Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
. Ik heb tot nu toe bij geen enkel paard meer slijtage erin kunnen rijden dan de snelheid van de groei
.Arabesk schreef:Daar zijn heel veel oorzaken voor: slechte verbinding tussen hoefwand en hoefbeen, lange steunsels, ongezonde voeding die zich uit in slechte hoeven etc. De oorzaak ligt altijd in voeding, huisvesting en bekapping, niet in het 'design' van het paard.

Arabesk schreef:Een paard waarbij de straal bekapt wordt, ja daar gaan de hoeven te snel bij slijten. En als een paard altijd op zachte ondergrond staat en eens in de acht weken bekapt wordt, gaat het ook niet goed. Maar als je regelmatig zelf bekapt, worden de hoeven gezond en sterk. Paarden die vrij leven kunnen 40 tot 80 km over rotsondergrond lopen per dag, dan is asfalt echt peanuts. Mooi vlak en geen uitsteeksels.
Een onbeslagen voet die gezond is, kan prima schokken opvangen. Mulle ondergronden zijn véél schadelijker! Peesblessures etc zie je veel bij paarden die in de bak gereden worden en niet bij paarden die lange stukken rechtuit langs of op de weg rijden. Een paar is anders dan een mens, gemáákt om lange afstanden af te leggen zonder problemen. Er zitten geen spieren in de benen, alleen pezen. Mensen hebben veel spieren in de benen en zijn daarom inefficiënt als renners en daarom moeten wij trainen en opbouwen. Een paard niet. Een veulen kan ook al binnen enkele uren de kudde bijhouden. De kudde wacht niet een paar jaar met rustig aandoen en minder afstanden afleggen. Je MOET mee als veulen, dus heeft de natuur het veulen ook zo ontworpen dat het zonder training (!) meteen mee kan rennen over alle ondergronden, keiharde rotsgrond incl.
Alleen wij mensen denken dat paarden een grote mislukking van de evolutie zijn. Ze kunnen niet zonder dekens, niet zonder stal, niet alleen op gras leven en je moet ze leren lopen en ook nog eens trainen als je meer dan 10 km wilt rijden. Flauwekul, paarden zijn topdesign wat beweging en schokdemping betreft.
Ragdollcat schreef:Arabesk schreef:Daar zijn heel veel oorzaken voor: slechte verbinding tussen hoefwand en hoefbeen, lange steunsels, ongezonde voeding die zich uit in slechte hoeven etc. De oorzaak ligt altijd in voeding, huisvesting en bekapping, niet in het 'design' van het paard.
Dus niet voor alle paarden en ponys geschikt, want ze worden niet allemaal natuurlijk bekapt en op de natuurlijke manier gehouden (huisvesting) en natuurlijk gevoerd.
Dus ik zou maar wel voorzichtig zijn met de paarden als het gaat om het veel draven en galopperen over asfalt, zonder op te gaan bouwen en te kijken naar het dier zelf van hoe het de hoeven houdt.

Caily schreef:Wauw Arabesk, wat een mooi verhaal. Even vergetende dat een paard in het wild al die kilometers STAPVOETS aflegt en de zwakkere dieren/veulens gewoon sterven of achter worden gelaten. Aangezien onze paarden niet dagelijks die kilometers lopen en wij al helemaal niet de zwakkeren achter willen laten of zelfs willen laten sterven, lijkt het me logisch dat we nadenken over gevolgen voordat we zomaar op pad gaan met onze viervoeter. Zeker aangezien het basistempo van een gemiddelde ruiter DRAF is als het gaat om een serieuze (endurance)ruiter zijn die twee echt niet te vergelijken zoals jij dat doet. Dat hangt echt van de levenswijze en conditie van het paard af (en dan bedoel ik dus niet uithoudingsvermogen!)
Nagenoeg elk mens kan ook een atleet zijn, maar als je een willekeurig obesitas persoon achter zijn BigMac weg trekt kan je van diegene ook niet verwachten zonder blikken of blozen een marathon uit te lopen. Terwijl in de tijd van de jagers en verzamelaars het grootste gedeelte van de mannen dit wel kon. Aan het Topdesign van de mens ligt het dus niet
TS, ik kan je niet zo goed helpen aangezien ik afgelopen zomer zo ver ben doorgereden dat er nog nét genoeg ruimte was om een ijzertje eronder te laten zetten, tegen mijn principes in. Vanwege overgewicht was stil zetten geen optie, en anders voeren ook niet gezien de omstandigheden van zijn maatjes. Na een rondje ijzers er weer onder weg laten halen en nu gaat het zonder weer super, vanwege de korte dagen en minder goed weer rij ik minder buiten dus of zijn hoeven nu meer in balans komen durf ik nog niet te zeggen.
Ik heb nu ook een ander paardje te rijden en ik ga bij haar gewoon kijken hoe het gaat, als ik zie dat het te hard slijt zet ik haar stil en bouw ik wat langzamer weer op, en zo hoop ik balans te vinden in groei van de hoef en opbouwen van de training.