Ervaring gevraagd betreft hoefbeslag slecht straalbeen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

annemieke82

Ervaring gevraagd betreft hoefbeslag slecht straalbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-15 00:33

Er zijn veel topics over slechte straal benen en hoefkatrol problemen maar ik wil graag specifieke info betreft het onderstaande.
Graag jullie ervaring en of mening.

Ik ben er recentelijk achter gekomen dat mijn 15 jarige merrie een slecht straalbeen heeft links voor met vocht bij het hoefkatrolgebied.
Niet zulk leuk nieuws, maar middels, ja en dan komt het, ...... het "juiste"hoefbeslag en goed management zou ik weer recreatief "diervriendelijk" kunnen rijden. Begrijp me niet verkeerd, ze mag bij mij oud worden. Als ik zie dat ze kreupeld en/ of pijn heeft mag ze met vervroegd pensioen of moet ik andere maatregelen nemen, maar hopelijk duurt dat nog heel lang.

Oke.... na een korte periode van aangepast beslag (op advies dierenarts), te weten balk ijzers en pads icm inspuiten is ze enorm verbeterd. Je ziet eigenlijk niks meer, behalve bij de buigproef, maar dat zal nooit meer "goed"worden.
De hoefsmid gaf aan dat balk ijzers erg zwaar zijn en omdat ze na 16 weken zo veel beter is geworden heeft hij nu de balk weggelaten en de takken van de ijzers verbreed wel icm pads.
Vorige week ben ik weer op controle geweest bij de dierenarts en die adviseerde om het ijzer om te laten draaien, dus de opening voor te plaatsen. Ze liep opzich wel goed, maar wil proberen dat het nog beter wordt.
Nu heb ik hier mijn vraagtekens bij, puur omdat ik er zo weinig over hoor/lees.

Ik als leek, eigenwijs, wil het beste voor mijn paard net als jullie natuurlijk en..... ja ik heb van Nassau een mail gestuurd met de vraag: Advies .......
Natuurlijk kreeg ik een heel ander advies bij dit "voet"probleem.
Het bekende break over beslag en GEEN pads. Terwijl mijn dierenarts ( niet de minste) en de hoefsmid hadden gezegd dat dat ws levenslang de bedoeling is bij mijn paard.

Maar ja..... heb ik nu mijn eigen ramen ingegooid want..... welk advies moet ik nu opvolgen??
Ik ben van plan het advies van van Nassau over 2 weken met mijn dierenarts te bespreken en eens te kijken wat hij daar van vindt.

Mijn vraag... wat is jullie ervaring met het break over beslag van van Nassau bij een vergelijkbaar voet probleem en jullie ervaring met het balkijzer/omgekeerde ijzer met pads voor de lange duur. En hopelijk tref ik mensen die ook gewisseld hebben van beslag en hun goede/slechte ervaringen met mij willen delen.

Alvast heel erg bedankt!!!

Maartje1990

Re: Ervaring gevraagd betreft hoefbeslag slecht straalbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 02:02

Ik zeg nog iets heel anders.... Geen hoefijzers en een goede (natuurlijk) bekapper zoeken, zelf de cursus doen en het onder begeleiding zelf gaan bijhouden. Mocht dat niet werken kun je er altijd nog een ijzer onderslaan maar ikzelf zou het eerst altijd blootsvoets/zo proberen op te lossen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 02:23

Totdat de ontsteking tot rust is, is beslag zeker aan te raden.
Het lager zetten van de hielen is killing bij paarden met een slecht straalbeen/HKO (veroorzaakt dus een pijnlijke/geïrriteerder pees).

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 04:49

Als ijzer te zwaar is en als je niet veel op de harde weg komt met je paard is aluminium ook te overwegen. Mijn vorige paard heeft ook een tijd op aluminium beslag gestaan van JMD, omdat het een peesblessure had en dat hielp goed bij haar. Er zijn in Nederland verschillende hoefsmeden en dierenartsen die ermee werken als een paard aangepast beslag moet hebben. Dan kan je toch je balkijzer houden als je paard het daar zo goed op doet en je zooltjes.
http://www.michel-vaillant.com/gb/shop/ ... es,35.html is de maker van dit beslag.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 04:57

Maartje1990 schreef:
Ik zeg nog iets heel anders.... Geen hoefijzers en een goede (natuurlijk) bekapper zoeken, zelf de cursus doen en het onder begeleiding zelf gaan bijhouden. Mocht dat niet werken kun je er altijd nog een ijzer onderslaan maar ikzelf zou het eerst altijd blootsvoets/zo proberen op te lossen.

