hypergevoelige hoefzolen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Desiree

hypergevoelige hoefzolen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-15 17:57

Een vriendin van mij heeft een friese ruin waar ze voornamelijk buitenritten mee doet. Haar paard staat nabij een prachtig natuurgebied, maar veel van de paden zijn ietwat verhard met grind of puin.
Haar paard heeft daar écht veel moeite mee.
De meeste onbeslagen paarden vinden het niet fijn en lopen er met korte passen over, maar dit paard heeft gewoon pijn en dat is echt niet leuk meer. Ze heeft hoefschoenen gekocht, maar omdat de hoeven van haar paard rond zijn, draaien deze en zitten dus na een tijd niet meer goed, dus dat werkt ook niet.
Biotine voert ze al vanaf april, maar tot nog toe zonder resultaat.
Er is niets veranderd in het voeren. het paard krijgt wel sober voer omdat hij tevens gevoelig is voor suikers, hij heeft eczeem. Maar hij ziet er goed doorvoed uit, krijgt heel veel ruwvoer en hij staat het hele jaar door buiten.

We vragen ons af of de stofwisseling veranderd is, wat soms gebeurt bij een bepaalde leeftijd, en of deze misschien invloed heeft gehad. Heeft iemand een idee hoe dit paard te helpen?

Iris82

Re: hypergevoelige hoefzolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 17:58

Is dit altijd zo geweest of de laatste tijd verergerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 18:04

Gelukkig zijn er hoefijzers

Zeker weten dat hij gewoon gevoelig is en niet licht hoefbevangen (geweest?)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 18:05

Even googelen op low grade laminitis...kan je misschien dingen uithalen die van toepassing zijn. :)
Biotine alleen werkt bijna niet...moet in combi met andere mineralen gegeven worden, maar weet zo uit het hoofd niet meer welke allemaal.
Als ze graag buitenritten blijft maken, is het te overwegen om er ijzers onder te zetten vind ik...ruiter blij én paard blij :j

Iloscorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 18:09

Bij mijn paard hielp Biotine ook niet. Ben toen Vitalbix gaan voeren en daar zweer ik bij.....zijn hoeven zijn omwijs opgeknapt!! Dit voer is een vitamine/mineralenbrok en overigens ook geschikt voor paarden die sober gevoerd dienen te worden :j

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-15 18:10

Iris82 schreef:

Hij was altijd wel een beetje gevoelig maar het laatste jaar eigenlijk heel erg. Dus het is niet altijd geweest zoals nu.

Hoefijzers zijn geen optie voor vriendin. Zij wil optimaal verloop van het hoefmechanisme en dat kan niet met ijzers.

Die laatste tips ga ik doorgeven. Vitalbix en informeren op low grad laminitis. Bedankt!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-15 18:14

[***] schreef:
Gelukkig zijn er hoefijzers

Zeker weten dat hij gewoon gevoelig is en niet licht hoefbevangen (geweest?)

Hij heeft het op een stal een jaar geleden heel, heel slecht gehad. Er was wel paddock paradise met verharde paden met grind, waar hij na verloop van tijd totaal ongevoelig voor werd. Maar dat was het enige goede aspect aan die stal.

Verder zag hij er werkelijk schandalig uit, zo mager. Daarom heeft mijn vriendin hem daar weggehaald en hij staat nu op een hit actief stal. Het is daar echt optimaal.
Mogelijk heeft hij daar tekorten opgebouwd, ook al is hij nu weer helemaal op orde.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 18:15

Ai, da's jammer dat vriendin zo kortzichtig is wat betreft ijzers...want een peerd dat al een jaar ( of langer ) met pijnlijke voeten loopt, heeft absoluut geen optimaal verloop van het hoefmechanisme meer...sterker nog, het gaat zich helemaal anders gedragen/ontwikkelen om de pijn te ontzien met spanningen op andere plaatsen in het lichaam tot gevolg.
Wel zo sneu voor het beestje natuurlijk, maar daar kun jij natuurlijk niks aan verhelpen...tenzij proberen om uuuuren op haar in te praten ;)

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-15 18:16

Nee, ik geloof haar eigenlijk wel wat betreft het hoefmechanisme. Het zou veel beter zijn als ze dit met supplementen op kon lossen, ipv te verdoezelen met ijzers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 18:18

Schijnbaar verloopt er iets niet optimaal met het hoefmechanisme, anders was ie niet zo gevoelig. Ene paard staat van nature ook wat platter met de zolen dan de andere, dat verschil zie ik hier bij de veulens al.
Best als je liever geen ijzers gebruikt en vaak is het ook niet nodig, maar als je paard erg gevoelig is en steeds veel pijn heeft dan laat je die voorkeur toch los. Of mss slijten zijn hoeven wel veel door verharding in het paddock paradise

Supplementen kun je gerust een jaar voor uittrekken voor het werkt

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 18:20

Ja, oké...dat zou idd heel mooi zijn, maar in de praktijk vaak niet haalbaar omdat zo'n hoeven meer slijten dan bijgroeien zonder ijzers en die gevoeligheid dus steeds maar erger wordt en dat wil je toch ook niet voor je paard.

amie1965

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 18:22

Kan ook aan de vorm van de hoef liggen; als de hoef te breed wordt gehouden (model platvoet) en de toon niet mooi rond en kort wordt gekapt rekt de zool als het ware uit en wordt deze dunner (En daarmee wordt de hoef gevoeliger). Je kan dit alleen verbeteren door de vorm van de hoef langzaamaan te gaan corrigeren naar een compactere hoef.
Maar het is moeilijk oordelen uit een beschrijving of dit de oorzaak van het probleem is, maar misschien ook iets om wat meer over op te zoeken.

helder64

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 18:27

Misschien last van verbeend hoefkraakbeen?

