In korte tijd 2 paarden met een hoefzweer, pech of...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Happy_Joy

In korte tijd 2 paarden met een hoefzweer, pech of...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-15 11:30

Situatie:
3 Paarden, staan sinds 11 maanden op een stenen uitloopje, grote schuilstal met dikke laag stro, tot voor kort een ook stuk met houtsnippers waar ze konden rollen, maar door het slechte weer is dit veranderd in een modderpoel en dus afgezet (wordt aangewerkt)
Ze hebben 24/7 hooi en schoon drinkwater, zoutsteen en mineralenblok tot hun beschikking, krijgen iedere dag 1ltr muesli (Subli zonder afgewisseld met Balance van Hartog) wortel/appels en wat magnesium door hun voer.
De paarden krijgen dagelijks beweging, longeren of rijden in de bak, of een buitenrit over voornamelijk asfalt af gewisseld met stukken berm. Ze worden iedere 6 weken bekapt.

11 maanden geleden stonden zij overdag buiten, zowel op de stenen als in de bak, s'nachts op stal, bodembedekking bestond toen uit vlas met daar overheen stro.

3 weken terug bij paard 1 een hoefzweer geconstateerd, gister (vermoedelijk) bij paard 2 ook (hoefsmid komt vanmiddag, paard staat nu in hoefzak te weken)

Zaterdag een buitenritje gemaakt, paard moest klein stukje over losse steentjes, meteen daarna liep hij 4 passen kreupel, daarna niets meer aan de hand, zijn dus terug naar huis gestapt, hoef goed nagekeken, maar niks te vinden.

Zondag, paard loopt kreupel, maar geen warme hoef, geen koorts, geen dik been.

Maandag, paard wil niet meer op zijn been staan, houdt deze omhoog, hoef is niet warm, wel lijkt er een gaatje in de witte lijn te zitten wat na weken groter wordt, paard heeft koorts, been is dik, vanaf de boven-binnenkant kogel tot aan de knie.

Vandaag, paard staat nog niet of zijn been, gaatje in hoef lijkt groter te worden, temperatuur is gezakt, nog wel verhoging, hoefsmid komt vanmiddag. Er vanuitgaande dat dit ook een hoefzweer is anders wordt uiteraard vanmiddag de dierenarts nog gebeld.

Mijn vraag is nu; Hebben mijn paarden gewoon pech, of zie ik iets over het hoofd wat de hoefzweren kan veroorzaken?

anneliesdj

Re: In korte tijd 2 paarden met een hoefzweer, pech of...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 11:33

Hoefzweren kunnen door verschillende dingen veroorzaakt worden.
Ik denk dat je hoefsmid je wel een goed antwoord kan geven op de vraag of je er iets aan kunt doen.

Happy_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-15 11:38

Dat heb ik ook zeker al gevraagd, maar zij kan zo snel ook niet verzinnen waardoor het kan komen, vanmiddag zullen we nog een keer alles doornemen, maar ik dacht misschien heeft er iemand op Bokt hier ervaring mee?

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 11:40

Ik heb bij mijn paard ook een tijdje gehad dat hij erg veel hoefzweren in korte tijd had. Mijn vermoeden is dat mijn paard in die tijd te dik werd, tegen hoefbevangen aan maar nog niet bevangen. De witte lijn is dan denk ik zachter waardoor steentjes gauwer in de hoef omhoog kruipen en je dus snel zweren hebt. Later toen mijn paard minder rijk voer kreeg is het ook weer over gegaan. Geen idee of dit ergens onderzocht is of misschien kan iemand mij bevestigen? Maar wie weet speelt het bij jou ook?

Happy_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-15 11:44

Dit zijn twee verschillende paarden, dat van de witte lijn en steentje omhoog kruipen denk ik ook, ik kan het anders niet verklaren (er nog steeds vanuit gaande dat het dus ook echt een hoefzweer is)

Tegen hoefbevangen aan zitten mijn paarden zeker niet, hoewel paard 2 wel wat zwaar is.

Ik ben wel nieuwsgierig of het ook iets met voer te maken kan hebben, ik kan hier maar heel weinig over terug vinden op internet.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 12:10

denk dat het zeker met voer te maken kan hebben, mijn paard kreeg op dat moment kuil wat te veel leek op koeienkuil. Maar ik wist toen niet beter, inmiddels staat hij ergens waar ze in elk geval betere kwaliteit voer krijgen. Wat voer jij voor ruwvoer?

Happy_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-15 12:24

Ze krijgen voordroog/kuil, dit krijgen ze al zeker 5 jaar.