Als nou 3 mensen die ervoor geleerd hebben en er ervaring mee hebben onafhankelijk van elkaar beslag adviseren he, waarom roep jij dan dat het zonder moet? Als het zonder zou kunnen hadden ze dat vast geadviseerd...

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 04:59

Ik verplaats dit topic van MD naar BEH omdat het daar beter past.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 05:29

Polly schreef:
Maartje1990 schreef:

Als nou 3 mensen die ervoor geleerd hebben en er ervaring mee hebben onafhankelijk van elkaar beslag adviseren he, waarom roep jij dan dat het zonder moet? Als het zonder zou kunnen hadden ze dat vast geadviseerd...

Ik zeg niet dat iets moet, ik geef (ook) een optie die wellicht het overwegen waard is :) Of TS dit wel of niet wilt doen is natuurlijk aan haar.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 05:36

Polly schreef:
Maartje1990 schreef:

Omdat dierenartsen, hoefsmeden en klinieken nu eenmaal veel verdienen aan ijzers :)

Ik heb er ook eentje met op 2 voorvoeten straalbenen graad 4. Ook met een ontsteking dus HKO tot gevolg. Links erger dan rechts. Zijn linkse voorvoet is 3x ingespoten op 1 jaar tijd en zijn rechtse voet 1 keer en dat is hier bij gebleven. We zijn nu zelfs zo ver dat hij al sinds november vorig jaar niet meer is ingespoten met ontstekingsremmer maar enkel met glucosamine en hyaluronzuur in mei en het hier ook goed op blijft doen.

Mijn dierenartse raadde zelfs af van hem op beslag te zetten omdat zijn stand veranderen helemaal nefast zou kunnen zijn en nog meer ontsteking zou veroorzaken.
Mijn paard wordt gewoon om de 3 weken bijgevijld door mijn normale smid (je kan het maar amper bekappen noemen) om zo de juiste stand te behouden en een tikkeltje rond te zetten vooraan zodat hij goed kan afrollen.

Als ik foto's van zijn voeten hier op bokt zou gooien zouden vele natuurlijke bekappers en bokkers er ook bovenop springen dat hij veel te breed staat en blablabla maar dit werkt voor mijn paard blijkbaar het beste. Als ik hem smaller laat zetten, heb ik problemen.

Hij krijgt als supplementen glucosamine & MSM van Pharmahorse sinds december vorig jaar en dat doet hem duidelijk goed. Ook al sinds jaar en dag doodgewone gelatinepoeder van de winkel.

Hij werkt 4x per week waarvan 2x een uur intensief dressuurles op M-niveau nu en 1 keer een buitenrit van meer dan 10 km en 1 keertje longeren met balkjes omdat hij springen erg leuk vind maar dit dus niet aan te raden is.

Hoe is je huisvesting? Komt het paard veel buiten?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 06:18

Klinieken en dierenartsen verdienen aan ijzers?

En sinds wanneer mogen mensen die hun werk doen geen geld verdienen?

Als deze DA zegt er moet een ijzer onder zou ik daar niet aan twijfelen.
Vervelend is dat 3 partijen iets anders zeggen.

Ervaring met brake over heb ik niet. Ijzer achterstevoren ook niet.
Wellicht even telefonisch met een DA kliniek overleggen. En dan een kliniek met veel ervaring op dit vlak.

Ik weet niet bij welke kliniek ben je nu geweest?

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 07:22

Als jij iets aankoopt aan inkoopprijs als handelsgoed en je verkoopt het verder verdien je er uiteraard meer op dan wanneer je een dienst levert zonder handelsgoed.
En nee, er is niets mis met je brood te verdienen. Maar iedereen probeert zijn product aan de man te brengen of dat het nu noodzakelijk is of niet net omdat je er je brood mee moet verdienen :)

Het was simpelweg een antwoord op een vraag.

annemieke82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-15 07:24

Bij de nieuwe kliniek van Erik Bergman smdc. Ik heb alle vertrouwen in hem. Dat is t ook niet. Ik vind het lastig welk pad je moet bewandelen. De gebroeders van nassau zijn nou ook eenmaal goed in hun werk ook bij paarden met been problemen.

Iig alvast heel erg bedankt voor jullie reacties!! Mee denken en mee praten helpt soms !!!!

annemieke82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-15 07:26

Mijn paard staat 24/7 buiten paddock/ stukje verhard en de mogelijkheid om op stal te staan met een bed van stro. Verder nog een aantal uur op de wei zomer en winter ter afwisseling
Laatst bijgewerkt door annemieke82 op 30-09-15 07:26, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 07:26

Maar een Dierenarts verdient aan dat advies helemaal niets. Qua ijzers dan.
Als zonder ijzer beter zou zijn zou een DA dat zonder verlies van eigen inkomen ook prima kunnen adviseren?