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 18:29

Welke merken hoefschoenen zijn er al geprobeerd? bij die van mij was dat even een zoektocht (kleine voetjes) maar nu loopt ie weer als een zonnetje buiten! Heeft ook dunne zolen (vastgesteld op de kliniek) hij heeft echt enorm veel baat bij zn schoenen en ze zijn er in zoveel soorten en maten daar zit eigenlijk voor elk paard wel iets tussen

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 18:38

Heeft dit paard niet gewoon hele dunne zooltjes? Dat heeft die van mij ook, ook op de foto te zien. Ik heb jaren lang geen ijzers gewild want 'het zou wel beter worden' volgens de natuurlijke beweging (en ik wilde zo graag deze beweging volgen). Totdat ik het zat was en dacht laat ik eens ijzers uitproberen, geen verbetering kunnen ze er weer af. Dat had ik echt jaren eerder moeten doen, voel me daar nu schuldig over. Paard liep overal hard, zacht, kiezeltjes etc het maakte niet uit. Daarvoor liep ze heel vaak op eieren. Je kan zelf van alles willen maar als je paard wat anders laat zien zal je toch in alternatieven moeten gaan denken.

Hanna_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 18:40

Maar hoe wordt het paard bekapt? Denk dat er daar wel eens wat fout zou kunnen gaan misschien.
Heeft ze een natuurlijk bekapper?

yvonne1303

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 18:47

Misschien kun je iemand laten komen met diverse modellen hoefschoenen, om zo de juiste schoen te kunnen aanschaffen. In de meeste schoenen kunnen zooltjes, ideaal voor paarden met gevoelige zolen.
Daarnaast natuurlijk proberen de oorzaak te vinden.

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 18:47

Wat zegt de bekapper of hoefsmid er van?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 18:53

Misschien eens foto's laten maken van de voet, even kijken hoe dik de zool is en komt er bevangenheid bij dan kunnen ze het hoefbeen ook goed beoordelen.
Wat betreft de hoefijzers, dit kan(afhankelijk van de oorzaak) heel goed een tijdelijke oplossing zijn, word vaker gedaan met te dunne zolen. Ik vind het belachelijk van je vriendin, wel op een paard met pijn rijden maar ooo, wij willen geen ijzers want dan kan hij niet volledig gebruik maken van zijn hoefmechanisme, alsof hij dat met die gevoelige zolen wel kan.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 19:31

Ik ken het probleem van hoefschoenen, het kan heel lastig zijn en mijn paard is er bijna mee verongelukt toen ze er vandoor ging en er een schoen draaide. Je zou kunnen kijken of een ander model beter past. Of overleggen met de smid om de stand van de hoeven wat aan te passen. Mijn paard ( Engelse volbloed met erg platte hoeven) is daarvan erg opgeknapt en kan nu bij blessures zonder ijzer in bijv de bak en wei. Maar echt niet op het harde en zeker niet over kiezels. Ik heb er zelf ijzers onder, alleen voor want achter loopt ze niet gevoelig.
Over supplementen: dit kan de hoefgroei iets bevorderen, denk aan 1 a 2 mm per maand. Meer dan dat wordt het niet. Er is dus zeker geen wondermiddel dat zorgt dat ze minder gevoelig loopt. Het ligt aan de reden van het gevoelig lopen of je er überhaupt baat bij gaat hebben. Slijt de hoef te hard en is de hoef dus te kort, dan zou het kunnen helpen. Ligt het meer aan de stand dan helpt het zeker niet. Hooguit kan de smid iets meer corrigeren als er daardoor meer te bekappen is. Mijn eerste stap zou dan ook zijn om dit probleem met de smid te overleggen en vanuit de oorzaak te kijken wat je kunt doen. En verder, prima als jullie ijzerloos willen. Maar stop dan met buiten rijden! Je gaat je paard geen pijn doen uit een soort principekwestie tegen ijzers. Ik heb alle vooroordelen al wel een keer langs zien komen. En het maakt mij niet uit welke theorie je aanhangt, maar wees dan wel eerlijk naar je paard. Ik heb er persoonlijk erg veel moeite mee dat ijzers als grote boosdoeners gezien worden maar een paard wel half kreupel over kiezels en puin moet lopen.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 19:37

Ik ben erg tevreden met mijn scootboots, draaien niet!

Bollebuik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 19:39

Wat hierboven ook gezegd wordt, mijne draaien ook niet

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 19:43

Goede hoefschoenen draaien niet..

Ben wel benieuwd naar hoef foto,s.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 19:43

De huisvesting van het paard is in principe goed om een paard op blote voeten te zetten.
En wat is er verandert in de tijd dat het wel goed ging en nu het niet goed gaat. Is er verandering in voer?
Als het dier eerst wel goed ging en nu niet dan is er in het lichaam iets mis.
Dat zul je moeten uitzoeken.

Verder vraag ik mij ook af welke modellen schoenen er gebruikt zijn. Vaak is het even zoeken naar de juiste.

Ben ook wel benieuwd hoe de voeten eruit zien.

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 19:45

Desiree schreef:
Iris82 schreef:

Hij was altijd wel een beetje gevoelig maar het laatste jaar eigenlijk heel erg. Dus het is niet altijd geweest zoals nu.

Hoefijzers zijn geen optie voor vriendin. Zij wil optimaal verloop van het hoefmechanisme en dat kan niet met ijzers.

Die laatste tips ga ik doorgeven. Vitalbix en informeren op low grad laminitis. Bedankt!

Verstandige keus om er niet meteen maar ijzers onder te meppen.
Wordt het paard normaal bekapt of natuurlijk? Dat zou wellicht nog een verschil kunnen maken :)