niet uit kon. De gevolgen waren echt heel naar. Inmiddels alweer 24 jaar geleden, maar vergeten zal ik het nooit.

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-15 19:23

Suusie22 schreef:
Jup, kan gebeuren. Volgens mij valt de hoeveelheid bloed mee ;) aangezien ik zie dat de vloer nat is, waardoor het snel echt op een bloedbad lijkt.

Dit was het na bloeden na het dichtschroeien. Hij had voor het schroeien al de vloer schoongespoten ook omdat iedereen steeds kwam kijken. Bloed was echt veel meer maar spoot er niet uit en ook niet zo dat ik me zorgen maakte.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 19:27

Bloed is flink verdunt door de natte vloer. Is niet zo erg dit. Je eigen voeten bloeden ook als een rund bij een klein sneetje

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 19:29

Amigo_stan schreef:
Nee dit overleven ze, als het eruit spuit zou ik er wat aan doen. maar ik heb bij een smid stage gelopen en dan gebeurd dit een keer in de 3/4 maanden. perongeluk.

Heb ik mee gemaakt. bloed spoot eruit. Met spoed de da gekomen, en het eerste wat ie zei 'Ach jongen toch die 5 liter bloed kan die makkelijk missen'

testes76

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 19:32

bij mijn paard ook eens gebeurd...bloedde even flink, maar was ook weer snel helemaal genezen. mijn merrie had er totaal geen last van (aan haar gedrag te merken althans). hoefsmid vond t ook vervelend, maar kan inderdaad gebeuren toch.

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-15 19:37

Nou hoef is echt ontzettend warm. Andere hoef is koud. Ik denk dat ik toch maar even da bel voor advies. Al zegt ze maar koelen is genoeg. Zoals gezegd heb ik het nooit meegemaakt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 19:41

kan gebeuren,ik heb het alleen nog nooit mee gemaakt in 35 jaar paarden.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 19:47

Tja staat knullig maar kan gebeuren!
De hoefsmid werkt met een dier wat niet altijd doet wat hij wil. Als hij net besluit zijn been te willen verplaatsen terwijl je met scherpe voorwerpen bezig bent..... is het pats boem.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 20:00

KletsKoekje schreef:
Nou hoef is echt ontzettend warm. Andere hoef is koud. Ik denk dat ik toch maar even da bel voor advies. Al zegt ze maar koelen is genoeg. Zoals gezegd heb ik het nooit meegemaakt.

Toch een zweer aan het ontwikkelen denk ik daar gaat koelen niet tegen hepen omdat de onsteking zich aan de binnenkant ontwikkelt.
Ik zou eerder je smid even bellen want ik denk dat hij nu het gaatje wat groter moet maken zodat de rotzooi eruit kan.
En weken in biotex/soda en een droge stal met eventueel een hoefschoen/zak (daar kan hij ook mee naar buiten mits de paddock/wei droog is).
In overleg met je smid kan je altijd de da nog even bellen voor eventuele antibiotica.

Mijn paard heeft eens in een spijker gestaan en toen spoot ik gewoon betadine in het gat.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 20:13

Hier een keer meegemaakt, terwijl ik al vaker gezegd had dat ik niet wilde dat hij aan de straal sneed. Daarna werd de smid wel wat voorzichtiger, maar na een paar keer toch een andere laten komen. Paard liep ook steeds erg gevoelig na het bekappen. Uiteindelijk bleek hij gewoon echt niet te weten hoe je een belg bekapt. De hoeven maakte hij echt te kort, en daardoor moest hij de straal ook weer inkorten, wat dus niet meer ging omdat hij gewoon op het leven zat :=

Ik vind het echt niet nodig om in de straal te snijden, en vraag me echt af waarom smeden dat toch steeds doen. Losse flapjes, prima.. rotstraal, ook prima.. maar verder, lekker laten zitten die eeltlaag!

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 20:19

Niets aan de hand, hier ook wel gebeurd. Misschien even dagje gevoelig op het harde maar is zo genezen, zeker als het de voorkant is waar ook nog een ijzer onder zit.
So don't worry

dazzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 20:27

Ben benieuwd wat de veearts zegt..

Sirocco12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 20:35

Wat naar! Maar als je het niet vertrouwt, inderdaad dierenarts bellen. Ben erg benieuwd

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 20:46

Ik zou er persoonlijk niet blij mee zijn. Nu heb ik gelukkig een hele fijne smid die zijn vrouw ook dierenarts is. Hij had 1 keertje een nagel te dicht bij het leven geslagen ( dus niet vernageld ) en liep niet fijn, hij zei meteen als hij morgen niet goed loopt meteen bellen dan komt ze meteen langs.
Laatst bijgewerkt door Elco op 18-12-15 20:56, in het totaal 2 keer bewerkt