Ik kreeg net iets te horen over bacterien die nu, door de (te) warme temperaturen nog op de grond zouden leven en dat ze daarvan ook hoefzweren kunnen krijgen (even heel kort samengevat).
Broodje aap of waarheid? Waarom zouden ze er dan zomers/voorjaar geen last van hebben?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 12:31

Happy_Joy schreef:
Ze krijgen voordroog/kuil, dit krijgen ze al zeker 5 jaar.

Ik kreeg net iets te horen over bacterien die nu, door de (te) warme temperaturen nog op de grond zouden leven en dat ze daarvan ook hoefzweren kunnen krijgen (even heel kort samengevat).
Broodje aap of waarheid? Waarom zouden ze er dan zomers/voorjaar geen last van hebben?

Langere groeiperiode en dus hogere besmettingsdruk kan heel goed kloppen met de niet winter van nu, gras groeit ook nog steeds, hier en daar nog steeds een bloem en er zijn zelfs nog insecten actief.

Happy_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-15 12:33

Dat is waar Tamary, ik ga me vanavond even in verdiepen.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 15:40

mijn paard had die zweren ook in deze tijd van het jaar, echter een paar jaar geleden en toen vroor en sneeuwde het.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 15:43

Twee van mijn paarden hebben ook een keer een hoefzweer gehad en heel toevallig ook vlak achter elkaar. Ik kan er verder niet bij bedenken van hoe of wat.

Happy_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-15 21:19

HS is geweest, zit niet op de plek waar ik dacht, maar waarschijnlijk meer richting zijn hiel. Voorlopig dus nog blijven weken. Wel had hij geen koorts meer, is zijn been iets dunner en staat en loopt hij er nu, nadat de HS is geweest, wel weer beter op. Het lijkt alsof hij geen druk op zijn hiel wil zetten. Morgenochtend weer verder kijken.

Zal het dan toch aan de tijd van het jaar liggen, twee jaar terug om deze tijd had hij er ook 1 Mystery1980, Princesj, misschien is er ook wel geen verklaring voor, maar echt gewoon toeval, ik ben nogal nieuwsgierig aangelegd dus zoek nog wel even door :o

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 22:30

De vraag is of de zweer van buiten komt, vaak door een gaatje of een kneuzing, of vanuit binnenuit.

Buitenaf zou alleen de sterkte van de hoef echt effect op kunnen hebben. Dus een goed harde zool kan ervoor zorgen dat ze minder gevoelig voor kneuzingen zijn. Hardheid van de zool heeft veel factoren die er invloed op kunnen hebben, voeding, doorbloeding, huisvestiging, etc.
Vlas schijnt wel vaker hoefzweren te geven, hoewel ik zelf niet die ervaring heb.

Binnenuit is wat lastiger, maar denk dat voeding daar ook veel effect op kan hebben.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 22:46

Mijn merrie is erg gevoelig voor te rijk voor, weideseizoen komt haar zool lager (nog geen hoefbevangenheid) en is de witte lijn breder, ze is dan duidelijk gevoeliger voor steentjes. Die kunnen een zoolkneuzing veroorzaken en die troep moet het lichaam weer opruimen natuurlijk.

Ik zou persoonlijk alle krachtvoer door een balancer vervangen en kritisch naar het gewicht van de paarden kijken. En ook kritisch naar het werk van de hoefsmid. Maar dat is persoonlijk hé. :o

Happy_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-15 09:39

Bedankt voor jullie antwoorden, hier kan ik wat mee :)

Het gekke is dat bij paard 1 de zweer zovel aan de onderkant als (2 dagen later) aan de kroonrand er uit kwam.
Vanmorgen bij paard 2 nog eens goed gevoeld en gekeken, na een half uurtje weken in de groene biotex, denk ik de zweer gevonden te hebben, in de bal van zijn voet, bij het randje tegen zijn hoef aan. (althans aan de lucht die daarna aan mijn handen zat te ruiken) Been is nu dik, zijn temperatuur is nu normal en hij zet zijn voet alweer beter neer. Vanavond weer weken en zal de omliggende haren daar weghalen om het beter; te kunnen zien, schoonmaken en te kunnen Helen. (paard heeft aardig behang ;) )

Ik denk toch dat het van binnenuit komt.
Naar mijn mening staan ze schoon, stal is droog (schuilstal met dikke laag stro, als deze nat is gaat het er uit) stenen uitloop die iedere dag schoongemaakt wordt, ze worden regelmatig bekapt, iedere zes weken door een kundige bekappe, bij alle drie zijn hun hoeven sterk en hard.