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 07:39

NatasjavE schreef:
Maar een Dierenarts verdient aan dat advies helemaal niets. Qua ijzers dan.
Als zonder ijzer beter zou zijn zou een DA dat zonder verlies van eigen inkomen ook prima kunnen adviseren?

Nee, een onafhankelijke dierenarts verdient er inderdaad niets aan.

Beaukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 08:02

Voor ons paard met problemen in de 'hoef- en kogelregio' RV heeft de kliniek ook omgekeerde ijzers met zooltjes en padding geadviseerd. Onze hoefsmid heeft telefonisch contact gehad met de kliniek en samen hebben zij besproken wat het moest gaan worden. Onze hoefsmid smeedt de ijzers zelf en komt iedere 6 weken om te voorkomen dat er een té grote standsverandering ontstaat, wat funest is. Veel smeden durven omgekeerde ijzers blijkbaar niet aan, maar wij hebben er goede ervaringen mee. Alles is wel (vind ik) afhankelijk van het vakmanschap van je hoefsmid.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 08:15

Bij mijn paard is op 15 jarige leeftijd ook een slecht straalbeen geconstateerd. Ook kreupel met buigproef, zonder niet.
Heb 2 jaar balkijzers er onder gehad maar ik merkte geen verschil. Daarna zonder, wel met soort rollover ijzer. Mijn smid is ook van de van Nassau groep. Hij is inmiddels 27 en loopt nog steeds goed. Al stappen we nu alleen nog maar, maar dat is vanwege zijn leeftijd met bijbehorende ouderdomskwalen.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 14:46

TS, mijn paard heeft klasse 4 op het straalbeen en flinke HKO (gehad).
Een ijzer omdraaien heb ik nog nooit van gehoord, dus hier kan ik niks zinnigs overzeggen.
Wel ben ik erg tevreden met mijn break-over beslag met een zooltje en "siliconen-spul" wat er tussen gespoten is. Dit werkt als schokdemper wat met een ijzer wel fijn is voor het hoefkatrol gebied (geen harde klappen/trillingen). Break-over beslag zorgt al voor het beter afrollen van de voet, wat met HKO of problemen bij het straalbeen natuurlijk gewenst is en daarnaast zorgt mijn hoefsmid dat de hielen wel zo laag mogelijk blijven. Wat dat betreft komt dit voor mij persoonlijk het dichtst in de buurt van "natuurlijk met een ijzer".

Wat betreft natuurlijk bekappen, daar zijn zeker positieve verhalen over bekend, net als met speciaal beslag overigens. Alleen net als wat Yonteke aangaf dat haar DA afraadde om ijzers onder een blootvoets paard te zetten vanwege standverandering, is dit andersom natuurlijk ook een dingetje. Een paard op ijzers blootvoets zetten is een hele verandering. En bij een paard wat nu irritatie of zelfs ontsteking aan het straalbeen / hoefkatrol gebied heeft, zou ik dat persoonlijk niet doen. Als het paard stabiel is, is dit een overweging die je zelf moet maken.
Mij is het afgeraden door een natuurlijk bekapster om te doen en in overleg met DA en hoefsmid blijf ik bij mijn speciale beslag.

Wat betreft het "verdienen aan ijzers" wil ik even zuchten.
Deze zin komt mijn neus uit en is indoctrinatie die ik erg vervelend begin te vinden en echt niet nodig is.
In de paardensport wordt aan alles verdiend mensen.

Ik ben pro natuurlijk bekappen en ik ben pro ijzers.
Zolang alles is aangepast naar de situatie van het paard en vanuit goede bedoelingen en weloverwogen keuzes van de eigenaren is, ben ik voor. Geen censuur, geen propaganda en vooral iedereen in zijn waarde laten.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 14:53

Ik ben ook niet anti ijzers. Maar ik vind wel dat er erg snel geroepen wordt om er een ijzer onder te timmeren.

Paard waarmee ze bij mij in de piste komen rijden, hebben ze na 17 jaar weer eens blootsvoets gezet. Dit was een drama dus hebben ze er vooraan terug ijzers onder getikt en het beest loopt weer als een tierelier dus goed gedaan in mijn ogen. Maar ze hebben het dus wel zonder geprobeerd.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 17:54

Maartje1990 schreef:

Hier sluit ik me bij aan. Alle uitleg staat op www.hoefkatrol.nl

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 18:38

Soms zijn ijzers gewoon echt nodig. Dat heb ik doorheen de jaren geleerd. Alleen jammer dat mijn paard het leergeld heeft moeten betalen.
Mijn paard heeft dezelfde problematiek en ik had een smid die heel erg van het ijzerloos was. Vijf jaar heb ik het de tijd gegeven en nooit kregen we het goed, ook veel andere smeden erbij gehad. Hoefzweren, scheuren, en dan ook nog rotstraal omdat de hoef gewoon niet gezond was. Voor mij was het genoeg toen mijn paard op drie weken tijd drie hoefzweren kreeg die zo pijn deden dat ze zelfs stokkreupel liep en constant neerlag terwijl ze op een grote dosis pijnstiller stond. Dierenarts was kwaad en adviseerde meteen om er ijzers onder te laten slaan als ik dit paard nog heel oud wilde laten worden. Net zoals bij jou, TS, adviseerde hij omgekeerde ijzers.
Ik heb een andere hoefsmid laten komen. Na mijn uitleg, belde deze hoefsmid naar mijn DA en stelde hij voor om een breakover beslag te gebruiken. DA was het daarmee eens en zo geschiedde. Dat was zomer 2014. Tot nu toe, heeft mijn paard geen pas kreupel meer gelopen (toch niet door hoefzweren en slechte straalbenen en dergelijke).
Ik kan nu heel koppig vol blijven houden dat dat toeval is of dat ik alleen maar slechte smeden erbij heb gehad, of ik kan ook gewoon aanvaarden dat ik een paard heb dat niet zonder ijzers kan. Een paard dat gewoon niet helemaal gezond is in de benen en dat daardoor hulpmiddeltjes nodig heeft.

TS, ik kan je dus alleen maar aanraden om de adviezen van Van Nassau voor te leggen aan jouw dierenarts en te horen wat hij zegt. Ik heb enkel ervaring met de niet-officiële versie van het breakover-ijzer en daar ben ik meer dan tevreden mee.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 11:41

Helemaal eens met Gini en heb dezelfde ervaring.
Ik ben ook meer dan tevreden over het break-over beslag.
Ik hoop dat je de beste methode voor jou paardje vind TS, hou je ons op de hoogte?

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 11:51

Wij hebben destijds op advies van deskundigen een egbar ijzer gebruikt. Paard was toen nog jong en de straalbeentjes zijn na verloop van tijd beter geworden. Later stond ze zelfs blootsvoets en bleef rad. Overigens heb ik t wel over zo'n 10 jaar geleden. Wellicht dus ook wel ingehaald door de tijd en nieuwe ontwikkelingen en technieken.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 11:55

Ik ben zoals Vesceron. Ik ben pro natuurlijk bekappen en in zekere mate ook pro ijzers. Het liefst zie ik een paard gewoon blootvoets staan, maar helaas kan dit niet altijd.

Ik heb 4-5 maanden geleden een natuurlijk bekapper laten komen, was er tevreden van. Alleen kreeg ik 2 weken geleden het nieuws dat mijn paard chronisch bevangen staat en ook nog eens een hele dunne zool heeft. Advies was dan ook ijzers.
Ik ben voor een second opinion (nja, best wel veel second opinions :') ) gegaan, en alle DA's en hoefsmeden zeiden hetzelfde: speciaal beslag.

Ik heb dit ook besproken met mijn natuurlijk bekapper en uiteraard zei hij dat hij het wel opgelost krijgt. Alleen loopt mijn paard dan wel met veel pijn rond, maar daar werd verder niets over gezegd. En dat vind ik zo jammer aan de natuurlijke bekappers, er mogen absoluut geen ijzers onder terwijl het soms toch een oplossing biedt.

Ik ben met mijn paard uiteindelijk naar Van Nassau geweest en hij loopt nu ook rond met een break over beslag. Hij loopt er prima mee en hij loopt véél soepeler. Als het later weer kan, mag hij van mij weer blootvoets. Kan het niet, dan is dat ook prima...

De situatie is wel een beetje anders (ik chronisch bevangen, jij HKO), maar ik kan je zeker Van Nassau aanraden. Hij geeft ook heel veel uitleg en neemt zijn tijd. Hij is wel kordaat tegen de paarden, maar wel op een rechtvaardige manier. Mijn paard heeft er een uur braaf gestaan, iets wat vrij zeldzaam is _O-

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 12:20

Het is echt niet zo dat NB'ers vinden dat ze pijn moeten hebben hoor! Door te bekappen zou een deel van de pijn al opgelost moeten zijn en blijft het paard dan gevoelig door bv dunne zool kun je kiezen voor hoefschoenen of alleen op zachte bodem oid rijden.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 12:27

Hoefschoenen lijkt een mooi verhaal, maar in de praktijk vind ik het echte ondingen. Als de hoef groeit, dan passen die dingen ook niet meer. :n Dus dan zou je al zelf de hoeven moeten onderhouden, en dat ga ik niet zelf doen want daar ken ik niks van.