Vorige week dinsdag ontdekte ik een grote blut aan de binnenkant van het spronggewricht bij mijn merrie. Deze bult zat er die zaterdag nog zeker niet, die zondag en maandag was ik niet op stal. De bult voelt erg hard aan (net als bot), kan niet bewegen, is ietsjes warmer dan de rest van het been en mag er gewoon aanzitten. Pony loopt in stap zuiver, in draf kreupelt wel, in de galop probeert ze het been duidelijk te ontlasten. De pony oogt er ook niet ziek van/door. Voor zover wij weten heeft ze geen klap gehad van een ander paard. Daarvoor is de plek ook best lastig te raken. In het weiland zijn er geen dingen waaraan zij zich zou kunnen bezeren. Eveneens in de bak niet.
Ik heb afgelopen dagen vooral gekoeld met stromend water (min. 30 minuten) en wat gestapt op het harde. De pony staat overdag op het land waar weinig gras staat met grasmasker. Tegen de schemer wordt zij in de bak gezet met onbeperkt hooi van vorig jaar. In het land staat zij met 3 anderen, in de bak alleen.
Zo'n kleine maand terug is er een lichte hoefbevangenheid aan beide voorbenen geconstateerd. Zij is toen bekapt en de DA is erbij geweest. Na 2 weken genoeg medicatie lijkt dat vrijwel weg te zijn. Je zag dat ze ook stukken levendiger is en niet meer loom/suffig. Ze krijgt geweekt SpeediBite van Pavo omdat ze flink is ingevallen met GlucoBalance, Maagsupport en 15ml knoflookolie.
Van voren gezien

Van achteren gezien

Zijkant, binnenkant sprong

De DA is vanmorgen langs geweest en weet ook niet zo goed wat het kan zijn. Ze is in veneus ingespoten met een pijnstiller/ontstekingsremmer. Verder dagelijks oraal Metacam en Copmagel smeren. Einde vd week telefonisch contact over hoe het gaat. Als het over een week niet beter is dan laat ik foto's maken
Komt dit iemand bekend voor? Wij zitten namelijk een beetje met de handen in het haar wat het zou kunnen zijn. Ook ervaringen zijn zeer welkom!