Naar een balancer zal ik eens kijken, het is wel zo dat paard 2 niet echt te mager is (ook niet modder vet, maar zou wel minder kunnen) maar de andere twee zijn prima op gewicht.

Over het werk van de hoefsmid twijfel ik zeker niet, zij levert prima werk af :o

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 09:48

YoutuberPMP schreef:
De bacterien die de ontsteking veroorzaken komen algemeen in de omgeving voor. Zij moeten zich op een of andere manier een weg banen naar de diepere delen van de voet, met name de lederhuid. Mogelijks gebeurt dit door kleine scheuren of barsten, maar een te weke zachte hoorn kan hiertoe ook al aanleiding geven. Alle factoren die een negatieve invloed hebben op de gezondheid van de hoornlaag kunnen dus een rol spelen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan drassige weiden, het onregelmatig of slecht bekappen van hoeven en zeer belangrijk, een slechte stalhygiëne. Ook een scherp voorwerp kan een tijdelijke opening in de hoornlaag veroorzaken die zich weer snel sluit, op deze manier is de vuiligheid ook in de hoef opgesloten.

Als je letterlijke teksten van een ander overneemt, dien je er ook de bron bij te vermelden :(

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 09:50

Beterschap met je paarden, Happy_Joy.

Hopelijk vind je snel een oplossing!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 09:58

Een zweer op de bal van de hoef kan ook door aantikken van een ander paard zijn gekomen. Mijn merrie heeft dat vorig jaar ook gehad, dik opgelopen been, gevoelig op de hoefbal. Dag later brak de zweer uit. Weidegenootje wil er wel eens wat te dicht op kruipen en vermoed dat die een tik heeft gegeven op de bal van de hoef. Niet voldoende om open te maken, maar wel een kneuzing te geven. Met als gevolg, hoefzweer.

Dus, de vraag is eigenlijk, zou het daar weg kunnen komen?

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 10:08

Ik zie dat je twijfelt over de locatie van de zweer. dit heb ik ook gehad, maar er bleken kanaaltjes te lopen in de hoef, waardoor het dus kan lijken alsof er twee zweren uit 1 voet komen.

Happy_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-15 10:13

Aantikken door een ander paard zou kunnen, maar dan denk ik eerder dat hij zichzelf heeft aangetikt, hij loopt heel erg ruim, dus dat lijkt mij het meest voor de hand liggende.

Zou dan hiermee mijn vraag beantwoord zijn? -:)

Happy_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-15 10:15

Bij paard 1 twijfelde ik.
Dat van die kanaaltjes klopt zeker wel, als ik op de kroonrand jodium in de open wond deed, liep het er aan de onderkant uit, weer iets bevestigd, thanx!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 10:16

Oh ja, is het zijn voorvoet? Ik ging voor het gemak van de achterhoef uit, omdat dat in mijn geval zo is..

Misschien is je vraag wel al beantwoord. Ik zou het in de gaten blijven houden in elk geval, maar het kan heel goed stomme pech zijn geweest. Als je in 1 paard toch echt veel vaker hoefzweren tegen komt die mogelijk niet door een kneuzing (zoals op bevroren hobbeling land opgelopen) zou je er verstandig aan doen verder te kijken. Nu zou ik het nog even aankijken als ik jou was.

Happy_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-15 10:26

Ja, is zijn voorvoet ;-)

Ik hou het sowieso in de gaten, maar ik denk dat dit toch het meest voor de hand ligt.
Paard 2 heeft er twee jaar terug, ook rond deze tijd, er ook een gehad, verder, zover ik weet, nog nooit. We dachten toen dat het kwam doordat hij altijd op gras had gestaan en toen hij naar mij verhuisde deels op stal, gras, stenen en zand kwam te staan ic met ander voer/hooi.

Paard 1 heeft 10 jaar terug wel zweren gehad, meerder achter elkaar, zijn weerstand was toen heel erg laag, daarna nooit meer last gehad, tot een week of 3 terug dus.

Naar het voer ga ik nog eens heel goed kijken, dat kan vast nog veel beter, dan sluiten we gelijk nog maar iets uit.

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 18:20

Vind om de 6 weken bekappen wel erg vaak. Zijn de hoeven niet te kort? Zool te dun???

Happy_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-15 21:28

Vaak? Het liefst zouden ze om de 4 weken moeten, steunsels groeien als kool. Ik vind ze niet te kort, de zool is niet dun (sowieso wordt er niets aan de zool gedaan) normaliter lopen ze zonder een kick te geven over kleine steentjes.